Miten tehdään hyvänmakuinen lasagne?
Olen etsinyt syöntikelpoista lasagne reseptiä. Niissä käsketään laittaa tomaattikastiketta, tomaattimurskaa tai paseerattua tomaattia. Ongelma on se, että maku on hirveä, kun sekoitetaan jauheliha, tomaatti, juustokastike ja lasagnelevyt vuokaan ja sitten uuniin. Maut eivät sovi lainkaan yhteen. Millä tuon tomaatin pystyisi korvaamaan? Ajattelin kokeilla seuraavaksi ruskeaa jauhelihakastiketta ja sulatejuustoa lasagnelevyjen kastikkeeksi.
Kommentit (45)
Sulatejuusto nostaa uudelle tasolle.
Kokeile lasagen sijaan makaronia kuohukermalla, suolaa lisäksi, eikä muuta.
Voihan sen tehdä ilman tomaattikastiketta. Lohi -tai tonnikalalasagnekin on hyvää, juustokasikkeella.
Jos ap ei pidä lasagnesta, johon tulee tomaattipohjainen jauhelihakastike, juustokastike ja lasagnelevyjä, hän ei pidä lasagnesta. Nuo kun ovat aika oleellisia osia peruslasagnessa.
Vierailija kirjoitti:
Käsketään? Ei reseptiä tartte orjailla vaan soveltaa oman maun mukaan. Mä laitoin viimeksi vain jauholihaa ja lasagnemausteseospussi. Juustokastikkkeeseen texmex maustettua valmisraastetta ja hyvää tuli.
jauholihaa....mitä hittiä...
Minä teen bolognesekastikkeen, valkokastikkeen ja ruskean kastikkeen. Sitten ladon niitä joka toiseen väliin ja juustoa päälle.
Lasagneen pitää tehdä kunnollinen ragutyyppinen kastike. Sitä keitetään ainakin sen pari tuntia. jotta maut tulevat esiin. Pohjaksi soffritto eli hienoksi silputtu sipuli, varsiselleri ja porkkana. Lihaksi sekä possua että nautaa ja rasvaa pitää olla riittävästi. Loraus viiniä ei haittaa, yrttejä ja valkosipulia. Ja lisäksi sitä tomaattimurskaa, joka kyllä alkaa maistua hyvältä, kun sille antaa aikaa. Tomaattimurska on raakana aika hirveää, mutta se kypsyessään kyllä siitä taittuu. Ripaus sokeria auttaa myös.
Valkokastikekin kannattaa kypsentää kunnolla jo ennen uunia, ainakin puoli tuntia. Juustoksi kannattaa valita voimakkaan makuinen juusto, esim. parmesantyyppinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap ei pidä lasagnesta, johon tulee tomaattipohjainen jauhelihakastike, juustokastike ja lasagnelevyjä, hän ei pidä lasagnesta. Nuo kun ovat aika oleellisia osia peruslasagnessa.
Mä teen joskus Suomiversion ja laitan vain jauhelihakastiketta joka väliin ja juustot päälle. Syödessä sitten ketsuppia Felixin. :P
Mä korvaan tomaattikastikkeen ruskealla kastikkeella, sitten valkoinen kastike ja lopuksi juustoa hirveesti. Ja syödessä kans ketsuppia kuten ylempänä. Tomaattikastikkeet maistuu pahalle.
Vierailija kirjoitti:
Käsketään? Ei reseptiä tartte orjailla vaan soveltaa oman maun mukaan. Mä laitoin viimeksi vain jauholihaa ja lasagnemausteseospussi. Juustokastikkkeeseen texmex maustettua valmisraastetta ja hyvää tuli.
Texmexi ja voimakkaat mausteet kyllä pilaa lasagnen. Ei sovi ollenkaan. Maistuu vain se saatanan kumina.
Onkohan ap laittanut tomaattimurskat ja pyreet raakana sinne lasagneen eikä ole keittänyt niitä ollenkaan? Varmaan on pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Lidlin valmis lasagne on 100 kertaa parempaa kuin itse tehty
No ei ole. Et vain osaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä korvaan tomaattikastikkeen ruskealla kastikkeella, sitten valkoinen kastike ja lopuksi juustoa hirveesti. Ja syödessä kans ketsuppia kuten ylempänä. Tomaattikastikkeet maistuu pahalle.
Kukin saa tehdä ja syödä, mitä tahtoo, mutta onko näitä sörsseleitä pakko nimittää lasagneksi?
Vierailija kirjoitti:
Lidlin valmis lasagne on 100 kertaa parempaa kuin itse tehty
Joo pysyhän sinä vain eineslinjalla aivan vapaasti. Montako kymmentä kiloa yli satasen painat?
Vierailija kirjoitti:
Lasagneen pitää tehdä kunnollinen ragutyyppinen kastike. Sitä keitetään ainakin sen pari tuntia. jotta maut tulevat esiin. Pohjaksi soffritto eli hienoksi silputtu sipuli, varsiselleri ja porkkana. Lihaksi sekä possua että nautaa ja rasvaa pitää olla riittävästi. Loraus viiniä ei haittaa, yrttejä ja valkosipulia. Ja lisäksi sitä tomaattimurskaa, joka kyllä alkaa maistua hyvältä, kun sille antaa aikaa. Tomaattimurska on raakana aika hirveää, mutta se kypsyessään kyllä siitä taittuu. Ripaus sokeria auttaa myös.
Valkokastikekin kannattaa kypsentää kunnolla jo ennen uunia, ainakin puoli tuntia. Juustoksi kannattaa valita voimakkaan makuinen juusto, esim. parmesantyyppinen.
Sipulit ja sellerit, koriantereineen yök
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin saa tehdä ja syödä, mitä tahtoo, mutta onko näitä sörsseleitä pakko nimittää lasagneksi?
Kyllä se lasagnen nimi tulee latomisesta ja kerroksista. Ei siitä yököttävästä tomaattisonnasta ja purjosipulin kappaleista. Joku basilikakin ihan hirveetä YÖK!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipulit ja sellerit, koriantereineen yök
+kumina, yök, yök
Voihan sen tomaattisen jauhelihakastikkeen tehdä vaikka pelkkänä ruskeana kastikkeenakin, tai vain pelkkänä jauhelihana ja lisätä joukkoon jotain nestettä ja makua sellaisesta aineksesta, mistä tykkää.