Mitä väärinkäsityksiä sinun ammatista on olemassa?
Meillä maatila, tuet on kuulemma meidän palkkaa. Joka vuosi ostetaan uusi traktori ja pelloilla pyöritään viikko keväällä ja toinen syksyllä.
Kommentit (525)
Kieltenope kirjoitti:
Täällä toinen aineenopettaja. En valita palkastani, koska saan sillä tehtyä suunnilleen kaiken mitä haluan, kunhan järkevästi sen suunnittelen ja käytän.
Mutta se työaika vaan nyt on ikuinen väärinkäsitys. Lukiossa opettavillla menee kotona ainakin yhtä paljon työaikaa kuin paikan päällä koulussa, ja kuukaudessa saa pidettyä hyvällä tuurilla yhden vapaaviikonlopun, jolloin ei tarvitse korjata kokeita, välikokeita tai esim. aineita tai paritöitä. Sunnuntaisin joka tapauksessa jonkun verran suunnittelutöitä ennen työviikon alkua, ja sitä en varsinaisesti edes laske viikonlopputyöksi. Kieltämättä pidemmät lomat on se, jolla tätä jaksaa. En jaksaisi keskimäärin 50t viikossa läpi vuoden, myönnän. Tiedän että joillakin aloilla monet tekee juurikin noin paljon ja enemmänkin, moni vapaaehtoisesti ja osa olosuhteiden pakosta, mutta kyllä tämä työn rytmitys koululaisten loma-aikojen mukaan saa monet meistä pysymään alalla, joka muuten olisi liian kuormittavaa.
Lisäksi on nyt todettava, että en todellakaan väheksy esim. vähemmän koulutuksen aloja, vaikka olen huomannut että jotkut opettajat katsovat koulun keittiöväkeä ja siivoojia nenänvartta pitkin, eivätkä puhu heille tasa-arvoisella tavalla. Ärsyttävää katsella moista. Olin nuorempana sekä siivoustöissä että kahvilassa ja myyntitöissä, ja kaikki ne ovat raskaita töitä, jokainen omalla tavallaan. Myös henkisesti raskaita kun väki kohteli asiakaspalvelijaa vähempiarvoisena kuin vaikkapa esimiestä samassa firmassa. Kaiken kaikkiaan jokaisella meistä olisi hyvä olla kokemusta erilaisilta aloilta, jotta ymmärtäisimme toisiamme paremmin. Tai muistetaan kuunnella sitä kaveria, joka on eri alalla töissä. Harvalla niin kovin helppoa on.
Tälle iso sydän ❤️ Jokainen työ on tärkeää, ja olisi hyvä muistaa arvostaa jokaisen työpanosta!
Se että se olisi jotenkin kivaa.
Se, että teemme kaikkien kirjanpidot. Olemme mulkkuja ja ilkeitä. Emme ole ihmiskontaktissa, vaan tuijotamme koko vuoden ympäri tietokoneen näyttöä. Olemme tylsiä ihmisiä.
T. Tilintarkastusassistentti
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti kukaan ei tiedä mitään teen työkseni.
Terveisin,
Controller
Heh jep. En edes jaksa selittää. Yleensä porukka vain toteaa ammattiin "vau, sulla on varmaan hyvä palkka". Tai alkaa kyselemään josko tekisin heille kirjanpitoa tms.
Terv. Financial Controller
Vaikko olenkin ammatiltani gynekologi, en minäkään sentään pysty maalaamaan ihan koko eteistä postiluukun kautta!
Se,että työskentelen sellaisten risupartaisten "rappioalkoholistien" kanssa,joita tulee jostain sillan alta, ja että työni on jotenkin vaarallista.
T. Päihdetyöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan ammatissa on kolme hyvää asiaa: kesä-, heinä- ja elokuu.
Tässäkin ammattiin liittyvä väärinkäsitys. Kesä- ja heinäkuu siis niitä hyviä asioita, elokuussa työt ovat alkaneet aina elokuun 6. tai 7. päivän tienoilla. Tänä vuonna meillä alkaa 5.8. maanantaina eli itse asiassa kaksi elokuun työpäivää on lomaa (1. ja 2. päivä). Oppilaat toki tulevat vasta 8.8. mutta meillä on yksi päivä koulutusta ja kaksi päivää vesoa ennen oppilaiden tuloa (päivät klo 8-16, toki sisältäen ruokailun ja kahvitauon).
Jossain päin Suomea koulu alkaa vasta 12. päivän tienoilla tai jopa myöhemminkin, mutta en silti ehkä laittaisi sitä elokuuta enää lomakuukaudeksi. Näin toki oli silloin, kun käytiin koulua lauantaisin ja kesäloma kesti syyskuuhun asti.
Lisäksi vielä monilla viikko syyslomaa, kaksi viikkoa joululomaa ja viikko talvilomaa. Ai niin, mutta silloinhan valmistellaan tunteja vai miten se meni.
Vierailija kirjoitti:
Kieltenope kirjoitti:
Täällä toinen aineenopettaja. En valita palkastani, koska saan sillä tehtyä suunnilleen kaiken mitä haluan, kunhan järkevästi sen suunnittelen ja käytän.
Mutta se työaika vaan nyt on ikuinen väärinkäsitys. Lukiossa opettavillla menee kotona ainakin yhtä paljon työaikaa kuin paikan päällä koulussa, ja kuukaudessa saa pidettyä hyvällä tuurilla yhden vapaaviikonlopun, jolloin ei tarvitse korjata kokeita, välikokeita tai esim. aineita tai paritöitä. Sunnuntaisin joka tapauksessa jonkun verran suunnittelutöitä ennen työviikon alkua, ja sitä en varsinaisesti edes laske viikonlopputyöksi. Kieltämättä pidemmät lomat on se, jolla tätä jaksaa. En jaksaisi keskimäärin 50t viikossa läpi vuoden, myönnän. Tiedän että joillakin aloilla monet tekee juurikin noin paljon ja enemmänkin, moni vapaaehtoisesti ja osa olosuhteiden pakosta, mutta kyllä tämä työn rytmitys koululaisten loma-aikojen mukaan saa monet meistä pysymään alalla, joka muuten olisi liian kuormittavaa.
Lisäksi on nyt todettava, että en todellakaan väheksy esim. vähemmän koulutuksen aloja, vaikka olen huomannut että jotkut opettajat katsovat koulun keittiöväkeä ja siivoojia nenänvartta pitkin, eivätkä puhu heille tasa-arvoisella tavalla. Ärsyttävää katsella moista. Olin nuorempana sekä siivoustöissä että kahvilassa ja myyntitöissä, ja kaikki ne ovat raskaita töitä, jokainen omalla tavallaan. Myös henkisesti raskaita kun väki kohteli asiakaspalvelijaa vähempiarvoisena kuin vaikkapa esimiestä samassa firmassa. Kaiken kaikkiaan jokaisella meistä olisi hyvä olla kokemusta erilaisilta aloilta, jotta ymmärtäisimme toisiamme paremmin. Tai muistetaan kuunnella sitä kaveria, joka on eri alalla töissä. Harvalla niin kovin helppoa on.Tälle iso sydän ❤️ Jokainen työ on tärkeää, ja olisi hyvä muistaa arvostaa jokaisen työpanosta!
50 h viikossa, höpö höpö.
Terv. Ex-opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltenope kirjoitti:
Lisäksi on nyt todettava, että en todellakaan väheksy esim. vähemmän koulutuksen aloja, vaikka olen huomannut että jotkut opettajat katsovat koulun keittiöväkeä ja siivoojia nenänvartta pitkin, eivätkä puhu heille tasa-arvoisella tavalla. Ärsyttävää katsella moista. Olin nuorempana sekä siivoustöissä että kahvilassa ja myyntitöissä, ja kaikki ne ovat raskaita töitä, jokainen omalla tavallaan. Myös henkisesti raskaita kun väki kohteli asiakaspalvelijaa vähempiarvoisena kuin vaikkapa esimiestä samassa firmassa. Kaiken kaikkiaan jokaisella meistä olisi hyvä olla kokemusta erilaisilta aloilta, jotta ymmärtäisimme toisiamme paremmin. Tai muistetaan kuunnella sitä kaveria, joka on eri alalla töissä. Harvalla niin kovin helppoa on.Tälle iso sydän ❤️ Jokainen työ on tärkeää, ja olisi hyvä muistaa arvostaa jokaisen työpanosta!
50 h viikossa, höpö höpö.
Terv. Ex-opettaja
Jos tekee hitaammin... meilläkin eri ammattikunnassa joillakin kestää ja kestää ja lopulta ei ehdittykään tehdä ennen lomia oikeastaan mitään vaikka ylityöt paukkuu ja aina on muka kiire (näytellä kiireistä?). No, sijaiset paikkaa sitten puolen vuoden rästit, mikäs siinä. Kyllä, kunnallinen ala kyseessä.
Kokin työstä kuvitellaan, että siinä saa olla jotenkin luova ja testailla eri ruokalajeja yms.. Aniharvoilla huippukokeilla on tällaisia mahdollisuuksia tai yrittäjällä voi olla. Lähinnä se on sitä, että teet mitä sanotaan ja hiki päässä saa juosta. En suosittele.
Tiedän kaiken tietotekniikasta. Että tunnen kaiken SW, HW, verkot, ohjelmointikielet, It strategiat. You Name It .
Olen IT DI.
Vierailija kirjoitti:
Matkatoimistovirkailija vain varaa yksinkertaisia lentoja ja hotelleja netistä, ja veloittaa siitä hirveän ison palvelumaksun. Kyllähän jokainen osaa lentoja varata, siihen hommaan ei mitään taitoja tarvita.
Tietäisittepä totuuden, tämä palstatila ei riittäisi kertomaan vaatimuksia, mitä nykyisin esim. ammattitaitoinen liikematkavirkailija hallitsee. Ja minkä paineen alaisena työtä tehdään. Harvalla on aavistustakaan.
Voisitkohan avata tätä vähän enemmän? Mulla on ollut just toi sun mainitsemasi väärinkäsitys ja oon itsekseni ihmetellyt, mikä matkatoimistojen toimenkuva nykyään on.
Vierailija kirjoitti:
Olen aivoton idiootti, joka työskentelee riistäjäfirmassa, jossa on järjettömät perintäkulut. Syy asiakkaiden velkaantumiseen on minussa ja yrityksessä.
Huutaminen, huorittelu ja haistattelu ovat ikävä kyllä arkipäivääni.
t. perintäneuvottelija
No huh! Itsellekin ovat perintäneuvottelijat soitelleet mutta ei tulisi pieneen mieleenkään arvostella veloistani ketään muuta kuin itseäni. Hehän tekevät vain työtään. Olen aina kohtelias ja ystävällinen. Toivottavasti en ole ainoa laatuani!
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä isännöitsijätoimistossa. Ihmisille on vaikeaa hahmottaa mitä asioita hoitaa huoltoyhtiö ja mitä isännöitsijätoimisto. Usein tulee puheluita, joissa pyydetään avaamaan tukkeutunutta viemäriä tai avaamaan ovea. Sitten kun käskee soittamaan huoltoon, kysytään, että mitä te sitten teette.
Usein ihmiset myös luulevat, että isännöitsijä tekee kaiken itse. Mitä varten me muut sitten ollaan? Vastaamassa puhelimeen, välittämässä puheluita, ottamassa soittopyyntöjä? Ihmiset eivät suostu kertomaan asiaansa vaan itsepintaisesti vaativat yhdistämään isännöitsijälle. Sitten hämmästytään, kun isännöitsijä ei tiedäkään onko vastikkeita maksamatta, paljonko on yhtiövelkaa jäljellä, onko vapaita autopaikkoja tai ota vastaan isännöitsijäntodistustilausta.
Isännöitsijäntodistus on ihmisten mielestä paperi, joka tulee koneesta nappia painamalla. Kenenkään ei koskaan tarvitse päivittää tietoja, ne vain mystisesti ilmestyvät todistukselle. Ja sillä todistuksella on aina kiire "istun täällä pankissa lainaneuvottelussa ja nyt tarvittaisiin heti todistus". Tuntuu, että ihmiset luulevat meidän istuvan kädet ristissä ja toivovan, että tilaispa joku isännöitsijäntodistuksen, niin olisi jotain tekemistä.
Olen kiinteistöassistentti.
Olen itse samoissa hommissa. Tuo huoltoyhtiön ja isännöin erottaminen on tosi, sen tunnistan. Muita mainitsemiasi asioita en.
Meillä isännöitsijät osaa itse katsoa vastiketilanteen järjestelmästä, näkee yhtiövelan määrän jos lainat on pidetty järjestelmässä ajan tasalla (tai ainakin sen tilanteen kun laina on viimeksi päivitetty), voivat itse tarkistaa ja jakaa autopaikkoja ja tottakai ottavat issaritilauksen vastaan!
Nämä on nyt täysin järjestelmästä, osaamisesta, yrityksen tavoista ja (asiakaspalvelu)asenteesta riippuvaisia asioita, ei yleisiä alan väärinkäsityksiä.
Se issarikin tulostuu lähes napin painalluksella, varsinkin jos samaan taloon on lähiaikoina tehty issari, niin toiseen huoneistoon voi tulostaa vähällä vaivalla, kun tiedot on ajan tasalla. Ja meillä pidetään tietoja ajan tasalla, joten ei siinä issarin tekemisessä normaalisti mene kuin 5 minuuttia. Tietenkään sitä ei haluta asiakkaille sanoa, koska monesti on kiire ja useampi issari jonossa, sekä siitä laskutetaan aika paljon vedoten juuri tuohon työmäärään mitä se muka aiheuttaa. (Toki se tietojen ylläpitäminen vie aikaa, mutta se tehdään joka tapauksessa, ei juuri sen yhden asiakkaan ja tilauksen takia.)
Eli siis mitä sä teet?
-Toimintaterapeutti
olen telineasentaja. harva edes tiedostaa koko ammatin olemassaoloa, jotkut sanoo että raksaukot ne telineet pykää eikä mitään erityisiä asentajia edes ole olemassa
Kaikki jotka on toimistolla ja tekee tietokoneella töitä, ovat toimistotyöntekijöitä. Siis ihan kaikki. Ja konettahan vaan naputellaan eikä se ole mitään oikeaa työtä. Kahvitauolla istutaan puoli tuntia pari kertaa päivässä eikä kenelläkään voi olla kiire kun ollaan vaan toimistotyöntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kaiken tietotekniikasta. Että tunnen kaiken SW, HW, verkot, ohjelmointikielet, It strategiat. You Name It .
Olen IT DI.
IT-hommissa mäkin ja jengi kuvittelee, että korjaan myös tv.t, pesukoneet yms yms ja teen sen vielä puhelimessa.
Lisäksi muistan kaikkien puhelinmallien valikot ulkoa ja sen, että mikä merkki ja malli kullakin ihmisellä on.
Tämä ketju saa kaikki ihmiset vaikuttamaan ihan idiooteilta....toisaalta, sitä olen salaa epäillytkin. :)
Kirjailija/taiteilija.
- Työni ei vaadi aikaa.
- Työni ei saa maksaa. Kun kuitenkin tykkään piirtää/kirjoittaa, eikö nämä vois tehdä ihan "pro bono"? Saisi näkyvyyttä.
- Kaikkea pitää kuitenkin saada, mutta edellä olevilla ehdoilla.
- Joskus halutaan kaikki oikeudet työhön, mutta sekään ei saa maksaa mitään.
- Osaan lukea ajatuksia. "Kiva" on riittävän kattava kuvaus tarvittavasta työstä.
- Makoilen ja lipitän viiniä kaikki päivät ja huitaisen vähän pensseliä välillä, tai vaihtoehtoisesti olen tavoitettavissa/töissä 24/7. :D
ONNEKSI on fiksuja ja ymmärtäviäkin asiakkaita jotka tajuaa että olen opiskellut ja tehnyt valtavasti työtä elantoni eteen. :) <3