Ystävän hygienia
Olen nelikymppinen nainen, ja ystäväni samaten. Olemme tunteneet toisemme viitisentoista vuotta, ja välimme ovat läheiset.
Aika ajoin ystäväni kiinnostus henkilökohtaiseen hygieniaansa vähenee tai lopahtaa. Hän peseytyy harvoin tai ei lainkaan, eikä pese varsinkaan hiuksiaan. Hän voi myös kulkea samoissa vaatteissa vaikka kuinka kauan. Tai jos vaihtaa, vaihtaa pesemättömistä vaatteista toisiin :/
Tietenkin tästä seuraa hajuja, sekä ihan tavallinen hienhaju että pinttynyt talin haju hiuksissa. Hengitys voi myös haista, kun hampaiden pesu ei kiinnosta.
Ystäväni on nyt ollut jo pidempään sinkku, ja hän toivoo parisuhdetta. Hän on mukava, älykäs, kivan näköinen, ja pukeutuu rennosti, mutta kauniisti — vaatteet vain kaipaisivat kausittain pesua hieman useammin.
Olen miettinyt aiemmin ja mietin taas, pitäisikö minun sanoa jotakin ystävälleni? Haluaisin sanoa asiasta vain siksi, että pidän sitä melkoisena esteenä rakkauselämälle. Ystäväni työ on sen luonteista, ettei asia tule sen yhteydessä esille. Minulle tilanteesta ei ole (yleensä) lievää hajuhaittaa kummempia seuraamuksia.
En toistaiseksi ole sanonut, sillä olen ajatellut, että ystäväni on jotenkin pakko olla tietoinen asiasta. Hän on aivan täysjärkinen ja pidetty. Voiko ihmisellä olla tuollaista sokeaa pistettä? Jos voi, ajattelen, että syyn on oltava psykologinen. Mutta minusta tehtäväni ystävänä ei ole arvailla syytä. Ja sanomisesta olen tosiaan kahden vaiheilla. Ajoittain tilanne on normaali.
Laitan kyselyn, miten itse toivoisitte ystävänne tekevän, jos teillä olisi tällainen tilanne ?
Kommentit (17)
Samaa mietin kuin ensimmäinen. Jos on muuten fiksu ja niin pois päin niin välinpitämättömyys hygieniaa kohtaan kuulostaa siltä ettei ole ihan kaikki kunnossa. Yhtenä syynä voi olla tuo sinkkuus. Kannattaa jutella.
Masennus voi aiheuttaa. Toisaalta tunnen yhden naimisissa olevan naisen, jolla sama ongelma, mutta hän ei varmasti ole masentunut. Ehkä toiset vain tykkää olla omissa lian hajuissaan.
Ystäväsi taitaa elää ekologisesti, eikä halua tuhlata vettä ja sähköä tai rahaa.
Minä ainakin toivoisin, että minulle huomautettaisiin, jos hygieniassani olisi parantamisen varaa.
Jos ystävälläsi tuo on kausittaista, eli ei aina laminlyö puhtautta, saattaa olla syynä juurikin masennus tai jokin muu sairaus, mikä pahenee silloin tällöin.
Ystävälläsi ei ole orastavaa alkoholiongelmaa? Jos olette nuoria, niin tavallisen satunnaisbiletyksen erottaminen alkavasta alkoholiongelmasta ei ole aina helppoa. Yksittäiset kaverit kun usein näkevät vain yhden puolen. Jos on varmasti poissuljettu niin veikkaisin masennusta minäkin.
Kuulostaa psyykkisiltä ongelmilta jos muuten on fiksuna pidetty. Varmasti on tietoinen asiasta mutta voihan se olla hyödyllinen herätys jos joku oikein huomauttaa. Esim tajuaa että pitää hakeutua hoitoon jos on vaikka masennusta.
Kiitos vastauksista!
Masennus on käynyt mielessäni, voi olla että luen vähän asiasta. Ystäväni on ollut huolissaan jaksamisestaan, hänen työnsä on kuluttavaa. Ehdotin, että hän juttelisi ammattilaiselle, ja sain äkäisen haukahduksen vastaukseksi.
Ystäväni tietää, että käyn itse terapeutin juttusilla säännöllisesti, eikä hänellä ole ollut mitään suhtautumisongelmaa. Tai ei ainakaan aiemmin ole ollut.
Uupumuksesta hän siis uskaltaa puhua, ja hygienia on ainoa asia, jossa jonkinlaista lamaannusta näkyy. Piilevä tai reippauden taakse maskeerattu masennus?
Jatkan miettimistä.
Ap
Itse en kehdannut suoraan sanoa, vaan kerroin kaverille jostain sepitetystä työkaverista, joka ei muka hoitanut hygieniaansa ja vaatteetkin haisi. En tiedä tajusiko, että valehtelin, mutta ainakin alkoi tuon jälkeen olla omasta hygieniastaan tarkempi.
Jotkut eivät vaan käy pesulla joka päivä. Moni iäkkäämpi tottui lapsuudessaan että sauna oli lauantaisin ja vain silloin pestiin. Onko ystäväsi oppinut tämän vanhemmiltaan? Mutta itse kyllä sanoisin nätisti että joskus tuoksahdat...
10 jatkaa, jos hän on työssä missä ei hiki haittaa sille voi itse niin tottua ettei muista siistimmässä työssä olevien ehkä jo haistavan. Tai voihan hänellä olla niin kuiva iho että välttelee suihkua. Puhetta siis, menette saippuaostoksille yhdessä sinua varten ja samalla johdattelet ja kyselet miten hän ajattelee puhtaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut eivät vaan käy pesulla joka päivä. Moni iäkkäämpi tottui lapsuudessaan että sauna oli lauantaisin ja vain silloin pestiin. Onko ystäväsi oppinut tämän vanhemmiltaan? Mutta itse kyllä sanoisin nätisti että joskus tuoksahdat...
Tämä on muuten inhottavaa asiakaspalvelijan työssä. Ei nyt ehkä lyhytkestoisissa asiakaspalvelutilanteissa (kaupan kassalla jne.), mutta vaikkapa hammaslääkärissä, kampaajalla... Kun asiakas small talkkaa kuinka tänään illalla on saunapäivä ja itse lähes pidättelet oksennusta.
Tunnen erään, joka käy kerran viikossa suihkussa. Tasan kerran viikossa. Masennus ei liity tähän.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen erään, joka käy kerran viikossa suihkussa. Tasan kerran viikossa. Masennus ei liity tähän.
Mä tunnen kanssa äidin ja teinit, jotka käy kerran viikossa suihkussa. Äiti vielä ylpeilee, miten vähän heillä menee vettä. Teini parat.
Minä taas tiedän ihmisen, joka käy suihkussa kaksi kertaa päivässä, siis aamulla ja illalla. Minusta se on jo liiallista. Ei ihminen päivässä niin likaannu. Uudet vaatteetkin laittaa ensimmäisenä pesuun, talvitakitkin. Kun ne on likaantuneet siinä jos joku on niitä kokeillut. Olen aika mykistynyt.
Kiitos taas kommenteista!
Olemme tosiaan molemmat jo nelissäkymmenissä, en pidä alkoholismia todennäköisenä tässä.
Ja valitettavasti pesu kerran viikossakin olisi parannus noihin huonompiin kausiin :/
Nyt, kun olen lukenut eri ehdotuksia täältä, minusta alkaa tuntua, että tässä tapauksessa olisi parasta sanoa kauniisti, mutta ihan suoraan. Meillä on aika suorat välit, ja on ollut tapana puhua vaikeistakin asioista.
Tämä on vain tavallistakin hankalampaa, kun puuttuisin suoraan toisen olemukseen ja varmaankin myös arkoihin tunneasioihin. Mietin vielä, olisiko parempi lähteä tunteiden kautta puhumaan masennuksesta tms vai sitten tuosta konkreettisesta peseytymisasiasta.
Sitäkin vaikeammalta tuntuu, kun emme tässä ole samankaltaisessa asemassa, minulla on ollut rakkaussuhteita tänä aikana (ja olen suhteessa nytkin), kun hänellä on ollut pitkä kuiva kausi. Mutta jos läheinen ystävä ei ota asiaa puheeksi, kuka sitten?
En ehkä itse haluaisi kuulla suoraan kasvotusten, helpompi puhelimitse tai viestitse. Kiusaannuttavaa ja hyvin noloa kasvotusten, etenkin jos itse ei ole tiedostanut haisevansa :(
Olisikohan ystäväsi masentunut