Tajusin, että minut kutsuttiin polttareihin vain maksajan rooliin
Eilen oli polttareiden toinen suunnittelukokous, ekaan en päässyt. Ohjelma suurin piirtein tällainen:
Aloitetaan yhden kaason luona brunssilla. Kaasot ja polttareiden ydintiimi ovat päättäneet, kuka tuo mitäkin. En avaa tarkemmin, mutta ruoat ei ole mitään tyyliin Lidlin croissantteja vaan selvästi kalliimpaa. Morsiamelle varattu aitoa shampanjaa, muille kuohuviiniä. Maksu on tarkoitus puolittaa vieraiden kesken, vaikka kaikki ei juo edes sitä kuoharia. Osa (kuten minä on raskaana), osa autoilla.
Seuraavana ohjelmassa morsiamen vieminen meikkiin ja kampaukseen kauneussalonkiin. Siinä menee pari tuntia, sitten morsiamelle "sensuellien" kuvien kuvaussessio valokuvausstudiolla, siinä pari tuntia. Sitten lounas kalliissa ravintolassa. Sen jälkeen limusiiniajelua pitkin kaupunkia ja kuohuviiniä, en tiedä kauanko. Sitten Flamingo spahan, muille lillumista k18 kylpylässä (tai vaihtoehtoisesti odottelua respassa, jos ei halua maksaa) ja morsiamelle parin tunnin kauneushoidot ja hieronnat, lopulta myös iltameikki. Ilta päättyy illalliseen ravintolassa.
Olen niin nössö, etten saanut suunnittelutapaanisessa suutani auki. On siis mun budjetille ihan liian kallis, etenkin ottaen huomioon miten suhteellisen etäinen ystävä tuo morsian on. Jos kyseessä olisi esim siskoni, voisin lahjoittaa hänen polttareihin esim 150 euron kasvohoidon tms, mutta noin etäiselle kaverille riittävä polttaribudjetti olisi mielestäni max 40e,sisältäen omat ruokani. Nyt aion laittaa kaasoille sähköpostia ja kirjoittaa, että jättäydyn pois polttariporukasta. En aio edes selitellä enempää, kiitän kutsusta ja sanon ettei tämä ole minun juttuni.
Kommentit (200)
Joo, minä taas kaasona sain maksaa polttarit lähes yksin. Eikä ollut edes kalliit, tämä oli yhteisen polttarisuunnittelupalaverin toive ja homma suunniteltiin yhdessä. Yksi hemmotteluhoito, taksimaksut ja ruuat. Kokonaissumma oli noin 350 Euroa ja maksajia olisi ollut 11. Vain kolme osallistujaa maksoi minulle, loput "lupasi myöhemmin" ja enpä ole heitä häiden jälkeen nähnyt. Lisäksi sovittiin, että kun mennään terasille istumaan ja ehkä yökerhoon, tarjotaan vuoronperään juomia morsiamelle. Minä tarjosin lähes kaikki yksin, muut haki vaan itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi polttareiden suunittelukokouksessa on morsian mukana ja moinen ohjelma
"Seuraavana ohjelmassa morsiamen vieminen meikkiin ja kampaukseen kauneussalonkiin. Siinä menee pari tuntia, sitten morsiamelle "sensuellien" kuvien kuvaussessio valokuvausstudiolla, siinä pari tuntia. Sitten lounas kalliissa ravintolassa. Sen jälkeen limusiiniajelua pitkin kaupunkia ja kuohuviiniä, en tiedä kauanko. Sitten Flamingo spahan, muille lillumista k18 kylpylässä (tai vaihtoehtoisesti odottelua respassa, jos ei halua maksaa) ja morsiamelle parin tunnin kauneushoidot ja hieronnat, lopulta myös iltameikki. Ilta päättyy illalliseen ravintolassa."
