Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka maksaa teinin kaverin lintsirannekkeen?

Vierailija
20.08.2019 |

Eli ongelma on seuraava: Odotin lomarahaa kuin kuuta nousevaa, jotta pääsisin lasten kanssa vihdoin Linnanmäelle. 15-vuotias kysyi, sopiiko jos hän tuo kaverin, kun perheen kahdesta alakoululaisesta ja eskarilaisesta ei ole seuraa hurjimpiin laitteisiin (joihin minäkään en aina tahdo). Sanoin, että sopii että tuo kaverin.

Perillä kävi ilmi, ettei tämä kaveri ollut tuonut yhtään rahaa, sillä oletti, että minä tarjoan rannekkeen ja ruoat. Olin jo ehtinyt kiinnittää oman rannekkeeni, joten en voinut luopua siitä (eikä eskarilainen olisi tahtonut mennä yksin laitteisiin). Yritimme tavoitella kaverin vanhempia, jotta olisivat siirtäneet rahaa hänelle. Emme saaneet heitä kiinni, ja ostin sitten luotolla rannekkeen ja ruoat kaverille, yhteensä lähes 100 eur edestä.

Kun vanhemmat vihdoin soittivat takaisin hekin olivat olettaneet, että minä tarjoan päivän Lintsillä, ja jos olisivat tienneet, että kaverin tulisi itse maksaa niin eivät olisi päästäneet häntä mukaan. Teini väittää, ettei hän missään tapauksessa ollut tarjonnut päivää Lintsillä, vaan oletti itsekin että kaveri maksaa omat hupinsa.

Nyt en tiedä mitä tehdä kun vanhemmat kieltäytyvät maksamasta, itselläni ei ole ylimääräistä rahaa tai tarvetta mihinkään palveluun, jonka tämä teini voisi suorittaa korvauksena. Apua...

Kommentit (234)

Vierailija
201/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi vastaava tapaus viime kesänä särkänniemessä. En maksanut, joten teinin kaveri seurasi päivän kun me kävimme laitteissa ja söimme. Oli tiukka budjetti jonka olin laskenut minun sekä lasteni (2kpl) syömisiin ja rannekkeisiin. Ei voi mitään, lapsen kaverin vanhemmat arvatenkin tästä suuttuivat, mutta ei ole minun tehtävä kustantaa muiden lasten huvituksia kun olen itsekin pienituloinen.

Kuulostaa aika v-mäiseltä. Itse olisin jonkun muun ratkaisun keksinyt.

Vierailija
202/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se oikein söi? Ranneke maksaa 42 euroa ja satanen meni yhteensä.

Normaalit ruokajuomat, pullon winkkua ja shotin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä miespuolisena yksinhuoltajana otin suosittuun kesälomakohteeseen pojan kaverin ja pakko kyllä sanoa, etteivät kaikki sinänsä aiheesta innostuneet vanhemmat ymmärrä.... Jos sesonkikaudella mökki maksaa 170e /vrk ja itse hoidan neljää lasta neljä vuorokautta kaikkine ruokineen, niin se kaveripojan antama 50€ on aika paha matkaraha, jos sillä vielä pitäisi päästä hänen toiveestaan jonnekin paikalliseen elämyspuistoon.

No oppirahat oli isot, mutta ne on maksettu. Enkä todellakaan ota ikinä puheeksi jälkeenpäin.

Vierailija
204/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä kulki aina kaverilapsi ihan meidän kustannuksella matkassa, jos tahdoimme mukaan lasten kaveriksi. Minusta se oli päivänselvää ja ei se meille konkurssia tehnyt, vaikka rahaa ei liiemmälti ole.

Ei niitä nyt niin jatkuvasti kulkenut. Kerran kesässä saattoi olla matkassa jossakin ja talvella saattoi joku lähteä mukaan uimahalliin ja pizzalle sen jälkeen. 

En olisi edes tajunnut vanhemmilta vaatia rahaa jälkikäteen, koska ajattelin aina, että jos tahdomme lasten kaverin matkaan, niin totta kai maksamme tällaiset kulut.

Vierailija
205/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranneke maksaa jotain 44€, joten teinin olisi pitänyt syödä noin 50€:n edestä, että summa olisi yhteensä lähes 100€.

Sisäfilepihviäkö syötit?

Vierailija
206/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhien elämä on vaikeaa.

Vierailija
207/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun teinit ei edes käy kavereiden kanssa huvipuistoissa. En ymmärrä vanhempia jotka antaa teinien ottaa kavereitaan mukaan reissuihin, mökeille yms. Missä perheen oman yhteisen ajan kunnioitus?

Vierailija
208/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lainateinin vanhemmat missään vaiheessa lupautuneet maksamaan ranneketta? Ei. Joten et sinä sitä voi heiltä laskuttaa.

Ikävä väärinymmärrys, ja lokkeilua olettaa että sinä maksaisit, mutta kun nyt maksoit niin ei sitä oikein perua voi.

Mitä tästä opimme? Kommunikoi yksiselitteisesti, sovi etukäteen.

Vierailija
209/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä kulki aina kaverilapsi ihan meidän kustannuksella matkassa, jos tahdoimme mukaan lasten kaveriksi. Minusta se oli päivänselvää ja ei se meille konkurssia tehnyt, vaikka rahaa ei liiemmälti ole.

Ei niitä nyt niin jatkuvasti kulkenut. Kerran kesässä saattoi olla matkassa jossakin ja talvella saattoi joku lähteä mukaan uimahalliin ja pizzalle sen jälkeen. 

En olisi edes tajunnut vanhemmilta vaatia rahaa jälkikäteen, koska ajattelin aina, että jos tahdomme lasten kaverin matkaan, niin totta kai maksamme tällaiset kulut.

Uimahalli on vähän eri hintaluokkaa kuin Linnanmäki.

Vierailija
210/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi vastaava tapaus viime kesänä särkänniemessä. En maksanut, joten teinin kaveri seurasi päivän kun me kävimme laitteissa ja söimme. Oli tiukka budjetti jonka olin laskenut minun sekä lasteni (2kpl) syömisiin ja rannekkeisiin. Ei voi mitään, lapsen kaverin vanhemmat arvatenkin tästä suuttuivat, mutta ei ole minun tehtävä kustantaa muiden lasten huvituksia kun olen itsekin pienituloinen.

Siis olenko ainoa jonka mielestä tämä on sairasta? Ei se ole teinin vika että juntit vanhemmat eivät antaneet rahaa mukaan, miksi häntä pitäisi rangaista? Todellakin maksaisin teinille rannekkeen ruokineen ja tappelisin vanhempien kanssa myöhemmin. Hirveää ajatella että teininä vanhemmat sanoisivat että kyllä ne toiset maksavat ja sitten kuljetkin koko päivän perässä katselemassa muiden huvittelua ja syöpöttelyä. Miten kukaan oikeasti pystyy tuohon?

No mutta ei se ole minunkaan vika etteivät laittaneet rahaa mukaan. Kuten sanoin olen pienituloinen ja säästin niin että saan lapsilleni rannekkeet sekä päivän ruuat. Tyhjästä on paha nyhjäistä, enkä edes omista luottokorttia. Olisiko minun pitänyt mennä myymään itseäni huvipuiston portille vai ottaa pikavippi että lapsen kaveri saa rannekkeen ja ruuat? Kyllä, seuraava kommentti on varmaan se ettei pienituloisen kuulu matkustella ym. mutta tuohon reissuun olin laskenut tarkan budjetin meille kolmelle ja sillä mentiin.

Taloudenhoidossa on kyllä huomattavasti parantamisen varaa jos neljän kympin ranneke kaataa budjetin niin että siitä ei voi joustaa. Mitä jos olisi tullut joku muu yllättävä kulu?

