Kuka maksaa teinin kaverin lintsirannekkeen?
Eli ongelma on seuraava: Odotin lomarahaa kuin kuuta nousevaa, jotta pääsisin lasten kanssa vihdoin Linnanmäelle. 15-vuotias kysyi, sopiiko jos hän tuo kaverin, kun perheen kahdesta alakoululaisesta ja eskarilaisesta ei ole seuraa hurjimpiin laitteisiin (joihin minäkään en aina tahdo). Sanoin, että sopii että tuo kaverin.
Perillä kävi ilmi, ettei tämä kaveri ollut tuonut yhtään rahaa, sillä oletti, että minä tarjoan rannekkeen ja ruoat. Olin jo ehtinyt kiinnittää oman rannekkeeni, joten en voinut luopua siitä (eikä eskarilainen olisi tahtonut mennä yksin laitteisiin). Yritimme tavoitella kaverin vanhempia, jotta olisivat siirtäneet rahaa hänelle. Emme saaneet heitä kiinni, ja ostin sitten luotolla rannekkeen ja ruoat kaverille, yhteensä lähes 100 eur edestä.
Kun vanhemmat vihdoin soittivat takaisin hekin olivat olettaneet, että minä tarjoan päivän Lintsillä, ja jos olisivat tienneet, että kaverin tulisi itse maksaa niin eivät olisi päästäneet häntä mukaan. Teini väittää, ettei hän missään tapauksessa ollut tarjonnut päivää Lintsillä, vaan oletti itsekin että kaveri maksaa omat hupinsa.
Nyt en tiedä mitä tehdä kun vanhemmat kieltäytyvät maksamasta, itselläni ei ole ylimääräistä rahaa tai tarvetta mihinkään palveluun, jonka tämä teini voisi suorittaa korvauksena. Apua...
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä miespuolisena yksinhuoltajana otin suosittuun kesälomakohteeseen pojan kaverin ja pakko kyllä sanoa, etteivät kaikki sinänsä aiheesta innostuneet vanhemmat ymmärrä.... Jos sesonkikaudella mökki maksaa 170e /vrk ja itse hoidan neljää lasta neljä vuorokautta kaikkine ruokineen, niin se kaveripojan antama 50€ on aika paha matkaraha, jos sillä vielä pitäisi päästä hänen toiveestaan jonnekin paikalliseen elämyspuistoon.
No oppirahat oli isot, mutta ne on maksettu. Enkä todellakaan ota ikinä puheeksi jälkeenpäin.
Paljonko mökki olisi maksanut, jos se kaveri ei olisi ollut mukana? Älä vaan sano, että 170 e/vrk.
En ole sama joka tuon ekan viestin kirjoitti mutta kyllä neljän päivän ruoat reissussa (aamiainen, lounas, päivällinen ja välipalat) maksaa jo enemmän kuin 50€ per teini, eli vaikka hotellia tai mökkiä ei laskettais mukaan niin ei siitä enää juuri elämyspuistoihin rahaa jää. Kuitenkin tämä isä maksoi hotellit ja matkat, joten tätä en laske rahastukseksi lainkaan.
Jos haluaa pyytää kaverin mukaan esim. Johonkin tilaisuuteen, niin kannattaa esittää asia, ”haluatko lähteä mukaan?”. Eli että itse on lähdössä joka tapauksessa, ja kysyy vain, että haluatko sinäkin lähteä mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Minun teinit ei edes käy kavereiden kanssa huvipuistoissa. En ymmärrä vanhempia jotka antaa teinien ottaa kavereitaan mukaan reissuihin, mökeille yms. Missä perheen oman yhteisen ajan kunnioitus?
Olisin kyllä itse 13-16-vuotiaana tylsistynyt todella paljon mökillä ilman ikäistä seuraa. Se vain kuuluu ikään ja onneksi omat vanhempani antoivat ottaa kaverin mukaan.
Sinä maksoit nyt. Ensi kerralla osaat sanoa, että ranneke maksaa xx€ ja ruokarahaa myös mukaan.
Oma diilini on ollut, että lapsen kaveri ostaa itse rannekkeen, mutta minä tarjoan ruuat ja jonkun herkun.