Ei siellä ollut morsian mukana ja kuulostaahan toi ihanalta hemmottelupäivältä, kun ei osaa ajatella asioita kuin yhdeltä kantilta. Sinäkin varmasti mielelläsi tarjoaisit tuollaisen päivän parhaalle kaverillesi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn että minkä takia naiset saa näistä polttareista ja erityisesti niistä kustannuksista monesti suuren riidan ja mielipahan aikaiseksi?
Itse olen ollut monissa polttareissa mukana. Toisissa on ollut isompi budjetti - toisissa pienempi eikä koskaan ole tullut riitoja.
Kerran olen itse maksanut isomman osuuden menoista kaverin puolesta kun tiesin että hän on työttömänä ja rahat tiukalla. Kerran taas on minun puolestani joustettu kun opiskelin uuteen ammattiin ja rahat oli tiukalla. Tärkeintä on aina ollut että saadaan porukasta kaikki mukaan ja vietetään yhdessä hauska päivä!
T: Mies37
Miehet on valmiimpia satsaamaan with the boys -hauskanpitoon. Miehet näkevät polttarikulun myös satsauksena omaan hauskanpitoon, naiset pelkkänä kuluna.
Miesten näkemys hyvistä polttareista on yhteneväisempi ja yksinkertaisempi: ollaan poikien kanssa, tehdään jotain, remutaan ja juodaan alkoholia.
Jos sun ap täytyy laittaa _sähköpostia_ eikä esim watsappviestiä kaasolle niin se kertoo aika paljon suhteista. Ja morsian puolituttu? Jooh ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ollut edes arviota kustannuksista tai niiden jakamisesta, niin miksi AP tunsi olevansa vain maksaja???
Siis miten tämä voi olla niin monelle epäselvää?
AP kokee olevansa vain maksaja, koska ohjelma on selvästi suunniteltu niin, että morsiammelle kaikkea kivaa polttarivieraiden rahoilla, vieraille itselleen lähinnä odottelua ja lisää odottelua (etenkin jos ei edes tykkää/voi pehmittää tilannetta skumpalla...). AP ei edes ole mikään läheinen kaveri, eikä mikään ohjelmassa viittaa siihen, että hänet olisi kutsuttu paikalle, koska morsian haluaa viettää aikaa hänen kanssaan.
AP ei missään väittänyt, että olisi ainoa "vain maksaja".
Mä en kanssa tajua näitä luksushemmottelupolttareita yhtään. Miksi häävieraiden pitäisi kustantaa tuollaista morsiammelle vielä häälahjan päälle?! Ja erityisesti vähemmän tuttujen. Eri asia, jos on joku tiivis porukka, jossa kaikki on sitä mieltä, että tää on just parasta ja mielellään kustantaa kullekin vuorollaan hemmottelupäivän.
Jos olisin ylipäätään halunnut polttarit, olisin halunnut kivan illan ystävien kanssa sekä morsiussaunan kaikkine hulluine perinteineen (käytännössä ne ei oikein olis sopinut mulle, kun ei ole vanhoja heiloja enkä halua lapsia). Morsiussauna sentään liittyy häihin ja on sellaista "kerran elämässä" -meininkiä, joka musta polttareihin siirtymäriittinä kuuluisi. Skumppaa ja kylpylässä lillumista voi harrastaa häiden jälkeenkin, jos kaveriporukalla vaan halutaan.
Mut joo, tulee sellainen olo, että polttarit on vaan tekosyy rahastaa kavereilta "luksusta", jota tekisi mieli, muttei viitsi omilla rahoillaan ostaa.
Huh, sut varmasti tunnistetaan noin tarkkojen kuvausten takia jos yksin käy täällä. Mut terkut vaan polttariporukalle, ihan järjetön ohjelma eikä millään hyvällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat erilaisia kuin miehet myös polttareiden suhteen.
Ongelmia on jos polttareita aletaan suunnitella suureleisesti ilman budjettia ja teemaa. Jos kukaan ei edes haluaisi varsinaisesti ottaa vastuuta ideonnista ja päätöksistä voi lopputulos on laimean sekalainen. Tehdään sitä tätä ja tuota perinteistä ja kallista joka kuulostaa muka hyvälle. Kukaan ei uskalla sanoa mitään eikä varsinkaan jos muut osallistujat ovat vielä tuntemattomia. Joku kutsutaan mukaan jotta kuluja saadaan pienemmäksi.
Miehet kutsuvat porukan kasaan, vuokraavat saunan ja tuovat omat juomat sekä makkarat ja tarjoavat juhlakalulle sen jälkeen mennään baariin. Mukaan kutsutaan myös se kaveri jolla ei ole varaa osallistua saunan vuokraan.
Ymmärrän kyllä, että naisten polttarit monesti eroavat miesten polttareista juuri siinä että ne ovat morsiamen hemmottelu/prinsessajuhla.
Kaikki polttarit joissa minä olen ollut ovat olleet etupäässä kaveriporukan juhlia joissa sulhasta ei ole laitettu juurikaan etusijalle. Toki jotain pientä aktiviteettia mistä sulhasen arvellaan tykkäävän ja sen jälkeen esim. syömään sulhasen mieliravintolaan. Mutta kaikilla on kyllä kallossa että tapahtui mitä tapahtui kaikilla pitää olla hauskaa, ja ketään puolituttuja ei kutsuta pelkästään maksajan rooliin! Tuollanen puolituttujen mukaan kutsuminen pilaa koko porukan fiiliksen ja ryhmähengen aivan kokonaan.
Tämä taitaa ollakkin enempi semmonen rakenteellinen vika monissa naisten polttareissa, morsiamen tai kaasojen luomat kohtuuttomat odotukset saavat aikaan sekasortoa ja mielipahaa.
Mies37
Olin joskus nuoruuden päivilläni (n. 20-25v) kahdilla polttareilla, muuten en ole polttareissa ollut. Toiset olivat mukavat, budjetti riitti minullekin opiskelijana ja teimme kaikkea hauskaa, mutta toisista ei voi sanoa ihan samaa. Olin silloin todella ujo ja miellyttämishaluinen, en uskaltanut sanoa ei kenellekään ja olinkin usein kynnysmattona muille, siksi osallistuin näihinkin...
Ohjelmassa ei ap:n tapauksen tavoin ollut oikein mitään yhteistä tekemistä. Lounasaikaan kävimme kalliissa ravintolassa, jossa emme edes paljoa jutelleet, söimme vain muka niin hienostuneina ruokamme hiljaisuuden vallitessa. Muun ajan sitten vain juoksimme vain morsiamen perässä, kun hän kävi mm. manikyyrissä ja pedikyyrissä, hieronnassa, kampaajalla, kasvohoidossa ja laittamassa ripset ja meikin. Törkeyden huippuna olin mukana maksamassa hotelliyön morsiamelle ja hänen KOLMELLE lähimmälle ystävälleen. Eli maksoin hotelliyöstä, johon en itse edes päässyt. Seuraavan kuukauden ajan sitten kärvistelin nälkäisenä, kun kuukausituloistani meni leijonanosa noihin polttareihin. Silloin en vielä tajunnut, millaista hyväksikäyttöä tuo oli, huhhuh...
Mä varmaan kyselisin ensin ihan huvikseni paljonko budjetti on per naama ja mitä sillä kustannetaan. Tulevatko brunssi/jokaisen omat ruuat illalla ravintolassa vielä siihen päälle, miten limusiini on meinattu järjestää (kaikki eivät mahdu kyytiin) jne.
Ja kun selviää, että hinta sisältää ainoastaan morsiamen hoidot, joidenkin limokyydit ja kuoharia (jota ap ei juo), niin toteaisin siihen suoraan, että pitää skippaa, ei sovi nyt kukkarolleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan mahdollista vaikka että osallistuisit vain brjnssille aamulla ja vetoaisit raskauteen, että muu ohjelma ei sovi sinun jaksamiseen (ja budjettiin).
Harkinnan arvoinen ajatus tämä. --- saattaa tulla lasku koko päivästä
Ap
Voin jo nähdä, kuinka ne muutamat parhaimmat ystävät kikattelevat hemmotteluhoitoja saavan morsiamen ympärillä, kun samalla vähempiarvoiset ja maksajan rooliin joutuneet kaverit odottelevat jossain eteistilassa. Lisäksi nämä vähempiarvoiset kaverit ovat tuntemattomia tosilleen ja heillä ei ole edes mitään puheenaiheita. Odottelevat siis vaivautuneina ja välillä joku sanoo jotain muka hauskaa kommenttia ja muut antavat hymähtelevää tekonaurua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat erilaisia kuin miehet myös polttareiden suhteen.
Ongelmia on jos polttareita aletaan suunnitella suureleisesti ilman budjettia ja teemaa. Jos kukaan ei edes haluaisi varsinaisesti ottaa vastuuta ideonnista ja päätöksistä voi lopputulos on laimean sekalainen. Tehdään sitä tätä ja tuota perinteistä ja kallista joka kuulostaa muka hyvälle. Kukaan ei uskalla sanoa mitään eikä varsinkaan jos muut osallistujat ovat vielä tuntemattomia. Joku kutsutaan mukaan jotta kuluja saadaan pienemmäksi.
Miehet kutsuvat porukan kasaan, vuokraavat saunan ja tuovat omat juomat sekä makkarat ja tarjoavat juhlakalulle sen jälkeen mennään baariin. Mukaan kutsutaan myös se kaveri jolla ei ole varaa osallistua saunan vuokraan.
Ymmärrän kyllä, että naisten polttarit monesti eroavat miesten polttareista juuri siinä että ne ovat morsiamen hemmottelu/prinsessajuhla.
Kaikki polttarit joissa minä olen ollut ovat olleet etupäässä kaveriporukan juhlia joissa sulhasta ei ole laitettu juurikaan etusijalle. Toki jotain pientä aktiviteettia mistä sulhasen arvellaan tykkäävän ja sen jälkeen esim. syömään sulhasen mieliravintolaan. Mutta kaikilla on kyllä kallossa että tapahtui mitä tapahtui kaikilla pitää olla hauskaa, ja ketään puolituttuja ei kutsuta pelkästään maksajan rooliin! Tuollanen puolituttujen mukaan kutsuminen pilaa koko porukan fiiliksen ja ryhmähengen aivan kokonaan.
Tämä taitaa ollakkin enempi semmonen rakenteellinen vika monissa naisten polttareissa, morsiamen tai kaasojen luomat kohtuuttomat odotukset saavat aikaan sekasortoa ja mielipahaa.
Mies37
Allekirjoitan tämän sataprosenttisesti. Jos minusta joskus tulisi kaaso, yrittäisin järjestää polttarit miesten tyyliin.
Tämä AIVAN SAMA juttu on ollut tällä palstalla aiemminkin! Muistan tuosta Flamingo- kohdasta. Hölmöä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn että minkä takia naiset saa näistä polttareista ja erityisesti niistä kustannuksista monesti suuren riidan ja mielipahan aikaiseksi?
Itse olen ollut monissa polttareissa mukana. Toisissa on ollut isompi budjetti - toisissa pienempi eikä koskaan ole tullut riitoja.
Kerran olen itse maksanut isomman osuuden menoista kaverin puolesta kun tiesin että hän on työttömänä ja rahat tiukalla. Kerran taas on minun puolestani joustettu kun opiskelin uuteen ammattiin ja rahat oli tiukalla. Tärkeintä on aina ollut että saadaan porukasta kaikki mukaan ja vietetään yhdessä hauska päivä!
Luitko aloituksen?
Hällä väliä.
Oletetaan, että sut kutsuttaisiin polttareihin. Bestman kertoisi, että ohjelma on seuraava:
Bestman ja sulhanen menevät ammattilaisen käsittelyyn. Muut odottavat ulkona ja juovat kaljaa, paitsi kuskit.
Käydään yhdessä syömässä jossain laaturavintolassa.
Bestman ja sulhanen menevät katsomaan sulhasen suosikkijoukkueen peliä. Muut odottavat ulkona ja juovat kaljaa, paitsi kuskit. Voivat ehkä katsoa peliä joltain ruudulta.
Lopuksi ajetaan luksusvuokramökille, jossa pitää pitää huolta, että sulhasen lasi ei missään vaiheessa tyhjene laatuwiskistä/konjakista. Muut juovat kaljaa.
Kaikki kustannukset tietysti jaetaan (paitsi bensat maksaa kuskit).
Sä olet kuski.
Olisitko innoissasi menossa ja maksamassa Makenkin mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet on valmiimpia satsaamaan with the boys -hauskanpitoon. Miehet näkevät polttarikulun myös satsauksena omaan hauskanpitoon, naiset pelkkänä kuluna.
Miesten näkemys hyvistä polttareista on yhteneväisempi ja yksinkertaisempi: ollaan poikien kanssa, tehdään jotain, remutaan ja juodaan alkoholia.
Musta ero on pikemminkin se, että monien miesten mielestä polttarit ovat "poikien kesken" -hauskanpitoa, kun taas monien prinsessojen (ei välttämättä edes morsian vaan kaaso) mielestä polttarit on tilaisuus, jossa ystävyys mitataan rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on tyypillistä, että useammilla polttarivierailla on lapsia. Ehkä naiset miettivät kahdesti, laittaako rahat mieluummin oman perheen lomareissuun vai kaverin meikkiin ja limusiiniajeluun. Miehet taas eivät mieti, kun on niin tärkeää olla hyvä jätkä.
Vierailija kirjoitti:
Voin jo nähdä, kuinka ne muutamat parhaimmat ystävät kikattelevat hemmotteluhoitoja saavan morsiamen ympärillä, kun samalla vähempiarvoiset ja maksajan rooliin joutuneet kaverit odottelevat jossain eteistilassa. Lisäksi nämä vähempiarvoiset kaverit ovat tuntemattomia tosilleen ja heillä ei ole edes mitään puheenaiheita. Odottelevat siis vaivautuneina ja välillä joku sanoo jotain muka hauskaa kommenttia ja muut antavat hymähtelevää tekonaurua.
Oon ollut tämmösissä polttareissa enkä suosittele kenellekään osallistumista. Mulla olisi myös morsiamena todella vaivaantunut olo jos itse istuisin hemmoteltavana ja kaverit odottelis jossain nurkassa. Ei kiitos.
Onpas morsiamelle kaikkea, puolet pois noista ohjelmista. Älytöntä mennä meikkiin ja kampaukseen ja muutaman tunnin päästä siitä kylpylään?! 😆
Toinen ISO ongelma tossa on seuraava: ymmärrän kyllä, että ne pari parasta kaveria ja kaaso haluaa sijoittaa päivään jopa satasen. Nämä kyseiset tyypit ei nyt vaan tajua, että ne kaukaisemmat kaverit eivät todellakaan halua sijoittaa tuollaisia summia. Ja tämä pätee joka ikisissä polttareissa ja babyshowereissa. Lisäksi usein ne, joilla on tällaisiin tilaisuuksiin satasia, ovat hyvätuloisia, kun taas monelle matalapalkkaihmiselle se 30€kin on jo tosi iso satsaus.
Siis miksi polttareiden suunittelukokouksessa on morsian mukana ja moinen ohjelma
"Seuraavana ohjelmassa morsiamen vieminen meikkiin ja kampaukseen kauneussalonkiin. Siinä menee pari tuntia, sitten morsiamelle "sensuellien" kuvien kuvaussessio valokuvausstudiolla, siinä pari tuntia. Sitten lounas kalliissa ravintolassa. Sen jälkeen limusiiniajelua pitkin kaupunkia ja kuohuviiniä, en tiedä kauanko. Sitten Flamingo spahan, muille lillumista k18 kylpylässä (tai vaihtoehtoisesti odottelua respassa, jos ei halua maksaa) ja morsiamelle parin tunnin kauneushoidot ja hieronnat, lopulta myös iltameikki. Ilta päättyy illalliseen ravintolassa."