Mikä on pahin TYYLIMOKA jonka tiedät?
Sellainen mitä näet lähes päivittäin kaduilla kulkiessa. Miehiltä tai naisilta.
Kommentit (1055)
Pahin tyylimoka on se valitettavan yleinen tapa, että farkuissa ja urheiluvaatteissa mennään joka paikkaan: arjet ja pyhät, vapaalla ja töissä, juhlissa, häissä, hautajaisissa.
Niinpä. Harva ihminen on paidattomana kaunis, joten paita on parempi vaihtoehto. Muutkin viihtyy paremmin. Uimarannat ja vastaavat on parempia paikkoja esitellä "muotojaan".
Vierailija kirjoitti:
Pahin tyylimoka on se valitettavan yleinen tapa, että farkuissa ja urheiluvaatteissa mennään joka paikkaan: arjet ja pyhät, vapaalla ja töissä, juhlissa, häissä, hautajaisissa.
Totta. Lapset kasvatetaan siihen että juhlissa on juhlavaatteet ja sillä kunnioitetaan muita juhlijoita (ja järjestäjiä). Ja sitten aikuiset kulkee farkuissa häät ja hautajaiset.
Joskus kun on teemajuhlat niin on vaikea vetää rajaa juhla- ja arkipukeutumiseen. Olin 40-v juhlissa joissa teemana oli 80-luku. Osalla oli 80-luvun juhlavaatteet ja osalla oli sen ajan arkivaatteet, minullakin. Tunsin oloni alipukeutuneeksi. Mutta olin vaan tulkinnut kutsua ja teemaa toisin kuin kutsuja (joka oli ihan vimpan päälle laittautunut pukuvuokraamon, kampaajan ja meikkaajan avulla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeaikaisista Janita Lukkarisen kirkkoasu:
https://fi-seiska-cdn-pro.seiska.fi/files/styles/article_page_image_770…
Oumaigaad! On kyllä törkeän näköistä... Tilannetajun puute on pahin tyylimoka.
Miten voi olla noin huonosti istuvat kengätkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoiset farkut hautajaisissa. Olin vasta hautajaisissa, joissa kahdella naisella oli kyseinen asustus. Luulisi jokaiselta ihmiseltä löytyvän jokin musta alaosa, jos ei suoria housuja tai hametta niin edes ne mustat farkut. Kyseiset naishenkilöt näyttivät siltä, kuin olisivat olleet terassille menossa.
Eikä pelkkä väri vaan myös vaatteiden olemus. Valkoiset farkut hautajaisissa ovat tyylimoka, mutta myös mustalla voi epäonnistua. Kerran oli eräissä hautajaisissa naisella lyhyt, tiukka nahkahame. Joo, musta se oli, mutta silti mielestäni olemukseltaan baarivaate.
Mulla kävi kerran hamemoka hautajaisissa. En ole tottunut käyttämään hameita ja sukkiksia ja ne sukkikset oli niin liukkaat, että häveliään pituinen hame nousi liian ylös.. Huomasin vasta jälkeenpäin valokuvista.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kun on teemajuhlat niin on vaikea vetää rajaa juhla- ja arkipukeutumiseen. Olin 40-v juhlissa joissa teemana oli 80-luku. Osalla oli 80-luvun juhlavaatteet ja osalla oli sen ajan arkivaatteet, minullakin. Tunsin oloni alipukeutuneeksi. Mutta olin vaan tulkinnut kutsua ja teemaa toisin kuin kutsuja (joka oli ihan vimpan päälle laittautunut pukuvuokraamon, kampaajan ja meikkaajan avulla).
Siitä kannattaa lähteä, että pukeutuu aina mieluummin hieman yli kuin ali. Pahimmassa tapauksessa poikkeaa toisista huomattavasti, mutta ylipukeutuneena ei näytä niin hölmöltä kuin alipukeutuneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sovi kukkamekot, pitkät ei lainkaan ja lyhyemmätkään eivät ole eduksi. Eikä pitkät hameet muutkaan.
Puolihame, paitapusero, jakkupuku ei innosta, ei tunnu omalta.Mikä on "puolihame", sanooko joku lyhyttä hametta puolihameeksi? Onko tämä joku murresana?
Puolihame, vyötäröstä alaspäin jota käytetään puseron kanssa. Dress on kokohame eli mekko, jossa myös yläosa.
Oh, ei. Suomi ei taida olla äidinkielesi? Hame on hame, eli siis tuo mitä kutsut puolihameeksi. Mekko on mekko eikä mikään "kokohame", eli mekko on sellainen vaate jota voi käyttää ilman paitaa (peittää sekä ala-että yläkropan). Katsopa vaikka minkä tahansa nettikaupan valikoima jos et usko :D. Sanoja puolihame ja kokohame ei ole suomenkielessä käytossä, tai ei ainakaan ole ollut sitten vuoden 1800 (jos nämä on jotain vanhoja sanoja).
Niinkuin nyt on jo selitetty, niin kokohame ja puolihame ovat täysin tavanomaisia sanoja Pohjanmaalla. Mekko-sanaa ei käytetä kuin ehkä lapsen vaatteesta. Olen itse Pohjanmaalta ja muutettuani pk-seudulle mekko-sanaa en meinannut millään oppia käyttämään, puhuin kokohameesta.
Kokohame = myös ylävartalon peittävä vaate
Puolihame= hame, jossa ei yläosaa
Hame = yleisnimitys molemmille edellä olevalleYhä edelleen nämä sanat ovat käytössä Pohjanmaalla, ei ainoastaan ennen vuotta 1800.
Sivistystä on ymmärtää jos jokin käyttämänsä sana on murresana, ja käyttää sen sijaan yleiskielen sanaa kun keskustelee aiheesta muiden kuin oman alueen puhujien kanssa. Sanotaan Savossakin leipää kakuksi, mutta en alkaisi puhua leipäkeskustelussa niistä kakkuina, kun tiedän että suurin osa ymmärtäisi sanan väärin. Ei ilmeisesti ole siis ikinä sieltä Pohjanmaalta poistunut, jos ei ole huomannut että puoli- ja kokohame ovat ihan outoja sanoja muulle suomelle.
Mielestäni sivistystä on olla puuttumatta toisen keskustelijan käyttämiin murrsanoihin, kun kerran kuitenkin asiayhteydestä sanan merkityksen ymmärtää. (En ole Pohjanmaalta vaan pk-seudulla.)
Joggarit ja kävelykengät niin miehillä kuin naisillakin.
Tennissukat ja lakerikengät.
T.Lenita
Crocsien tai vastaavien muovihirvitysten käyttäminen muualla kuin omalla pihalla.
Aikuinen nainen ah niin muodikkaissa rikkinäisissä farkuissa. Ihan oikeasti hei
Koittakaa nyt edes olla kuvittelematta, että se saa teidän hirveän tyttömäisen nuorekkaiksi
No juhlia ei nyt päivittäin ole, mutta monissa juhlissa näkee naisia tennarit jalassa ja juhlamekko päällä.
Liian pienet vaatteet. Etenkin naiset syyllistyvät tähän.
Ennen koronaa etelän rantalomilla lähinnä venäläisten naisten hiekkarannalla käyttämät korkeakorkoiset muoviset rantasandaalit olivat kyllä aika huvittavia 😄 En tiedä käytetäänkö enää nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Minkähän ikäluokan leidit ovat tyylikkäitä mekossa ja jalassa tennari ja varsinkin lenkkarit. Sanoisin 1-6 v. Kyllä aikuisten pitäisi tietää mitkä kengät mekon kanssa sopii. Ne ei kyllä ole lenkkarit eikä tennaritkaan.
Hame ja tennarit = 50-luvun tyyli 😁
Tissivako, liika meikki, legginsit, sama muoti kaikilla. Ei mitään persoonallista omaa vaatetuksessa. Näkyy, että ohjauksessa on.
Ihmisestä uhoava leuhkuus.