Tajusin, että minut kutsuttiin polttareihin vain maksajan rooliin
Eilen oli polttareiden toinen suunnittelukokous, ekaan en päässyt. Ohjelma suurin piirtein tällainen:
Aloitetaan yhden kaason luona brunssilla. Kaasot ja polttareiden ydintiimi ovat päättäneet, kuka tuo mitäkin. En avaa tarkemmin, mutta ruoat ei ole mitään tyyliin Lidlin croissantteja vaan selvästi kalliimpaa. Morsiamelle varattu aitoa shampanjaa, muille kuohuviiniä. Maksu on tarkoitus puolittaa vieraiden kesken, vaikka kaikki ei juo edes sitä kuoharia. Osa (kuten minä on raskaana), osa autoilla.
Seuraavana ohjelmassa morsiamen vieminen meikkiin ja kampaukseen kauneussalonkiin. Siinä menee pari tuntia, sitten morsiamelle "sensuellien" kuvien kuvaussessio valokuvausstudiolla, siinä pari tuntia. Sitten lounas kalliissa ravintolassa. Sen jälkeen limusiiniajelua pitkin kaupunkia ja kuohuviiniä, en tiedä kauanko. Sitten Flamingo spahan, muille lillumista k18 kylpylässä (tai vaihtoehtoisesti odottelua respassa, jos ei halua maksaa) ja morsiamelle parin tunnin kauneushoidot ja hieronnat, lopulta myös iltameikki. Ilta päättyy illalliseen ravintolassa.
Olen niin nössö, etten saanut suunnittelutapaanisessa suutani auki. On siis mun budjetille ihan liian kallis, etenkin ottaen huomioon miten suhteellisen etäinen ystävä tuo morsian on. Jos kyseessä olisi esim siskoni, voisin lahjoittaa hänen polttareihin esim 150 euron kasvohoidon tms, mutta noin etäiselle kaverille riittävä polttaribudjetti olisi mielestäni max 40e,sisältäen omat ruokani. Nyt aion laittaa kaasoille sähköpostia ja kirjoittaa, että jättäydyn pois polttariporukasta. En aio edes selitellä enempää, kiitän kutsusta ja sanon ettei tämä ole minun juttuni.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Tulehan ap sitten kertomaan, mitä sun sähköpostiin vastattiin/reagoitiin. Mitä sanoivat kaasot, reagoivatko sun kaverit siihen millään tavalla?
Kaasot eivät ole varanneet vielä mitään. Laitoin viestin Hotmail-osoitteesta, toivottavasti ei mennyt heillä roskapostiin. Ehkä laitan huomenna työmailista saman viestin ja pyydän lukukuittauksen.
Kaverini vastasivat, että kustannukset ja ohjelma hirvittää. Toinen kaveri sanoi, ettei kehtaa enää kieltäytyä kun on muodollisesti hyväksynyt suunnitelmat kahdessa suunnittelukokouksessa. Aion sanoa näille kavereille, että kyllä voi vielä kommentoida kaasoille, että kustannukset vaikuttavat nyt liian isoilta ja tunnelma suunnittelutapaamisessa oli niin outo, että vastaan sanomiseen livenä oli iso kynnys.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulehan ap sitten kertomaan, mitä sun sähköpostiin vastattiin/reagoitiin. Mitä sanoivat kaasot, reagoivatko sun kaverit siihen millään tavalla?
Kaasot eivät ole varanneet vielä mitään. Laitoin viestin Hotmail-osoitteesta, toivottavasti ei mennyt heillä roskapostiin. Ehkä laitan huomenna työmailista saman viestin ja pyydän lukukuittauksen.
Kaverini vastasivat, että kustannukset ja ohjelma hirvittää. Toinen kaveri sanoi, ettei kehtaa enää kieltäytyä kun on muodollisesti hyväksynyt suunnitelmat kahdessa suunnittelukokouksessa. Aion sanoa näille kavereille, että kyllä voi vielä kommentoida kaasoille, että kustannukset vaikuttavat nyt liian isoilta ja tunnelma suunnittelutapaamisessa oli niin outo, että vastaan sanomiseen livenä oli iso kynnys.
Ap
Siis kaasot eivät ole vielä vastanneet, ei varanneet.
Ap
Ensin meikkiin ja sitten spa-hoitoihin? Jokin ei nyt täsmää. Onko mielikuvituspolttarit kyseessä vai?
Vierailija kirjoitti:
Ai kauheaa minkälaista pröystäilyä ja törsäämistä ja pakkomaksamista!
Miksi ei kerätä kolehtia etukäteen, ja eletä sitten sen mukaan mitä kassaan kertyi? Olen itse ollut mukana kaksia polttareita järkkäämässä, ja me tehtiin niin, että kerättiin kolehti, katsottiin mitä kassaan tuli ja tehtiin sitten suunnitelmat sen mukaan. Osallistumaan pystyi köyhät ja kipeätkin. Jokainen laittoi kykyjensä mukaan. Sillä lailla budjetti ei myöskään järjestäjällä petä, koska pitää elää kassaan saadun rahan puitteissa, eikä osallistujien poisjääntejä ainakaan rahapulan vuoksi tule, kun ovat jo osuutensa maksaneet kykyjensä mukaan.
kas kun ei maailmanympärimatkaa olla varaamassa ja sille rahoittajia....!
Tämä kolehti on hyvä idea. Esim jos/kun pidän siskolleni polttarit, voisin jopa muutaman kuukauden säästää, että saisin hyvän pohjakassan. Siskon kavereissa on paljon pienituloisia kotihoidontuella yms, joten heiltä realistinen summa olisi ehkä 20 euroa. Onneksi siskolleni riittäisi esim. erilaiset seurapelit, kotona tehty ruoka ja yhdessäolo ohjelmaksi. Jos alussa olisi joku pieni luksus, esim. aamusta veisin hänet hotelliaamiaiselle ja/tai johonkin day span hoitoon, maksaisin sen itse ja vieraat voisivat liittyä seuraan myöhemmin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ensin meikkiin ja sitten spa-hoitoihin? Jokin ei nyt täsmää. Onko mielikuvituspolttarit kyseessä vai?
Eka meikki on valokuvaukseen tarkoitettu, sisältyy valokuvapakettiin että stailataan ensin. Iltameikki erikseen. Mielestäni tuo suunnitelma on järjetön.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne polttarit on sulle liian kalliit, niin jättäydy vain pois. Minäkään en ymmärrä kyllä, miksi koet olevasi maksajan roolissa?
Koska tuo ohjelma on ensinnäkin sellainen, jossa lähinnä morsian tekee ja muut maksaa ja seuraa sivusta. Esim meikki, kampaus, valokuvaus, hieronnat. En ole morsiamen läheinen ystävä, lähinnä sellainen porukkaan kuuluva kaveri. En esim tapaa koskaan tuota morsianta kahden kesken vaan osana tiettyä porukkaa,jotka hekään eivät ole morsiamen lähipiiriä.
ApNo kenen idea tuommoinen ohjelma edes oli? Morsiamen? Yleensähän polttareissa on ideana pitää hauskaa YHDESSÄ kavereiden kanssa viimeisenä iltana "vapaana". Te kaverit sen sijaan lähinnä pyörittelette peukaloitanne odottelemassa, kun morsian yksikseen on hemmoteltavana... Jättäydy ap vaan pois ja vetoa vaikka raskauteesi.
Kyseenomainen morsian on samanhenkinen kuin kaasonsa ja lähipiirinsä. Ts voin kuvitella, että tuo ohjelma on morsiamelle mieluinen ja yhden kaasoista mukaan morsian on itse ollut suunnittelemassa vastaavanlaisia polttareita. En usko, että heillä (kaasot) on edes loppujen lopuksi kovin paljon enemmän rahaa kuin minulla (mun bruttopalkka 3600,asun yksin). Heillä on paljon tärkeämpää kuin itselleni että elämä näyttää rikkaalta ja kalliilta, esim. käytetään vain tiettyjen merkkien laukkuja, silmälaseja jne
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä kaikki muut jotain köyhiä kuin mä ja joku muu? Miksi tähän ketjuun siis vastaa vain köyhät?
Uskon, että monen mielestä esim 350€/vkloppu on tosi vähän...
Kustansin kaasona siskon polttarit itse välttyäkseni tuollaiselta narinalta. Porukka ideoi hyviä juttuja ja hauskaa oli, kun ei tarvinnut puhua rahasta.
En ole köyhä, mutta mielestäni 350e/vkl on paljon. Johonkin oikeasti kivaan reissuun sen voisi laittaakin, sekalaisen puolituntemattoman polttariporukan juottamiseen ei.[/quote
Tuo raha menee pelkkään vklopun hotelliin (yhdelle-kahdelle henkilölle), siihen päälle kaikki tekemiset ja syömiset jne. Tuskin kympeillä kivaa vkloppua saa...
178Korjataan sitten sen verran, että 350e on paljon polttareista. Aivan liian paljon. Kympeillä pitäisi kyllä saada kiva ilta.
Kerrohan sitten muiden kommentit sitä mukaa kun niitä kuulet. 🌺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka meikki on valokuvaukseen tarkoitettu, sisältyy valokuvapakettiin että stailataan ensin. Iltameikki erikseen. Mielestäni tuo suunnitelma on järjetön.
Ap
En ymmärrä valokuvauksen tarkoitusta muutenkaan, siis polttariohjelmana, mutta vähintäänkin se pitäisi sijoittaa aikataulussa spa-hoitojen jälkeen, niin riittäisi yksi meikki.
Ilmoitat vain ettet osallistu eikä sitä tarvi edes perustella.
Jos jälkeenpäin joku kyselee sanot että oli raskauden takia huono olo. Paitsi tuskin kukaan kyselee mitään etkä myöskään jälkeenpäin kuule että olipa hauskaa koska tuskin on kenelläkään.
Rahan puolesta olisi varaa laittaa tuollaiseen vaikka kymppitonni, mutta periaatesyistä ei euroakaan. Korkeintaan sen ansaitsevalle (ja kovin moni ei ole tällainen ihminen) voisi häälahjaan tms. laittaa isommankin summan, mutta ei todellakaan mihinkään polttareihin.
Ap, tule kertomaan joko muut on vastanneet sähköpostiisi ja mitä sanovat!
Mä ilmoitin heti bestmania jo kysyessäni, että polttareita on turha järjestää. Hän kysyi, että mitä jos he yllättävät mut. Mä siihen, että tulee paljon pettyneitä, kun tulen kieltäytymään lähtemään minnekkään. Vaimo kieltäytyi myös polttareista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn että minkä takia naiset saa näistä polttareista ja erityisesti niistä kustannuksista monesti suuren riidan ja mielipahan aikaiseksi?
Itse olen ollut monissa polttareissa mukana. Toisissa on ollut isompi budjetti - toisissa pienempi eikä koskaan ole tullut riitoja.
Kerran olen itse maksanut isomman osuuden menoista kaverin puolesta kun tiesin että hän on työttömänä ja rahat tiukalla. Kerran taas on minun puolestani joustettu kun opiskelin uuteen ammattiin ja rahat oli tiukalla. Tärkeintä on aina ollut että saadaan porukasta kaikki mukaan ja vietetään yhdessä hauska päivä!
T: Mies37
Naiset ovat erilaisia kuin miehet myös polttareiden suhteen.
Ongelmia on jos polttareita aletaan suunnitella suureleisesti ilman budjettia ja teemaa. Jos kukaan ei edes haluaisi varsinaisesti ottaa vastuuta ideonnista ja päätöksistä voi lopputulos on laimean sekalainen. Tehdään sitä tätä ja tuota perinteistä ja kallista joka kuulostaa muka hyvälle. Kukaan ei uskalla sanoa mitään eikä varsinkaan jos muut osallistujat ovat vielä tuntemattomia. Joku kutsutaan mukaan jotta kuluja saadaan pienemmäksi.
Miehet kutsuvat porukan kasaan, vuokraavat saunan ja tuovat omat juomat sekä makkarat ja tarjoavat juhlakalulle sen jälkeen mennään baariin. Mukaan kutsutaan myös se kaveri jolla ei ole varaa osallistua saunan vuokraan.
Juurikin näin ainakin mun porukoissani on aina toimittu. On sitten ollut juhlia tai muita äijien kokoontumisia. Kaikki kaverit ovat olleet tervetulleita. Vähävaraisempia on tuettu.
Ei kai tuollainen voi olla tottakaan. Älä osallistu.
Vierailija kirjoitti:
Jos sun ap täytyy laittaa _sähköpostia_ eikä esim watsappviestiä kaasolle niin se kertoo aika paljon suhteista. Ja morsian puolituttu? Jooh ei.
Vanha viesti, mutta kunhan kommentoin. Minäkään en laittele whatsapp-viestejä kenellekään vaan niitä paljon parjattuja sähköposteja, mutta se ei kerro mun ihmissuhteista yhtään mitään. Se kertoo kyllä siitä, että mulla ei ole sellaista puhelinta johon voisi kyseisen sovelluksen ladata. Kauhean hätäisiä päätelmiä tällä palstalla tehdään kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Jos joillekin tuollaiset polttarit on mieleiset, niin sitten on. Täytyykö siitäkin rääpiä negatiivisuutta? Ihan ymmärrettävää jos ei ap:lla ole rahaa niin sitten ei ole. Mut täytyykö silti arvostella ja nenänvartta pitkin nyrpistellä jos polttareista halutaankin tehdä tuollainen morsiamen hemmottelupäivä?!?
Voisko vaan jättäytyä pois ja kertoa suoraan miksi eikä inuta ja marista netissä.
Hirviömorsio saapui keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä kaikki muut jotain köyhiä kuin mä ja joku muu? Miksi tähän ketjuun siis vastaa vain köyhät?
Uskon, että monen mielestä esim 350€/vkloppu on tosi vähän...
Kustansin kaasona siskon polttarit itse välttyäkseni tuollaiselta narinalta. Porukka ideoi hyviä juttuja ja hauskaa oli, kun ei tarvinnut puhua rahasta.
Juttusi kuulostavat aivan empatian kuningatar Susanna Kosken jutuilta.
Se juttu on tämä. Ne häät/polttarit ovat sen hääparin (ehkä) ainutkertainen juhla. Eivät muiden.
Meille tulee pelkästään hää- ja avec kutsuja sellaiset kymmenet vuodessa, polttareita ehkä noin viidet vuodessa. Siihen päälle baby showerit, ristiäiset, konffarit, synttärit ja niin edelleen. Me osallistutaan ehkä vain puoliin kutsutuista kekkereistä mutta rahaa muiden ihmisten ainutlaatuisiin päiviin menee silti tuhansia vuodessa. Se on helppo ajatella että hyvinhän noilla on varaa pistää neljäsataa meitsin prinsessa päivään (voivathan ne vaikka säästää ) ajattelematta että sinä et ole ainoa joka samana vuonna avioituu.
Ei olla persaukisia mutta kyllä välillä joutuu hieraisemaan silmiään mitä ihmiset kehtaavat muilta vaatia vain koska heillä on "ainutkertainen juhlat".