Kaikki välttyvät kiusallisilta tilanteilta kun asia on puhuttu jo valmiiksi. Nyt nielet tappiosi ja ensi kerralla uusi yritys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kutsuminen ei tarkoita, että tarjoutuu maksamaan kaikki kulut. Oli kyse sitten huvipuistosta, keikasta, kahvilassa käynnistä tai ravintolasta. Asia on eri, jos toisen kutsuu omiin juhliinsa tai kotiinsa, jolloin tarjottavat toki on ilmaisia vieraille. Varmaan satoja kertoja elämäni aikana olen käynyt kavereiden kanssa siellä sun täällä ja aina olen maksanut omat lippuni ja ruokani ja kaverit automaattisesti omansa ellei hyvää hyvyyttään joku halua tarjota. Niin lapsena kuin aikuisena. Mielestäni ilman muuta vanhempien pitäisi oman lapsensa huvipuistokäynti kustantaa ja sopia sitten vaikka teinin kanssa keskenään maksaako vanhemmille takaisin esim. ylimääräisinä kotitöinä, mutta vaikeahan sitä on jälkikäteen periä.
Ja minulla on täysin päinvastoin eli jos kaverini pyytää kanssaan teatteriin, niin oletan hänen maksavan. Minähän lähden mukaan tekemään jotain sellaista, mitä en muuten tekisi, annan aikaani jne. ja todennäköisesti osallistuisin asiaan, joka ei merkitse minulle mitään. Aina olen kutsujana maksanut kaikki toisen kulut, jopa taksimatkan kotiin, koska minusta kutsuja niin tehdään. Olisi todella kummallista pyytää kaveria seuraksi olettaen, että tietenkin hän maksaa.
Sua ei taideta paljoa kutsua mihinkään?
Jos sut kutsutaan shoppailemaan, niin pitääkö sun ostoksetkin maksaa?
Oman havaintoni, kolmen lähes aikuisen lapsen äitinä olen huomannut vanhempien jakautuvan kahteen koulukuntaan.
Suurin osa vanhemmista, jos lapsi kutsutaan kylään tai vaikka Lintsille, maksavat rannekkeet, ruuat, herkut jne. Ja se lapselle annettu raha palautuu käyttämättömänä ja vaikka soittaisi, vanhemmat muistuttavat, kuinka paljon heidän lapsensa on ollut vastavuoroisesti kylässä ja pyydetty mökille, Lintsille yms. eikä rahaa silloinkaan ole käsitelty.
Ja sitten on niitä vanhempia, jotka veloittavat vieraaksi kutsuvalta kaverilta kaikesta -bensasta, ruuasta, pääsylipuista ja kaikesta mahdollisesta eurojen tarkkuudella ja kaikki kelpaa, antoi rahaa lapsen mukaan miten paljon tahansa, mutta jostakin syystä unohtavat vastavuoroisuuden, eivätkä lähetä rahaa tai edes soita, jos oma lapsi on pyydetty kylään tai johonkin tapahtumaan mukaan lapsen kaveriksi. Tai koulun jälkeen vietetään yhteistä aikaa tai ollaan yökylässä.
Täällä on puhuttu lokeista, mutta on vedetty mutkat suoriksi, huomioimatta taustoja ja on takerrettu yhteen tapahtumaan.
Minusta ap. tapauksessa pitäisi huomioida taustat ja kuinka paljon ap. lapsi on kaverin kotona ja kutsuttuna tapahtumiin ja kuka silloin on maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kutsuminen ei tarkoita, että tarjoutuu maksamaan kaikki kulut. Oli kyse sitten huvipuistosta, keikasta, kahvilassa käynnistä tai ravintolasta. Asia on eri, jos toisen kutsuu omiin juhliinsa tai kotiinsa, jolloin tarjottavat toki on ilmaisia vieraille. Varmaan satoja kertoja elämäni aikana olen käynyt kavereiden kanssa siellä sun täällä ja aina olen maksanut omat lippuni ja ruokani ja kaverit automaattisesti omansa ellei hyvää hyvyyttään joku halua tarjota. Niin lapsena kuin aikuisena. Mielestäni ilman muuta vanhempien pitäisi oman lapsensa huvipuistokäynti kustantaa ja sopia sitten vaikka teinin kanssa keskenään maksaako vanhemmille takaisin esim. ylimääräisinä kotitöinä, mutta vaikeahan sitä on jälkikäteen periä.
Ja minulla on täysin päinvastoin eli jos kaverini pyytää kanssaan teatteriin, niin oletan hänen maksavan. Minähän lähden mukaan tekemään jotain sellaista, mitä en muuten tekisi, annan aikaani jne. ja todennäköisesti osallistuisin asiaan, joka ei merkitse minulle mitään. Aina olen kutsujana maksanut kaikki toisen kulut, jopa taksimatkan kotiin, koska minusta kutsuja niin tehdään. Olisi todella kummallista pyytää kaveria seuraksi olettaen, että tietenkin hän maksaa.
Olisiko kuitenkaan jotain eroa vieraanvaraisuudessa ja ostoksissa?
Shoppailussa jokainen itse tekee henkilökohtaisen päätöksen, toisin kuin vierailulla, jolloin huomioidan kutsujan mielipide ja ollaan hänen ehdoillaan. Ainakin jos hallitsee käytöstavat ja hienotunteisuuden.
Eri
No enpä olisi teininä ajatellut, että sen kaverin äiti maksaa minunkin hupini. Lapsesi kaveri on huonosti kasvatettu.
Isä kuollut= lapset saavat eläkettä.[/quote]
Ei se eläke lasten tileille tule, saatikka äidin. Minun isäni kuoli kun olin 12, minun j sisarusteni rahat meni kaikki tileille jota maistraatti valvoi. Näitä rahoja sain käyttää vasta kun täytin 18. Ei sieltä tosiaan kyllä mihinkään huvipuistoihin rahaa saanut.[/quote]
Tässä on menetelty väärin, jos juttu on oikeasti mennyt näin. Lapsille tuleva eläke on nimenomaa tarkoitettu lasten elämiseen, ei säästöön. Peritty tai henkivakuutuksen kautta saatu raha on sitten toinen asia, niiden käyttöä maistraatti valvoo. Maistraatin valvomien rahojen käyttäminen lapsen asioihin ei kuitenkaan ole kiellettyä. Niillä voidaan tarvittaessa maksaa lapsen hankintoja, harrastuksia ja jopa niitä huvipuistoreissuja kunhan asiasta tehdään aina selvitys maistraattiin.
Jos noin tyhmä olit niin sinä maksat. Kaikki sovitaan aina etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten toisinpäin, ettei ketään vieraita tule edes kutsuttuna.
Joskus mun työkaveri pyysi ihastelemaan heidän uutta mökkiä ja menin heidän kotiinsa ja sieltä heidän autollaan jatkettiin matkaa mökille. Oli pikavisiitti arki-iltana.
Ihmettelin jo menomatkalla, kun kävivät ostamassa saunakaljat, kun ostivat vain pari tölkkiä ja kun mentiin rouvan kanssa saunaan, niin hän avasi oman tölkkinsä ja minä jäin ilman, kun en älynnyt ostaa itselleni. Tosin ei yksi olut tölkki harmittanut.
Paluumatka oli hupaisa, kun nuoripari alkoi laskemaan bensakuluja ja ne jaettiin kolmeen osaan, kun auto oli miehen nimissä ja rouva ja minä maksettiin omat matkakulumme.
Tosin, siitä matkasta on riittänyt vitsiä ja iloa vuosiksi eteenpäin, miten jotkut osoittavat vieraanvaraisuutta kutsuvierailleen.
Kristiina xx kirjoitti:
Jos haluaa pyytää kaverin mukaan esim. Johonkin tilaisuuteen, niin kannattaa esittää asia, ”haluatko lähteä mukaan?”. Eli että itse on lähdössä joka tapauksessa, ja kysyy vain, että haluatko sinäkin lähteä mukaan?
Ei näin. Tuosta ei selviä yhtään mitään.
Oletin, että paljon vähemmän, jos sen kaverin 50 e ei riittänyt oikein mihinkään. Majoitus siis ei ainakaan ollut yhtään sen kalliimpi, vaikka kaveri oli mukana.