Joo, niin varmasti onkin. Kahden lapsen huoltajana (isä kuollut, ei perintöä/omaisuutta) rahat ovat tiukassa, pidit siitä tai et. Pieni palkka, 2 teiniä.. Luulisi tyhmemmänkin tajuavan. Ja hei, jos tulee yllättävä meno niin sitä varten meillä on pieni vararahasto johon ei kosketa kun äärimmäisessä hädässä. Särkänniemen reissu EI ole sellainen.

Isä kuollut= lapset saavat eläkettä.

Ei se eläke lasten tileille tule, saatikka äidin. Minun isäni kuoli kun olin 12, minun j sisarusteni rahat meni kaikki tileille jota maistraatti valvoi. Näitä rahoja sain käyttää vasta kun täytin 18. Ei sieltä tosiaan kyllä mihinkään huvipuistoihin rahaa saanut.

Vierailija
211/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi mun teini-iässä pari kertaa niin, että kaveri perheineen pyysi mut Etelä-Suomeen lintsi-, tai särkänniemireissulle. Vanhempamme sopivat maksuista keskenään ja mulle annettiin kotoa rahaa rannekkeeseen, ruokaan, huoltsikkakahveihin yms. Parit hotelliyöpymiset halusivat kaverin vanhemmat kuulemma tarjota. Äiti oli tosiaan laittanut mulle kunnolla rahaa mukaan ruokiin yms. Eli aina, kun pysähdyttiin kahville ja/tai syömään, olin valmis maksamaan omani, mutta äppäppä! Kaverin äiti aina kiilasi ja maksoi minutkin. "Saat sitten ostella tuliaisia ja shoppailla." Sama jatkui koko reissun. Sen rannekkeen sain sentään maksaa, mutta syömiset ym. kaikki maksoi kaverin vanhemmat, vaikka monta kertaa julistin, että mulla on kyllä rahaa just tätä varten.

Kotiin tultua hävetti antaa rahat takaisin äidille (toki olin sitten shoppaillut vähän) ja selittää, että ei ne kaverin vanhemmat ottaneet kuuleviin korviinsa näistä rahoista. Äiti jutteli kaverin vanhempien kanssa ja juttu oli selvä. Olivat halunneet tarjota reissun minulle, että pääsisin seuraksi reissuun kaverin kanssa. Maksut oli kaikille ok, joten en sitten ole potenut siitä huonoa omatuntoa. Tarjosin rahaa joka käänteessä ja myöhemmin vielä äitinikin. Heillä oli vähän enemmän kai sitten sukanvarressa.:)

Vierailija
212/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko outoa, ettei edes pyydettäessä kaverin vanhemmat maksa puolta kuluista, vai onko taustalla muuta esim. odotus vastavuoroisuudesta, jos ap. lapsi viettää aikaansa kaverin kotona ja hän syö siellä ruokia ja välipaloja.

Itseäni ainakin ärsyttää, kun lapseni kaveri pyytää mökille tai muihin juttuihin ja kaverin vanhemmat pyytävät bensa- ja ruokarahaa, vaikka heidän teininsä viettää meillä paljon aikaansa ja syö siinä missä mekin. Ja on ollut useasti myös yövieraana, eikä vanhemmat ole koskaan edes kysyneet ruokarahasta, vaan olettavat kuuluvan sen vieraanvaraisuuteen. Ja teinipojat syö todella paljon esim. välipalana koulun jälkeen.

Emme ole tästä pitäneet mitään meteliä, eikä se ole pojan syy, millaiset vanhemmat on saanut.

Ja ap:lle. Oletko tietoinen, kuinka paljon lapsesi on ollut kaverin vanhempien lihapadoilla? Olisivatko odottaneet vanhemmat sinulta vastavuoroisuutta?

Vierailija
213/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun teinit ei edes käy kavereiden kanssa huvipuistoissa. En ymmärrä vanhempia jotka antaa teinien ottaa kavereitaan mukaan reissuihin, mökeille yms. Missä perheen oman yhteisen ajan kunnioitus?

Missä vanhempien ymmärrys siitä, että teinillä on mökillä tylsää ja yksinäistä? Mökkielämä on vanhempien hupia, johon lapset pieninä helposti sopeutuu. Teineille se ei useinkaan ole se oma juttu. Kaverin mukanaolo tekee olon helpommaksi kestää. Osa ajasta vain perheen kesken, osa kaverin kanssa, olisi varmaan kohtuullinen kompromissi. Rahapuoli pitää tietty sopia etukäteen tai sitten maksaa mukisematta. Ihmisillä on eri oletukset.

Vierailija
214/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nuorena ollut kavereiden mökillä useammankin kerran. Meillä ei omaa mökkiä ollut ja kiva oli viettää aikaa yhdessä ystävien kanssa. Kotona olisin joutunut osan kesästä olemaan yksin kun molemmat vanhemmat olivat töissä kodin ulkopuolella. Toki vanhempieni loma-ajan olin kotona ja silloin usein tehtiinkin telttareissuja ympäri Suomea. Olen iloinen että minua kutsuttiin, sain mukavia kokemuksia ja yhteinen aika lujitti ystävyyttä, kaverini isä jopa opetti minut uimaan samalla kuin oman lapsensakin. En muista koskaan että raha olisi vaihtanut omistajaa näillä reissuilla mutta äiti laittoi mukaan runsaasti leipomuksia, limsaa ja karkkia. Eikä ilmeisesti koskaan tullut mitään sanomisia, koska sain kutsun useampanakin kesänä. Nämä kaverini vanhemmat olivat varakkaampia kuin omani, muistaakseni molemmat opettajia. Toisen kaverin vanhemmat eivät varmaan olleet parempituloksia, olivat perineet sukumökin missä tilaa riitti myös ystäville. Olen heille kaikille kiitollinen siitä että ottivat minut mukaan ja kohtelivat kuin omaansa.

Vierailija
215/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä miespuolisena yksinhuoltajana otin suosittuun kesälomakohteeseen pojan kaverin ja pakko kyllä sanoa, etteivät kaikki sinänsä aiheesta innostuneet vanhemmat ymmärrä.... Jos sesonkikaudella mökki maksaa 170e /vrk ja itse hoidan neljää lasta neljä vuorokautta kaikkine ruokineen, niin se kaveripojan antama 50€ on aika paha matkaraha, jos sillä vielä pitäisi päästä hänen toiveestaan jonnekin paikalliseen elämyspuistoon.

No oppirahat oli isot, mutta ne on maksettu. Enkä todellakaan ota ikinä puheeksi jälkeenpäin.

Miten usein sun lapset ovat viettäneet aikaansa kaverin vanhempien kotona ja mökillä ja todennäköisesti syöneet ja juoneet siellä?

Meillä käy paljon lasten kavereita, tulevat koulusta yhdessä, tekevät läksyt ja syövät jääkaapin usein tyhjäksi. Ainakin jos isommista lapsista on kysymys. Meillä on turha ostaa isoja pakkauksia leikkeleitä, jugurttia yms. kun palaamme töistä, jääkaappi ammottaa tyhjyyttä, kun lapset kavereineen ovat tyhjentäneet jääkaapin. Samoin keksit ja muut herkut.

Vierailija
216/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten usein sun lapset ovat viettäneet aikaansa kaverin vanhempien kotona ja mökillä ja todennäköisesti syöneet ja juoneet siellä?

Meillä käy paljon lasten kavereita, tulevat koulusta yhdessä, tekevät läksyt ja syövät jääkaapin usein tyhjäksi. Ainakin jos isommista lapsista on kysymys. Meillä on turha ostaa isoja pakkauksia leikkeleitä, jugurttia yms. kun palaamme töistä, jääkaappi ammottaa tyhjyyttä, kun lapset kavereineen ovat tyhjentäneet jääkaapin. Samoin keksit ja muut herkut.

Uskoisin, että huomattavasti useammin ovat täällä minun luonani (lapsen äidistä taas en tiedä), kuin että heidän luonaan olisi omani. Tykkäävät kun teen hyvää ruokaa ja heitän läppää. Sekin toki vaikuttaa että olen valmentanut useita noista muksuista.

Ja kyllä, varsinkin aiemmin oli juuri kaikki helposti otettavat herkut tyhjätty, mutta olen vähän siinä pojalle antanut vastuuta, että tekevät mieluummin sitten ruokaa oikein kunnon raaka-aineista. Oikeasti tommoset 12v pojat ovat ihan tohkeissaan, kun osaavat itse tehdä vaikka jauhelihakeiton, vaikka käytössä onkin Apetitin peruna-kasvissekoitus.

Vierailija
217/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko mökki olisi maksanut, jos se kaveri ei olisi ollut mukana? Älä vaan sano, että 170 e/vrk.

Vierailija
218/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko mökki olisi maksanut, jos se kaveri ei olisi ollut mukana? Älä vaan sano, että 170 e/vrk.

No tietenkin se oli 170e. Mitä itse oikein ajattelit?

Vierailija
219/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kutsuminen ei tarkoita, että tarjoutuu maksamaan kaikki kulut. Oli kyse sitten huvipuistosta, keikasta, kahvilassa käynnistä tai ravintolasta. Asia on eri, jos toisen kutsuu omiin juhliinsa tai kotiinsa, jolloin tarjottavat toki on ilmaisia vieraille. Varmaan satoja kertoja elämäni aikana olen käynyt kavereiden kanssa siellä sun täällä ja aina olen maksanut omat lippuni ja ruokani ja kaverit automaattisesti omansa ellei hyvää hyvyyttään joku halua tarjota. Niin lapsena kuin aikuisena. Mielestäni ilman muuta vanhempien pitäisi oman lapsensa huvipuistokäynti kustantaa ja sopia sitten vaikka teinin kanssa keskenään maksaako vanhemmille takaisin esim. ylimääräisinä kotitöinä, mutta vaikeahan sitä on jälkikäteen periä.

Ja minulla on täysin päinvastoin eli jos kaverini pyytää kanssaan teatteriin, niin oletan hänen maksavan. Minähän lähden mukaan tekemään jotain sellaista, mitä en muuten tekisi, annan aikaani jne. ja todennäköisesti osallistuisin asiaan, joka ei merkitse minulle mitään. Aina olen kutsujana maksanut kaikki toisen kulut, jopa taksimatkan kotiin, koska minusta kutsuja niin tehdään. Olisi todella kummallista pyytää kaveria seuraksi olettaen, että tietenkin hän maksaa.

Vierailija
220/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Ap:n lapsi ei pyytänyt/vaatinut kaveriaan mukaan Lintsille, vaan kysyi tältä, että "olen menossa huomenna Lintsille, haluatko lähteä mukaan?"

Kutsui siis kaverin mukaan. Koska on paljon ihmisiä jotka olettaa kutsujan maksavan ei kannata heitellä moisia kutsuja. Varsinkaan kun noin kirpaisee maksaa lippu ja vielä pitää syöttää monta kertaa. Provooo...

Ei ole tiedossa, mitä lapset/teinit keskenään puhuivat. Tai kertoiko kutsuttu edes vanhemmilleen, että on menossa Lintsille. Tiesi ehkä, ettei saa rahaa. Tai vakuutti, että kutsujan perhe maksaa, koska kutsuja oli niin sanonut, tai ei ollut sanonut... Vaihtoehdoissa löytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi