Tajusin, että minut kutsuttiin polttareihin vain maksajan rooliin
Eilen oli polttareiden toinen suunnittelukokous, ekaan en päässyt. Ohjelma suurin piirtein tällainen:
Aloitetaan yhden kaason luona brunssilla. Kaasot ja polttareiden ydintiimi ovat päättäneet, kuka tuo mitäkin. En avaa tarkemmin, mutta ruoat ei ole mitään tyyliin Lidlin croissantteja vaan selvästi kalliimpaa. Morsiamelle varattu aitoa shampanjaa, muille kuohuviiniä. Maksu on tarkoitus puolittaa vieraiden kesken, vaikka kaikki ei juo edes sitä kuoharia. Osa (kuten minä on raskaana), osa autoilla.
Seuraavana ohjelmassa morsiamen vieminen meikkiin ja kampaukseen kauneussalonkiin. Siinä menee pari tuntia, sitten morsiamelle "sensuellien" kuvien kuvaussessio valokuvausstudiolla, siinä pari tuntia. Sitten lounas kalliissa ravintolassa. Sen jälkeen limusiiniajelua pitkin kaupunkia ja kuohuviiniä, en tiedä kauanko. Sitten Flamingo spahan, muille lillumista k18 kylpylässä (tai vaihtoehtoisesti odottelua respassa, jos ei halua maksaa) ja morsiamelle parin tunnin kauneushoidot ja hieronnat, lopulta myös iltameikki. Ilta päättyy illalliseen ravintolassa.
Olen niin nössö, etten saanut suunnittelutapaanisessa suutani auki. On siis mun budjetille ihan liian kallis, etenkin ottaen huomioon miten suhteellisen etäinen ystävä tuo morsian on. Jos kyseessä olisi esim siskoni, voisin lahjoittaa hänen polttareihin esim 150 euron kasvohoidon tms, mutta noin etäiselle kaverille riittävä polttaribudjetti olisi mielestäni max 40e,sisältäen omat ruokani. Nyt aion laittaa kaasoille sähköpostia ja kirjoittaa, että jättäydyn pois polttariporukasta. En aio edes selitellä enempää, kiitän kutsusta ja sanon ettei tämä ole minun juttuni.
Kommentit (200)
Meidän porukka sen sijaan kustantaa enemmän kuin mielellään morsiamelle hemmottelupäivän, yleensä pyritään järjestämään oikein kunnolla tavallisuudesta poikkeavaa. Kaikki panostavat mielellään maksajan rooliinsa ja säästää voi vaikka 10€ kuukaudessa jos muuten rahat tiukilla, usein kuitenkin kihlojen jälkeen seuraa häät parin vuoden sisään...
Missä oikein riittää 40€ jos mukaan laskee omat syömiset, morsiamen syömiset ja juomiset? Mielestäni kohtuullinen budjetti on 100-150€. Läheisimpien kaverien kanssa teimme viikon ulkomaanreissun ja siihen meni tonni per naama.. siihen säästettiin 15kk. Ylijäävät rahat voi kaaso/kaasot pitää palkkiona vaivasta. Etenkin jos yksin joutuu varaamaan tilat ja kilpailuttamaan hinnat jne. Todella iso työ!
Ongelma on varmaan siinä ettei morsio ole sinulle tarpeeksi arvokas ystävä jotta haluaisit mielellään panostaa hänen päiväänsä! Sillon mielestäni kannattaa jäädä pois, ajoissa ennen kuin tilat yms on varattu. Tai kysyä voiko osallistua esim pelkkään brunssiin. Kaikille reiluinta niin. Sinänsä myös huonoa pelisilmää morsiamelta ja kaasoilta jos kutsutaan ei niin läheisiä ihmisiä, jotka eivät halua osallistua kuluihin. Tai jos järjestetään kalliit polttarit jos lähes kaikki osallistujat pienituloisia/opiskelijoita/työttömiä...
Jäät vaan pois. Helppoa.
Kannattaisi toki kertoa syy rehellisesti ja ilmoittaa oma maksimibudjetti. Jos sinut oikeasti halutaan paikalle, suunnitelmaa muutetaan siten, että sinullakin on varaa. Jos he mieluummin järjestävät ökyjuhlat, niin ihan sama se on jäädä pois.
Vierailija kirjoitti:
Normaalit ihmiset kysyvät polttareihin osallistuvilta maksimibudjetin per hlö ja sopivan ajankohdan. Sitten vasta suunnitellaan ohjelma.
