Mökillä suvun kesken, eno huomautti ylipainoiselle 8v tytölleni "ei sun kannata hei toista makkaraa ottaa"
Muille ei sanonut mitään. Tyttö on jo nyt epävarma vartalostaan ja tuo vaan pahensi asiaa.
Kommentit (310)
riippuu tilanteesta.
Mutta jos itse olen katsonut että lapsi on jo syönyt aika paljo muutakin, voisin hyvin sanoa että ei sun varmaan kannata enää toista makkaraa ottaa - yksinkertaisesti siitä syystä, että epäilisin ettei hän yt enää jaksa toista makkaraa (esim. ensimmäisen makkaran, kahden pihvin ja yhdeksän perunan jälkeen...).
Tai sitten myös siinä tapauksessa, jos serkuslaumalle on grillattu kaikille yksi makkara, ja yksi serkuista yrittää ottaa toisen.
Tai sitten, jos makkarat on tarkoitettu vain pikku välipalaksi, ja pääruoka on ihan pian.
Että hiukan voisi aloittaja ehkä nyt valaista tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän hoikka kohta 11v poika ei ikinä jaksaisi syödä kahta makkaraa. Yhden voi joskus syödä.
Meidän hoikka poika 6 v jaksaisi syödä 3 makkaraa.
Tulipa mieleen takavuosilta tapaus: Pariskunta toivoi lasta ja monen keskenmenon jälkeen syntyi poika. Poikaa tietenkin pidettiin kuin kukkaa kämmenellä ja kaikki oli sallittua. No kun ruoka ja herkut maistuivat - minulla on kuva, jossa olen 18-vuotias ja mitat 161/50. Poika seisoo vieressäni ylettyen noin vyötärööni ja painonsa oli yli 60 kg. Oli jotain 5-6 vuotias tuolloin.
Kyllä ne yritti sitä laihduttaa, mutta ei laihtunut. Kierteli naapureissa ruokaa kerjäämässä ja lihoi lisää.
Perhe muutti pois ja mitä pojalle tänään kuuluu, ei tietoa
Miten 8v voi illa ylipainoinen..eikö tuon ikäinen lapsi liiku (vai onko jokin este liikkumiselle?). Vanhempana on kyllä peiliin katsomisen paikka jos on "lihottanut" oman lapsensa. Se ei ole mitään rakkautta vaan heikkoutta.
Missä maailmassa te elätte, jotka väitätte, että 8-vuotias ei voi olla ylipainoinen ilman sairautta?
Kuitenkin Suomessa on nykyään enemmän ylipainoisia lapsia kuin koskaan ja teidän mielestä se on mahdotonta?
Ihan oikein sanottu. Meilläkin sanotaan, että et tarvitse toista hampurilaista, kun ruoka asettuu ja syöt muun ruoan niin nälkä on poissa. Jos lapsella on jo ylipainoa on ihan oikein hillitä sen lisääntymistä. Meillä kotona siis ylipainoinen 8-v myös. Jos ei rajoiteta syömistä ei ole mitään keinoa hallita nousua. Ollut ylipainoinen jo ainakin kaksi vuotta. Ei tykkää liikkua tai pelata mitään fyysisiä pelejä. Liikunnalla yritetään myös mutta lapsen kiinnostus on hetkittäistä joten ei ole muuta keinoa kuin rajoittaa syömistä. Veljeni oli lapsena ylipainoinen 7-15 -vuotiaana ja täysi-ikäistyttyä joutui ensimmäiseen polvileikkaukseen. Molemmat polvet leikattu häneltä. Lapsuuden pitkä ylipaino ja liikkumattomuus vaikuttanut perusterveyteen. On tieteellinen fakta että hoikat on terveempiä. Siitä ei tarvitse loukkaantua, se on huolenpitoa lapsesta. Veljeni on ajoin ollut katkera vanhemmilleni, miksi eivät tehneet enempää asialle. Miksi antoivat vaan käyttää viikkorahat herkkuihin ja syödä kolmen aikuisen annoksia. Kaksi makkaraa ei ole 8-vuotiaan tytön annos.
Pelkäsikö eno jäävänsä ilman santsimakkaraa?
Eli siis kuitenkin melkein 300-vuotiaaksi?