Tajusin, että minut kutsuttiin polttareihin vain maksajan rooliin
Eilen oli polttareiden toinen suunnittelukokous, ekaan en päässyt. Ohjelma suurin piirtein tällainen:
Aloitetaan yhden kaason luona brunssilla. Kaasot ja polttareiden ydintiimi ovat päättäneet, kuka tuo mitäkin. En avaa tarkemmin, mutta ruoat ei ole mitään tyyliin Lidlin croissantteja vaan selvästi kalliimpaa. Morsiamelle varattu aitoa shampanjaa, muille kuohuviiniä. Maksu on tarkoitus puolittaa vieraiden kesken, vaikka kaikki ei juo edes sitä kuoharia. Osa (kuten minä on raskaana), osa autoilla.
Seuraavana ohjelmassa morsiamen vieminen meikkiin ja kampaukseen kauneussalonkiin. Siinä menee pari tuntia, sitten morsiamelle "sensuellien" kuvien kuvaussessio valokuvausstudiolla, siinä pari tuntia. Sitten lounas kalliissa ravintolassa. Sen jälkeen limusiiniajelua pitkin kaupunkia ja kuohuviiniä, en tiedä kauanko. Sitten Flamingo spahan, muille lillumista k18 kylpylässä (tai vaihtoehtoisesti odottelua respassa, jos ei halua maksaa) ja morsiamelle parin tunnin kauneushoidot ja hieronnat, lopulta myös iltameikki. Ilta päättyy illalliseen ravintolassa.
Olen niin nössö, etten saanut suunnittelutapaanisessa suutani auki. On siis mun budjetille ihan liian kallis, etenkin ottaen huomioon miten suhteellisen etäinen ystävä tuo morsian on. Jos kyseessä olisi esim siskoni, voisin lahjoittaa hänen polttareihin esim 150 euron kasvohoidon tms, mutta noin etäiselle kaverille riittävä polttaribudjetti olisi mielestäni max 40e,sisältäen omat ruokani. Nyt aion laittaa kaasoille sähköpostia ja kirjoittaa, että jättäydyn pois polttariporukasta. En aio edes selitellä enempää, kiitän kutsusta ja sanon ettei tämä ole minun juttuni.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn että minkä takia naiset saa näistä polttareista ja erityisesti niistä kustannuksista monesti suuren riidan ja mielipahan aikaiseksi?
Itse olen ollut monissa polttareissa mukana. Toisissa on ollut isompi budjetti - toisissa pienempi eikä koskaan ole tullut riitoja.
Kerran olen itse maksanut isomman osuuden menoista kaverin puolesta kun tiesin että hän on työttömänä ja rahat tiukalla. Kerran taas on minun puolestani joustettu kun opiskelin uuteen ammattiin ja rahat oli tiukalla. Tärkeintä on aina ollut että saadaan porukasta kaikki mukaan ja vietetään yhdessä hauska päivä!
T: Mies37
Luitko aloituksen?
Hällä väliä.
Oletetaan, että sut kutsuttaisiin polttareihin. Bestman kertoisi, että ohjelma on seuraava:
Bestman ja sulhanen menevät ammattilaisen käsittelyyn. Muut odottavat ulkona ja juovat kaljaa, paitsi kuskit.
Käydään yhdessä syömässä jossain laaturavintolassa.
Bestman ja sulhanen menevät katsomaan sulhasen suosikkijoukkueen peliä. Muut odottavat ulkona ja juovat kaljaa, paitsi kuskit. Voivat ehkä katsoa peliä joltain ruudulta.
Lopuksi ajetaan luksusvuokramökille, jossa pitää pitää huolta, että sulhasen lasi ei missään vaiheessa tyhjene laatuwiskistä/konjakista. Muut juovat kaljaa.
Kaikki kustannukset tietysti jaetaan (paitsi bensat maksaa kuskit).
Sä olet kuski.
Olisitko innoissasi menossa ja maksamassa Makenkin mukaan?
En tietenkään, ei kukaan ole niin tyhmä että menisi.
Jos kyseessä olisi läheinen kaveri niin kysyisin että "kuka idiootti tämän suunnitelman on keksinyt?" ja vaatisin vastuullisia tilille. Jos suunnitelmat eivät muuttuisi niin vetäisin omat johtopäätökseni ja se "ystävyys" olisi siinä
Jos taas olisi etäisempi tuttu niin vetoaisin työkiireisiini ja kieltäytyisin. Ei ole minun tehtäväni miellyttää sekopäisiä puolituttuja tai loukkaantua heidän typeristä suunnitelmistaan.
Mies37
Erona miesten ja naisten välillä on mm. se, että miehillä on yleensä kaveriporukka, jossa kaikki tuntee toisensa (vaikka kaikki ei aina olisi mukana). Ja sillä kaveriporukalla juhlitaan muutenkin ja kukin naimisiin menevä saa vuorollaan sen saman porukan järjestämät polttarit. Naisilla taas äärimmäisen harvoin on kaveriporukkaa vaan on yksittäisiä kavereita, jotka ei useinkaan tunne toisiaan eikä koskaan vietetä aikaa porukalla. Sitten polttarit on tuollaisen joukon toisilleen tuntemattomia ihmisiä juhlat, joissa morsian on ainoa yhdistävä tekijä. Eikä Minna joka ei koskaan ole tavannut Annaa maksa mielellään Annan osuutta, jos Anna on köyhä opiskelija. Eikä Minna ja Anna välttämättä keksi mitään puhuttavaa toisilleen odottaessaan kun morsio on kasvohoidossa. Kustannuksista tulee riitaa ja ketutusta naisilla, koska ne koetaan epäreiluksi rahastukseksi kun maksamistaan asioista ei pääse itse nauttimaan eikä odottaessaan keksi mitään sanottavaa eikä sama porukka koskaan "maksa" sinulle takaisin mitään.
Erittäin hyvä vastaus mutta onko se todella näin että miehillä on tiiviimmät ystäväpiirit? Kuulostaa omaan korvaan vähän surulliselta että kaikki kaverit ois ns. "yksittäiskavereita" ilman minkäänlaisia jaettuja kokemuksia?
Mies37
Nainen on naiselle susi. Kaksi naista toimii hyvin yhdessä, mutta jo kolmas nainen siihen samaan aiheuttaa kyräilyä ja ulkopuolelle jättämistä. En tiedä miksi, mutta näin se menee.
Tuli mieleen erään kaverin synttärit. Juhlakalu pyysi synttäreillensä siten että jysyi watchupryhmältä mennäänkö porukalla ravintolaan syömään hänen merkkipäivänsä kunniaksi.
Vastasin, että juu voin tulla. No siihen juhlakalu laittoi viestiä että siitä ja siitä ravintolasta pöytä varattu! Ja ravintola oli kaupungin kallein! Lli pakkonperua, koska en halunnut mennä ko ravintolaan tällaisen kaukaisemman kamun kanssa. Hintaa illalle ois tullut se satku ainakin, kun omat syömiset ja kaverin syömiset osittain oisin maksanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn että minkä takia naiset saa näistä polttareista ja erityisesti niistä kustannuksista monesti suuren riidan ja mielipahan aikaiseksi?
Itse olen ollut monissa polttareissa mukana. Toisissa on ollut isompi budjetti - toisissa pienempi eikä koskaan ole tullut riitoja.
Kerran olen itse maksanut isomman osuuden menoista kaverin puolesta kun tiesin että hän on työttömänä ja rahat tiukalla. Kerran taas on minun puolestani joustettu kun opiskelin uuteen ammattiin ja rahat oli tiukalla. Tärkeintä on aina ollut että saadaan porukasta kaikki mukaan ja vietetään yhdessä hauska päivä!
Luitko aloituksen?
Hällä väliä.
Oletetaan, että sut kutsuttaisiin polttareihin. Bestman kertoisi, että ohjelma on seuraava:
Bestman ja sulhanen menevät ammattilaisen käsittelyyn. Muut odottavat ulkona ja juovat kaljaa, paitsi kuskit.
Bestman ja sulhanen menevät katsomaan sulhasen suosikkijoukkueen peliä. Muut odottavat ulkona ja juovat kaljaa, paitsi kuskit. Voivat ehkä katsoa peliä joltain ruudulta.
Lopuksi ajetaan luksusvuokramökille, jossa pitää pitää huolta, että sulhasen lasi ei missään vaiheessa tyhjene laatuwiskistä/konjakista. Muut juovat kaljaa.
Sä olet kuski.
Jos kyseessä olisi läheinen kaveri niin kysyisin että "kuka idiootti tämän suunnitelman on keksinyt?" ja vaatisin vastuullisia tilille. Jos suunnitelmat eivät muuttuisi niin vetäisin omat johtopäätökseni ja se "ystävyys" olisi siinä
Jos taas olisi etäisempi tuttu niin vetoaisin työkiireisiini ja kieltäytyisin. Ei ole minun tehtäväni miellyttää sekopäisiä puolituttuja tai loukkaantua heidän typeristä suunnitelmistaan.
Mies37
Erona miesten ja naisten välillä on mm. se, että miehillä on yleensä kaveriporukka, jossa kaikki tuntee toisensa (vaikka kaikki ei aina olisi mukana). Ja sillä kaveriporukalla juhlitaan muutenkin ja kukin naimisiin menevä saa vuorollaan sen saman porukan järjestämät polttarit. Naisilla taas äärimmäisen harvoin on kaveriporukkaa vaan on yksittäisiä kavereita, jotka ei useinkaan tunne toisiaan eikä koskaan vietetä aikaa porukalla. Sitten polttarit on tuollaisen joukon toisilleen tuntemattomia ihmisiä juhlat, joissa morsian on ainoa yhdistävä tekijä. Eikä Minna joka ei koskaan ole tavannut Annaa maksa mielellään Annan osuutta, jos Anna on köyhä opiskelija. Eikä Minna ja Anna välttämättä keksi mitään puhuttavaa toisilleen odottaessaan kun morsio on kasvohoidossa. Kustannuksista tulee riitaa ja ketutusta naisilla, koska ne koetaan epäreiluksi rahastukseksi kun maksamistaan asioista ei pääse itse nauttimaan eikä odottaessaan keksi mitään sanottavaa eikä sama porukka koskaan "maksa" sinulle takaisin mitään.
Erittäin hyvä vastaus mutta onko se todella näin että miehillä on tiiviimmät ystäväpiirit? Kuulostaa omaan korvaan vähän surulliselta että kaikki kaverit ois ns. "yksittäiskavereita" ilman minkäänlaisia jaettuja kokemuksia?
Mies37
Hassua jos tuo on sinulle uusi asia. Etkö muista, että jo ala-asteella tytöillä oli aina se yksi paras kaveri eikä koskaan mitään isoja tasavertaisia tyttöporukoita? Sama jatkuu nuoruudessa ja aikuisilla naisilla. Monella naisella on useita hyviä ystäviä, jotka ei keskenään tunne toisiaan ollenkaan. Ystävyys sinänsä siis on tiivistä, varmaan tiiviimpää kuin miehillä, mutta ystäväpiirejä ei välttämättä ole siinä merkityksessä kuin miehillä ollenkaan.
Muistan kyllä ne "ooksä mun kaa tänään" leikit mutta oletin että ne jäi sinne ala-asteelle. Ainakin omassa lähipiirissäni naisilla on useamman yhteisen ystävän verkosto. Tietty se voi olla pienempi kuin miehillä mutta vähintään 6 hyvää ystävää joista kaikki tuntevat toisensa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ollut edes arviota kustannuksista tai niiden jakamisesta, niin miksi AP tunsi olevansa vain maksaja???
Oletko sä oikeasti noin hölmö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ollut edes arviota kustannuksista tai niiden jakamisesta, niin miksi AP tunsi olevansa vain maksaja???
Oletko sä oikeasti noin hölmö?
Ei vaan lumihiutale joka kokee oikeudekseen maksattaa prinsessaökyilyt muiden taskuilla. Tai siis on se, vielä hölmömpi.
Wt:n touhut ovat käsittämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Häät ja polttarit on sellaisia tapahtumia, joissa aina joku haluaa päteä ja näyttää, ja kaikki muut on H-moilasena vaan mukana. Mukavia yhdessäolo tapahtumia on vaan saduissa.
On silloin jos osallistujat on aikuisia. Tätä ja muita Bridezilla-aiheisia ketjuja lukiessa tajuaa, että naimisiin pitäisi päästää vain yli 30-vuotiaita ja heillekin pitäisi tehdä älykkyystesti.
Järjettömät polttarit. Enpä ole tuollaisissa koskaan ollut, enkä kyllä menisikään. Eihän tuossa tehdä mitään kivaa porukalla, pelkästään morsian lilluu kaikenpäivää kauneushoidoissaan??
Kaikki meidän kaveriporukan polttarit (ja myös omat polttarini) ovat sisältäneet nimenomaan sitä yhteistä kivaa tekemistä.
Halvimmat polttarit mihin olen ollut osallisena, olivat myös yhdet mukavimmista.
Osallistujia oli vain 8 eli maksajia oli 7 kun morsian oli se kahdeksas henkilö.
Vuokrattuna minibussi jota kaaso itse ajoi koko päivän. Kaaso maksoi bensat vapaaehtoisesti itse.
Aamulla morsiamelle kauneushoito, sillä aikaa muut valmistelivat aamubrunssin (nyyttäriperiaatteella, kaikki toi jotakin).
Aamubrunssi skumppineen kaikkineen toteutettiin tunnelmallisella eräkämpällä (ilmainen) jossa morsian sai samalla harjoitella selviytymistaitoja kuten nuotion sytyttämistä.
Siitä lähdettiin porukalla 4D-teatteriin. Siitä jatkettiin keilahalliin pelailemaan.
Keilailun jälkeen kaaso tarjosi porukalle tortillalounaan kotonaan (vapaaehtoisesti tarjosi nämäkin, eihän siitä nyt noin pienelle porukalle kovin iso kustannus tule)
Ruuan jälkeen siellä kaason kotona oli yhteinen "askarteluhetki", eli oli ostettu esim väritön esiliina, tiskirätti, ja tyynyliina ym ja niihin sitten taiteiltiin ja painettiin kangasväreillä kaikenlaista muistoa morsiamelle, esim polttariporukan kädenjäljet siihen essuun laitettiin.
Askartelujen jälkeen lähdettiin pulkkamäkeen, se oli erityisen hauskaa pikkuhiprakassa!
Pulkkamäen jälkeen ilta päättyi hirsimökkiin jossa oli karaokelaitteet.
Illan ruuat hoitui aamubrunssilta jääneillä ruuilla/leipomuksilla ja lisäksi oltiin porukalla päätetty vähän muuta iltaruokaa mitä kukin toi mökille.
Yhteisiä kustannuksia tuli siis vain morsiamen kauneushoito, auton vuokra, mökin vuokra, 4D-teatteri, keilahallin maksut, sekä vähän askartelutarvikkeitä ja pari kangasväriä. Lisäksi morsiamelle pieni pussillinen viinaksia.
Aamubrunssin ja illan ruuat sekä omat viinansa kaikki hoitivat itse, joten niitä en varsinaisiksi kuluiksi laske, en tiedä mitä kenelläkin niihin meni.
Eli poislukien ruuat ja viinat, niin ei noista nyt mitään mahdottomia kuluja tullut kun seitsemälle ne jakoi. Muistaakseni jotain 50e/pää, plus kaasolle vähän ekstraa bensoista ja tortilloista, eli varmaan kaasolla meni 100-150e, mikä ei hänen mielestään ollut yhtään liikaa. Muut osallistujat köyhiä opiskelijoita, työttömiä, kotiäitejä, jne. Joten tässä hyvä esimerkki että suht pienelläkin budjetilla saa päivän täyteen kivaa yhteistä tekemistä, johon kaikki voivat osallistua! Tarvitsee vain hieman nähdä vaivaa kun etsii niitä edullisimpia vaihtoehtoja, ja lisäksi kannattaa hyödyntää polttariporukan omat suhteet/osaamiset.
Vierailija kirjoitti:
Hassua jos tuo on sinulle uusi asia. Etkö muista, että jo ala-asteella tytöillä oli aina se yksi paras kaveri eikä koskaan mitään isoja tasavertaisia tyttöporukoita? Sama jatkuu nuoruudessa ja aikuisilla naisilla. Monella naisella on useita hyviä ystäviä, jotka ei keskenään tunne toisiaan ollenkaan. Ystävyys sinänsä siis on tiivistä, varmaan tiiviimpää kuin miehillä, mutta ystäväpiirejä ei välttämättä ole siinä merkityksessä kuin miehillä ollenkaan.
Ero on sekin, että naiset sentään puhuvat asioista. Me miehet emme. :( Mies voi olla ystävä parikymmentä vuotta, silti hänestä saa vasta viinan voimalla kiskottua, että vaimo on lähtemässä. Nainen kertoo kaverilleen moisen ennen kuin kahvikuppi on edes saatu pöytään.
t. Mies 49 v.
Joko sä ap laitoit viestiä, että et ole tulossa etkä osallistumassa kustannuksiin? Onko tullut vastausta tai kuittausta?
Vierailija kirjoitti:
Joko sä ap laitoit viestiä, että et ole tulossa etkä osallistumassa kustannuksiin? Onko tullut vastausta tai kuittausta?
Laitoin myöhään eilen illalla. Sain hyvää tsemppiä tämän ketjun lukemisesta. Kirjoitin, että jäin suunnittelutapaamisen jälkeen pohtimaan, että koska olen vähän etäisempi kaveri, niin en taida loppujen lopuksi kuulua tähän polttariporukkaan. Laitoin myös, että mielestäni kustannukset ovat karanneet käsistä, en ole läheisimpienkään ystävien polttareihin laittanut yhtä paljon rahaa. Tämän ketjun innoittamana kirjoitin vielä, että polttariohjelma vaikuttaa mielestäni paitsi liian hintavalta, myös liian kiireiseltä ja vieraille pitkästyttävältä.
Laitoin sähköpostin kaikille kaasoille ja piilokopiona muutamalle muulle (samaan tuttavapiiriin) kuuluvalle kaverille, jotka myös on kutsuttu. Aavistan, että heitäkin arveluttaa ohjelma ja hinta.
Ei ole tullut vielä vastausta.
Ap
Oikeesti ihmetyttää tää ilmeisesti hyvin suomalainen kiltin tytön syndrooma, jos vaatii oikein ponnisteluja kieltäytyä moisista polttareista.
Ei oo tarkotus loukata, koska tää koskettaa niin monia suomalaisia naisia ja jostain lapsuudestahan tuo kumpuaa.
Mut on se vaan kamalaa, miten voidaan kasvattaa ihminen sellaiseksi, ettei oikein osaa Ei:tä sanoa ja muutenkaan omaa mielipidettä ihan normaaleihin asioihin liittyen. :O
Ap, oletko saanut kutsun itse häihin? Aiotko mennä?
Hyvä, ap!
Kuulosti kyllä järkyttävältä polttarisuunnitelmalta. Itse olin opiskelijana myös polttareissa, joissa kaaso innoissaan suunnitteli samppanjatastingejä jne. Oli myös kivaa ohjelmaa ja lopulta mielestäni OK budjetilla selvittiin. Mutta silloin laitoin kyllä sähköpostiviestiä, ettei aikataulu kuulosta realistiselta eikä samppanjatasting iltapäivällä (kun morsian ja vieraat varmaan jo hiprakassa) kovin järkevältä. Pienen palautemyrskyn sain kaasulta, mutta polttareissa sain monelta vieraalta kiitosta aloitteestani.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen erään kaverin synttärit. Juhlakalu pyysi synttäreillensä siten että jysyi watchupryhmältä mennäänkö porukalla ravintolaan syömään hänen merkkipäivänsä kunniaksi.
Vastasin, että juu voin tulla. No siihen juhlakalu laittoi viestiä että siitä ja siitä ravintolasta pöytä varattu! Ja ravintola oli kaupungin kallein! Lli pakkonperua, koska en halunnut mennä ko ravintolaan tällaisen kaukaisemman kamun kanssa. Hintaa illalle ois tullut se satku ainakin, kun omat syömiset ja kaverin syömiset osittain oisin maksanut
Taidat olla aika peeaa, jos huntti illasta on paljon? Itsellä menee joka vkl vähintään 300e kun käyn syömässä ja juomassa.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuollaisissa polttareissa ole järjen häivää. Morsian liehuttelee hoidoissa, kuvauksissa ja meikkauksessa hörppien samalla samppanjaa kun maksajat kuluttavat aikaansa muilla tavoin. En osallistuisi koko touhuun enkä varsinkaan maksaisi senttiäkään.
Olen aina luullut että polttareissa on tarkoitus viettää aikaa hyvässä porukassa viimeisen poikamiestyttöillan kunniaksi, eikä vain kustantaa morsiamelle hemmottelupäivää.
Mää kans että mistä tämmöiset ideat edes tulee, että morsian juo eri shamppanjaa kuin toiset? Niinku että siis... eihän tämmöisessä ole edes kyse mistään porukasta, kimpasta joka tekee yhdessä jotain kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko aloituksen?
Hällä väliä.
Sä olet kuski.
Mies37
Mies37
Ennemminkin niin, että miehillä on jollain lailla laajempi kaveripiiri. Tosiystäviä, joiden kanssa voi jakaa henkilökohtaisempia asioita, lienee yhtä vähän kuin naisillakin. Oma kokemus pariskunnan järjestämästä illanvietosta, mihin kutsutaan sekä yhteisiä että kummankin omia kavereita: miehet saavat jutun luistamaan helposti, ja muutaman oluen ja saunan jälkeen ollaan jo kuin vanhoja tuttuja. Sillä välin naiset juttelevat lähinnä omien tuttujensa kanssa, saattavat vaihtaa pari sanaa jonkun vieraamman kanssa mutta palaavat pian omiensa joukkoon.
Jos joku järkkäisi minulle polttareita, olisin ikionnellinen vain ystävien seurasta. En kaipaa extremekokemuksia, hemmotteluhoitoja, limusiinia tai kallista ravintolaa. Esim. vaikka piknik satamassa, hyvä ruoka ja juoma riittäisivät erinomaisesti! Luksusta minulle voisi olla jo se, että joku auttaisi hiusten kihartamisessa, oluen tilalla olisi sangriaa ja tarjolla olisi jotain kivaa syötävää. :)