Minkä ikäisenä on noloa vielä asua vuokralla?
Mun kaverin, rikkaan perheen vesan mukaan 25-v. Asunut omassa 18-vuotiaasta asti. Haukkui mut noloksi sossupummiksi vaikka olen töissäkäyvä nainen joka yrittää pikkupalkastaan säästää aspiin...
Tunnen kyllä olevani 3.luokan kansalainen kun asun vielä 30-vuotiaana vuokralla, palkka yhä surkea mutta täälläkin jaksetaan jankuttaa että pienituloisenakin on muka helppoa saada lainaa, ja omistusasuminen on paljon halvempaa. On se sitten kun 20-30 vuoden päästä on laina maksettu.
Kommentit (128)
Netissähän kaikki on sijoittajia mutta tilastojenkin valossa on selvää, että suurin osa vuokralaisista ei säästä sijoittamalla pörssiin. Siinä mielessä omistusasuminen on fiksua että kaikki se raha asumiseen ei mene todennäköisesti hukkaan, vaikka ei voitolla saisikaan myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu asuuko vuokralla omasta tahdostaan vai olosuhteiden pakosta.
Ensimmäinen on yleensä ok, mutta jälkimmäinen kertoo elämänhallinnan ongelmista, jos vielä 30-vuotiaanakaan ei ole muuta mahdollisuutta kuin vuokra-asuminen. Normaali aikuinen ihminen kyllä kykenee tuossa iässä hankkimaan itselleen omistusasunnon tai toisenkin, jos haluaa. Jos ei kykene on aika pohtia mikä meni pieleen.
Mikä mulla meni pieleen?
- Synnyin köyhään perheeseen, mitään lapsilisiä ei voitu jättää mulle pesämunaksi
- Diagnoosi kroonisesta sairaudesta 23-vuotiaana, jatkuvia kipuja ja masennusta
- Työttömyys heti amk:sta valmistumisen jälkeen 24-vuotiaana
- Jotain pätkiä on tullut tehtyä, muuten työttömänä
- Mies jäi myös työttömäksi kuukausi sitten 3 vuoden pätkäkierteen jälkeen
Kyllä, olen teille normaaleille ihmisille ihan helvetin kateellinen.
Vuokralla asumisessa on omat hyvät puolensa, esim remontin tullessa vuokralainen saa vuokra hyvitystä kun taas asunnonomistaja joutuu maksumieheksi. Vuokralaisella kun jokin hajoaa, sen kun soittaa huoltoon ja asia tullaan korjaamaan. Omistus asunnossa kun jääkaappi hajoaa, on se ostettava itse ja hoidettava kaikki muutkin korjaukset.
Näitä kommentteja kun lukee, niin olen onnellinen että pääsin Suomesta pois. Kyllä se on niin oksettava maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni 30v alkaa olla jo sellainen ikä että jos siihen mennessä ei ole mitään omaisuutta eikä ns. Saanut mitään aikaiseksi niin mitä ihmettä sitä on viimeiset 10 vuotta tehnyt...
No vaikka opiskellut suurimman osan aikaa?
Joopajoo, harva 12 vuotta opiskelee ja jos opiskelee niin kertoo sekin ihmisestä jotain 🙄
Minä menin yliopistoon vasta 22-vuotiaana käytyäni lukion jälkeen ensin kauppiksen.
Olen tyytyväinen ratkaisuuni, ja kauppisopinnoista on myös hyötyä nykyisessä työssäni. Ei mennyt nekään opinnot hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asumisessa on omat hyvät puolensa, esim remontin tullessa vuokralainen saa vuokra hyvitystä kun taas asunnonomistaja joutuu maksumieheksi. Vuokralaisella kun jokin hajoaa, sen kun soittaa huoltoon ja asia tullaan korjaamaan. Omistus asunnossa kun jääkaappi hajoaa, on se ostettava itse ja hoidettava kaikki muutkin korjaukset.
Paras on jos tulee joku puoli vuotta kestävä julkisivuremontti tai putkiremontti. Voi vaan sanoa "heippa" ja muuttaa priimakuntoiseen asuntoon. Omassa asuvan ei auta kuin kärvistellä jos ei sitten hotelliin muuta asumaan.
Vuokraamalla saa joustavuutta, mutta sillä on hintansa.
Heii...tosi noloa asua vuokralla! Etenkin jossain white trash -alueella. Hyh!
Siellä Ikea-romun keskellä lihavina ryypätään ja lasketaan montako päivää tukiin, että päästään tatskalle. Jonkun olisi pitänyt opettaa teille edes vähän elämänhallintaa ja tyylitajua!
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni 30v alkaa olla jo sellainen ikä että jos siihen mennessä ei ole mitään omaisuutta eikä ns. Saanut mitään aikaiseksi niin mitä ihmettä sitä on viimeiset 10 vuotta tehnyt...
Ensimmäiset 5 vuotta opiskellut ja seuraavat 5 tehnyt pätkätöitä jos saanut edes niitä?
Tietysti jos on mennyt peruskoulusta ammattikouluun ja sieltä valmistuttuaan päässyt suoraan töihin on voinut 30-vuotiaaksi mennessä säästää oman asunnon lainan saamiseksi tarvittavan osuuden.
Jos ei ole ollut lapsia elätettävänä.
Kaivopuiston kaunis Catarina kirjoitti:
Heii...tosi noloa asua vuokralla! Etenkin jossain white trash -alueella. Hyh!
Siellä Ikea-romun keskellä lihavina ryypätään ja lasketaan montako päivää tukiin, että päästään tatskalle. Jonkun olisi pitänyt opettaa teille edes vähän elämänhallintaa ja tyylitajua!
Sulle ei ainakaan ole tapoja opetettu tai et vain oppinut.
Asun niin kauan "vuokralla" kuin työnantajani tästä asunnosta maksaa.
Mikäs tässä on möllötellä työsuhdeasunnossa.
Mä asun vuokralla ja olen ihan yhteiskuntakelpoinen kansalainen. Aiemmin asuttiin omassa, mutta kun kuviot muuttuvat vähä väliä töiden jne suhteen, niin vuokralla asuminen on tällä hetkellä järkevää. Yksityiseltä vuokrasimme, on siisti ja remontoitu asunto.
Suomessa omistusasunto on jotenkin varallisuuden merkki. Monet kaverit ovat ottaneet 25 vuoden lainan ja makselevat sitten sitä 300 000 euron lainaa pois sen 25 vuotta. Kuitenkin sen talon arvo jossain korvessa on v.2045 varmaan aikalailla tippunut. Pitäisi päivittää asumista jatkuvasti tai remontoida. Mä taas pistän sijoituksiin omat rahani. Kukin tyylillään.
Aika noloa jos tuossa iässä kiinnostaa mitä muut sinusta ajattelevat. Laitatko myös kuviasi nettiin kaikkien nähtäville? Noloa.
Vierailija kirjoitti:
Mä asun vuokralla ja olen ihan yhteiskuntakelpoinen kansalainen. Aiemmin asuttiin omassa, mutta kun kuviot muuttuvat vähä väliä töiden jne suhteen, niin vuokralla asuminen on tällä hetkellä järkevää. Yksityiseltä vuokrasimme, on siisti ja remontoitu asunto.
Suomessa omistusasunto on jotenkin varallisuuden merkki. Monet kaverit ovat ottaneet 25 vuoden lainan ja makselevat sitten sitä 300 000 euron lainaa pois sen 25 vuotta. Kuitenkin sen talon arvo jossain korvessa on v.2045 varmaan aikalailla tippunut. Pitäisi päivittää asumista jatkuvasti tai remontoida. Mä taas pistän sijoituksiin omat rahani. Kukin tyylillään.
Asutko ilmaiseksi?
25 vuoden vuokrat - vastikkeet ovat helposti 150000 - 250000€. Aika hyvin ja paljon täytyy sijoittaa, että sijoitus TUOTTAA tuossa ajassa noin paljon.
Kerrostalossa asuminen, oli "oma" tai vuokralla, on noloa ehkä joskus 30v alkaen. Omakotitalossa vaikka sitten vuokralla ei ole koskaan nolo asua.
Onpa outoa. En ole koskaan ajatellut että vuokralla asuminen olisi millään tavalla noloa tai kummallista. Itse olen päälle kolmekymppinen vuokra-asuja. Käydään miehen kanssa töissä, saataisi varmasti lainaa jos haluttaisi, mutta ei haluta. Ollaan sellaisia levottomia sieluja, että on mukavaa kun ei juurru liian tiukasti mihinkään tiettyyn paikkaan, saatika rakennukseen, lainasta puhumattakaan. En katso pahalla omistusasujiakaan, kullakin on omat prioriteettinsa ja ajatusmaailmansa. Minä itse vain pidän vuokra-asumisen helppoudesta ja vaivattomuudesta. Siitä, että jos elämä veisikin muualle, ei mikään pitäisi kiinni täällä. Ei tarvitsisi stressata tai murehtia. Jos taloyhtiössä ilmenee ongelma, minä en joudu vaikeuksiin. Tuskin minä koskaan minnekään kauas pitäisi lähteäkään, mutta se ajatus, periaate, tuntuu hyvältä. Onneksi omassa lähipiirissäni ei ole ihmisiä, jotka ylenkatsoisivat vuokralla asujia, ennemminkin päinvastoin. Harvalla työssäkäyvällä ystävälläni olisi edes varaa mihinkään unelmiensa kotiin. Pienissä kaupungeissa tilanne on ehkä toinen.
Muuten, myös äitini, +60-vuotias, asuu vuokralla. Ja niin asuu varmaan loppuikänsä. Töissä hänkin, että miksikään yhteiskunnan pummiksi turha häntäkään väittää.
Mitähän tämä 18-vuotias on tehnyt omistusasumisensa eteen? Ha, vähemmän kuin sinä, ap. Kukahan se pummi tässä on, kun tarkemmin miettii??
Katso tuollaiset seurapiiristäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa asuminen, oli "oma" tai vuokralla, on noloa ehkä joskus 30v alkaen. Omakotitalossa vaikka sitten vuokralla ei ole koskaan nolo asua.
Suomi on sitten jännä kieli, kun omakotitalossakin voi asua vuokralla. Eihän se silloin oma ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on sitten jännä kieli, kun omakotitalossakin voi asua vuokralla. Eihän se silloin oma ole.
Juu, mut eihän se ole kotikaan. Kuulemma vuokra-asunto ei ole koti.
Ihmeellisiä kommentteja vuokra-asumisesta.. Ihan kuin vuokra-asuminen suoraan tarkoittaisi, että ihmisellä on elämän hallinta ongelmia ja on pohjaluokan kansalainen..
Itse asun vuokralla perheeni kanssa. Meillä olisi varaa ostaa asunto, mutta pidämme vuokra - asumisen vapaudesta eli siitä, ettemme ole sidottuina asuntoon, vaan voimme muuttaa aina, jos alkaa siltä tuntua.
Esimerkiksi muutimme nopeasti nykyiseen, kun perhe koko kasvoi. Ei välttämättä olisi ollut niin helppoa, jos olisimme asuneet omistusasunnossa, kun asunto ei olisi välttämättä mennyt heti kaupaksi.
Eikö se ole jokaisen oma asia asuuko vuokralla vai omistusasunnossa?
Miksi asunnon pitää ehdottomasti olla oma? Etenkin kun se on oma vasta vuosi kymmenien päästä.. Itse ennemmin maksan vuokraa eli vapaudesta vaihtaa asuntoa kun siltä tuntuu.