Hain apua vaikeaan elämäntilanteeseen ja siitä seurasi lastensuojeluilmoitus
Perheestäni kuoli kolme ihmistä lyhyen ajan sisällä ja hain keskusteluapua mielenterveyspalveluista. Taustalla oli vielä raskaat vuodet lapsen isän kanssa, joka teki useita perättömiä lasuja joista seurasi raskaat selvittelyt, vaikka mitään todellista huolta ei ollutkaan. Kerroin tästäkin sairaanhoitajalle jota tapasin. Kerroin miten koin nuo ilmoitukset raskaasti ja miten suuri kynnys oli hakea nyt apua, koska pelkään että terveydenhuollosta tehdään uusi ilmoitus. Tiedot menevät isälle, ja tästä on seurannut julkinen riepottelu jossa isä on leimannut minut hulluksi. Tiedän tämän, koska olin aiemmin hakenut apua unettomuuteen kun äitini oli juuri menehtynyt. Isä riemuitsi "todisteista" että olen hullu ja pimeä enkä ole sopiva vanhemmaksi.
Nyt sain tietää että tuo hoitokontaktini, sairaanhoitaja, oli tehnyt ilmoituksen jossa kertoo surustani ja menetyksistäni. Olen todella pettynyt toimintaan. En enää koskaan pyydä apua ellei ole todellinen hätätilanne. Suru on helpottanut ja pystyn hyvin toimimaan arjessa nykyään, mutta nuo ilmoitukset ovat kaataneet uuden stressin niskaani. Isä ei ole ollut missään yhteydessä lapseensa kolmeen vuoteen, mutta ilmoitukset menevät hänelle siksi koska on huoltaja. Nämä minun terveysasioideni selvittelyt hänelle ovat kuin heittäisi bensaa liekkeihin. Se kiusaamisen ja riepottelun määrä on kohtuuton.
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi lasu tehdään automaattisesti ainakin jos hakee psykiatrista apua. Mä sairaustuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja hain apua ja siitä tehtiin automaattisesti lasu. Musta sitä on turha kauhistella ja hyvä vaan, että tsekkaavat, että lapsilla kaikki ok. Kävivät ihan eka kotona puhumassa tilanteesta ja kävivät jonkun parin kuukauden päästä uudestaan toteamassa, että kaikki ok ja asiakkuutta ei tarvitse jatkaa. Eihän se kivaa ole ja noi noissa sosiaalipuolen ihmisissä on vaikeitakin tyyppejä. Meilläkin toinen täti kauhisteli kun olin puoli vuotta lapsen syntymän jälkeen käynyt ystäväni luona ja juonut siellä yhden lasin viiniä. Lapsen isä siis hoiti lapsen illalla ja yöllä. Vihjaili, että mulla on kuulemma alkoholiongelma. Että joo, tollasia asioita ei ainakaan kannata mainita.
Onhan toi todella veemäistä, jos ex tekee perättömiä lasuja. Tekee asioista entistä vaikeampaa. Ja sitten näitten perättömien lasujen takia resurssit evät riitä niihin oikeasti vakaviin tapauksiin. :(Ei lasua tehdä automaattisesti mt-tapauksissa, se riippuu mt-sairaasta vanhemmasta. Minusta ei ole koskaan tehty vaikka mt-ongelmien takia olen pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä.
T: 40v yh-isä
Millainen tilanne sinulla siis noin suurin piirtein on ja millaisissa tapauksissa ilmoitus tehdään?
Itse olen tosiaan ollut vuosia pysyvällä eläkkeellä. Olen käynyt säännöllisesti psykiatrin ja psyologin juttusilla vuosituhannen vaihteessa asti. He tuntevat minut ~20v vuoden ajalta eikä kukaan heistä tai muusta hoitohenkilökunnasta ole edes koskaan vihjannut mistään lasu-ilmoituksesta. Päin vastoin se on ollut aina heille selvää, että hoida lapseni ja lapset ovat 1 elämässäni.
Diagnoosia en halua sanoa, mutta vakava varmasti kaiken järjen mukaan, jos olen mt-syistä saanut pysyvän TK-eläkkeen jo vuosia sitten.
Vaikka olisi millainen sairaus (fyysinen ja/tai psyykkinen) niin kaikki riippuu siitä sairaasta vanhemmasta. Millainen hän on vanhempani ja miten klaaraa arjen ja hoitaa lapset.
Ei mt-syyt ole automaattinen lasu-automaatti! Tämän vahvistaa 20v kokemukseni ja ammattilaisen puheet "ei kaikista tehdä lasua". Ei siksi, ettei ymmärretä tms. vaan siksi, kun ei tarvitse.
Olisi sinustakin pitänyt tehä lasu. Terveydenhoidon työntekijät rikkoi lakia, jos eivät ole tehneet
Ei aikuisesta tehdä lasu ilmoitusta.
Ei ole olemassa mitään lasu ilmoitusta.
T. Toinen saivartelija
No kyllä vaan on olemassa lastensuojeluilmoitus. Lasu on lyhenne lastensuojelusta. Lasua ei siis tehdä kenestäkään, koska kenestäkään ei tehdä lastensuojelua. Lasu- ilmoitus eli lastensuojeluilmoitus voidaan tehdä lapsesta. Aikuisesta tai kokonaisesta perheestä sitä ei tehdä.
Lasu ilmoitusta ei ole olemassakaan.
T. Saivartelija
No mitäs täällä sitten meuhkataan, kun ei koko ilmoitusta ole olemassakaan.
Sinähän se täällä meuhkaat.
Vierailija kirjoitti:
Olen psykiatrisen puolen asiakas ollut vuosia. Kun jouduin ensi kertaa sairaalaan, niin sairaalan sosiaalityöntekijä teki ilmoituksen. Kävivät meillä, mutta enpä ollut katsomassa sitä, kun olin sairaalassa. Lapset olivat sen jälkeen viikon tukiperheessä, siinä kaikki.
Menin huonoon kuntoon tuossa pari vuotta sitten ja psyk.polilta kehoittivat ottamaan yhteyttä sosiaalipäivystykseen itse, jolloin tilanne näyttää mun kannaltani paremmalta, kuin se jos he tekisivät ilmoituksen. Lapset olivat pari kuukautta sijoitettuina, kunnes voimani palautuivat.
Viimeisen sairaalakeikan jälkeen lapset saivat tukihenkilöt. Tytär on oireillut paljon ja hänelle olen aktiivisesti hakenut apua. Nyt tukihenkilö on huomannut lapsen olevan allapäin ja kyllä, olen huomannut saman, mutta ajattelin nyt katsoa miten koulun alku lähtee, piristääkö vai tekeekö päinvastaista ennen kuin tartun asiaan. Koulun aloitus sinällään aiheuttaa stressiä tytölle. Meillä on ensi kuun alkuun varattu aika perheneuvolaan, että ihan tyhjän päällä ei olla, mutta... Tukihenkilö on varannut hänelle ja tyttärelleni ajan sosiaalityöntekijälle. Mitä h*******ä? En ole ikinä kieltäytynyt mistään tukitoimista ja olen hakenut apua lapselleni keinoja kaihtamatta ja nyt mun ylitseni kävellään näin. Olen tosi vihainen. Aion soittaa sosiaalityöntekijälle, enkä aio säästellä sanojani.
Olisiko noilla sun mielenterveysongelmilla yhteyttä tyttären huonovointisuuteen? Tässä taas huomataan, että tuollainen ympäristö ei ole hyvä lapselle, missä joutuu sietämään äidin osasto jaksoja, pikasijoituksia jne. Se vaikuttaa valtavasti millainen ilmapiiri siellä kotona on. Ehkä se huostaanotto olisi pitänyt tehdä aikaisemmin. Vanhemmalle se on loukkaus egolle, sijoitetulle/huostaanotetulle lapselle usein helpotus ja lapsi voi pitkästä aikaa vain hengähtää ja luottaa siihen, että aikuiset kannattelevat.
