Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä väärinkäsityksiä sinun ammatista on olemassa?

Vierailija
27.06.2019 |

Meillä maatila, tuet on kuulemma meidän palkkaa. Joka vuosi ostetaan uusi traktori ja pelloilla pyöritään viikko keväällä ja toinen syksyllä.

Kommentit (525)

Vierailija
201/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroviranomainen.

Ei, en tutki lähipitseriaasi koska sielä on halvat lätyt. Ja ei mua kiinnosta erityisesti tyttärelle ostettu mopoauto. Eikä me lueta yömyöhään kuitteja että jäisit kiinni pojan tietokoneen ALVin vähentämisestä. Eikä olla niin tyhmiä, ettei tajuttaisi että yhteiskunta on täynnä pienen skaalan veronkiertoa. Ja ei, aneleminen ei auta kun jää housut kintuissa kiinni. vaikka kuinka olisi koko elämänsä maksanut kunnolla veroja ja koitti vain harjoittaa liiketoimintaa.

Ja ei, ei olla puolueiden ohjelmien toteuttajia, eikä Antti Rinne henkilökohtaisesti ole antanut työskentelyohjetta verottaa rikkaita köyhiksi.

Vierailija
202/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ope, kirjoittelemme wilma-merkintöjä kiusataksemme emmekä välitä, vaikka huomaamme, että oppilasta kiusataan. Työpäivä on oppituntien pituinen ja lasten kanssa työskentely on kevyttä puuhailua, kuin leikkiä.

Lisäksi vielä jatkuvasti julkisuudessa väärin ilmoitetut palkat. Olen kaksoiskelpoinen luokanopettaja ja englannin aineenopettaja, lisäksi minulla on tva-korvattava erityistehtävä koulussani. Olen siis opiskellut yliopistossa kaksi maisterin tutkintoa ja hoidan työni ohella ylimääräistä vastuutehtävää. Palkkani on bruttona n. 2900€. Ikälisiä on uran varrella tulossa, mutta niidenkään kanssa ei paljon hurrata.

Aika usein uutisissa näytettävä luokanopettajan keskipalkka alkaa kolmosella, mikä ei vaan voi pitää paikkaansa.

Kaksi maisterin tutkintoa? Tulikohan vähän liioiteltua? Tuskin olet alusta loppuun molempia suorittanut. Eikö enkun opesta luokanopettajaksi pätevöidy vain suorittamalla monialaiset opinnot? Tutkintoja voi täydentää. Ei niitä aina alusta uudelleen opiskella ellei ala ole täysin eri.

Olen alunperin valmistunut englannin aineenopettajaksi (=FM) ja myöhemmin suoritin monialaiset luokanopettajan opinnot sekä jatkoin myös KM tutkinnon loppuun, vaikkei sitä varsinaisesti olisi työllistymisen kannalta tarvinnut. Olen siis kirjoittanut kaksi gradua, joista ensimmäisen englanniksi. Yhteensä yliopistolla on tullut vietettyä aikaa 7,5 vuotta, opintopisteiden määrää en muista. Enkä ole muuten ainoa laatuani.

T. Taas se sama

Tuplamaisterina varmaan ymmärrät, ettei palkka määräydy tutkintojen, vaan työtehtävien perusteella. Kysy vaikka joltain tohtorilta.

Jos olisit toiminut opettajana lisäopintojen ajan, olisi ikälisä lähempänä, valintoja. Palkasta nillittämisen sijaan voit kilpailuttaa itseäsi kun osaamista löytyy, tai olisit voinut/voit hankkia opetushallinnon opinnot ja edetä rehtoriksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Monialainen) luovan alan ammattilainen. Käytännössä teen työtä kuvan, äänen ja tekstin kanssa. 

Ensimmäinen oletus on, että voin heittää lonkalta 24/7 ihan mitä tahansa kehdataan pyytää. Luonnollisesti se on mestariteos ja saa yleisön välittömästi haukkomaan henkeään. Mikä kaikkein tärkeintä, se on aina pyytäjälle ilmainen. Olen aina valmis kuvaamaan kaikki kissanristiäiset, kirjoittamaan mitä vain, säveltämään biisin "juuri hänelle", piirtämään tai maalaamaan kuvia milloin mihinkin, hankkimaan roolin tv-sarjoihin tai jopa elokuviin tai ainakin "jonkin homman peleihin", luomaan teeman ja toteutuksen juhliin ja vaikka mitä muuta. 

Jos en ilmaiseksi tee juuri niin kuin halutaan, niin olenkin "wannabe taiteilija" tai itsekäs mulQu. Jos teen jotain hyvää hyvyyttäni, siitä usein valitetaan "kun se ei ollut juuri niin kuin.../niin hyvä kuin luulin/tms." (+useimmiten pitää arvata mitä toinen haluaa ihan vain jonkin yleisluontoisen kuvauksen perusteella). 

Uin myös viinassa ja poltan jazz-tupakkaa kaltaisteni parissa.

Elämäni on pelkkää hassuttelua tai vähintään nautin 100% jokaisesta hetkestä sorvini ääressä.

Vierailija
204/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajana käyn kääntymässä töissä, työpäivät lyhyitä. Viime talvena laskin, että olin keskimäärin koululla PAKOLLISESSA ohjelmassa 31,5 h/vko eli yli 6 tuntia päivässä. Tämän lisäksi luokan järjestelyt, Wilmat, tuntisuunnittelut, kokeet, pedagogiset paperit, muistiot, kopioinnit jne. Tuo 31 h/vko sisälsi siis palaverit, opetuksen, koulutukset, kikyt, opekokoukset, työryhmät, oppilastapaamiset, jälki-istuntovalvonnat jne. Ei minuuttiakaan sitä "muuta työtä", jota sitäkin on paljon. Esim. palaveria varten tarvii valmistautua, soitella kotiin, täyttää pedagogiset asiakirjat jne. Näitä en laskenut, koska niitä ei ole sidottu aikaan tai paikkaan, ne pitää vaan tehdä jossain välissä, kotona tai koululla. ,

Jos ajatellaan, että toisen alan asiantuntijalla työaika on 38,5 ja tähän ei sisälly pakolliset ruokatauot, joita ei oikein ehdi pitää, eli 41 tuntia viikossa ollaan töissä. Tähän sitten "ylityöt" eli saldokertymät, joista saa korvauksen aikana 1:1, ei lisiä. Palkka sama ilman kokemuslisiä, lyhemmät lomat.

Tässä kyllä ehtii ja pitää ehtiä tehdä muistiot, puhelut, valmistelut, tottakai. Ongelma teillä on se, että ajattelette tekevänne kovinkin "ylimääräistä", koska työ on jaoiteltu noin. Eihän kukaan voi ajatella nostavansa osa-aikatyöstä kokoaikaisen palkkaa, eli syytäkin tehdä muutakin siihen opetuksen päälle, sehän on yhtälailla teidän työhön kuuluvaa, ei "omalla" ajalla tekemistä.

Ihme kun opettajat eivät vaadi jotain assistentteja hoitamaan kaikki juoksevat asiat, en edes yllättyisi. Tosin kouluavustajat voivat olla tästä toista mieltä...?

Vierailija
205/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan korjata jokaisen vastaantulevan tietokone- ja puhelinohjelmat. Oikeastihan mulla ei ole tuosta osa-alueesta sen enempää käsitystä kuin kysyjällä itsellään.

T. Koodari

Hahhah, mieheni kokee saman kohtalon :'D On tosin niin fiksu että selvittää nuokin ongelmat yleensä kädenkäänteessä, joten on yleensä avuksi kuitenkin ja oppii itse samalla lisää :)

Vierailija
206/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ketjuliikkeen kaupassa tulee kuitille väärä hinta, se on kauppias joka kusettaa.

Vierailija
207/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että jokainen osaa siivota, ja se on lähinnä mopin työntelyä.

Apua. Älä unohda, että me ollaan myös köyhiä ja tyhmiä kuin saappaat.

Mensaan kuuluva kaverini on siivoja. Lahjakas ihminen, joka pitää siitä ettei joudu ajattelemaan työasioita vapaa-ajalla vaan nauttii elämästä.

Voin uskoa tämän. Hyvin älykkäät ovat usein itsenäisiä ajattelussaan, eivät välttämättä ole niin kiinni yleisissä ajatusmalleissa (esim. menestyksestä), eivätkä ole riippuvaisia ulkoa tulevasta arvostuksesta koska osaavat suhteuttaa asioita vaivatta.

Vierailija
208/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suntio keittää vain kahvia

Vierailija
209/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kuvittelee että farmaseutilla on tooosi hyvä palkka. Joopa joo alle 3000 bruttona.

Miksi olisikaan tosi hyvä palkka alemmalla korkeakoulututkinnolla? Toki onhan tuo hyvä kolmen vuoden opiskelusta ja kandin kirjoittamisesta kyllä.

Vierailija
210/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen IT-koulutettu nainen ja suurin osa ei ymmärrä osaamisestani mitään. Tästä seuraa sellainen erikoinen johtopäätös, että heidän mielestään en sitten osaakaan mitään.

Kysytään jatkuvasti esimerkiksi "millainen tietokone minun kannattaisi ostaa?".

Naisesimiehillä on se käsitys, että haluaisin tehdä mitä tahansa mitä tehdään tietokoneella! Sitten annetaan sihteeritason töitä tehtäväksi.

Saman alan hommia ja tietokonevinkkien kyselijät on tuttua, mutta sopiiko kysyä miksi mainitsit erikseen naisesimiehet?

Vierailija
211/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kuvittelee että farmaseutilla on tooosi hyvä palkka. Joopa joo alle 3000 bruttona.

Miksi olisikaan tosi hyvä palkka alemmalla korkeakoulututkinnolla? Toki onhan tuo hyvä kolmen vuoden opiskelusta ja kandin kirjoittamisesta kyllä.

Voi voi, yrittäisit nyt edes vähän paremmin.

Vierailija
212/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivous on helppoa. Sitä voi tehdä kuka vaan.

Laitoshuoltajan työn kuvaus

Laitoshuoltaja tekee vastuualueensa asiakaskohteessa palvelusopimukseen kuuluvia ylläpito- ja perussiivoustöitä sekä muita palvelutehtäviä itsenäisesti, asiakaslähtöisesti ja laadukkaasti. Hänen työhönsä kuuluu myös asiakaskohteen siivous- ja muiden palvelutöiden suunnittelua sekä oman työn kehittämistä. Hän arvioi ja kehittää omaa ammattitaitoaan ja ylläpitää toimintakykyään. Hän toimii työssään sisäisen yrittäjyyden periaatteiden mukaisesti.

Laitoshuoltajan työ edellyttää monipuolista ammattiosaamista. Laitoshuoltaja hallitsee puhtauden keskeiset periaatteet ja käytännön siivoustyön. Hän vastaa omalta osaltaan asiakaskohteen viihtyisyydestä ja tarkkailee kiinteistön kuntoa. Hän tuntee erityyppisten toimitilojen ja asiakaskohteiden toimintaan liittyvien palvelujen laatuvaatimukset. Laitoshuoltaja työskentelee yhteistyössä asiakkaan, työyhteisön jäsenten ja muiden ammattiryhmien kanssa. Hän opastaa ja ohjaa tarvittaessa työntekijää tai työssäoppijaa alueensa työtehtäviin. Palvelutyössä häneltä edellytetään oma-aloitteisuutta, vuorovaikutus-, viestintä- ja asiakaspalvelutaitoja, kielitaitoa sekä kykyä toimia yhteistyössä eri kulttuurien edustajien kanssa. Lisäksi työssä tarvitaan sopeutumiskykyä sekä ongelmanratkaisu- ja päätöksentekotaitoja.

Laitoshuoltaja on puhdistuspalvelualan moniosaaja, joka työskentelee erityyppisissä toimintaympäristöissä, asiakaskohteissa ja työtiimeissä, esimerkiksi hotelleissa, kiinteistösiivouksessa, liikennevälineiden tai liikuntakohteiden siivouksessa, oppilaitoksissa, päiväkodeissa, sosiaali- ja terveydenhuollon laitoksissa, teollisuudessa sekä toimisto- ja virastokohteissa. Laitoshuoltajan työhön voi kuulua myös asiakkaan tarpeiden mukaisia muita palvelutehtäviä, jotka hän yhdistää siivouksen oheen joustavaksi palvelukokonaisuudeksi. Muut palvelut voivat olla ateriapalveluja, erityissiivouspalveluja, hoivalaitos- ja sairaalahuoltopalveluja, avustamista ja huolenpitoa, huonekasvien huoltoa, tekstiilien huoltoa tai ympäristönhuoltopalveluja.

Laitoshuoltaja voi toimia yrittäjänä tai itsenäisenä ammatinharjoittajana.

Vierailija
213/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tietotekniikan DI, niin joillekin on täysin käsittämätöntä, että voi olla kehittämässä esim. potilasvalvontamonitoreita, anestesialaitteita tai solukuvantamislaitteita.

Joskus kysyinkin, "kuka sen sitten kehittäisi ellei insinööri, lääkärikö?"

Joskus sanonkin olevani fyysikko, kun molemmat pääaine ja sivuaine ovat teknillisen fysiikan puolelta.

Vierailija
214/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäloma alkaa kevätjuhlan jälkeen. 

Tätä väärinkäsitystä esiintyy myös toisten oppilaitosten kollegoilla. 

Vierailija
215/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulevat että istutaan valvomoissa jalat pöydillä ja painellaan nappeja tai välillä letkutellaan lattioita.

T.prosessinhoitaja-sähkäri

Voitko kertoa, mitä oikeasti teette, kun tuli nyt itselleni aivan vieras ammatti vastaan?

Olen töissä metsäteollisuudessa ja meillä työnkuvat on hyvin vaihtelevia, itse mm. työkierrosta riippuen ajan trukkia lopputuotevarastossa, haen näytteitä, teen niistä tarvittavat analyysit, ohjaan prosessia (eli istun siinä valvomossa tuijotellen näyttöjä ja klikkaillen tietokoneita sekä radiopuhelimella huutelen häiriöistä tuotannossa), sit tehdassalin puolella työtehtäviä voi olla vaikka mitä, mm. nosturin ajoa, laitteiden puhdistuksia/tukkeumien poistoja ym häiriötilanteiden selvityksiä sekä tietysti lisäksi tarvittaessa sähkö ja automaatiotöitä toisen ammattini puolesta eli kaikenlaiset eteentulevat työt, jotta saadaan prosessin käynnissäpito varmistettua. Ja pidän työstäni kovasti, vaikkakin esimerkiksi nyt helteiden aikaan työskentelimme +39 asteen lämpötiloissa, suojaavat työvaatteet ja turvavarusteet päällä.

Vierailija
216/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulevat että istutaan valvomoissa jalat pöydillä ja painellaan nappeja tai välillä letkutellaan lattioita.

T.prosessinhoitaja-sähkäri

Voitko kertoa, mitä oikeasti teette, kun tuli nyt itselleni aivan vieras ammatti vastaan?

Olin juuri tulossa kertomaan, että olen minäkin prosessinhoitajana kemianteoillisuudessa ja olen nyt tämänkin työpäivän istunut jalat pöydällä välillä nappeja painellen ;)

Toki täytyy tietää mitä nappia painaa, miksi ja milloin, mutta kieltämätää työ näyttää melko löysältä vetelehtimiseltä ja vaikutelmaa korostaa se, että ympärillä istuu 4-6 kaveria haalareissa jalat pöydällä kännykät/lehdet/kirjat/kahvikupit käsissä tai jopa nukkuen. Työpaikkana tämä on vähän kuin paloasema. Se on kaikkein tuottavin silloin kun kukaan ei tee mitään ja notkutaan tyhjänpanttina.

Mutta se mikä ihmisten on vaikea ymmärtää, niin me ei tehdä mitään konkreettista tuotetta. Teemme vain asiakkaillemme raaka-aineita, joista he valmistavat kaupassa myytäviä tavaroita. Kaikki kenen kanssa olen asiasta keskustellut on luullut, että olen valmistamassa jotain tavaroita tai vähintään koneiden ja laitteiden osia. On todellakin rauralangan vääntelytaidot koetuksella kun yrittää selittää mitä tehtaamme tuottaa. EI, en tee keittiövälineitä, vaan asiakkaat ostavat meiltä materiaalin ja ne tekevät ne välineet.

Vierailija
217/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni luulee että mun työ on jotenkin vaikeaa. Olen IT-alalla käyttäjätuessa töissä, en siis mikään koodari. Mutta pelkkä sana "konsultti" tai "spesialisti" tehtävänimikkeessä antaa joillekin sen kuvan, että työ on tosi haastavaa. 

Kuka tahansa normaalijärjellä varustettu ihminen pystyy tähän työhön, jos vaan jaksaa opetella käyttämään yhtä ohjelmaa kunnolla. 

Vierailija
218/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen matkatöitä ja usein kysellään olenko käynyt sillä ja sillä nähtävyydellä tai tutustunut johonkin museoon. Tosiasiassa yleensä näen paikasta lentokentän, hotellin ja kokoushuoneen enkä mitään muuta. Glamour ja elämykset on siitä kaukana.

Se riippuu. Mä teen myös matkatyötä ja ehdin käydä katsomassa myös nähtävyyksiä. Näin jos olen samassa paikassa yli viikon jolloin viikonloppu jää usein vapaaksi.

Monet nähtävyydet olen nähnyt :)

Vierailija
219/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaa-ajalla osaankin sitten korjata kaikein: autot, printterit ja pyykkikoneet. You name it. Lisäksi osaan hitsata ja voin pyöräyttää cadilla varaosat malliksi ja löydän sähköviat taianomaisesti.

Tää on tuttua... olen joskus tehnyt niin että olen avannut laitteen, ollut tutkivani vähän aikaa ja sitten osoittanut jotain komponenttia "tuo on mennyt rikki, ei voi korjata".

Vierailija
220/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Mikäs peukalon pyörittäjä se semmoinen on? Kahvia vissiin keittelee

2. Osaa kaiken alaltaan, osaa asentaa putkia ja osaa suunnitella vaativaa teollisuussähköä sekä on myös it-asiantuntija ja kaiken mahdollisen tekniikan asiantuntija

T. suunnitteluassistentti,  joka tekee kaikki ne työt, mitä ei tee tilitoimisto tai varsinaiset suunnittelijat. Kyllä siihen aika paljon jää ja lisäksi teen avustavia helppoja suunnittelutöitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi