Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka maksaa teinin kaverin lintsirannekkeen?

Vierailija
20.08.2019 |

Eli ongelma on seuraava: Odotin lomarahaa kuin kuuta nousevaa, jotta pääsisin lasten kanssa vihdoin Linnanmäelle. 15-vuotias kysyi, sopiiko jos hän tuo kaverin, kun perheen kahdesta alakoululaisesta ja eskarilaisesta ei ole seuraa hurjimpiin laitteisiin (joihin minäkään en aina tahdo). Sanoin, että sopii että tuo kaverin.

Perillä kävi ilmi, ettei tämä kaveri ollut tuonut yhtään rahaa, sillä oletti, että minä tarjoan rannekkeen ja ruoat. Olin jo ehtinyt kiinnittää oman rannekkeeni, joten en voinut luopua siitä (eikä eskarilainen olisi tahtonut mennä yksin laitteisiin). Yritimme tavoitella kaverin vanhempia, jotta olisivat siirtäneet rahaa hänelle. Emme saaneet heitä kiinni, ja ostin sitten luotolla rannekkeen ja ruoat kaverille, yhteensä lähes 100 eur edestä.

Kun vanhemmat vihdoin soittivat takaisin hekin olivat olettaneet, että minä tarjoan päivän Lintsillä, ja jos olisivat tienneet, että kaverin tulisi itse maksaa niin eivät olisi päästäneet häntä mukaan. Teini väittää, ettei hän missään tapauksessa ollut tarjonnut päivää Lintsillä, vaan oletti itsekin että kaveri maksaa omat hupinsa.

Nyt en tiedä mitä tehdä kun vanhemmat kieltäytyvät maksamasta, itselläni ei ole ylimääräistä rahaa tai tarvetta mihinkään palveluun, jonka tämä teini voisi suorittaa korvauksena. Apua...

Kommentit (234)

Vierailija
121/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina, siis AINA, keskustellaan näistä asioista vanhempien kesken. Sitä ei ikinä tiedä mitä ensinnäkin se oma lapsi/teini olettaa ja sanoo sitten kaverilleen ja mitä puolestaan kaveri olettaa ja sanoo omille vanhemmilleen ja mitä he siitä sitten olettavat.

Kaikille kurja tilanne mutta ei auta kuin ottaa opiksi, ensi kerralla keskustele itse suoraan vanhempien kanssa jotta kakki on kaikille selvää jo etukäteen.

Milloin niiden lasten pitäisi sitten oppia huolehtimaan rahoista ja muista asioistaan, ellei teininä? Kasvatetaan tynnyrissä 20 vuotta ja potkitaan pihalle vai?

No teininä tietysti, miksei nuorempanakin, mutta jos lähdetään viemään muiden lapsia kalliisiin huvituksiin ja mahdollisesti vielä toiseen kaupunkiinkin, on vähintäänkin kohteliasta ottaa sen toisen lapsen vanhempiin yhteyttä, puhumattakaan siitä, miten inhottavaa se kaikille on kun tällainen väärinkäsitys sattuu.

Jos tässä yhteydessä haluaa rahankäyttöä ja vastuuta opettaa, tulee vanhempien tehdä se sen oman lapsensa kanssa vaikkapa sitten antamalla tietty summa rahaa mukaan huvituksiin tai sopimalla, että lapsi maksaa kesätyörahoistaan puolet tmv. Se, että vanhemmat ovat yhteydessä keskenään ja samalla aaltopituudella asioista, ei poista mahdollisuutta opettaa sille omalle lapselleen vastuuta.

Vierailija
122/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi vastaava tapaus viime kesänä särkänniemessä. En maksanut, joten teinin kaveri seurasi päivän kun me kävimme laitteissa ja söimme. Oli tiukka budjetti jonka olin laskenut minun sekä lasteni (2kpl) syömisiin ja rannekkeisiin. Ei voi mitään, lapsen kaverin vanhemmat arvatenkin tästä suuttuivat, mutta ei ole minun tehtävä kustantaa muiden lasten huvituksia kun olen itsekin pienituloinen.

Siis olenko ainoa jonka mielestä tämä on sairasta? Ei se ole teinin vika että juntit vanhemmat eivät antaneet rahaa mukaan, miksi häntä pitäisi rangaista? Todellakin maksaisin teinille rannekkeen ruokineen ja tappelisin vanhempien kanssa myöhemmin. Hirveää ajatella että teininä vanhemmat sanoisivat että kyllä ne toiset maksavat ja sitten kuljetkin koko päivän perässä katselemassa muiden huvittelua ja syöpöttelyä. Miten kukaan oikeasti pystyy tuohon?

No mutta ei se ole minunkaan vika etteivät laittaneet rahaa mukaan. Kuten sanoin olen pienituloinen ja säästin niin että saan lapsilleni rannekkeet sekä päivän ruuat. Tyhjästä on paha nyhjäistä, enkä edes omista luottokorttia. Olisiko minun pitänyt mennä myymään itseäni huvipuiston portille vai ottaa pikavippi että lapsen kaveri saa rannekkeen ja ruuat? Kyllä, seuraava kommentti on varmaan se ettei pienituloisen kuulu matkustella ym. mutta tuohon reissuun olin laskenut tarkan budjetin meille kolmelle ja sillä mentiin.

Voi hyvää päivää! Miten paska päivä on nuorella ollut, kiitos tyhmien aikuisten. Olisit voinut soittaa vanhemmille, että hei lapseltanne on jäänyt rahaa kotiin ja nyt tilanne on sellainen, että itsellä ei ole, joten pystyttekö siirtämään niin ei tarvitse katsella koko päivää vieressä. Tai olisit voinut vaikka sitten antaa oman rannekkeen jos sellainen oli (teineille voi kyllä tehdä selväksi, että tämmöisessä tilanteessa menevät laitteisiin pienemmän kanssa jos yksin ei uskalla). Ruoassa voi myös säästää, jos oli varattu kolmelle ravintolaruokaan rahaa, oltaisi menty kaupasta hakemaan vaikka pillimehut ja jotain syötävää. Tai sitten nimenomaan ottaa sen pikavipin, yrittää periä maksun sitten myöhemmin! Kyllä on varmana ollut nöyryyttävä reissu lapselle jonka muistaa..

No varmasti muistaa ja niin kuuluukin. Toivottavasti myös vanhemmat muistavat. Ja luuletko ettemme koittaneet tavoitella vanhempia? Ja ei, en ostanut itselleni ranneketta koska minulla ei ole mitään intoa istua laitteissa. Eli, olin budjetoinut kahdelle lapselleni rannekkeet ja meidän kolmen ruuat. Millä ihmeen logiikalla minun olisi pitänyt se ranneke hänelle maksaa, oikeasti PIKAVIPILLÄ? Valoja päälle ja ajattele elämän realiteettejä.

Eiköhän ne vanhemmat sitten sen pikavipin olisi maksaneet kun tilanteen asiallisesti olisi selittänyt.

Jotenkin tästä keskustelusta tulee mieleen oma lapsuus. Oli erään kaverin vanhemmat hieman erikoisempia eikä mitään myötätuntoa löytynyt toisia lapsia kohtaan, se oli ne omat ja muilla ei väliä. Esim kaveri kutsui yökylään viikonloppuna, sain mennä. Mielestäni on ihan normaalia tässä tapauksessa, että ns isäntä perhe maksaa ruokailun. Mutta ei näille. Koska äiti ei ollut älynnyt laittaa ruokaa tai rahaa mukaan, olin nälissäni. Piti istua kaverin huoneessa ruokailujen ajan, jälkkäriksi oli tehty vaniljakiisseliä, sitä sain ottaa kun jäi yli. Oli tarkkaan laskettu ruoan määrä ja ylinmääräiselöe ei ollut tilaa, olisi omat eväät pitänyt viedä. Ei muuten tullut toiste käytyä 😆

Toinen kerta oli, kun olin mummolassa aina kesät. Serkku perheineen vieraili siellä myös ja kysyivät haluanko lähteä heidän kanssa Puuhamaahan. Sain luvan ja lähdin, ei kukaan mitään rahaa ollut antanut enkä lapsena edes sellaista älynnyt pyytää, kun eivät nekään olleet sellaisesta mitään puhuneet. Portilla sitten hämmästellen mites mun lippu. Istuttivat asuntoautoonsa odottamaan. Hakivat kyllä vähän ajan päästä kun serkun isä suostui maksamaan, äiti oli sitä mieltä että ei makseta. Perhe riitahan siitä syntyi. Äitini lähetti kirjeellä myöhemmin rahat ja bensakulut, mutta oli aika käärmeissään, kun ei edes tiennyt koko reissusta mitään.

Silloin oli lankapuhelimet ja pankkisiirtoina tehtiin paperilla tai pankissa!

Tänä päivänä luulis tällaisten olevan menneisyyttä ja asioiden järjestyvän tavalla tai toisella, heti tai myöhemmin. Mutta ei näköjään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan pyytää lapsen kaveria mukaan, jos ei aio kustantaa kuluja? Silloinhan pitää sanoa, että pääset meidän matkassa, se maksaa X euroa.

Omia lapsia en ole päästänyt muiden perheiden kanssa minnekään, jolloin on tullut valitusta, että oma lapsi ei viihdy mökillä ilman seuraa. Olen vastannut, että meidän lapsi ei viihdy, vaikka olisi seuraakin.

Kiva kun kaikki olettaa, että ap:n teini oli kutsunut toisen mukaan. Jospa kutsui itse itsensä?

Vierailija
124/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi vastaava tapaus viime kesänä särkänniemessä. En maksanut, joten teinin kaveri seurasi päivän kun me kävimme laitteissa ja söimme. Oli tiukka budjetti jonka olin laskenut minun sekä lasteni (2kpl) syömisiin ja rannekkeisiin. Ei voi mitään, lapsen kaverin vanhemmat arvatenkin tästä suuttuivat, mutta ei ole minun tehtävä kustantaa muiden lasten huvituksia kun olen itsekin pienituloinen.

Siis olenko ainoa jonka mielestä tämä on sairasta? Ei se ole teinin vika että juntit vanhemmat eivät antaneet rahaa mukaan, miksi häntä pitäisi rangaista? Todellakin maksaisin teinille rannekkeen ruokineen ja tappelisin vanhempien kanssa myöhemmin. Hirveää ajatella että teininä vanhemmat sanoisivat että kyllä ne toiset maksavat ja sitten kuljetkin koko päivän perässä katselemassa muiden huvittelua ja syöpöttelyä. Miten kukaan oikeasti pystyy tuohon?

No mutta ei se ole minunkaan vika etteivät laittaneet rahaa mukaan. Kuten sanoin olen pienituloinen ja säästin niin että saan lapsilleni rannekkeet sekä päivän ruuat. Tyhjästä on paha nyhjäistä, enkä edes omista luottokorttia. Olisiko minun pitänyt mennä myymään itseäni huvipuiston portille vai ottaa pikavippi että lapsen kaveri saa rannekkeen ja ruuat? Kyllä, seuraava kommentti on varmaan se ettei pienituloisen kuulu matkustella ym. mutta tuohon reissuun olin laskenut tarkan budjetin meille kolmelle ja sillä mentiin.

Taloudenhoidossa on kyllä huomattavasti parantamisen varaa jos neljän kympin ranneke kaataa budjetin niin että siitä ei voi joustaa. Mitä jos olisi tullut joku muu yllättävä kulu?

Ei tarvitse olla edes vähävarainen että muiden loisiminen kustannuksella ottaa päähän. Vähävaraisella se kirpaisee vain helkkaristi enemmän.

Minä tarjouduin kerran heittämään 14-vuotiaat tytöt lintsille ja hakemaan heidät sieltä kun tytön kaverin äiti sitä ehdotti. No päästiin porteille, nakkasin tytöt kyydistä  ja lähdin ajelemaan jo kotiinpäin kun tyttöni soitti ettei tuolla kaverilla ole yhtään rahaa mukana. Itse olin ostanut tytölle rannekkeen ennakkoon ja antanut 40€ käyttörahaa.

Vierailija
125/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloudenhoidossa on kyllä huomattavasti parantamisen varaa jos neljän kympin ranneke kaataa budjetin niin että siitä ei voi joustaa. Mitä jos olisi tullut joku muu yllättävä kulu?

Ei tarvitse olla edes vähävarainen että muiden loisiminen kustannuksella ottaa päähän. Vähävaraisella se kirpaisee vain helkkaristi enemmän.

Minä tarjouduin kerran heittämään 14-vuotiaat tytöt lintsille ja hakemaan heidät sieltä kun tytön kaverin äiti sitä ehdotti. No päästiin porteille, nakkasin tytöt kyydistä  ja lähdin ajelemaan jo kotiinpäin kun tyttöni soitti ettei tuolla kaverilla ole yhtään rahaa mukana. Itse olin ostanut tytölle rannekkeen ennakkoon ja antanut 40€ käyttörahaa.

Vierailija
126/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi osaa kysyä jokaiselta kutsujalta, jopa isovanhemmilta, että paljonko se maksaa. Pari kertaa on kaveri kysynyt mukaan Lintsille, lapseni kysynyt reissun hintaa ja sen kuultuaan todennut, että kiitos ei, hän ei näe järkeväksi tulla mukaan. Silloin tulee soitto minulle, että hei, teidän Lassi sanoi, ettei hänellä ole rahaa Lintsi-reissuun, totta kai te vanhemmat sen maksatte. Vastaan, että maksetaan toki, kun Lassi tulee oman perheen kanssa, muuten joutuu itse maksamaan rahoistaan. Jos poika sanoo, että mieluummin säästää, niin ilman muuta saa säästää. Kiva kun pyysitte mukaan, mutta kysykää joltain toiselta, meidän poika ei katso itselleen fiksuksi käyttää tuohon rahojaan. Jolloin jokainen kutsuja on sanonut, että no voidaan me sitten maksaa se ranneke, jos se siitä on kiinni. Eli koetellaan kepillä jäätä saadaanko toinen perhe maksamaan ja kun ei onnistu, niin yllättäen tarjotaan jotain, mistä jo on kieltäydytty. Mutta kielto pysyy, sitä ei enää peruta!

Vierailija
127/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka kehtaa tunkea kakaransa toisten matkaan pennittömänä?

Wt porukka kehtaa. Kutsuimme lapseni  koulukaverin (kärttänyt ja kysynyt monta kuukautta) yökylään ja äiti toi kaksi pienempää

sanoen:"Kai nämä kaksivpienempääkin  voivat jäädä, kun heille tuli niin paha mieli, kun isosisarus pääsi yökylään."

Harvoin jää sanattomaksi.

Vierailija
128/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä että lapsen kaverin vanhempia puolustellaan. Selviä lokkeja ovat.

Ja raha-asiat on aina hyvä selvittää etukäteen.

Vierailija
129/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos mennään kaverin mökille uimaan niin aina oma pyyhe ja simmarit mukaan. Kaikilla ei ole pesukoneita mökillä.

Vierailija
130/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeä porvoolainenhan tämä nyt oli, kun summat ei täsmää eikä vanhemmat neuvottele.

Joka keleen kerta otetaan se luuri käteen ja puhutaan aikuisten kesken, että olisko ok, jos teidän Miisumaisa pääsis meidän Rinulitaavetin kaveriksi Lintsille?

Siinä vaiheessa sitten Miisumaisan vanhempi pohtii hetken... Hetkonen. Mitenkäs kustannukset? - omakustanteisesti TAI mä maksan ruuat ja ostaa itse rannekkeen tms variaatioita TAI Tarjoon kaiken. Kiitos kuulemiin!

Hyvin simppeliä ja sivistynyttä kanssakäymistä.

Vierailija
131/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on kyllä sitten voi voi. Sinä olet olettanut että kaveri maksaa itse ja kaveri olettaa että sinä maksat koska kutsut mukaan, eikä kustannuksista ole puhuttu  mitään. Kumpikin oletus on ihan asiallisia ja kohtuullisia. No sinä nyt kuitenkin maksoit viulut, eikä sinulla ole mitään pakkokeinoa periä niitä pois kaverilta saati tämän vanhemmilta. Se on nyt ihan pelkän hyväntahtoisuuden varassa, että maksavatko jotain vai eivät. Jos heillä ei ole rahaa, niin huono on maksaa vaikka haluaisi.

Vierailija
132/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkeä porvoolainenhan tämä nyt oli, kun summat ei täsmää eikä vanhemmat neuvottele.

Joka keleen kerta otetaan se luuri käteen ja puhutaan aikuisten kesken, että olisko ok, jos teidän Miisumaisa pääsis meidän Rinulitaavetin kaveriksi Lintsille?

Siinä vaiheessa sitten Miisumaisan vanhempi pohtii hetken... Hetkonen. Mitenkäs kustannukset? - omakustanteisesti TAI mä maksan ruuat ja ostaa itse rannekkeen tms variaatioita TAI Tarjoon kaiken. Kiitos kuulemiin!

Hyvin simppeliä ja sivistynyttä kanssakäymistä.

Jo provohan tämä aloitus on 1/5

Noin se meilläkin on aina mennyt että lasten kavereita on pyydetty mukaan, niin että he maksaa vähintään omat lippunsa.

Vierailija
133/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oli kerran kaverin kanssa sovittu meno, niin ei siinä rannekkeen osto vaiheessa tullut mieleen kysyä, että tarvisko se kaverikin rannekkeen?

Mä tai oikeastaan teinit ostavat aina porukalla kaikille rannekkeet ja tyypit laittaa tilille rahat etukäteen. Näin ei pääse upseja tapahtumaan.

Vierailija
134/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä että lapsen kaverin vanhempia puolustellaan. Selviä lokkeja ovat.

Ja raha-asiat on aina hyvä selvittää etukäteen.

Vanhemmat voi olla luulossa että kaikki on luvattu tarjota. Ei vanhempia voi syyttää lasten metkuista. Jos ei ole rahaa, niin sitten on huono maksaa vaikka haluaisi.

Vierailija
135/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wt porukka kehtaa. Kutsuimme lapseni  koulukaverin (kärttänyt ja kysynyt monta kuukautta) yökylään ja äiti toi kaksi pienempää

sanoen:"Kai nämä kaksivpienempääkin  voivat jäädä, kun heille tuli niin paha mieli, kun isosisarus pääsi yökylään."

Et kai ollut niin tossu, että suostuit?

Vierailija
136/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No rahaton teini olisi jäänyt portin ulkopuolelle. Elämä on. Jos oma olisi alkanut kiukuttelemaan, niin olisi toki saanut seuraa, siellä portin ulkopuolella.

Eikä tarvi etukäteen varmistella ja sopia ja soitella ympäriinsä hysteerisesti, elämän perusasioitahan nää on. 

Vierailija
137/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan pyytää lapsen kaveria mukaan, jos ei aio kustantaa kuluja? Silloinhan pitää sanoa, että pääset meidän matkassa, se maksaa X euroa.

Omia lapsia en ole päästänyt muiden perheiden kanssa minnekään, jolloin on tullut valitusta, että oma lapsi ei viihdy mökillä ilman seuraa. Olen vastannut, että meidän lapsi ei viihdy, vaikka olisi seuraakin.

Kiva kun kaikki olettaa, että ap:n teini oli kutsunut toisen mukaan. Jospa kutsui itse itsensä?

Ihan sama kenen idea on ollut alunperin, mutta jutun mukaan ap:n lapsi kuitenkin kysyi että pääseekö kaveri mukaan.

Olen aika varma että seuraavalla kerralla ap osaa tuossa vaiheessa ottaa myös kustannukset puheeksi.

Vierailija
138/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No rahaton teini olisi jäänyt portin ulkopuolelle. Elämä on. Jos oma olisi alkanut kiukuttelemaan, niin olisi toki saanut seuraa, siellä portin ulkopuolella.

Eikä tarvi etukäteen varmistella ja sopia ja soitella ympäriinsä hysteerisesti, elämän perusasioitahan nää on. 

Hohhoijakkaa. Onneksi ei ole itsellä rahat noin tiukilla että pitäisi jättää vieras lapsi heitteille, kun ei olisi varaa menettää yhtä ylimääräistä satasta.

Vierailija
139/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs näistä tietää. Teini on saanutkin rahaa reissuun ja pokkana yrittää juonia, ettei rahnaa ole tullut.

Senkin takia nää sovitaan aikuisten kesken.

Vierailija
140/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai ollut niin tossu, että suostuit?

No jäi tai ei, mutta nämä on niitä juttuja joilla kertarysäyksellä saadaan välit poikki.

Itselle on käynyt kerran niin että sukulainen pyysi kyllään ja sitten häipyi itse baariin ja jätti meidät lapsenvahdiksi. Eipä ole sen jälkeen tavattu kertaakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi