Tajusin, että minut kutsuttiin polttareihin vain maksajan rooliin
Eilen oli polttareiden toinen suunnittelukokous, ekaan en päässyt. Ohjelma suurin piirtein tällainen:
Aloitetaan yhden kaason luona brunssilla. Kaasot ja polttareiden ydintiimi ovat päättäneet, kuka tuo mitäkin. En avaa tarkemmin, mutta ruoat ei ole mitään tyyliin Lidlin croissantteja vaan selvästi kalliimpaa. Morsiamelle varattu aitoa shampanjaa, muille kuohuviiniä. Maksu on tarkoitus puolittaa vieraiden kesken, vaikka kaikki ei juo edes sitä kuoharia. Osa (kuten minä on raskaana), osa autoilla.
Seuraavana ohjelmassa morsiamen vieminen meikkiin ja kampaukseen kauneussalonkiin. Siinä menee pari tuntia, sitten morsiamelle "sensuellien" kuvien kuvaussessio valokuvausstudiolla, siinä pari tuntia. Sitten lounas kalliissa ravintolassa. Sen jälkeen limusiiniajelua pitkin kaupunkia ja kuohuviiniä, en tiedä kauanko. Sitten Flamingo spahan, muille lillumista k18 kylpylässä (tai vaihtoehtoisesti odottelua respassa, jos ei halua maksaa) ja morsiamelle parin tunnin kauneushoidot ja hieronnat, lopulta myös iltameikki. Ilta päättyy illalliseen ravintolassa.
Olen niin nössö, etten saanut suunnittelutapaanisessa suutani auki. On siis mun budjetille ihan liian kallis, etenkin ottaen huomioon miten suhteellisen etäinen ystävä tuo morsian on. Jos kyseessä olisi esim siskoni, voisin lahjoittaa hänen polttareihin esim 150 euron kasvohoidon tms, mutta noin etäiselle kaverille riittävä polttaribudjetti olisi mielestäni max 40e,sisältäen omat ruokani. Nyt aion laittaa kaasoille sähköpostia ja kirjoittaa, että jättäydyn pois polttariporukasta. En aio edes selitellä enempää, kiitän kutsusta ja sanon ettei tämä ole minun juttuni.
Kommentit (200)
Ap. jos tässä nyt jotain hyvää on niin sinä opit sanomaan EI. Vaikka sähköpostilla, mutta kumminkin. Sinuna en menisi ollenkaan mukaan vaan ilmoittaisin heti nyt että kiitos kutsusta, mutta en tule enkä osallistu kustannuksiin. Se sähköposti käy, syytä ei tarvitse kertoa. Säästyneillä rahoilla hemmottele palkinnoksi jämäkkyydestä jotenkin itseäsi. :)
Mukavaa kesää sinulle!
Olen ollut yksissä polttareissa. En olisi edes halunnut mukaan, mutta morsian tahtoi välttämättä minut tekemään yhden kauneudenhoitojutun. Olin töissä ( vuorotyöläinen) ja en olisi millään jaksanut lähteä klo 21.00 jälkeen. Mutta en kehdannut kieltäytyä. Luulin, että käväisen tekemässä vain sen jutun (tyyliin irtoripset ja tekokynsien laitto siististi ja kampaus) ja pääsen pois. Mitä sitä hulluja, Minua odotti lasku pöydällä polttareihin osallistumisesta.
Sitten kierrettiin kaupunkia ja morsian myi halauksia ja kähmintöjä ja palasia hameestaan ja loppuillan heilui korsetti päällä hameenriekaleet olkapäillä ja ydinporukan kanssa hillui päissään ja pussaili äijien kanssa ja laski, paljon oli tienannut niillä kähminnöillä. Järkyttävä ilta ja siitä paskasta piti vielä maksaa ja mennä aamulla töihin.
