Mitä väärinkäsityksiä sinun ammatista on olemassa?
Meillä maatila, tuet on kuulemma meidän palkkaa. Joka vuosi ostetaan uusi traktori ja pelloilla pyöritään viikko keväällä ja toinen syksyllä.
Kommentit (525)
Olin vartija. Niissä hommissa on todella paljon erilaisia tehtäviä, joissa vain ammattinimike on sama. Myymälävartijana ja kauppakeskuksissa usein monet ihmettelivät miten jaksan vaan päivästä toiseen kytätä toisten ostoksia kun työpäivästäni puolet menivät erilaisten talonmiestehtävien parissa kuten työntäessä kärryjä parkkipaikalta sisälle, viemällä koreja kassoilta sisääntuloille, selvittäessä jatkuvia ja yleensä aiheettomia kylmälaitehälytyksiä (pakastealtaissa tonnien tavarat), hiekottaessa ulko-ovien edustoja, tarkastamassa mistä mikäkin harakka tai talitintti tällä kertaa löytyy myyjien soitettua asiasta, joskus haavillakin joutunut pyydystämään myymäläpäällikön käskystä (epätoivoista touhua), kiertäen tarkastaen lukituksia, sulkemassa auki jätettyjä ovia milloin missäkin takaseinustoilla (riski, että asiattomat tulevat sisään esim.varastotiloihin), ensisammutuskalustoa, hätäpoistumisteitä joista sai aina olla huomauttamassa kun myyjät/kuljettajat tukkineet ne rullakoilla yms. Toki työhön sisältyi kameravalvontaa, ns.näkyvää valvontaa myymälätiloissa,asiakkaiden opastusta, kadonneiden lasten ja eläinten etsimistä, kameratallenteiden perkomista p-paikalla sattuneen pyörävarkauden tai auton kolhimisen jäljiltä (todella aikaavievää), järjestyksenpitoa, tuotesuojaporttien (yleensä aiheettomien) selvitystä ja näiden kaikkien työtehtävien kellontarkkaa raportointia. Joskus kahdeksan tunnin työpäivästä meni neljä tuntia odotellessa poliisia kiinniottotilassa kahdestaan narkomaanin kanssa. Parin tunnin odotukset olivat ihan normisettiä.
Yleensä kiitoksena kaikesta oli kommentti, että talon turhin mies, lelupoliisi, ei tee muuta kuin kyttää ja juo kahvia, laiska...
Aika usein puistossa käyvät asiakkaat kuvittelevat että puutarhurina vain saa liihotella kukkien keskellä ja jotain pientä nyppimistä suorittaa siinä ohessa.
"Palkka on karvan vajaa 4000 e/kk. Nousee taas, kun vain pyydän. Josko seuraavalla kerralla katsottaisiin uusiksi myös titteli. Mutta joo, assistentti nyt.[/quote]"
hmm.. olisitko siis tyytyväisempi jos palkka olisi sama ja saisit tittelin..? suomalaiset on niin titteleiden perään et oikein ihmettelen..kyllä minusta toi 4000€ palkka on ihan hyvä liksa, tuskin mikään super ihminen olet..
.[/quote]
Oletkohan juuri yksi niistä rasittavista hoitajista, jotka alkavat inttää lääkärin määräystä vastaan, joista naisystäväni on välillä puhunut. Hukkaavat kuulemma välillä merkittävänkin osan päivästä vaatien häneltä selitystä (kuulemma se että hän vahvistaa määräyksensä uudelleen tarkistettuaan sen ei edes riitä kaikille).[/quote]
Niin, ärsyttää varmasti lääkäriä kun sairaanhoitaja on tarkka ja huomaa virheitä..ymmärrän että lääkärinä harmittaa. Lääkemääräykset kun eivät aina ole tarkkoja, moni lekuri laittaa määräykset millilitroina eikä milligrammoina kuten pitäisi, tässä vain yksi esimerkki. Aika moni potilas olisi joutunut kärsimään jos olisin sairaanhoitajana toteuttanut lääkärin määräyksiä kyseenalaistamatta niitä. Mutta ottaahan se lääkärin itsetunnolle jos on ammatissaan muutenkin epävarma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä isännöitsijätoimistossa. Ihmisille on vaikeaa hahmottaa mitä asioita hoitaa huoltoyhtiö ja mitä isännöitsijätoimisto. Usein tulee puheluita, joissa pyydetään avaamaan tukkeutunutta viemäriä tai avaamaan ovea. Sitten kun käskee soittamaan huoltoon, kysytään, että mitä te sitten teette.
Usein ihmiset myös luulevat, että isännöitsijä tekee kaiken itse. Mitä varten me muut sitten ollaan? Vastaamassa puhelimeen, välittämässä puheluita, ottamassa soittopyyntöjä? Ihmiset eivät suostu kertomaan asiaansa vaan itsepintaisesti vaativat yhdistämään isännöitsijälle. Sitten hämmästytään, kun isännöitsijä ei tiedäkään onko vastikkeita maksamatta, paljonko on yhtiövelkaa jäljellä, onko vapaita autopaikkoja tai ota vastaan isännöitsijäntodistustilausta.
Isännöitsijäntodistus on ihmisten mielestä paperi, joka tulee koneesta nappia painamalla. Kenenkään ei koskaan tarvitse päivittää tietoja, ne vain mystisesti ilmestyvät todistukselle. Ja sillä todistuksella on aina kiire "istun täällä pankissa lainaneuvottelussa ja nyt tarvittaisiin heti todistus". Tuntuu, että ihmiset luulevat meidän istuvan kädet ristissä ja toivovan, että tilaispa joku isännöitsijäntodistuksen, niin olisi jotain tekemistä.
Olen kiinteistöassistentti.
Olen itse samoissa hommissa. Tuo huoltoyhtiön ja isännöin erottaminen on tosi, sen tunnistan. Muita mainitsemiasi asioita en.
Meillä isännöitsijät osaa itse katsoa vastiketilanteen järjestelmästä, näkee yhtiövelan määrän jos lainat on pidetty järjestelmässä ajan tasalla (tai ainakin sen tilanteen kun laina on viimeksi päivitetty), voivat itse tarkistaa ja jakaa autopaikkoja ja tottakai ottavat issaritilauksen vastaan!
Nämä on nyt täysin järjestelmästä, osaamisesta, yrityksen tavoista ja (asiakaspalvelu)asenteesta riippuvaisia asioita, ei yleisiä alan väärinkäsityksiä.
Se issarikin tulostuu lähes napin painalluksella, varsinkin jos samaan taloon on lähiaikoina tehty issari, niin toiseen huoneistoon voi tulostaa vähällä vaivalla, kun tiedot on ajan tasalla. Ja meillä pidetään tietoja ajan tasalla, joten ei siinä issarin tekemisessä normaalisti mene kuin 5 minuuttia. Tietenkään sitä ei haluta asiakkaille sanoa, koska monesti on kiire ja useampi issari jonossa, sekä siitä laskutetaan aika paljon vedoten juuri tuohon työmäärään mitä se muka aiheuttaa. (Toki se tietojen ylläpitäminen vie aikaa, mutta se tehdään joka tapauksessa, ei juuri sen yhden asiakkaan ja tilauksen takia.)
Issarissa on ilmoitettava huoneistoremontit, joten toisen asunnon issaritietoja ei voi kaikilta osin käyttää toiseen asuntoon. Usein liitetään mukaan remonttiin liittyviä asiakirjoja ja selvitetään tekniseltä isännöitsijältä, onko lopputarkastus tehty jne. Kaikissa paikoissa ei tehdä issaria huitaisemalla viidessä minuutissa. Meillä isännöitsijöillä ei ole edes pääsyä järjestelmään, josta näkisi vastiketiedot, velkaosuudet jne. Meillä myöskään kirjanpitäjä ei tiedä mitään vastiketilanteesta eikä velkaosuuksista. Monissa toimistoissa isännöitsijäntodistuksen voi tilata vain nettisivujen kautta lomakkeella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä isännöitsijätoimistossa. Ihmisille on vaikeaa hahmottaa mitä asioita hoitaa huoltoyhtiö ja mitä isännöitsijätoimisto. Usein tulee puheluita, joissa pyydetään avaamaan tukkeutunutta viemäriä tai avaamaan ovea. Sitten kun käskee soittamaan huoltoon, kysytään, että mitä te sitten teette.
Usein ihmiset myös luulevat, että isännöitsijä tekee kaiken itse. Mitä varten me muut sitten ollaan? Vastaamassa puhelimeen, välittämässä puheluita, ottamassa soittopyyntöjä? Ihmiset eivät suostu kertomaan asiaansa vaan itsepintaisesti vaativat yhdistämään isännöitsijälle. Sitten hämmästytään, kun isännöitsijä ei tiedäkään onko vastikkeita maksamatta, paljonko on yhtiövelkaa jäljellä, onko vapaita autopaikkoja tai ota vastaan isännöitsijäntodistustilausta.
Isännöitsijäntodistus on ihmisten mielestä paperi, joka tulee koneesta nappia painamalla. Kenenkään ei koskaan tarvitse päivittää tietoja, ne vain mystisesti ilmestyvät todistukselle. Ja sillä todistuksella on aina kiire "istun täällä pankissa lainaneuvottelussa ja nyt tarvittaisiin heti todistus". Tuntuu, että ihmiset luulevat meidän istuvan kädet ristissä ja toivovan, että tilaispa joku isännöitsijäntodistuksen, niin olisi jotain tekemistä.
Olen kiinteistöassistentti.
Olen itse samoissa hommissa. Tuo huoltoyhtiön ja isännöin erottaminen on tosi, sen tunnistan. Muita mainitsemiasi asioita en.
Meillä isännöitsijät osaa itse katsoa vastiketilanteen järjestelmästä, näkee yhtiövelan määrän jos lainat on pidetty järjestelmässä ajan tasalla (tai ainakin sen tilanteen kun laina on viimeksi päivitetty), voivat itse tarkistaa ja jakaa autopaikkoja ja tottakai ottavat issaritilauksen vastaan!
Nämä on nyt täysin järjestelmästä, osaamisesta, yrityksen tavoista ja (asiakaspalvelu)asenteesta riippuvaisia asioita, ei yleisiä alan väärinkäsityksiä.
Se issarikin tulostuu lähes napin painalluksella, varsinkin jos samaan taloon on lähiaikoina tehty issari, niin toiseen huoneistoon voi tulostaa vähällä vaivalla, kun tiedot on ajan tasalla. Ja meillä pidetään tietoja ajan tasalla, joten ei siinä issarin tekemisessä normaalisti mene kuin 5 minuuttia. Tietenkään sitä ei haluta asiakkaille sanoa, koska monesti on kiire ja useampi issari jonossa, sekä siitä laskutetaan aika paljon vedoten juuri tuohon työmäärään mitä se muka aiheuttaa. (Toki se tietojen ylläpitäminen vie aikaa, mutta se tehdään joka tapauksessa, ei juuri sen yhden asiakkaan ja tilauksen takia.)
Issarissa on ilmoitettava huoneistoremontit, joten toisen asunnon issaritietoja ei voi kaikilta osin käyttää toiseen asuntoon. Usein liitetään mukaan remonttiin liittyviä asiakirjoja ja selvitetään tekniseltä isännöitsijältä, onko lopputarkastus tehty jne. Kaikissa paikoissa ei tehdä issaria huitaisemalla viidessä minuutissa. Meillä isännöitsijöillä ei ole edes pääsyä järjestelmään, josta näkisi vastiketiedot, velkaosuudet jne. Meillä myöskään kirjanpitäjä ei tiedä mitään vastiketilanteesta eikä velkaosuuksista. Monissa toimistoissa isännöitsijäntodistuksen voi tilata vain nettisivujen kautta lomakkeella.
Ei tietenkään huoneistotietoja voi käyttää samoja. Meillä järjestelmä poimii oikeat huoneistokohtaiset tiedot automaattisesti, kun ne on tallentunut tietoihin jo siinä vaiheessa kun osakas tekee sitä remonttia. Ei niitä vasta sitten syötetä, kun tilaa issarin. Järjestelmä ylläpitää tietoja koko ajan, jolloin issarin tekemiseen ei siinä hetkessä tarvitse käyttää paljoa aikaa.
Muihin asioihin: Kuten sanoin, nämä ei ole alan yleisiä väärinkäsityksiä, vaan toimistokohtaisia käytäntöeroja. Joten ei siinä ole mitään erikoista, että asiakas ihmettelee noita asioita, mistä hän voi tietää että juuri teidän toimistossa isännöitsijällä ei ole pääsyä ohjelmaan mistä näkee vastikkeet. Tai että issarin voi tilata vain netistä. Miten se 92-vuotias pappa sen tilaa, kun hänellä ei ole nettiä tai älylaitteita ja puhelimessa kieltäydytään ottamasta vastaan tilausta? Mikä on muuten todella huonoa asiakaspalvelua..
Kemisti: luullaan, että teen jänniä juttuja laboratoriossa, tieteellisiä kokeita ja räjäyttelen asioita. Totuus: istun lähinnä tietokoneen ääressä ja suunnittelen ja lasken.
Vierailija kirjoitti:
olen telineasentaja. harva edes tiedostaa koko ammatin olemassaoloa, jotkut sanoo että raksaukot ne telineet pykää eikä mitään erityisiä asentajia edes ole olemassa
Lähinnä tuntuu oudolta ajatus suomalaisesta telineasentajasta. Ne telinefirmat, jotka ovat tehneet telineet työmailla täällä Kaakkois-Suomen suunnalla työllistävät lähinnä ainoastaan virolaisia ja venäläisiä..
Että voisin jotenkin vaikuttaa määrättyihin turva- ja pituusrajoituksiin huvipuistoissa ja että on minusta itsestä kiinni haluanko olla se kiva täti joka päästää kaikki laitteeseen vaikka olisikin vähän alle. Jotenkin tuntuu myös että osaan muka mittaamatta arvioida sentilleen jokaisen pituuden ja mittailen vain ilkeyttäni.
Aina tulee näitä että ”onko se nyt muka sentistä kiinni just joo”. No kyllä se on, kun se raja on määrätty niin sitten se on niin. 129 cm ei ole 130 cm, vaikka se lähellä onkin. Sitten vielä yritetään huijata että ”pääportin mitassa oli selvästi yli” tai ”henkilö x sen mittasi lipunmyynnissä ja oli reilusti yli sen rajan” tai ”neuvolassa mitattiin 104 cm että ei se voi olla alle 100!!!”.
Mitat tarkistetaan aina ja ne ovat ihan oikein. Lapset saavat kengistäkin lisäpituutta, joten jos se lapsi todella on neuvolassa mitattu vaikka 120 cm pitkäksi, hän on huvipuiston mittauksessa varmasti 121 tai 122 cm pitkä ja varmasti pääsee eikä ole mitään ongelmaa. Lisäksi sinä vanhempi joka huudat sieltä laitteen ulkopuolelta että ”kyllä se nyt on sen mittainen!!” Juu mutta minä en voi mittaamatta tietää onko sinun lapsesi 118 cm vai kenties 122 cm, anna minun tehdä työni, kiitos.
Olen laboratoriohoitajana patologian laboratoriossa. Yleensä ihmisiä puistattaa kun kerron missä työskentelen ja ensimmäinen kommentti on että: olet siellä ruumiiden kanssa? Ööh, ei....työkaverit on ihan hengissä ja en ole tekemisissä vainajien kanssa. Ruumiinavauksen tekee patologi lääkintävahtimestarin kanssa.
Laborantti tehtävä on käsitellä laboratorioon saapuvat näytteet joista meidän laboratoriossa valtaosa on ihan elävistä ihmisistä otettuja: leikkauksessa/skopiassa otettuja koepaloja tai elimiä, virtsa, yskös, papa jne.
Mutta ei tuo minua haittaa vaikka ihmiset luulee mitä sattuu... en minäkään tiennyt mitä esim assistentti tekee, mutta nytpä luulen tietäväni :D
Kaikki rahat menee johtajien palkkoihin ja korruptioon. Työskentelen kehitysyhteistyöjärjestössä.
Osaan koodata tuosta noin vaan kännykkäpelejä ja sovelluksia, koska IT-ala == koodaus. -ICT-asiantuntija
Vierailija kirjoitti:
Kaikki rahat menee johtajien palkkoihin ja korruptioon. Työskentelen kehitysyhteistyöjärjestössä.
Ei menekään kaikki. Pieni osa menee keräyskohteeseen.
Yleensä ihmiset luulee, että näissä hommissa maksetaan vain jotain tessin peruspalkkaa, vaikka tienaan tuplasti sen. En vaivaudu korjaamaan ;)
Myyjä
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja ja tämä on työtä eikä mitään kutsumusta. Ja jos joku oikeasti uskoo että sairaalassa on aikaa jauhaa p**kaa ja istuskella tauoilla ja säätää ihmissuhdekuvioita kuten Syke-sarjassa tai Nurse Jackiessa ja harkitsee sen takia alalle hankkiutumista niin varoitan vakavasti:).
En nyt sen tarkemmin kerro paikkakuntaa, mutta muutamia lähi-sukulaisia on töissä terveyskeskuksissa/ sairaaloissa, mikä se virallinen termi milloinkin sattuu olemaan. Ammattinimikkeinä molemmilla on röntgenhoitaja, ainakin heidän kertoman mukaan on työilmapiiri melko huono ja myrkyttynyt, eri osastojen välistä naljailua ja yleistä on että kaikki puhuvat kaikista pahaa seläntakana ja levittelevät perättömiä juoruja.
Tässä valossa vaikuttaa, että on sitä aikaa "kahvitteluun" ja taukoiluun ihan tarpeeksi, jos kerta juoruilu on pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Luultavasti fiksuja ja mukaviakin ihmisiä on työpaikalla, koska jokainenhan on yksilö, mutta jos kerta kahden suusta on kuullut samansuuntaisia tarinoita niin en ainakaan itse suosittelisi alaa kenellekkään lähipiiristä.
Itse olen vakuutusalalla ja meidän tehtävämmehän on tunnetusti "olla maksamatta korvauksia" kun vahinko sattuu. Kummallisia sattumia vain on, että tietyillä asiakkailla aina uuden Iphonen julkaisun aikaan vanha on tippunut vessanpönttöön ja milloin mitenkin hajonnut.
Lastentarhanopettaja.
"Aa, sehän on kivaa ja stressitöntä hommaa! Saat vaan leikkiä joka päivä lasten kanssa." Tälläset kommentit on tuttuja.
Että lähihoitajan työ vanhustentalolla on vaipanvaihtoa tai että hoitotyö on tyhmien ihmisten ammatti. Tai että lastenhoitotyössä pärjää parhaiten kovaäänisin huutaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope, kirjoittelemme wilma-merkintöjä kiusataksemme emmekä välitä, vaikka huomaamme, että oppilasta kiusataan. Työpäivä on oppituntien pituinen ja lasten kanssa työskentely on kevyttä puuhailua, kuin leikkiä.
Lisäksi vielä jatkuvasti julkisuudessa väärin ilmoitetut palkat. Olen kaksoiskelpoinen luokanopettaja ja englannin aineenopettaja, lisäksi minulla on tva-korvattava erityistehtävä koulussani. Olen siis opiskellut yliopistossa kaksi maisterin tutkintoa ja hoidan työni ohella ylimääräistä vastuutehtävää. Palkkani on bruttona n. 2900€. Ikälisiä on uran varrella tulossa, mutta niidenkään kanssa ei paljon hurrata.
Aika usein uutisissa näytettävä luokanopettajan keskipalkka alkaa kolmosella, mikä ei vaan voi pitää paikkaansa.
Ei se tutkinto aina tarkoita, että palkkaa ropisee kunnolla tilille. Kyse on siitä, että haluaako joku maksaa sun työstä sen kolmosella alkavan summan kuukaudessa vaiko ei. Ilmeisesti ei. Ihmisillä on jotenkin sellainen harhakäsitys, että kun on pari maisterin räpyskää taskussa niin palkka pompsahtaa monta tonnia. Näin ei aina ole.
Mielestäni tuo palkka 3000-4000e ei ole erityisen hyvä palkka. Itse tienaan pelkällä ammattikoulun koulutuksella reilusti yli neljä tonnia kuussa. Tosin työpäivien lyhyyteen ja työn helppouteen nähden opettajan palkka on kohdallaan. On otettava huomioon mielestäni se, että hyvin monilla opettajilla ei ole työkokemusta niin sanotuista oikeista töistä, ja siksi he tuskailevat työtaakkansa alla. Esimerkiksi eräs opettaja, joka oli tehnyt pitkän uran oikeissa töissä, sanoi, että ei tämän helpompaa hommaa olekaan, kuin opettajan työ. Piti huvittavana muiden opettajien puheita työpaineista. Toivottavasti kukaan ei suutu tästä kirjoituksesta, mutta ajattelin vain kirjoittaa, mitä kuulin.