Mitä väärinkäsityksiä sinun ammatista on olemassa?
Meillä maatila, tuet on kuulemma meidän palkkaa. Joka vuosi ostetaan uusi traktori ja pelloilla pyöritään viikko keväällä ja toinen syksyllä.
Kommentit (525)
Olen kaupassa töissä, koska en ole saanut muutakaan työtä, palkka on paska ja aina illat ja viikonloput töissä. Aina kun kerron olevani kaupassa tulee ihmisisiltä sellainen säälivä katse ja "aaaijjaaa ookei.... ootko ajatellut lähteä opiskelemaan?". Siinä vaan sisäisesti hymisen 3.5k kuukausipalkkaani, vapaita iltoja ja viikonloppuja ja sanon vain että viihdyn työssäni enkä aio lähteä enää kouluun. Olen siis esimiehenä kaupassa, mutta moni taitaa luulla mun olevan myyjä. Teen toki paljon myös myyjien töitä, ja tutut on nähneet mua mm. kassalla ja hyllyttämässä. En näe syytä korjata väärinkäsitystä koska kaikkien kuvitelma myymälätyöstä on tuo alussa mainitsemani. Jos joku oikeasti vaikuttaa siltä että arvostaa työtäni, niin voin avata työnkuvaani enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Hammashoitaja ei muuta tee kuin vain istuu ja ojentelee lääkärille instrumentteja. "Lääkärin apulainen".
Ainakin minun hammaslääkärini ja hammashoitaja ovat tehokas nelikätinen tiimi. Hammaslääkärin ei tarvi edes puhua varsinaisesti tekeillä olevasta työstä kun se sujuu mutkattomasti tiimityönä.
Mikäs minulla potilaana pötkötellessä hoitotuolissa ja kuunnellessa sekä soittaessani mielessäni radiosta kuuluvaa musiikkia.
Erityisesti arvostan sitä, että he suhtautuvat minuun kuin ihmisarvon omaavan ihmiseen. Kaukana ovat ajat lapsuuden hammaslääkärikäyntikokemuksista. Silloin jouduin vieläpä kärsimään sukulaisuuteen vuoksi tavallista kovakouraisempaa käsittelyä, ettei vaan kukaan pääsisi moittimaan paremmasta palvelusta sukulaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Matkatoimistovirkailija vain varaa yksinkertaisia lentoja ja hotelleja netistä, ja veloittaa siitä hirveän ison palvelumaksun. Kyllähän jokainen osaa lentoja varata, siihen hommaan ei mitään taitoja tarvita.
Tietäisittepä totuuden, tämä palstatila ei riittäisi kertomaan vaatimuksia, mitä nykyisin esim. ammattitaitoinen liikematkavirkailija hallitsee. Ja minkä paineen alaisena työtä tehdään. Harvalla on aavistustakaan.
Allekirjoitan.
Terveisin kollega
Vierailija kirjoitti:
Että kääntäjä vaan kääntää sana sanasta, eikä tekstin sisältöä tarvitse ymmärtää ollenkaan. Kun pyydät tarkennusta johonkin epäselvään, niin asiakas vastaa suunnilleen ”käännä vaan just niin kuin siinä sanotaan”. Ok, tehdään niin, mutta älä sitten valita, jos missään ei ole päätä eikä häntää.
Luitko sinä sen kirjan ensin, ennen kuin aloit kääntämään sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan, että kuka tahansa voi alkaa alalle, koska "tykkäsin ainekirjoituksesta koulussa". No ei voi. Ala on todella tekninen nykyään, pitää hallita kaikki välineet. Minäkin käytän työssäni noin kahtakymmentä erilaista tietokoneohjelmaa (editointi- ja käsittelyjärjestelmät, arkistotyökalut, hr).
Sen lisäksi vakityöpaikan saaminen on kutistuvilla työmarkkinoilla hyvin vaikeaa, ja edellyttää paitsi yleisiä alan taitoja, myös erikoistietämystä oman alan asioista. Nykyään käynnössä kaikki alalle tulleet ovat hankkineet loppututkinnon yliopistosta.
Oman nettiblogin rustailu ei tee kenestäkään toimittajaa.
Ja vielä kuvitellaan, että jos toimittaja kertoo jostakin itselle epämieluisasta asiasta, se jutun aihe on toimittajan syy. Vähintäänkin toimittajan pitäisi tuomita se asia. Silti samat palautteenantajat valittavat, että media on puolueellista.
Kuvitellaan, että jos jutussa on siteerattu jotakin nimeltä mainittua lähdettä, koko juttu on kopioitu tai "käännetty" siitä. Vaikka juttuun siis on otettu vain ko. tieto kyseisestä lähteestä ja se sisältää pitkälle toistakymmentä muutakin lähdettä.
Ajatellaan, että meillä on loputtomasti aikaa juttua kohden tarkistella ja viilata tekstiä. Jos siinä on typo, se on lukijaan kohdistettu henkilökohtainen loukkaus.
Kaikki edellä mainittu on otettu saamastamme palautteesta. Suoraan. Uskokaa tai älkää.
T. Toimittaja, alalla 30 vuotta, YTM
Juuri näin. Minkä lisäksi toimittaja on velvollinen ottamaan suu hymyssä vastaan aggressiivista ja vähättelevää palautetta 24/7, koska eihän sillä nyt voi olla vapaa-aikaa.
En enää kerro ammattiani kuin pakkoraossa, ohimennen tapaamilleni puolitutuille sanon mieluummin vaikka olevani konttorihommissa tai palkanlaskija.
Ihan itse olette oman pesänne lianneet.
Nää. Ei sellaista ammattia olekaan, jossa ei olisi myös väärällä alalla olevia joukossa. Niin on toimittajissa, niin myös sinun omalla alallasi.
Valtaosa silti tekee hyvää työtä. Mutta harvaa alaa ovat persut maalittaneet samalla lailla kuin media-alaa, ja sillä on selvä funktio. Kritiikin hiljentäminen ja omalle aatteelle mieluisan keskustelun edistäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan, että kuka tahansa voi alkaa alalle, koska "tykkäsin ainekirjoituksesta koulussa". No ei voi. Ala on todella tekninen nykyään, pitää hallita kaikki välineet. Minäkin käytän työssäni noin kahtakymmentä erilaista tietokoneohjelmaa (editointi- ja käsittelyjärjestelmät, arkistotyökalut, hr).
Sen lisäksi vakityöpaikan saaminen on kutistuvilla työmarkkinoilla hyvin vaikeaa, ja edellyttää paitsi yleisiä alan taitoja, myös erikoistietämystä oman alan asioista. Nykyään käynnössä kaikki alalle tulleet ovat hankkineet loppututkinnon yliopistosta.
Oman nettiblogin rustailu ei tee kenestäkään toimittajaa.
Ja vielä kuvitellaan, että jos toimittaja kertoo jostakin itselle epämieluisasta asiasta, se jutun aihe on toimittajan syy. Vähintäänkin toimittajan pitäisi tuomita se asia. Silti samat palautteenantajat valittavat, että media on puolueellista.
Kuvitellaan, että jos jutussa on siteerattu jotakin nimeltä mainittua lähdettä, koko juttu on kopioitu tai "käännetty" siitä. Vaikka juttuun siis on otettu vain ko. tieto kyseisestä lähteestä ja se sisältää pitkälle toistakymmentä muutakin lähdettä.
Ajatellaan, että meillä on loputtomasti aikaa juttua kohden tarkistella ja viilata tekstiä. Jos siinä on typo, se on lukijaan kohdistettu henkilökohtainen loukkaus.
Kaikki edellä mainittu on otettu saamastamme palautteesta. Suoraan. Uskokaa tai älkää.
T. Toimittaja, alalla 30 vuotta, YTM
En ole koskaan laittanut palautetta ; ) mutta nyt laitan tänne minua kiinnostavan kysymyksen silti, kun välillä tuntuu, että esim IS, Iltalehti nettiversion toimittajat eivät osaa kunnolla kieltä tai kielioppia. Eikö ammattilaisen pitäisi hallita kielioppi? Sikäli ihmettelen, että paperiset aikakauslehdet ovat Suomessa aina olleet mielestäni todellista laatukamaa kielen puolesta.
Itseäni ärsyttää välillä tuo huono kieli näissä nettilehdissä, koska ne ovat ainoa linkkini suomen kielitaidon ylläpitämiseksi (en asu Suomessa), ja ei kyllä kielioppi kovin hyvin noita lukemalla pysy hallussa. No onneksi on myös Hesari, se on laatua!
Mutta kiinnostaa kyllä siis miksi paperisten aikakauslehtien ja nettilehtien välillä on niin dramaattinen ero tasossa? Itse veikkaan kiirettä ja jatkuvaa tekstin tuottamista kun artikkeleita suoltuu ulos koko ajan ja ehkä netin puolella ei ole vaatimuksena toimittajan koulutus vaan vähempikin riittää? Vähempi varmasti riittää myös siksi että kyseessä on lukijalle "ilmaisjakelu". Miten lienee?
Kyllä ne ovat valtamediassa ainakin aivan samoja toimittajia, jotka tekevät myös muita välineitä, siis printtiä, radiota ja televisiota.
Ja kyllä he kysyttäessä osaavat hyvin kieliopinkin, mutta netissä kilpaillaan nopeudessa. Jutut pusataan pahimmillaan ulos minuuteissa, ja oikoluetaan jälkikäteen - jos luetaan.
Aikoinaan sanomalehdissä olo semmoinen ammattikunta kuin oikolukijat, nyt heitä ei enää ole missään. Pääsääntöisesti jutut silti lukee ainakin yksi toinenkin toimittaja, vaikkapa tuottaja tai editoija tai toimitussihteeri. Ja toki käytetään oikolukuohjelmia, mutta niissäkin on puutteensa.
Samoja virheitä näkee kyllä printtilehdessäkin, usein jutut kun ovat aivan samoja.
Enemmän minua itseäni asiakkaan ominaisuudessa haittaavat asiavirheet ja erityisesti heppoinen ja jopa virheellinen näkökulma. Niitäkin välillä näkee, ja niihin verrattuna typot ovat evvk.
Olen valmistunut Filosofian maisteriksi, joka ei ole löytänyt oman alan töitä ja teen henkilökohtaisen avustajan töitä. Kauhean monella ei ole ehkä mitään ennakkokäsityksiä tästä työstä, mutta jotkut luulevat, että tää työ on tosi leppoisaa, jossa käydään vaan kaupassa asiakkaan kanssa. Totuus on usein toinen.
Pian lähden opiskelemaan sosionomiksi, saa nähdä mitä ennakkokäsityksiä tuun kohtaamaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Ammattini on maalari. Kaksi yhtä jännää käsitystä.
1) Kaikkihan osaa maalata.. 😀 EI!! Sitä paitsi suurin osa työstä tapahtuu muualla kuin telan jatkeena.
2) Toinen uskomus että maalari = taikuri. Tai myös kolmas, maalari = sisustussuunnittelija.Toinen ja kolmas näkyvät lähinnä yksityisille asiakkaille tehdessä, onneksi nykyään oon isoilla rakennusliikkeillä.
Jep, miten monta kertaa olenkaan joutunut korjaamaan noviisien tekemiä remppoja. Olisi parempi jättää hommat kokonaan ammattilaisille, etenkin kaikki kittaukset. Luoja miten huonoa jälkeä voikaan saada aikaan, kun ei tiedä yhtään mitä tekee.
Yleisin harhaluulo on tosiaan se, että maalari vain maalaa. Ei käy mielessäkään, että maalari tekee pinnat alusta loppuun: uudet kipsilevyseinät nauhoitetaan ja kitataan ennen maalausta ja se ei todellakaan tapahdu päivässä. Sitten se vttumaisin työ eli hionta ja vasta sitten maalaus. Usein ihmetellään mikä siinä seinän maalauksessa kestää, kun ei tajuta, että pohjatyöt vievät suurimman osan ajasta.
Ja sitten, kun sanon, että teen vesieristyksiä, laatoitan, teen sisäilmatiivistyksiä.. "Mutta sinähän olet maalari!". Kyllä, maalari tekee aika paljon muutakin, kuin maalaa.
Olen koulutukseltani tradenomi ja ammatiltani sihteeri. Usein kuulen väitteen että minulla ei ole mitään sellaista osaamista, jonka voisi myydä tai viedä ja että olen vain kuluerä. Kuitenkin myyn joka päivä yrityksen tuotteita ulkomaalaisille asiakkaille puhelimen, verkkosivujen ja sähköpostin avulla sekä yrittäjänä tekemiäni yrityspalveluja sekä harjoitan omalla tietotaito-osaamisellani jopa vientikauppaa. Pystyisin myymään myös sihteerintyön mentorointi- ja koulutuspalveluja jos niin tahtoisin.
En muka olisi jumala.
T: kirurgi
Henkilökohtainen avustaja ei ole terapeutti eikä myöskään hoitaja.Toivoisin sen joskus ihmisten muistavan.
Lastensuojelussa. Tiedättekin varmaan jo, mutta kuulemma esimerkiksi keksimällä keksitään vanhemmista kaikkea negatiivista henkilökohtaisista syistä. Ei mene ihan niin.
Lähtökohtaisesti kukaan ei tiedä mitään teen työkseni.
Terveisin,
Controller
Biologi. Tunnen tietysti kaikki maailman eläimet, kasvit, sienet, bakteerit ja virukset, kaiken ilmastonmuutoksesta ja miksi työkaverin kummin kaiman kellarissa on ruskeita matoja ja naapurin isoäidin pionit eivät kuki.
Vierailija kirjoitti:
(Monialainen) luovan alan ammattilainen. Käytännössä teen työtä kuvan, äänen ja tekstin kanssa.
Ensimmäinen oletus on, että voin heittää lonkalta 24/7 ihan mitä tahansa kehdataan pyytää. Luonnollisesti se on mestariteos ja saa yleisön välittömästi haukkomaan henkeään. Mikä kaikkein tärkeintä, se on aina pyytäjälle ilmainen. Olen aina valmis kuvaamaan kaikki kissanristiäiset, kirjoittamaan mitä vain, säveltämään biisin "juuri hänelle", piirtämään tai maalaamaan kuvia milloin mihinkin, hankkimaan roolin tv-sarjoihin tai jopa elokuviin tai ainakin "jonkin homman peleihin", luomaan teeman ja toteutuksen juhliin ja vaikka mitä muuta.
Jos en ilmaiseksi tee juuri niin kuin halutaan, niin olenkin "wannabe taiteilija" tai itsekäs mulQu. Jos teen jotain hyvää hyvyyttäni, siitä usein valitetaan "kun se ei ollut juuri niin kuin.../niin hyvä kuin luulin/tms." (+useimmiten pitää arvata mitä toinen haluaa ihan vain jonkin yleisluontoisen kuvauksen perusteella).
Uin myös viinassa ja poltan jazz-tupakkaa kaltaisteni parissa.
Elämäni on pelkkää hassuttelua tai vähintään nautin 100% jokaisesta hetkestä sorvini ääressä.
Minä kirjoitan työkseni markkinointiviestintään mm. blogeja ja somepäivityksiä. Niistäkin oletetaan, että minä vaan heitän lonkalta jonkun upean tekstin tai päivityksen, josta tulee kamalan kuuluisa viraalihitti ja yritys saa hirveesti uusia asiakkaita ja rahaa.
Ei viraaleja nettihittejä tehtailla kuin liukuhihnalta, varsinkaan yhden ihmisen toimesta. Jos miettii vaikka musiikkialaa, kyllä siellä isot kihot tekevät toisten isojen kihojen kautta kappaleita, joille saadaan radioaikaa ja helposti tehdään niistä hittejä.
Toinen viraalit postaukset sarja ovat nuorten ja ohimennen aikuisten sattumalta keksimät jutut. Samalla tavalla ne markkinointiviraalitkin syntyvät - sattumalta. Osutaan just oikeaan aikaan oikeaan paikkaan ja oikeaan aiheeseen.
En siis, valitettavasti, ole kirjoitusten ja sosiaalisen median hittitehdas, joka osaa tehtailla just sun tarpeisiin just sun asiakkaisiin iskevän kuolemattoman hittijutun, vieläpä lonkalta ja yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että kääntäjä vaan kääntää sana sanasta, eikä tekstin sisältöä tarvitse ymmärtää ollenkaan. Kun pyydät tarkennusta johonkin epäselvään, niin asiakas vastaa suunnilleen ”käännä vaan just niin kuin siinä sanotaan”. Ok, tehdään niin, mutta älä sitten valita, jos missään ei ole päätä eikä häntää.
Luitko sinä sen kirjan ensin, ennen kuin aloit kääntämään sitä?
Tässä muuten toinen tavallinen väärinkäsitys: kääntäjät kääntävät pääasiassa kirjoja. Tietysti heitäkin on, mutta ovat hyvin pieni osa kääntäjistä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät yleensä tiedä mikä on toimenkuvani kun kerron olevani apuvälineteknikko, herättää kiinnostusta. Teen siis proteeseja raajansa menettäneille . Löysin tämän alan vahingossa, siinä yhdistyy asiakaspalvelu, kuntoutus sekä käsillä tekeminen.
Kun hain opiskelemaan apuvälineteknikoksi, muutama tuttu ihmetteli ihan tosissaan, miksi kyynärsauvojen ja pyörätuolien lainaamiseen tarvitaan amk-koulutus...
Olen aivoton idiootti, joka työskentelee riistäjäfirmassa, jossa on järjettömät perintäkulut. Syy asiakkaiden velkaantumiseen on minussa ja yrityksessä.
Huutaminen, huorittelu ja haistattelu ovat ikävä kyllä arkipäivääni.
t. perintäneuvottelija
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti kukaan ei tiedä mitään teen työkseni.
Terveisin,
Controller
Controller-kollegani esitteli itsensä kyylänä. :)
Oletkohan juuri yksi niistä rasittavista hoitajista, jotka alkavat inttää lääkärin määräystä vastaan, joista naisystäväni on välillä puhunut. Hukkaavat kuulemma välillä merkittävänkin osan päivästä vaatien häneltä selitystä (kuulemma se että hän vahvistaa määräyksensä uudelleen tarkistettuaan sen ei edes riitä kaikille).