Mökillä suvun kesken, eno huomautti ylipainoiselle 8v tytölleni "ei sun kannata hei toista makkaraa ottaa"
Muille ei sanonut mitään. Tyttö on jo nyt epävarma vartalostaan ja tuo vaan pahensi asiaa.
Kommentit (310)
8v syö 2 makkaraa?
Eno oli todella typerä ja tahditon, mutta on tässä ruuanlaittajallakin peiliin katsomisen paikka.
Meidän hoikka kohta 11v poika ei ikinä jaksaisi syödä kahta makkaraa. Yhden voi joskus syödä.
Mulle myös läheinen ihminen totesi tuohon tyyliin; "Älä nyt kaikista lihavimmalle ensinnä anna, ja vielä noin isoa palasta". Isäntä antoi pihvin mulle ekana, olin varmaan kans joku alle kymmenen.
Muistan sanat kuin eilisen päivän vaikka tilanteesta on jo yli 30 vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
8v syö 2 makkaraa?
Eno oli todella typerä ja tahditon, mutta on tässä ruuanlaittajallakin peiliin katsomisen paikka.
Juuri näin.. mun 14v murrosikäinen poika syö 2 grillimakkaraa, 11v ikäinen syö yhden. Toki lisäksi vihersalaattia.
Muistan ku oltiin sukulaisissa joskus ku mä olin ehkä 4 ja sisko 3.nii meidän äitin serkku tokas isoo äänee "onpa sulla isokokosia lapsia".. Ei oltu ylipainosia mut ei myöskään mitää hoikkia ja synnyttiin molemmat isoissa painoissa, isokokosina.
Jos lapsella on noin nuorena ylipainoa niin kyllähän ruokavalioon kannattaa kiinnittää huomiota.
Grillimakkara on suolainen ja rasvainen herkku, hyvin riittää yksi aikuisellekin, sen lisäksi sitten jotakin hyvää ja terveellistä kesäruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän hoikka kohta 11v poika ei ikinä jaksaisi syödä kahta makkaraa. Yhden voi joskus syödä.
Jännää!
Kauhea kommentti!
Jos olisikin tilanne, että lapsen pitää rajoittaa syömistä ylipainon takia, ei siitä tehdä mitään numeroa lapsen kuullen.
Mitä tulee kenenkin syömismääriin, toiset pystyvät syömään enemmän, kuin toiset. Ihan turha kauhistella kenen lapsi jaksaa syödä yhden tai kaksi makkaraa, olipa koko mikä tahansa.
Todella ikävää kommentoida noin lapselle. Olin itse punkero lapsena ja jouduin kuulemaan siitä jatkuvasti. Isäni esimerkiksi käski minut puntarille kerran viikossa ja kommentoi jos painoa oli tullut. Mummolassa muut serkut sai kaksi jäätelötikkua ja minä vain yhden, koska ”en tarvinnut enempää”. Teini-iässä pituuskasvun myötä pääsin normaaleihin mittoihin ja siitäkin sain kuulla sukulaistädeiltä. ”Onpa tyttö solakoitunut. Kohta olet missin mitoissa”. Tarkoittivat varmasti vain hyvää kommenteillaan, mutta teinille kaikenlainen ulkomuodon kommentointi on ahdistavaa. Sanomattakin lienee selvää, että suhtautumiseni ruokaan on edelleen aikuisena vääristynyt. Syön helposti liikaa, josta seuraa kauhea morkkis. En osaa ajatella, että juhlissa on OK syödä kakkua vaan soimaan itseäni, jos tulee herkuteltua. Pidän itseäni syöttöporsaana, jos syön vaikka pizzaa joskus. Vinkkini kaikille aikuisille on, että älkää kommentoiko lasten ulkomuotoa millään lailla. Kannustavaksi tarkoitettu kommentti voi olla ihan yhtä haitallinen kuin suora läskiksi haukkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8v syö 2 makkaraa?
Juuri näin.. mun 14v murrosikäinen poika syö 2 grillimakkaraa, 11v ikäinen syö yhden. Toki lisäksi vihersalaattia.
Niin?
Ei kai sun lapset olleet mukana
Vierailija kirjoitti:
Muistan ku oltiin sukulaisissa joskus ku mä olin ehkä 4 ja sisko 3.nii meidän äitin serkku tokas isoo äänee "onpa sulla isokokosia lapsia".. Ei oltu ylipainosia mut ei myöskään mitää hoikkia ja synnyttiin molemmat isoissa painoissa, isokokosina.
Entäs sitten? Isokokoisuus, esim. erityisen suuri pituus, isoluisuus, on seikka johon ei voi vaikuttaa.
Meidän normaalipainoinen 3,5v tyttö jaksaa syödä 2 makkaraa, ja minä annan syödä... Ei sitä joka päivä kuitenkaan syö.
Tuossa olisi ollut parempi vain kieltää ottamasta toista. 1 makkara per naama. Piste.
Ja kyllä siitä ylipainostakin voi puhua terveyden näkökulmasta. Ei tarvitse olla mallin mitoissa mutta reilu yliopaino haittaa paljon elämää vanhempana.
t. ylipainoinen
Ikävästi sanottu ja lapsi muistaa sen todennäköisesti lopun ikää, mutta minä en ikinä ymmärrä kuinka lapset syötetään ylipainoiseksi.
Itse olen ylipainoinen ja olen oppinut kotoa ruokailutavat tähän eikä niistä eroon näy pääsevän.
Omat lapset normaalipsinoisia eikä heille ruoka ole tärkeä asia vaan syövät vain tarpeen takia.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa olisi ollut parempi vain kieltää ottamasta toista. 1 makkara per naama. Piste.
Ja kyllä siitä ylipainostakin voi puhua terveyden näkökulmasta. Ei tarvitse olla mallin mitoissa mutta reilu yliopaino haittaa paljon elämää vanhempana.
t. ylipainoinen
Tuo tilanne ei ollut ollenkaan oikea paikka ja aika, saati henkilö alkaa ottaa esille lapsen mahdollista ylipainoa.
Enolta typerä kommentti. Mutta miksi AP olet syöttänyt lapsesi ylipainoiseksi ja altistat hänet sekä fyysisille sairauksille että tällaiselle typerälle kommentoinnille? Vika on sinun.
Olipa tökerösti sanottu vaikka ehkä tarkoittikin hyvää :(