Kun itse menin naimisiin, ehdottomasti kielsin polttarit. Ja tämän ainoan kokemuksen jälkeen en suostunut toisiin polttareihin menemään
150e ei ole mielestäni liikaa polttareista, todellakaan. Mutta noista polttareista kyllä, mitä järkeä vieraiden vain odottaa. Kyllä mielestäni polttareiden idea on se että yhdessä pidetään hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän porukka sen sijaan kustantaa enemmän kuin mielellään morsiamelle hemmottelupäivän, yleensä pyritään järjestämään oikein kunnolla tavallisuudesta poikkeavaa. Kaikki panostavat mielellään maksajan rooliinsa ja säästää voi vaikka 10€ kuukaudessa jos muuten rahat tiukilla, usein kuitenkin kihlojen jälkeen seuraa häät parin vuoden sisään...
Missä oikein riittää 40€ jos mukaan laskee omat syömiset, morsiamen syömiset ja juomiset? Mielestäni kohtuullinen budjetti on 100-150€. Läheisimpien kaverien kanssa teimme viikon ulkomaanreissun ja siihen meni tonni per naama.. siihen säästettiin 15kk. Ylijäävät rahat voi kaaso/kaasot pitää palkkiona vaivasta. Etenkin jos yksin joutuu varaamaan tilat ja kilpailuttamaan hinnat jne. Todella iso työ!
Ongelma on varmaan siinä ettei morsio ole sinulle tarpeeksi arvokas ystävä jotta haluaisit mielellään panostaa hänen päiväänsä! Sillon mielestäni kannattaa jäädä pois, ajoissa ennen kuin tilat yms on varattu. Tai kysyä voiko osallistua esim pelkkään brunssiin. Kaikille reiluinta niin. Sinänsä myös huonoa pelisilmää morsiamelta ja kaasoilta jos kutsutaan ei niin läheisiä ihmisiä, jotka eivät halua osallistua kuluihin. Tai jos järjestetään kalliit polttarit jos lähes kaikki osallistujat pienituloisia/opiskelijoita/työttömiä...
Ihan olet oikeassa. Polttarit ovat parhaimmillaan juuri noin, parin kolmen läheisimmän kaverin kanssa. Tämän morsiamen parhaat kaverit vaan ei eivät välitä morsiamesta niin paljon, että maksaisivat hemmottelupäivän puoliksi tai kolmeen osaan. Siksi mukaan on kutsuttu ap:n mukaan 30(!) ihmistä. Mutta ei kenelläkään voi ihan tutkimustenkaan mukaan olla yli viittä hyvää ystävää.
Aina vähän liikutaan vaarallisilla vesillä, kun aletaan sanomaan, että tekisit tämän jos tarpeeksi välittäisit. 🤔 Jos sitä hintalapulla aletaan mittaamaan, niin siinä saattaa tulla itsellä hyvin helposti kuono kipeäksi, jos ei ole tarkoituksella kerännyt ystävikseen hyväitsetuntoisten sijaan helposti manipuloitavia.
En kyllä säästäisi kolmea kuukautta edes omiin häihini. 😂
Kuulostaa järjettömältä, mahtaako edes ehtiä tekemään kaikkea yhden päivän aikana? Mikä osallistujien rooli on? Katsella kun morsian saa erilaisia hoitoja. Hei jee.
Parhaissa polttareissa joissa olen ollut maksoi jokainen (myös morsian) omat kulunsa itse.
Käsittämätöntä, millaseksi on tuohu mennyt :/
Ei oo polttareista kyse, mutta kaverin 30 v juhlista. Ensinnäkin.. niistä keskusteltiin jossain fb:n keskustelussa (jossa tietenkään ei itse synttärisankari ollut). Muutama kirjoitteli ja muut sitten "sopii" -viestejä kirjoitteli. En viitsi paljastaa itse ohjelmaa, ettei tunnisteta, mutta summa olisi ollut n. 150e jokaiselta. Itselläni ei sellasia rahoja ole ja ohjelma oli muutenkin mielestäni ihan "ylilyöntejä täynnä". Noh, kirjoitin kohteliaasti, etten valitettavasti pääse osallistuun.
