Kauhistus tajusin jotain hirveää. Olen reissussa, lähdin aamulla, väänsin viimeyönä patterin täysille enkä muistanut pienentää vedenkiertoa.
Asun vanhassa kerrostalossa ja sänkyni on aivan vesipatterin vieressä (patteri seinässä kiinni)
Minua paleli viimeyönä ja tuntui kauhea veto ikkunalla.
Sänkyni on suoraan patterin ja ikkunan edessä pitkittäin, rakoa ehkä maksa 5cm.
Sängyn ja patterin välissä on vielä suljetut kangasverhot, suojaamassa ikkunasta tulevalta vedolta.
Patterin väänsin täysille ja tuli ihanan lämmin huomasin, että patteri kuumeni aivan tulikuumaksi enkä sitten aamulla enää muistanut pienentää sitä.
Pelkään, että patteri sytyttää verhot palamaan tms!!?
Onko mahdollista.
Vielä pahemmaksi tekee tilanteen se, että palovarottimesta loppui paristot viikko sitten ja minä saamaton en ole muistanut ostaa uusia.
Palvovarotinta ei siis ole asunnossa, joten tulipalokin olisi tuhoisa.
Kommentit (25)
Tokko sinulla on palovakuutustakaan.
Tuo on nyt kyllä huolimattomuutta.
A. Ikinä ei pidä elää ilman palovarotinta. Voit kuolla yöllä tulipaloon tai jos asunto on tyhjillään se palaa pahasti eikä vakuutus korvaa mitään.
Tulipalo voi lähteä, vaikka viallisesti jääkaapista. Ei tarvitse unohtaa levyä päälle.
B. Myös todella huolimatonta pitää verhoja kiinni tulikuumassa patterissa.
Jos haluat varmistaa tilanteen, ei auta, kuin palata kotiin tai pyytää joku käymään.
Tuo tosiaan on todellinen riski ja jos tuli palo tuleekin niin vielä pahemmaksi tekee tilanteen tuo palovaroittimen puute.
Olipa sekava sepustus, että vesipatteri sytyttää tulipalon?
Tulisi mieleen, jos nyt jo todella kaukana on, että voiko esim. soittaa huoltoon ja kertoa asiasta, vaikka maksaa että huoltomies kävisi tuon tsekkaamassa. Jos rivi- tai kerrostalo, niin ihan jo naapureita ajatellen.
Tuskin se niin kuumaksi menee. Jotkut verhot voi sulaa pienemmästä lämpötilasta
On.. mutta sulle ehkä tärkeämpi tieto on se, että se patteri lämmittää enemmän jos saat vedettyä sänkyä tms kauemmaksi siitä. Jos patterin edessä on huonekaluja, patteri mittaa ettei huoneilmaa tarvitse lämmittää enempää koska ilma sen vieressä on melko lämmintä.
Niin ja myös ne verhot estää patteria lämmittämästä. Saatko laitettua niitä jotenkin patterin päältä pois?
Vesikiertoinen patteri voi kuumeta enintään 75-asteiseksi.
Soita huoltoon ja kysy. Ne joko nauraa sinulle tai käy katsomassa. Itse tajusin kaupassa, että jätin hellan päälle. Soiton huoltoon, ne meni tietysti katsomaan. Oltiin siellä yhtäaikaa. Onneksi oli keitto, niin ei ollut palanut pohjaan ja olin laittanut sen pienelle.
Melkoinen kerrostalo, jos kaukolämpöverkon kiertovesi on 100 asteen rajalla.
Huoltomies voi käydä siellä, jos kysyy isännöinnin sihteeriltä neuvoa tai sähköposti. Tai sukulainen. Joskus huoltomies käy vaimentamassa myös palohälyttimiä jos piippaa.
Eipä se vesipatteri mitään voi sytyttää
Se olisi ensimmäinen kerta maailmanhistoriassa jos vesipatterilla saisi sytytettyä tulipalon.
Yksinkertainen hutilus, ei edes palovaroitin... et voi ihan tosissasi kirjoittaa näin älyvapaasta toiminnasta. Kyse siis sähköpatterista, ei vesipatteria saa tulikuumaksi...lykkyä pyttyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vesikiertoinen patteri voi kuumeta enintään 75-asteiseksi.
Voi kuumeta yli sata-asteiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Se olisi ensimmäinen kerta maailmanhistoriassa jos vesipatterilla saisi sytytettyä tulipalon.
Onkohan myytinmurtajissa tuota testattu? :D
Siis onko vesikiertopatteri vai sähköpatteri.
Jos on sähköpatteri niin on hätä.
Mutta jos vesikierto niin ei ongelmaa.
Voihan soittaa huoltoyhtiöön ja kysyä että mitä mieltä ovat, kannattaisko heidän käydä tarkistamassa.
Voi syttyä palamaan.