Te joilla on 300 tuhannen asuntolaina, paljonko teidän kuukausittaiset nettotulot on?
Kertokaas te noin 300 000 e asuntolainan ottaneet, paljon on teidän tämänhetkinen lainan kuukausierä JA paljon teidän talouden nettotulot on per kuukausi?
Ollaan juuri saatu lainalupaus ja kiinnostaa.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole yhtä isoa lainaa, mutta yhteensä asunto- ja yhtiölainaa on jotain 330000€. Kun ensimmäisen lainan (175000€) päälle otettiin toinen laina, silloin nettotulomme olivat noin 6000€. Nykyisin nettotulot on 7000€. Lainojen kuukausierät on tällä hetkellä 1520€ mutta käytännössä maksetaan 940€ ja keväällä kun tulee osingot, maksetaan 5000€ lyhennys. Pankkilainoissa on lyhennysjousto ja on rytmitetty ne lyhennykset näin. Yhtiölainaa pitää tietenkin maksaa niin kuin yhtiökokous on päättänyt.
Meillä ainakin tulee osingot ympäri vuoden.
Meilläkin, mutta vain kotimaisilla osingolla lyhennetään asuntolainaa, jenkkiosingot sijoitetaan uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle myönnettiin lainaa yksin 330 000, nettotulot (sisältäen lapsilisät) 3400e. Kuukausittainen maksuerä 500e tällä hetkellä, 10 vuoden jälkeen nousee 1200 euroon.
Tähän tilanteeseen päädyin avioeron jälkeen, kun lunastin ex-mieheni omakotitalosta ulos. Halusin pitää talon hinnalla millä hyvänsä, että lapsilla säilyisi tuttu koti.
Eikä ahdista yhtään!
Mikä pankki myönsi noin hyvän diilin? Tuo on minusta ihan järkevää, lapsille tuttu koti siksi aikaa kun asuvat kotona ja tuon 10 vuoden jälkeen ovat ilmeisesti muuttaneet jo pois ja voit miettiä talon myymistä ja pienemmän asunnon ostamista?
220 000 pari vuotta sitten, netto silloin 3500, maksan yksin.Hki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu, että täällä saa aina alapeukkuja, jos kysyy jotain lainoihin ja ylipäätään raha-asioihin liittyvää?
Mua vilpittömästi kiinnostaa, kertokaa siis.
Ap
Siksi, koska jos sun pitää kysellä moisia, sun ei pitäisi ottaa noin jumalattoman isoa lainaa. Maksukykysi ei riipu muiden tuloista, maksuerä on suoraan näkyvissä lainalaskureilla, ja noin isoon lainaan pitäisi olla sen verran itsellä taloustaitoja että osaa itse laskea/päättää kykeneeko lainasta selviytymään omilla tuloillaan.
Nyt sinä taas heität päästäsi oletuksia, joita ei voi päätellä aloitusviestini perusteella.
Ensinnäkin: meillä on jo lainalupaus, joten pankki on arvioinut maksukykymme, ja olemme itsekin tehneet laskelmat. Ja kuten tässä keskustelussakin on jo tullut esiin, pankit arvioivat maksukyvyn huolella ja jättävät vähän pelivaraa.
Asia kiinnostaa esimerkiksi sen takia, että 300 000 eurolla saa eri puolilta Suomea täysin eri asioita. PK-seudulla ihmisillä menee keskimäärin enemmän rahaa asumiseen ja myös lainat ovat tulotasoihin suhteutettuna isompia. Helsingissä 300 tonnilla saa lähinnä peruskerrostalokämpän, monista muista kaupungeista vähintään omakotitalon. Helsingissä 300 tonnia ei siis ole siinä mielessä jumalattoman iso laina, että niitä myönnetään jo keskituloisillekin.
Toiseksi eri aikoina otetuissa lainoissa on erilaiset ehdot, ja eri pankit arvioivat maksukyvyn aika eri tavoin.
Jos se nyt jotakuta kiinnostaa, niin meidän talouden keskitulot nettona on 5500/kk.
Miksi raha-asiat ylipäätään kiinnostavat? Miksi esimerkiksi kaikki mediat kirjoittavat ja ihmiset lukevat hullun kiinnostuneina, kun verotiedot tulevat julki vuosittain? Siksikö, että ihmiset ovat laskutaidottomia? Ei, vaan koska heitä kiinnostaa, mitä ja miten muut ovat tienanneet. Sitä kautta voi peilata omaa elämäänsä, eikä siinä ole mitään väärää.
Ap
Mitä ihmeessä hyödyt näistä numeroista, joita sinulle näytetään. Teille tuo 300t on aivan liikaa. Asumiskulut vie liikaa tuloistanne eikä talous kestä.
Ei ole liikaa. Pankkien ohjeistuksen mukaan nettotuloita 30% saisi mennä lainanhoitokuluihin. Meidän luku tulee olemaan toistaiseksi 19%.
Pelkästään nettotulojen perusteella on muutenkin hankala arvioida, kenen talous kestää. Se riippuu paljon muista kuluista. Meillä ei ole autoa, lemmikkejä eikä lapsiakaan vielä useampaan vuoteen. Toki jos tilanne muuttuu radikaalisti, sitten tarvittaessa myyntiin.
Me ollaan maksettu viimeiset 5 vuotta huomattavasti isompaa vuokraa kuin mitä meidän tuleva lainalyhennys + yhtiövastike tulee olemaan yhteensä. Eikä ole talous vielä kaatunut.
Lisäksi ostimme asunnon voimakkaasti kehittyvältä alueelta, joka on metron varrella, ja jossa vastaavien asuntojen keskimääräinen myyntiaika on 6 vrk.
Ap
Me ollaan molemmat korkeasti koulutettuja työttömiä, mutta omistetaan asuntoja, osuuksia asunnoista sekä kiinteistöjä (Pääkaupunkiseutu) ja saadaan niistä vuokratuloja. Ei tarvittu takaajia ja oltaisi saatu lähes kuinka paljon vain lainaa... Tyydyttiin kuitenkin ’sopivaan’ summaan, kun ei tarvetta esittää kenellekään mitään tai näyttää rikkaalta.
Netto vaihtelee mutta on 3000-3500 euroa kuukaudessa. Lyhennys on 900 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle myönnettiin lainaa yksin 330 000, nettotulot (sisältäen lapsilisät) 3400e. Kuukausittainen maksuerä 500e tällä hetkellä, 10 vuoden jälkeen nousee 1200 euroon.
Tähän tilanteeseen päädyin avioeron jälkeen, kun lunastin ex-mieheni omakotitalosta ulos. Halusin pitää talon hinnalla millä hyvänsä, että lapsilla säilyisi tuttu koti.
Eikä ahdista yhtään!
Mikä pankki myönsi noin hyvän diilin? Tuo on minusta ihan järkevää, lapsille tuttu koti siksi aikaa kun asuvat kotona ja tuon 10 vuoden jälkeen ovat ilmeisesti muuttaneet jo pois ja voit miettiä talon myymistä ja pienemmän asunnon ostamista?
Jätän nyt pankin tässä mainitsematta, koska kyseessä oli entinen työnantajani ja suhteilla oli hieman osuutta asiaan. Mutta joo, lapset ovat teini-ikäisiä ja 10 vuoden päästä luultavasti muuttaneet pois kotoa ja sitten talo myyntiin (on pääkaupunkiseudulla), tai ehtiihän siinä ajassa vaikka löytyä uusi mies osallistumaan asumiskustannuksiin. Tällä hetkellä jää hyvin rahaa elämiseen ja muihin sijoituksiin. En halua kituuttaa jollain kaurapuurolla ja näkkileivällä suurten lainanlyhennysten takia, minulle ei ole mikään kunnia-asia saada lainaa mahdollisimman äkkiä maksettua pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu, että täällä saa aina alapeukkuja, jos kysyy jotain lainoihin ja ylipäätään raha-asioihin liittyvää?
Mua vilpittömästi kiinnostaa, kertokaa siis.
Ap
Siksi, koska jos sun pitää kysellä moisia, sun ei pitäisi ottaa noin jumalattoman isoa lainaa. Maksukykysi ei riipu muiden tuloista, maksuerä on suoraan näkyvissä lainalaskureilla, ja noin isoon lainaan pitäisi olla sen verran itsellä taloustaitoja että osaa itse laskea/päättää kykeneeko lainasta selviytymään omilla tuloillaan.
Eihän ap sitä kysynyt. Lue uudelleen.
Me oltais saatu 300K noin 4200€ nettotuloilla (lainanotto hetkellä toinen hyväpalkkainen, toinen työtön ansiosidonnaisella). Otettiin 260K, lainanlyhennys 940€/kk.
Meillä nettotulot keskimäärin 4000 €/kk ja ei saatu lainaa 90000 € asuntoon, säätöjä oli 15k. V-ttu.
Mulla on keskimääräinen netto on 1500/kk, mulla on osa-aikainen työ, miehellä on noin 2600. Meillä on vielä 380000 asunto laina. Koti laina on vielä 200000 ja kaksi vuokra- asuntoa vielä 180000 asuntolaina. Kun korko on niin matala, ottaa maxi laina käydä pankki leverage. Nykynen korko on matalampi kuin inflaatio:)
Jään kohta kotihoidontuelle ja miehen netto vajaa 3000e. Saataisiin 300ke laina. Kun palaan takaisin töihin (netto 2000e) saataisiin 450ke. Ihan hirveitä summia kun tulot on ihan normit (ja kh-tuen aikana pienet).
Kun minun lainahakemus hylätty, minä heti haen uudestaan, ja jos hylätty toisen kertaa, minä vaan haen uudestaan ja uudestaan, ja saisimme kolme asuntolaina vaikka meidän netto palkka on tosi matala.
Minäkin autoin ystäväni hakemaan asuntolaina kun heidän oma lainahakemus hylätty, ja ystäväni saisi enemmän laina kun he pyytävät. Kun haetaan asuntolaina, pitää selittää heille että meillä on maksukyky vaikka nettopalkka on matala, ja totta että meidän säästö kasvaa nopeasti. Yleensä keväällä pankissa on enemmän laina raha, kannattaa hakemaan keväällä jos teille on tiukka talous. Olla itsevarmuus ja kyllä saa asuntolaina.
Noin 10 000 euroa yhteenlasketut tulot. Kummallakin suurinpiirtein samat tulot, minulla hieman paremmat kuin miehellä.
Kiitos ap mielenkiintoisesta keskustelusta! Mielestäni tällaisia keskusteluita tarvittaisiin tännekin enemmän. Asuntolainan hakeminen ei ole millään tavalla ajankohtaista omassa elämässäni, mutta näistäkin oppii hahmottamaan edes hieman, että mistä sitä voi realistisesti alkaa haaveilla parin vuoden päästä.
Toki asuntokauppa elää koko ajan, ei voi tietää miten hinnat ovat karanneet tai pudonneet lähitulevaisuudessa.
Meill nettotulot perheessä noin 5500€/kk ja laina lyhenee 1500€/kk.
2000 netto. Vuokralainen maksaa puolet lainasta...
Heh Suomen palkkaeliitti taas keskustelemassa täällä. Yli 3000 netto on oikeasti 5:llä prosentilla
Eivät korot ole nopeassa tahdissa nousemassa edes neljään prosenttiin. Toisaalta sitä asuntolainaa maksellaan helposti 20 vuotta, joten myös sijoituksia pitää arvioida tästä näkökulmasta. Pitkällä aikavälillä osakkeet tuottavat paremmin kuin lyhyet korot ja asuntolainan lyhennys on käytännössä sijoitus lyhyeen korkoon, olipa se viitekorko sitten 1kk euribor tai 12kk euribor. Jos nyt sattuisikin tulemaan tilanne, jossa asuntolainan korko on suurempi kuin osakkeista saatava osinko (ja tähän 20 vuoden varrelle voi sellainen hyvin tulla), niin eikö koroilta suojautumiseksi silloin riitä, että tuossa tilanteessa makselette niillä osingoilla lainaa vähemmälle? Erityisesti jos teillä jo ennestään on sijoitusasuntoja ja tämän myötä omaisuus suurella painolla kiinteistöissä kiinni (oma asunto + sijoitusasunnot), osakesijoitukset toimisivat omaisuuslajihajautuksena.
Itse ostaisin tylsiä ja vakaita osinko-osakkeita. En välttämättä lähtisi ostamaan mitään kovin syklisiä osakkeita, vaan sellaisilta vakailta toimialoilta joilla tahkotaan tasaista tulosta nousukaudella ja taantumassa. Jos teillä on osakkeita ennestään niin tutuista on helpompi aloittaa kuin vieraista. Jos haluatte painottaa tasaista kassavirtaa, niin katse NYSEen, mistä voitte poimia kvartaaleittain osinkoja maksavia osakkeita. Näillä ei osinkotuotto ole niin korkea kuin Helsingin pörssin firmoissa, mutta jos haluatte osinkoja kuukausittain, niin sieltä niitä löytyy. (Neljä eri kvartaaliosinkoa maksavaa firmaa, jotka maksavat eri tahdissa.)
Meillä on kassavirtaosakkeina pari REIT-yhtiötä (NYSE:O ja NYSE:EPR) jotka maksavat osinkoja kuukausittain. Nämä ovat siis kiinteistösijoitusyhtiöitä, että sen puoleen ei ehkä voi laskea omaisuuslajihajautukseksi, mutta sijoituksena ehkä vähemmän riskinen kuin yksittäinen vuokra-asunto, koska omistavat ison kasan kiinteistöjä ympäri USA:ta. Brutto-osingot on nykykursseilla on 4% ja 6% ja asuntolainasta maksetaan 0,53%. Vaikka asuntolainasta ei saa samalla tavalla vähennyksiä kuin sijoituslainasta, niin ei tällä korkotasolla tarvitse silti miettiä minne ylimääräisiä rahoja laitetaan, lainaan vai sijoituksiin.