... ja tadaa! Sain vielä viestin erikseen, että "Jos haluat olla hengessä mukana, voit laittaa tilille X 50euroa".
... en laittanut. Toivotin mukavia juhlia. Yllättäen ei tämä "ystävä" ole ollut tekemisissä.
Ohjelma kuulostaa omaan korvaani aika huonolta, tuskin kukaan muu kuin joku hemmoteltu prinsessa viihtyisi tuollaisessa. Kasvohoitoa, kuvauksia, missä välissä tuossa edes ehtii keskustelemaan ja nauttimaan ystävien seurasta, sitä hyvät polttarit mielestäni ovat? Ehkä jotakin pientä actionia jonka ei tarvitse maksaa huimia summia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn että minkä takia naiset saa näistä polttareista ja erityisesti niistä kustannuksista monesti suuren riidan ja mielipahan aikaiseksi?
Itse olen ollut monissa polttareissa mukana. Toisissa on ollut isompi budjetti - toisissa pienempi eikä koskaan ole tullut riitoja.
Kerran olen itse maksanut isomman osuuden menoista kaverin puolesta kun tiesin että hän on työttömänä ja rahat tiukalla. Kerran taas on minun puolestani joustettu kun opiskelin uuteen ammattiin ja rahat oli tiukalla. Tärkeintä on aina ollut että saadaan porukasta kaikki mukaan ja vietetään yhdessä hauska päivä!
T: Mies37
Naiset ovat erilaisia kuin miehet myös polttareiden suhteen.
Ongelmia on jos polttareita aletaan suunnitella suureleisesti ilman budjettia ja teemaa. Jos kukaan ei edes haluaisi varsinaisesti ottaa vastuuta ideonnista ja päätöksistä voi lopputulos on laimean sekalainen. Tehdään sitä tätä ja tuota perinteistä ja kallista joka kuulostaa muka hyvälle. Kukaan ei uskalla sanoa mitään eikä varsinkaan jos muut osallistujat ovat vielä tuntemattomia. Joku kutsutaan mukaan jotta kuluja saadaan pienemmäksi.
Miehet kutsuvat porukan kasaan, vuokraavat saunan ja tuovat omat juomat sekä makkarat ja tarjoavat juhlakalulle sen jälkeen mennään baariin. Mukaan kutsutaan myös se kaveri jolla ei ole varaa osallistua saunan vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Ap. jos tässä nyt jotain hyvää on niin sinä opit sanomaan EI. Vaikka sähköpostilla, mutta kumminkin. Sinuna en menisi ollenkaan mukaan vaan ilmoittaisin heti nyt että kiitos kutsusta, mutta en tule enkä osallistu kustannuksiin. Se sähköposti käy, syytä ei tarvitse kertoa. Säästyneillä rahoilla hemmottele palkinnoksi jämäkkyydestä jotenkin itseäsi. :)
Mukavaa kesää sinulle!
Kiitos paljon kannustuksesta ja mukavaa kesää sinulle myös :)
Ap
Älä mene.Se on ihan ok.
Samalla rahalla pääset oman miehen kans vaikka viikonlopuksi johonkin.Todennäköisesti Roomaan saakka.
Tuo olisi tosi tylsä ja pitkä päivä selvin päin.En menis edes ilmaiseksi.
Lähetä sinne spahan tai iltaruokailuun morsiammelle 13 euron drinkki sädetikulla.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmia on jos polttareita aletaan suunnitella suureleisesti ilman budjettia ja teemaa. Jos kukaan ei edes haluaisi varsinaisesti ottaa vastuuta ideonnista ja päätöksistä voi lopputulos on laimean sekalainen. Tehdään sitä tätä ja tuota perinteistä ja kallista joka kuulostaa muka hyvälle. Kukaan ei uskalla sanoa mitään eikä varsinkaan jos muut osallistujat ovat vielä tuntemattomia. Joku kutsutaan mukaan jotta kuluja saadaan pienemmäksi.