Luulen, että tämä budjetin kysymättä jättäminen oli ihan tietoinen valinta ydinporukalla. Heillä oli alusta alkaen selkeä visio asioista, joita pitää olla. Mm se studiokuvaus, limosiini ja kauneushoidot.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuollaisissa polttareissa ole järjen häivää. Morsian liehuttelee hoidoissa, kuvauksissa ja meikkauksessa hörppien samalla samppanjaa kun maksajat kuluttavat aikaansa muilla tavoin. En osallistuisi koko touhuun enkä varsinkaan maksaisi senttiäkään.
Olen aina luullut että polttareissa on tarkoitus viettää aikaa hyvässä porukassa viimeisen poikamiestyttöillan kunniaksi, eikä vain kustantaa morsiamelle hemmottelupäivää.
Kovin erilaiset polttarit kuin miehillä, jossa sulhasta usein nöyryytetään ja laitetaan myymään vessapaperia kadulla pelkät alushousut jalassa ja muuta "hauskaa". Kaikilla tietysti lämpimät oluttölkit kädessä ja sulhanen saa aloittaa juomisen 4h myöhemmin kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ollut edes arviota kustannuksista tai niiden jakamisesta, niin miksi AP tunsi olevansa vain maksaja???
Kustannusarviota ei ollut, mutta se sovittiin että kokonaishinta jaetaan osallistujien kesken. Myös ne skumpat, vaikka kaikki ei siis juo. Ja ei kauaa tarvi tuota ohjelmaa makustella, niin tajuaa että kalliiksi tulee. Alunperin noin 30 ihmistä oli kutsuttu, mutta muutamat jo jääneet pois.
Ap
No, et sitten muistanut kertoa tätä aloituksessasi??? Nyt jos luet aloituksesi, ja mietit mitä me muut olemme sinulta joutuneet nyhtämään irti, niin kuinka hyvä aloitus oli mielestäsi?
Aivan sairasta. Ensinnäkin raha ei ole se seikka mutta tuo miten esittelit sen asian saa kyllä tuntemaan rahastuksen makua. Morsmaikku on joku kermavaahtoperse jota pitää paapoa toki koska on niin special ja muut maksaa.
Kivaa saa halvalla ja niin että kaikki maksaisi vähän. Myös morsian. Eikö tärkeintä ole yhteinen aika eikä se että yks saa kivaa ja muut vieressä vaan kattelee.
Jotain hyvääkin kun eiole apinalaumakaveriporukkaa, keillä sitten olis jatkuvasti tän tyylistä tiedossa...
Vierailija kirjoitti:
Normaalit ihmiset kysyvät polttareihin osallistuvilta maksimibudjetin per hlö ja sopivan ajankohdan. Sitten vasta suunnitellaan ohjelma.
Näin tein minäkin kun olin bestman kaverilleni. Sen perusteella päätettiin päivän kulku.
Vetäydyt pois ja sanot myös ettet osallistu kustannuksiin. Itsekin jäisin tuollaisista polttareista pois. Ja olen jäänyt pois polttareista ja pois kustannuksista, koska suunnitelmat oli surkeat ja rahaa olisi mennyt ihan turhuuksiin. Tyyliin mökki jostain hevonkuusesta jonne olisi pitänyt mennä useammalla autolla, joidenkin pitää olla kuskina sitten sieltä ajelua pitkin päivää paikkasta toiseen ja lopulta baariin.
Polttareissa voi olla mukana ja yleensä onkin ihmisiä jotka eivät tunne toisiaan tekemisen pitäisi olla sellaista johon kaikki osallistuvat, kukaan ei jää ulkopuolelle ja mikä sopii kaikkien budjettiin. Joukko ihmisiä maksavat ja odottelevat vaivautuneena kun morsian liitää paikasta toiseen niin ei kuulosta hauskalta, tällaisissa suunnitelmissa haiskahtaa todella, että porukkaa haalitaan kasaan vain maksajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ollut edes arviota kustannuksista tai niiden jakamisesta, niin miksi AP tunsi olevansa vain maksaja???
Kustannusarviota ei ollut, mutta se sovittiin että kokonaishinta jaetaan osallistujien kesken. Myös ne skumpat, vaikka kaikki ei siis juo. Ja ei kauaa tarvi tuota ohjelmaa makustella, niin tajuaa että kalliiksi tulee. Alunperin noin 30 ihmistä oli kutsuttu, mutta muutamat jo jääneet pois.
ApKokonaisuus kuulostaa joo törkeältä, mutta ihan sivuhuomautuksena, kyllä minä olen polttareissa morsiamen skumpat maksanut vaikka en olisi niitä itse juonut. Tarkoitan siis että kenenkään ei kuulu joutua maksamaan enempää kuin budjettiin sopii, mutta jos olisin päättänyt osallistua niin en itse alkaisi perata sovittua ohjelmaa niin että "tuon maksan, tuota en".
En puhunut tässä vain morsiamen shampanjasta vaan muiden vieraiden pitkin päivää juomista kuohuviineista, joide kustannuksiin joutuisin siis osallistumaan vaikka en juo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut elämässäni vain yksissä polttareissa. Niissä kaasot (2kpl) järjesti juuri tuollaiset kaikille kivat yhteistekemispolttarit, joissa vietettiin kaikki yhdessä niitä polttarijuttuja tehden hauskaa aikaa. Kaikki tykkäsi ja viihtyi.
Paitsi itse morsmaikku, joka suuttui (ja jopa itki asiaa illan päätteeksi) kun ei saanut niitä vain hänelle hemmottelujuttuja ja kauneusjuttuja jne. Hänen mielestään polttarit pitää olla sellaiset että morsian pääsee kauneushoitoon, spaahan, meikkiin ja kampaukseen ja saa hienoa ruokaa ja shampanjaa.
Hei mäkin olen opiskeluaikana ollut tällaisissa polttareissa, joissa siis kaikilla muilla oli kivaa paitsi morsiamella. Oltiin kaikki köyhiä opiskelijoita ja budjetti sen mukainen. - - Luultiin kaikki, että oli ollut kiva päivä, joten oli aikamoinen shokki kun loppuillasta morsian vain itki, kun oli niin pettynyt,ettemme olleet kustantaneet hänelle mitään "luksusta".
Ap
Ihan uskomatonta! Itse olen myös ollut yksissä opiskelijapolttareissa, joissa mentiin ensin kylpylään uiskentelemaan ja sitten kokoonnuttiin minun luokseni herkuttelemaan hyvällä (itse tehdyllä) ruoalla. Kaikki olivat iloisia ja tyytyväisiä, mukaan lukien itse morsmaikku.
Vierailija kirjoitti:
Meidän porukka sen sijaan kustantaa enemmän kuin mielellään morsiamelle hemmottelupäivän, yleensä pyritään järjestämään oikein kunnolla tavallisuudesta poikkeavaa. Kaikki panostavat mielellään maksajan rooliinsa ja säästää voi vaikka 10€ kuukaudessa jos muuten rahat tiukilla, usein kuitenkin kihlojen jälkeen seuraa häät parin vuoden sisään...
Missä oikein riittää 40€ jos mukaan laskee omat syömiset, morsiamen syömiset ja juomiset? Mielestäni kohtuullinen budjetti on 100-150€. Läheisimpien kaverien kanssa teimme viikon ulkomaanreissun ja siihen meni tonni per naama.. siihen säästettiin 15kk. Ylijäävät rahat voi kaaso/kaasot pitää palkkiona vaivasta. Etenkin jos yksin joutuu varaamaan tilat ja kilpailuttamaan hinnat jne. Todella iso työ!
Ongelma on varmaan siinä ettei morsio ole sinulle tarpeeksi arvokas ystävä jotta haluaisit mielellään panostaa hänen päiväänsä! Sillon mielestäni kannattaa jäädä pois, ajoissa ennen kuin tilat yms on varattu. Tai kysyä voiko osallistua esim pelkkään brunssiin. Kaikille reiluinta niin. Sinänsä myös huonoa pelisilmää morsiamelta ja kaasoilta jos kutsutaan ei niin läheisiä ihmisiä, jotka eivät halua osallistua kuluihin. Tai jos järjestetään kalliit polttarit jos lähes kaikki osallistujat pienituloisia/opiskelijoita/työttömiä...
Pelkästään niihin ystävän häihin menee rahaa kun antaa lahjan ja jos pitää vaikka matkustaa eri kaupunkiin, yöpyä hotellissa jne. Lisäksi jos polttariporukka ei koostu vain niistä omista ystävistä vaan mukana on morsiamen muita ystäviä joita itse en tunne, niin en minä halua käyttää niihin juhliin yhtä paljon rahaa kuin vaikkapa lomareissuun omien parhaiden ystävien tai miehen kanssa.
Sitä paitsi meidän porukassa ystävyyttä ei mitata rahassa. Yhdessä vietetty aika on arvokkaampaa kuin hemmotteluhoidot tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKokonaisuus kuulostaa joo törkeältä, mutta ihan sivuhuomautuksena, kyllä minä olen polttareissa morsiamen skumpat maksanut vaikka en olisi niitä itse juonut. Tarkoitan siis että kenenkään ei kuulu joutua maksamaan enempää kuin budjettiin sopii, mutta jos olisin päättänyt osallistua niin en itse alkaisi perata sovittua ohjelmaa niin että "tuon maksan, tuota en".
En puhunut tässä vain morsiamen shampanjasta vaan muiden vieraiden pitkin päivää juomista kuohuviineista, joide kustannuksiin joutuisin siis osallistumaan vaikka en juo.
Ap
Jokainen kustantaa omat juomansa, ennen meikkiä voi morsiammelle ottaa edullisen kasvohoidon. Kylpylässä kaikki pulikoi jonka jälkeen morsian voi meikata itse. Kuvaajaksi voi valita jonkun vähemmän tunnetun niin ei tule niin kalliiksi.
Kuulostaa aika kaoottiselta päivältä. Ensin brunssilla pari tuntia, sitten siirtyminen meikkaukseen, sieltä kuvaukseen, lounas, kruisailua, Flamingoon ja sitten pitäisi vielä jaksaa lähteä syömään. Ja koko ajan mukana ihan hervoton määrä mimmejä.
Ikävimmät polttarit, joissa olen ollut, olivat juuri tuollaiset: kaasot päsmäröi, liikaa ihmisiä ja liikaa siirtymisiä. Luovutin jo puolivälissä. Onneksi eivät sentään olleet kalliit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuollaisissa polttareissa ole järjen häivää. Morsian liehuttelee hoidoissa, kuvauksissa ja meikkauksessa hörppien samalla samppanjaa kun maksajat kuluttavat aikaansa muilla tavoin. En osallistuisi koko touhuun enkä varsinkaan maksaisi senttiäkään.
Olen aina luullut että polttareissa on tarkoitus viettää aikaa hyvässä porukassa viimeisen poikamiestyttöillan kunniaksi, eikä vain kustantaa morsiamelle hemmottelupäivää.
Olen ollut elämässäni vain yksissä polttareissa. Niissä kaasot (2kpl) järjesti juuri tuollaiset kaikille kivat yhteistekemispolttarit, joissa vietettiin kaikki yhdessä niitä polttarijuttuja tehden hauskaa aikaa. Kaikki tykkäsi ja viihtyi.
Paitsi itse morsmaikku, joka suuttui (ja jopa itki asiaa illan päätteeksi) kun ei saanut niitä vain hänelle hemmottelujuttuja ja kauneusjuttuja jne. Hänen mielestään polttarit pitää olla sellaiset että morsian pääsee kauneushoitoon, spaahan, meikkiin ja kampaukseen ja saa hienoa ruokaa ja shampanjaa.
Hei mäkin olen opiskeluaikana ollut tällaisissa polttareissa, joissa siis kaikilla muilla oli kivaa paitsi morsiamella. Oltiin kaikki köyhiä opiskelijoita ja budjetti sen mukainen. Minusta ohjelma oli kiva: piknik puistossa, puistokrokettia yms lautapelejä tyyliin pictionary, ruokaa kaverin vanhempien luona, siellä saunomista ja singstarin laulamista ja jonkun pleikka-tanssipelin pelaamista. Saunassa morsiamelle tehtiin hierontaa, ihon kuorimista, kasvonaamio, morsiustaikoja jne. Luultiin kaikki, että oli ollut kiva päivä, joten oli aikamoinen shokki kun loppuillasta morsian vain itki, kun oli niin pettynyt,ettemme olleet kustantaneet hänelle mitään "luksusta".
Ap
Mä olin naisparin toisen morsiamen polttareissa. Tämä nainen on tosi maanläheinen ja halusi simppelit polttarit, jossa saunottiin ja syötiin ja tehtiin taikoja.
Mutta, hänen tuleva puolisonsa veti herneet nenäänsä tästä, koska hän olisi halunnut tälle ystävälleni samanlaiset polttarit kuin itselleen, eli hirveästi hemmotteluhoitoja ja skumppaa valtoimenaan. Vaikka ystäväni ei edes halunnut moista.
Piti sitten omien kavereidensa kanssa itselleen hemmottelupolttarit ja oli vihainen asiasta kaikille pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika kaoottiselta päivältä. Ensin brunssilla pari tuntia, sitten siirtyminen meikkaukseen, sieltä kuvaukseen, lounas, kruisailua, Flamingoon ja sitten pitäisi vielä jaksaa lähteä syömään. Ja koko ajan mukana ihan hervoton määrä mimmejä.
Ikävimmät polttarit, joissa olen ollut, olivat juuri tuollaiset: kaasot päsmäröi, liikaa ihmisiä ja liikaa siirtymisiä. Luovutin jo puolivälissä. Onneksi eivät sentään olleet kalliit.
Sitä ei ole helppo järjestää juhlia jos ei ole ammattijuhlanjärjestäjä.
Olisihan tuo varmasti kiva prinsessapäivä morsiamelle, mutta mutta.
Toi kaksi meikkausta muistuttaa jotenkin autokoulun teoriatunnilta, jossa piti ryhmissä suunnitella Lapin reissu lokakuussa, lähtöpisteenä Helsinki. Siellä tuli kaikenlaista luovaa ratkaisua. Jäädään yöksi Rovaniemelle ja otetaan talvirenkaat mukaan ja vaihdetaan ne matkan varrella.
Ei sitä etukäteen tiedä ja kaikki hyvältä kuulostavat suunnitelmat eivät toimikaan.
Kuulostaa aivan älyttömän naurettavilta nuo polttarit. Olen useimmissa ollut mukana ja parhaat polttarit ovat olleet ne, joissa vuokrataan mökki viikonlopuksi, saunotaan, juodaan, pelataan, uidaan, syödään hyvin ja vain nautitaan. Myös morsiamet itse ovat nauttineet sydämensä kyllyydestä. Kustannus 50-100e/hlö ja samalla saa itse mukavan mökkiviikonlopun parhaassa seurassa.
Ihan mielenkiinnosta kysyn että minkä takia naiset saa näistä polttareista ja erityisesti niistä kustannuksista monesti suuren riidan ja mielipahan aikaiseksi?
Itse olen ollut monissa polttareissa mukana. Toisissa on ollut isompi budjetti - toisissa pienempi eikä koskaan ole tullut riitoja.
Kerran olen itse maksanut isomman osuuden menoista kaverin puolesta kun tiesin että hän on työttömänä ja rahat tiukalla. Kerran taas on minun puolestani joustettu kun opiskelin uuteen ammattiin ja rahat oli tiukalla. Tärkeintä on aina ollut että saadaan porukasta kaikki mukaan ja vietetään yhdessä hauska päivä!
T: Mies37
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn että minkä takia naiset saa näistä polttareista ja erityisesti niistä kustannuksista monesti suuren riidan ja mielipahan aikaiseksi?
Itse olen ollut monissa polttareissa mukana. Toisissa on ollut isompi budjetti - toisissa pienempi eikä koskaan ole tullut riitoja.
Kerran olen itse maksanut isomman osuuden menoista kaverin puolesta kun tiesin että hän on työttömänä ja rahat tiukalla. Kerran taas on minun puolestani joustettu kun opiskelin uuteen ammattiin ja rahat oli tiukalla. Tärkeintä on aina ollut että saadaan porukasta kaikki mukaan ja vietetään yhdessä hauska päivä!
T: Mies37
Tässähän ei nyt ole kyse pelkästään juhlien kustannuksista, vaan siitä etteivät kyseessä ole juhlat ollenkaan. Morsiamen ystävät ja kaverit maksavat pahimmassa tapauksessa useamman sata euroa siitä, että morsian istuu meikattavana, kammattavana, kuvattavana, hoidettavana, hierottavana ja taas meikattavana. Tosi kiva päivä muille.
/6
Kauheeta, onko se mennyt tällaiseksi. Mä olen 41 ja polttarikokemukset on 15v takaa, ja polttarit olivat silloin aina juuri tuollaista kaikille kivaa yhteistä tekemistä, ja morsiamet ainakin tuntuivat toivovan juuri sellaista.