Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mökillä suvun kesken, eno huomautti ylipainoiselle 8v tytölleni "ei sun kannata hei toista makkaraa ottaa"

Vierailija
07.07.2019 |

Muille ei sanonut mitään. Tyttö on jo nyt epävarma vartalostaan ja tuo vaan pahensi asiaa.

Kommentit (310)

Vierailija
161/310 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme hurskastelua. 

Ihan oikeinhan tuo oli sanottu.  Itsekin olen hillinnyt naapurin lihavaa lasta täällä kylässä, kun söisi jääkaapin tyhjäksi.  Älä ota enää... 

Kaksi grillimakkaraa 8-vuotiaalle tytölle on aivan liikaa, yksikin on.  Silloin kun tollaseen p--kaan törmää jossain, niin oma syö puolikkaan, jos sitäkään. 

Miten pieni/tyhjä teidän jääkaappi on, jos lapsi syö sen tyhjäksi?

Vierailija
162/310 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppi (lapsen mummu) haukkui 11-vuotiaan mökillä. "Onpa tuo tanakka, hanakka ja punakka. Kamalan lihava." Ja lapsen kuullen. Sitä eukkoa en aio enää tavata.

Mitä se sun lasta auttaa, että dissaat ympäristöstä totuuden torvet?

Kaikki eivät sano ääneen, mutta ajattelevat kuitenkin ja vieroksuvat tätä pikkusikaa.  Yksi kuvottavimpia ilmiöitä on lihava lapsi. Se on jotenkin niin luonnotonta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/310 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle myös läheinen ihminen totesi tuohon tyyliin; "Älä nyt kaikista lihavimmalle ensinnä anna, ja vielä noin isoa palasta". Isäntä antoi pihvin mulle ekana, olin varmaan kans joku alle kymmenen.

Muistan sanat kuin eilisen päivän vaikka tilanteesta on jo yli 30 vuotta aikaa.

Mitä sitten? Sehän oli hyvä että heräsit siihen. Toivottavasti laihdutus ja normaalisti syöminen alkoi siitä hetkestä. 

Huvittaa ikiläskit jotka ovat traumaantuneet tuollaisesta, mutta EIVÄT SILTIKÄÄN ole saaneet laihdutettua. Myönnettäkään että tuon ikäiselläe se on lähinnä vanhempien tehtävä. 

Sulle ei sit vissiin ole huomautettu vittumaisesta luonteestasi tai jos onkin niin ei näemmä auttanut.

Vierailija
164/310 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme hurskastelua. 

Ihan oikeinhan tuo oli sanottu.  Itsekin olen hillinnyt naapurin lihavaa lasta täällä kylässä, kun söisi jääkaapin tyhjäksi.  Älä ota enää... 

Kaksi grillimakkaraa 8-vuotiaalle tytölle on aivan liikaa, yksikin on.  Silloin kun tollaseen p--kaan törmää jossain, niin oma syö puolikkaan, jos sitäkään. 

Kunnon asperger siellä kuvittelee olevansa nokkela. 

Tämä on SANONTA...  ja tämä todella söisi esim. kaikki leikkeleet ihan paketista suoraan. 

Vierailija
165/310 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme hurskastelua. 

vain autisti ottaa tuollaiset sanonnat (söisi tyhjäksi) kirjaimellisesti.

Onko sinulla diagnoosia?

Vierailija
166/310 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle myös läheinen ihminen totesi tuohon tyyliin; "Älä nyt kaikista lihavimmalle ensinnä anna, ja vielä noin isoa palasta". Isäntä antoi pihvin mulle ekana, olin varmaan kans joku alle kymmenen.

Muistan sanat kuin eilisen päivän vaikka tilanteesta on jo yli 30 vuotta aikaa.

Mulla on kanssa lapsuudesta 9-vuotiaana tällainen samantyylinen sutkaus. 30 vuotta myöhemmin muistan edelleen sen ja minusta tuntuu koko ajan sille, että olen oikeasti lihavampi mitä tajuan, koska en lapsena mielestäni ollut iso, enkä ajatellut, että kehoni haittaisi ketään. Selkeästi siis näemmä olinkin isompi kuin kuvitellin, rumempi kuin ajattelin ja kehoni häiritsi muita.

Tosi pienestä se näemmä mieli rapsahtaa nurin. En pidä peileistä, en tykkää ostaa vaatteita, koko keho tuntuu koko ajan väärälle. Ja muistan edelleen miten se kaikki iski päälle tästä yhdestä typerästä kommentista 9-vuotiaalle minulle. 

Oletko siis edelleen lihava? Jos oma kehosi tuntuu koko ajan väärälle, mikset tee mitään asialle? Laihduta, mene terapiaan?

Mistä päättelet etten tee asialle jotain? Olen laihduttanut 11-vuotiaasta alkaen ja esim. viimeisen vuosikymmenen aikana noin 150 kg yhteensä, enimmillään 45 kg kerralla. Olen osallistunut erilaisiin kunnallisiin ja yksityisen järjestämiin painonhallintaohjelmiin ja perehtynyt ravitsemusasioihin, stressinhallintaan, tunnesyömiseen ja terveysliikuntaan nurin ja oikein, hakeutunut lääkärille, ravitsemustetapeutille ja liikuntaohjaajalle. Kela-korvattavaa terapiaa en saa, omakustanteisesti se terapian edellyttämät käynnit on liian kallista, tukikäynnit (1krt/kk) eivät riittäneet avuksi. Osaan kyllä erittäin tehokkaasti laihduttaa, olen hankkinut sillä tavalla itselleni mm. kilpirauhasen vajaatoiminnan ja sappikivet, mutta en osaa pitää painoa poissa. Olen muuttanut nukkumista ja liikkumista, mutta syömistä en pysty vuosia hallitsemaan tahdonvoimalla, ennätys on 1v10kk. Tällä hetkellä olen jonossa erikoissairaanhoidon syömishäiriöklinikkaan.

Pliis älä tule sanomaan että en tee mitään.

Vierailija
167/310 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:lla taitaa koko suku olla yhtä latvalahoja kaikki.

Enon osalta pelisilmän puutetta, vaikka sentään siitä pisteet että rumemminkin asian olisi voinut sanoa.

Parempi olisi kun koko porukka olisi näyttänyt terveellisen elämän mallia ja syönyt hyvää ja kevyttä salaattia makkaroiden sijaan. (niinmutkujoo, eihän ap niin tee. makkaraa ja kaljaa. lapsille limpparia)

AP sen sijaan voisi viettää loppupäivän nurkassa häpeämässä.

Kenenkähän syytä se mahtaisi olla, että noin pieni LAPSI on ylipainoinen?

Olisiko syytä ottaa se AP:n oma pää pois sieltä laardiämpäristä ja ymmärtää että asenteesta tappaa paitsi hänet itsensä, myös lapsensa?

Hemmetin hauskaa ohitusleikkausta koko perheelle, ootte te niin ihanan pyöreitä ja pehmeitä mussukoita❣️

Tuosta kun ottaa vittuilun pois ei jää mitään jäljelle.

Salaatti ei ole ruokaa vaan lisuke.

Ravintolassakin tuodaan tai voi noutaa salaattipöydästä salaatin varsinaista ruokaa odotellessa.

Vierailija
168/310 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostan hirviöltä, mutta lapsen ylipaino on vakava juttu. Tiedätkö miksi lapsesi on ylipainoinen: onko kiusaamista tai muita traumoja joihin syö salaa, tai kenties joku sairaus? 

Enosi on myös hirviö kun kehtaa nolata lapsesi. Omat vanhempani moittivat minua kun aloin lihoa parikymppisenä. Hyväähän he tarkoittivat mutta eivät ymmärtäneet, kuinka nöyryyttävää, viiltävää ja syyllistävää tuo oli. Muutettuani omaan kämppään sain vihdoin syödä aspergerin ja koulukiusaamisen aiheuttamiin traumoihin, eikä kukaan voinut puuttua asiaan. Sitä ennen olin normaalipainoinen ja herkutella sai vain viikonloppuisin ja silloin kun oli juhlia. En ollut aiemmin edes kärsinyt mistään ruoanhimosta ja koton vanhempien seurassa oli turvallista olla.

Terapian ja masennuslääkityksen avulla aloin vihdoin purkaa asioita ja samalla aloin hoikistua kun herkkuhimo jäi pois. Tosin nyt kun mut viime joulukuussa irtisanottiin, lihoin takaisin ja terapiasta huolimatta painoa on vaikea saada pois... Pelkään että saan diabeteksen tai sydänkohtauksen. 

Vierailija
169/310 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit sanonut enolle tästä. Mitä me täällä asialle voidaan.

AP: on aika vaikea sanoa, kun ei ole lasta eikä siten myöskään enoa.

Vierailija
170/310 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän tökerä huomautus, mutta nyt kannattaa vanhempienkin katsoa peiliin.

Vierailija
171/310 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en tiedä, mistä ylipaino tulee. Itsellä kaksi hyvää ystävää (siskoksia) ollaan siis jo taaperoajoilta oltu suurinpiirtein bestiksiä.

Toinen oli jo lapsena pulleaposkinen ja toinen taas ihan kuikku. Tää "pullukka" syö tosi terveellisesti. ei välitä karkeista tai munkeista. syö paljon kasviksia ja kuntoilee. silti sen paino aina karkaa ja se alkaa jonkun hillittömän nutriletkuurin. itse tulisin raivohulluksi jollain kitudieetillä. nälänhätä on aiheuttanut sotiakin. mutta tämä kestää vain tyynesti. on pötypuhetta että lihavuus johtuu itsekurin puutteesta.

Toinen sisko on hoikka kuin pajunvitsa ja syö uskomattomia määriä ruokaa. mikään ei tartu. vetelee Pitsoja, lonkeroa ja sipsejä. hän käy autolla postilaatikollakin.

Toinen on että liikunta ei välttämättä laihduta. itse olen aktiiviliikkuja. käyn salilla n. 3x viikossa ja muina päivinä joogaan reilu tunnin yms. kerran olkapäähän iski kova tulehdus ja jouduin olemaan aloillani n.3kk. luulin, että läskiä pukkaa, mutta mitä vielä! laihduin vaatekoon verran tekemättä yhtään mitään! erityisesti vyötärö kapeni. kuinka paljon stressi, joka johtuu työelämästä ja siihen vielä rankka liikunta, lihottaa?

Tässä oli sivuttu asiaa, jota omahyväiset hoikat ja ”elämänsä hallitsevat” eivät voi ymmärtää.

Kyse on erilaisesta perusaineenvaihdunnasta.

Kaksi saman kokoista ihmistä syö ja liikkuu samalla tavalla ja toinen säilyy hoikkana ”koska hänellä on itsekuria”, mutta toinen lihoo ”koska ei katso mitä suuhunsa laittaa”.

Vierailija
172/310 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän Veeti-Jemina 13 vuotta syö vain puolikkaan makkaran kerralla, mutta jostain syystä pituuskasvu on pysähtynyt.

Vierailija
173/310 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun 8v tyttäreni jaksaa kyllä helpostikin syödä kaksi makkaraa - vaikka kolmekin.

Tyttö söi jo parivuotiaana aikuisten hampurilaisannoksen ravintolassa ja pystyy edelleen syömään isoja määriä.

Ei toki yleensä syö mitenkään ylenmäärin, mutta aikuisten annoksia kyllä päivittäin.

Syö saman verran kuin normaaliruokainen aikuinenkin, ja on aina ollut hoikka/laiha.

Paino tasaisesti miinuskäyrällä ja pituus tasaisesti pluskäyrällä, syntymästä saakka.

Pitkäraajainen ja hoikka ruumiinrakenne niinkuin äidilläänkin, joka syö myös paljon (eikä liho).

Että en nyt näe oikein pointtia noissa ”tuon ikäiselle kaksi makkaraa?! Meidän teinipoika syö vain yhden”-viesteissä, kun se hoikkuus tai lihavuus ei ole kiinni jostain kesällä mökillä syötävien makkaroiden määrästä, eikä pieni- tai suuriruokaisuus kerro ihmisen kehonkoostumuksesta yhtikäs mitään.

Kuulostaapa terveelliseltä touhulta. Ne makkarat ja aikuisten hamppariateriat sisältävät turhan paljon suolaa lapselle. Terveyden voi tuhota, vaikka se ei läskinä näkyisikään.

Eipä ne satunnaiset hamppariateriat tai makkarat sitä tuhoa.

Perusruokavalio on kunnossa ja suurin osuus syötävästä ruoasta koostuu tuoreista kasviksista ja vihanneksista, niin voi välillä mässäillä miettimättä sen kummemmin koko asiaa.

Terveyskin on oikein hyvä, ei huolta.

Kenenkään terveys ei mene siitä pilalle, että syö kaksi kertaa vuodessa hampurilaisaterian ja kerran makkaraa.

Ei, vaikka söisi joka kuukausi sen hampurilaisaterian ja kolme makkaraa.

Kokonaisuus ratkaisee!

Täältä sivusta ihmettelen vain, miten kaksivuotias syö yhtään mitään hampurilaisateriaa. En ymmärrä miten noin pieni opetetaan roskaruokaan.

Hampurilaisessa voi olla mm jauhelihaa, leipää, salaattia, sipulia, suolakurkkua, tomaattia ja kastike.

Muuttuisiko tämä annos terveellisemmäksi, jos se syötäisiin lautaselta haarukalla ja veitsellä?

”Roskaruoka” termi tarkoitti muuten alunperin sitä, että hampurilaisannosten moninkertainen pakkaaminen tuotti roskaa pakkausjätteen muodossa.

Vierailija
174/310 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuttavaperhe, jossa 6-v lapsi syö aina hamppareita ja Kinder-munia. Lisäksi tuijottaa tablettia kun syö. Koska vanhemmat ei pärjää lapsen kanssa jne.

Äiti on lastentarhanopettaja ja isä opettaja.

Että näin.

Teetkö sinä kotona töitä?

Vierailija
175/310 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enon osalta pelisilmän puutetta, vaikka sentään siitä pisteet että rumemminkin asian olisi voinut sanoa.

Parempi olisi kun koko porukka olisi näyttänyt terveellisen elämän mallia ja syönyt hyvää ja kevyttä salaattia makkaroiden sijaan. (niinmutkujoo, eihän ap niin tee. makkaraa ja kaljaa. lapsille limpparia)

Olisiko syytä ottaa se AP:n oma pää pois sieltä laardiämpäristä ja ymmärtää että asenteesta tappaa paitsi hänet itsensä, myös lapsensa?

Hemmetin hauskaa ohitusleikkausta koko perheelle, ootte te niin ihanan pyöreitä ja pehmeitä mussukoita❣️

Ravintolassakin tuodaan tai voi noutaa salaattipöydästä salaatin varsinaista ruokaa odotellessa.

tää oli hyvä, ei voi olla aivan varma trollaako vai onko tosissaan.

5/5

Vierailija
176/310 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä syödä joka pvä herkkuja ja liikuntaa päivittäin.

Pitää muistaa levätäkin välillä.

Vierailija
177/310 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salaatti on myös pääruoka, esim. täyttävä savulohisalaatti ravintolassa. Katsele miten terveet ja hoikat ihmiset syövät, pääosin terveellistä ja sitten toisinaan herkuttelua. Ruokailutottumuksista pystyy tutkimusten mukaan monissa tapauksissa päättelemään jopa ihmisen koulutustason, korkeammin koulutetut syövät terveellisemmin. Täällä tämän huomaa selvästi.

Vierailija
178/310 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun 8v tyttäreni jaksaa kyllä helpostikin syödä kaksi makkaraa - vaikka kolmekin.

Tyttö söi jo parivuotiaana aikuisten hampurilaisannoksen ravintolassa ja pystyy edelleen syömään isoja määriä.

Ei toki yleensä syö mitenkään ylenmäärin, mutta aikuisten annoksia kyllä päivittäin.

Syö saman verran kuin normaaliruokainen aikuinenkin, ja on aina ollut hoikka/laiha.

Paino tasaisesti miinuskäyrällä ja pituus tasaisesti pluskäyrällä, syntymästä saakka.

Pitkäraajainen ja hoikka ruumiinrakenne niinkuin äidilläänkin, joka syö myös paljon (eikä liho).

Että en nyt näe oikein pointtia noissa ”tuon ikäiselle kaksi makkaraa?! Meidän teinipoika syö vain yhden”-viesteissä, kun se hoikkuus tai lihavuus ei ole kiinni jostain kesällä mökillä syötävien makkaroiden määrästä, eikä pieni- tai suuriruokaisuus kerro ihmisen kehonkoostumuksesta yhtikäs mitään.

Kuulostaapa terveelliseltä touhulta. Ne makkarat ja aikuisten hamppariateriat sisältävät turhan paljon suolaa lapselle. Terveyden voi tuhota, vaikka se ei läskinä näkyisikään.

Perusruokavalio on kunnossa ja suurin osuus syötävästä ruoasta koostuu tuoreista kasviksista ja vihanneksista, niin voi välillä mässäillä miettimättä sen kummemmin koko asiaa.

Kenenkään terveys ei mene siitä pilalle, että syö kaksi kertaa vuodessa hampurilaisaterian ja kerran makkaraa.

Kokonaisuus ratkaisee!

Täältä sivusta ihmettelen vain, miten kaksivuotias syö yhtään mitään hampurilaisateriaa. En ymmärrä miten noin pieni opetetaan roskaruokaan.

Hampurilaisessa voi olla mm jauhelihaa, leipää, salaattia, sipulia, suolakurkkua, tomaattia ja kastike.

Muuttuisiko tämä annos terveellisemmäksi, jos se syötäisiin lautaselta haarukalla ja veitsellä?

”Roskaruoka” termi tarkoitti muuten alunperin sitä, että hampurilaisannosten moninkertainen pakkaaminen tuotti roskaa pakkausjätteen muodossa.

samaa mieltä, mutta kastike, raaka-aineiden laatu ja valmistusmenetelmät tekevät tuosta epäterveellistä.

Se pieni määrä salaattia siellä hampparissa ei aivan vastaa lautasmallin suosituksia tai ihmisen tarpeita.

Vierailija
179/310 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaisuus ratkaisee!

Roskaruokaa? Perushampurilaisen ravintosisältö on lähellä suosituksia.

Kyllä ranskalaisissa on suolaa aika reilusti, eikä se limukaan sen paremmin sokerilla kuin aspartaamilla mitenkään hyväksi parivuotiaalle ole.

Limu ja ranskalaiset eivät ole hampurilaisen rakenneosia.

Kyllä salaatistakin tulee epäterveellistä, jos se nautitaan ylettömän rasvan ja sokerin kera.

Vierailija
180/310 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enon kommentti oli todella mauton. Toivottavasti tytölle ei jää mieleen kummittelemaan tuo.

Mutta, ap sinun lapsesi taitaa olla ylipainoinen. Itse en edes aikuisena jaksa syödä kahta grillimakkaraa. Suosittelisin koko perheelle ruokaremonttia ja annoskokojen pienentämistä. Lapsellasi tulee olemaan vanhemmiten vaikea suhde ruokaan, jos jo kotona lapsena on saanut syödä epäterveellisesti aikuisten annoksia. Kaksi makkaraa ei ole lapsen annos, kun moni aikuinenkaan ei tuollaista määrää jaksa.

Aikuisella, joka ei muka jaksa syödä kahta grillimakkaraa, täytyy olla muutakin salattavaa.