Miehet kutsuvat porukan kasaan, vuokraavat saunan ja tuovat omat juomat sekä makkarat ja tarjoavat juhlakalulle sen jälkeen mennään baariin. Mukaan kutsutaan myös se kaveri jolla ei ole varaa osallistua saunan vuokraan.
Ja sitten tästä lähtee se kehä. "No mutku Susanna sai polttareissaan kaksi meikkiä, kasvohoidon, hieronnan ja kaks pulloa domppaa ja mut te toitte vaan tänne virtsaiselle mökille juomaan Fresitaa ja mä sain vaan Katrin laittamat rakennekynnet!! Byää!!!"
Otat varmaan sen riskin, että morsion loukkaantuu. Mutta, jos ei ole kovin läheinen niin siitä vaan.
Ap, sulla on hyvä "tekosyy" jättäytyä pois, se raskaus. Sanot vaan, että olet ollut huonovointinen. Ihan älytöntä edes järkätä polttareita, joihin olisi tulossa 30 osallistujaa! Ei mitään järkeä.
Vaikuttaa, että morsiamen bestis haluaa tehdä lähtemättömän vaikutuksen. Tämä vaikutus tietenkin tehdään aina muiden vieraiden rahoilla ja lopulta bestis yrittää ottaa kaiken kunnian.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa, että morsiamen bestis haluaa tehdä lähtemättömän vaikutuksen. Tämä vaikutus tietenkin tehdään aina muiden vieraiden rahoilla ja lopulta bestis yrittää ottaa kaiken kunnian.
Haluaisin kuitenkin uskoa, että tässä on myös ajattelemattomuutta taustalla. Sillä ohjelma on ihan älytön, maksoi sen kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kuitenkin uskoa, että tässä on myös ajattelemattomuutta taustalla. Sillä ohjelma on ihan älytön, maksoi sen kuka tahansa.
Tietenkin on ajattelemattomuutta, mutta usein kalliit juhlat ovat aina enemmän tai vähemmän jonkun pienen ystäväjoukon pr-kampanja.
Ihan mielenkiintoista olisi kuulla, kuinka se kaaso on ajatellut järjestää limusiiniajelun 30 hengelle. Vai onko sittenkin tarkoitus, että morsian, kaaso ja pari muuta läheisintä ystävää ajelee sillä limusiinilla ja muut n. 25 ihmistä vain osallistuu kustannuksiin.
Limusiiniajelu voi olla ihan kiva ohjelmanumero polttareihin, joissa on mukana sen verran porukkaa, että kaikki mahtuvat siihen yhteen autoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn että minkä takia naiset saa näistä polttareista ja erityisesti niistä kustannuksista monesti suuren riidan ja mielipahan aikaiseksi?
Itse olen ollut monissa polttareissa mukana. Toisissa on ollut isompi budjetti - toisissa pienempi eikä koskaan ole tullut riitoja.
Kerran olen itse maksanut isomman osuuden menoista kaverin puolesta kun tiesin että hän on työttömänä ja rahat tiukalla. Kerran taas on minun puolestani joustettu kun opiskelin uuteen ammattiin ja rahat oli tiukalla. Tärkeintä on aina ollut että saadaan porukasta kaikki mukaan ja vietetään yhdessä hauska päivä!
T: Mies37
Turha tästä on tehdä sukupuolikysymystä. Mä (nainen) olen ollut n kymmenissä polttareissa jotka on olleet kivoja, leppoisia ja sovussa järjestettyjä. Ja olen kuullut että miehilläkin tulee joskus kiistaa ja säätämistä.
Ja lisään vielä, että jos porukassa on ollut pienituloisempia esim. työtön/opiskelija tai muuten vähävarainen, niin riittää että tulee paikalle, vaikka pussi perunoita mukanaan.