Ap:n tilanne kuitenkin erilainen ja ikävää, että joutuu silmätikuksi normaalin surun takia. Mies vaikuttaa narsistiselta.
Joku taitaa nyt sekoittaa asioita. Kun lapsi sairastuu krooniseen sairauteen tai saa vaikkapa neurologian puolen diagnoosin, sairaalaan sosiaalityöntekijä tulee usein apuun. Hän auttaa tukien hakemisessa ja selvittää minkälaista apua perhe tarvitsee. Tämä ei ole lastensuojeluun liittyvä eikä tehdä lasu ilmoitusta. Tällaisesta tuesta saa kieltäytyä, mutta miksipä niin tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Joku taitaa nyt sekoittaa asioita. Kun lapsi sairastuu krooniseen sairauteen tai saa vaikkapa neurologian puolen diagnoosin, sairaalaan sosiaalityöntekijä tulee usein apuun. Hän auttaa tukien hakemisessa ja selvittää minkälaista apua perhe tarvitsee. Tämä ei ole lastensuojeluun liittyvä eikä tehdä lasu ilmoitusta. Tällaisesta tuesta saa kieltäytyä, mutta miksipä niin tekisi.
Ai että mikä holhoova ja alentuva asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa holhoavaa on? Sos.tt. kuuluu henkilökuntaan siinä kuin lääkäri, hoitaja, psykologi, terapeutit jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi lasu tehdään automaattisesti ainakin jos hakee psykiatrista apua. Mä sairaustuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja hain apua ja siitä tehtiin automaattisesti lasu. Musta sitä on turha kauhistella ja hyvä vaan, että tsekkaavat, että lapsilla kaikki ok. Kävivät ihan eka kotona puhumassa tilanteesta ja kävivät jonkun parin kuukauden päästä uudestaan toteamassa, että kaikki ok ja asiakkuutta ei tarvitse jatkaa. Eihän se kivaa ole ja noi noissa sosiaalipuolen ihmisissä on vaikeitakin tyyppejä. Meilläkin toinen täti kauhisteli kun olin puoli vuotta lapsen syntymän jälkeen käynyt ystäväni luona ja juonut siellä yhden lasin viiniä. Lapsen isä siis hoiti lapsen illalla ja yöllä. Vihjaili, että mulla on kuulemma alkoholiongelma. Että joo, tollasia asioita ei ainakaan kannata mainita.
Onhan toi todella veemäistä, jos ex tekee perättömiä lasuja. Tekee asioista entistä vaikeampaa. Ja sitten näitten perättömien lasujen takia resurssit evät riitä niihin oikeasti vakaviin tapauksiin. :(Ei lasua tehdä automaattisesti mt-tapauksissa, se riippuu mt-sairaasta vanhemmasta. Minusta ei ole koskaan tehty vaikka mt-ongelmien takia olen pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä.
Millainen tilanne sinulla siis noin suurin piirtein on ja millaisissa tapauksissa ilmoitus tehdään?
Itse olen tosiaan ollut vuosia pysyvällä eläkkeellä. Olen käynyt säännöllisesti psykiatrin ja psyologin juttusilla vuosituhannen vaihteessa asti. He tuntevat minut ~20v vuoden ajalta eikä kukaan heistä tai muusta hoitohenkilökunnasta ole edes koskaan vihjannut mistään lasu-ilmoituksesta. Päin vastoin se on ollut aina heille selvää, että hoida lapseni ja lapset ovat 1 elämässäni.
Diagnoosia en halua sanoa, mutta vakava varmasti kaiken järjen mukaan, jos olen mt-syistä saanut pysyvän TK-eläkkeen jo vuosia sitten.
Vaikka olisi millainen sairaus (fyysinen ja/tai psyykkinen) niin kaikki riippuu siitä sairaasta vanhemmasta. Millainen hän on vanhempani ja miten klaaraa arjen ja hoitaa lapset.
Ei mt-syyt ole automaattinen lasu-automaatti! Tämän vahvistaa 20v kokemukseni ja ammattilaisen puheet "ei kaikista tehdä lasua". Ei siksi, ettei ymmärretä tms. vaan siksi, kun ei tarvitse.
Olisi sinustakin pitänyt tehä lasu. Terveydenhoidon työntekijät rikkoi lakia, jos eivät ole tehneet
T. Toinen saivartelija
No kyllä vaan on olemassa lastensuojeluilmoitus. Lasu on lyhenne lastensuojelusta. Lasua ei siis tehdä kenestäkään, koska kenestäkään ei tehdä lastensuojelua. Lasu- ilmoitus eli lastensuojeluilmoitus voidaan tehdä lapsesta. Aikuisesta tai kokonaisesta perheestä sitä ei tehdä.
T. Saivartelija
En tietääkseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa holhoavaa on? Sos.tt. kuuluu henkilökuntaan siinä kuin lääkäri, hoitaja, psykologi, terapeutit jne.
Ei vaan tuo että heti ajatellaan että kukaan muu ei ymmärrä mitään.
Itse et osaa edes yhdyssanoja mutta paasata ja opastaa pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Toinen saivartelija
T. Saivartelija
En tietääkseni.
I rest my case.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi yhdyssana on tuossa kommentissani. Kerro mikä siinä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi yhdyssana on tuossa kommentissani. Kerro mikä siinä väärin.
En väittänyt virheen olevan siinä. Ja sinä kirjoitat väärin tän ketjun aiheen😂😂
Vielä ihmetellään kun ihmiset eivät tee enää lapsia. Minä en jaksa kärsiä synnytyskipuja päästäkseni jonkun tekosyyn varjolla lasun silmätikuksi ja joutua antamaan lastani sijoitusbisneksen kauppatavaraksi.
Hyvältä ystävältäni on viety neljä lasta ja toiseltakin yritettiin viedä esikoinen. Näistä neljästä lapsesta saa tukiperheäiti yhteensä noin 4800-5500 euroa per kuukausi sekä 16 pv lomaa jolloin lapset voi laittaa "lomaperheeseen". Siitä huolimatta sijoitusperheen äiti on hyvin väsynyt ja teettää työt lähipiirillään. Lomarahat lapsista on muuten 9000 euroa vuodessa. Edes joka kuukausi tapahtuvat etelänlomat eivät piristä väsynyttä äitiä.
Toisessa lähipiirin tapauksessa äidillä oli työ. Yritettiin juuri tuota tuettua lyhytaikaista laitosasumista arviointeineen. Ainoa vain, että tällä äidillä oli työ ja työaika osui juuri arviointi-, ryhmäleikki-, kyttäys-, keskustelu- ja ties mihin teemahetkiin.
No lasuhan väitti, että tämä tuettu asuminen on tässä kohtaa välttämätöntä ja että äidille pitäisi saada b-lausunto! He siis pyrkivät ryöstämään äidiltä kaikki mahdollisuudet pitää elämänhallinnastaan kiinni jolloin äiti olisi ollut lasun armoilla.
Molemmat keissit olivat meneillään samoihin aikoihin ja siinä meni kyllä itseltäkin usko tähän yhteiskuntaan.
On myös laaja kokemus näistä ns. auttavista tahoista. Elin rankkaa yksinhuoltajan arkea erityislapsen kanssa. Lapsen isä oli häipynyt maisemista siinä vaiheessa kun tulin raskaaksi. Siirryimme erilaisten palvelujen piiriin. Olen käynyt lukemattomissa hoitopalavereissa. Mielenkiintoista oli, että koska itse olin avoin ja kerroin ongelmista, koska oletin että tarkoitus oli auttaa meitä, minut leimattiin usein epäilyttäväksi, häilyväksi vanhemmaksi. Sen sijaan lapsen isä, joka loisti poissaolollaan( ja alunperin kielsi isyydenkin )nousi näiden "ammattihenkilöiden" silmissä varteenotettavaksi vaihtoehdoksi vanhempana - olematta päiväkään läsnä lapsen elämässä.
Perheneuvolassa esim. virkailija juuttui jankkaamaan isästä, vaikka meidän perhe koostui vain meistä kahdesta, koska "tämä on perheneuvola ja kyllähän lapsella on aina joku isä ja isä on perhettä".
Tästä päätellen yhdyn aloittajan mielipiteeseen siitä, että apua ei kannata hakea näiltä tahoilta. Sillä siinä vaiheessa kun kävelet sisään, sinut on jo leimattu "ongelmalliseksi". Eihän ns. normaaleilla ihmisillä ole mitään asiaa näiden palvelujen piiriin. Tai näin virkailijat ainakin tuntuvat ajattelevan automaattisesti.
Vanhempien todellakin pitäisi jäädä työttömiksi jos on lastensuojelu kuvioissa koska toiminta on päivä aikaan. Pitäisi kaikki valta antaa perheessä sosiaalitoimelle.
Vierailija kirjoitti:
On velvollisuus tehdä, jos on huoli asiasta ammattilaisella ja esim psykiatrisella sairaalahoitojaksolla tehdään ilmoitus aina lasuun, vaikka lapsista tai heidän hyvinvoinnista ei olisi mitään huolta
Mulla on sairaus, joka luokitellaan vakavaksi mielenterveydenhäiriöksi ja lasu ilmoitus tehtiin ensimmäisestä sairaalajaksosta jo varmaan 10 vuotta sitten, nykyään olen oireeton
Mua vähän oudoksuttaa, kun lasua pelätään niin älyttömästi, mulle se on ollut vaan vuosien saatossa pelastus! Mä oon saanut tukea ja apua ja neuvoja, kukaan ei oo ikinä meidän työntekijöistä (luonnollisesti vaihtunut vuosien varrella) ollut ikävä tai ilkeä tai mitään muutakaan, vaan ihan päinvastoin
No mitä jos ei halua eikä tarvitse mitään hoitoapua lastensuojelusta?
Itseä ainakin ärsyttää ihan älytyömästi kuunnella kun minulle kerrotaan itsestään selvyyksiä kuin jollekin idiootille. Sitten jos asenne ei ole ns nöyrä ja tietoa vastaanottava (asioissa jotka jo tiedät ja toimit jo juuri niin kuin neuvovat) niin ollaan ihmeissään ja huolissaan kun apu ei kelpaa.
Täytyisi teeskennellä tyhmää ja olla ihan ihmeissään tästä kaikesta viisaudesta jota sinulle jaetaan. Maalasjärjen omaavalle intuitiiviselle ihmiselle tuollainen on todella ärsyttävä tilanne.
Meistä teki määräilevä sukulainen ilmoituksen, koska vedimme hänelle rajat eikä hän pitänyt siitä.
Lastensuojelusta kävi kaksi virkailijaa, jotka totesivat että mitään vikaa ei ole. Selvä.
Sen jälkeen heidän tuore esimiehensä joka siirtyi opetustöistä sinne virastoon eikä koskaan edes puhunut kanssamme päätti, että ei, kyllä me tarvitsemme tukitoimia.
Ja se hänen haluamansa tukitoimi oli päivähoito. Tähän hän takertui. Ahdisti ja painosti.
Ei auttanut vaikka selitimme että astmaa sairastava lapsi on erikoislääkärin suosituksesta kotihoidossa, koska ei haluta hänelle sairastelukierrettä pienenä.
Lopulta saimme kantelun avulla touhun loppumaan toukokuussa. Ilmoitus todettiin aiheettomaksi.
Mitä tekee tämä ihminen? Lähettää kesäkuussa kirjeen että koko juttu avataan uudestaan ja että meidän pitää taas mennä sinne keskustelemaan.
Tää loppui vasta uuteen kanteluun.
Tällaista apua sieltä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hoitajat, poliisit, opettajat, yms joutuvat tekemään lasun jos huoliherää. Esim jos isä joka ei ole huoltaja, sammuu toiselle puolen maata, hänen lapsistaan joutuu poliisi tekemään lasun vaikka lapset äitinsä kanssa.
Tai menet vapaaehtoisestikin psyk. sairaajaksolle, lasu pitää tehdä.
Johan jutun keksit. Ei vaikuta ei huoltaja isän toilailut mitenkään. Eikä tehdä sellaisesta ilmoituksia.
Valehtelet tietoisesti tai sitten et vaan oikeasti tiedä ja uskot systeemin toimivuuteen.
Ystäväni lapsista tehtiin ilmoitus "vanhempien päihteiden käytön takia". Lasten isä asuu 300km päässä, ei ole huoltaja eikä ollut tavannut lapsia ollenkaan edes valvotusti puoleen vuoteen. Hän meni päihdeklinikalle hakemaan apua ongelmiinsa jolloin lapsista tehtiin ilmoitus ja ystäväni kotiin sossut tunkivat kyselemään hänen päihteidenkäytöstä ja kaikenlaista elämästä ja lapsista. Ystäväni joutui olla muutaman kerran pois töistä näiden tapaamisten takia ja kukaan ei korvaa tuollaisessa tapauksessa ansionmenetyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Usea kommentoi, että tehdään automaattisesti palvelutarvekartoitus?! Eikös sen pitäisi aina perustua tilannearvioon tarvitaanko kotirauhan piiriin menevää toimenpidettä?
Paitsi jo se, että palvelutarvekartoitukseen liittyy sossujen kotikäynti, rikkoo kotirauhaa. Myös se, että kotiin tarjotaan perhetyöntekijää eikä kyseisestä "palvelusta" voi kieltäytyä, vaan on otettava vastaan tuntematon ihminen kotiin kerran pari viikossa rikkoo kotirauhaa ja pahasti.
Onko niin että yksinhuoltajaäidit on aivan erityisesti näiden vainon kohteena? Jos elää parisuhteessa, kannattaa ilmeisesti laittaa lapsi isän kanssa neuvolaan jo heti ensimmäisille käynneille ja jäädä itse kotiin? Näin ei väsymys paista äidin naamasta eikä huoli herää...
Me emme ole vielä päässeet lastensuojelun kanssa tekemisiin. Mietin asioita perheen sisäisen työnjaon kannalta. Meillä on niin että isä vastaa siivouksesta ja ruuanlaitosta. Jos meille kutsuisi itsensä kylään jokin ”Sirkka”, saisi hän kertoa ohjeitaan miehelleni - minulle kun kuuluvat perheessämme lasten vaatetukseen, harrastuksiin, harrastusvälineiden hankintaan ja autoon liittyvät asiat.
Hei. Mulla on ihan samat kokemukset. Meidän perheestä on tehty muutamia kertoja ilmoitus kun ”huoli herää”. Viimeisin juurikin siitä kun kävin synnytyksen jälkeen keskustelemassa sairaanhoitajan kanssa siitä kun olen ahdistunut johtuen omasta lapsuudesta. Sairaanhoitajalla itsellään ei ollut ehdottaa minulle muuta apua kun mielialalääkitys, jonka takia soitteli minulle monta kertaa kotiinkin, että olenhan jo alottoittanut sen. Esikoisen saadessani minusta tehtiin lastensuojeluilmoitus koska itkin sairaalassa yhtenä yönä. Hoitajat ravasivat huoneessani ja hokivat juuri tuota ”meillä on herännyt huoli”. Olin sektion jälkeen vain kipeä ja tunteet pinnassa, ja olen muutenkin aika itkuherkkä. Ollaan sitten käyty juttelemassa sossuille meidän tilanteesta ja asiakkuutta ei ole koskaan aloitettu. Minusta resurssien tuhlausta.