Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Krista Kososen tytölle tuli prinsessavaihe – HS: Näyttelijä pyysi apua ministeriön tasa-arvoasiantuntijalta

Vierailija
20.06.2019 |

On tämä hullu maailma. Kososen tytär haluaa leikkiä prinsessaleikkejä ja tämä on joku ongelma hänelle. Piti oikein oikeusministeriöstä pyytää apua tähän ongelmaan. Ei voikkaan postata Instagramiin niin edistyksellisiä ja suvaitsevaisia kuvia jossa tyttö leikkii sinisissä vaatteissa autojen kanssa.

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/780127-krista-kososen-tytolle…

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöille autoja ja legoja. Tuleva DIppi.

Vierailija
82/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tossahan Kosonen itse toteaa, että tärkeintä on, että lapsi saa olla juuri sellainen kuin on ja stereotyyppinen tyttöys on täysin okei. Miksi tästä meuhkataan?

Miksi Kososen piti mennä erityisesti neuvoja kyselemään joltain tasa-arvovaltuutetulta? Miksei vaan voinut antaa tytön leikkiä mitä leikkejä haluaa? Miksi itse tekee asiasta numeron?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka aloitti nämä ongelmat? Olisiko miehet, joiden mukaan ihmisen tulee olla mies ollakseen arvokas? Ymmärrän täysin Kristaa. Poikien kiinnostuksia ei kitkerä, koska poikia arvostetaan. Maailmalla on ollut tuhansia ja tuhansia vuosia aikaa hyväksyä naiset. Mitään ei ole tapahtunut. Siis naiseus on hyvä kitkeä pois. Sehän on surkeaa ja huonoa. Naiset itsekin abortoivat tyttönsä pois :)

Vierailija
84/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tästä siis päätellä, että monen tiedostavan perheen lapsen ei-valtavirtainen suuntautuminen ei oikeastaan olekaan lapsen omaa identiteettiä  tukeva, vaan vanhempien ohjaama? Jos tytölle koko lapsuutensa ajan tehdään aivopesua siitä, millainen lapsi (epätyttö) vanhemmille kelpaa, niin totta kai hänestä vähitellen sellainen tulee! Kun äiti kummastelee prinsessamekkoja ja kehuu maastopukuja, niin aika pian lapsi oppii, mikä perheessä on hyväksytty malli.

Aivopesullahan ne perinteisetkin mallit lapsille opetetaan. Tyttöjen ja poikien lelut ja leikit ovat ihan opittuja. Entisaikaan pojat leikkivät puuhevosilla, nykyään tytöt poneilla.

Ei välttämättä. Onhan sitä tutkittu, että leikeissä poikia kiinnostaa liike (ja tätä edustavat autot, hevoset, lentokoneet jne.), mutta tyttöjä kiinnostaa se, mitä lelulle tapahtuu (nukke menee nukkumaan, ponin harjaa voi letittää, kahvikuppiin voi kaataa kahvia jne.). Kyse ei ole aivopesusta, koska poikien on huomattu (päiväkotiolosuhteissa) leikkivän samoilla leluilla erilaisia leikkejä kuin tytöt.

Jatkuvasti saa lukea tämän kertomasi "totuuden" aivopesusta tietynlaiseen leikkiin, vaikka iso osa lapsista menee päiväkotiin ennen 2v ikää ja "oppii" leikit siellä.

Päiväkotihan se juuri opettaa tyttöjen ja poikien värit, lelut ja leikit. Minun lapseni leikkivät hyvinkin sukupuolineutraalisti, kunnes menivät päiväkotiin.

Ei päiväkoti sinänsä vaan siellä olevat lapset. En jaksa uskoa, että päiväkodissa opetettaisiin myöskään kiroilemaan, mutta kummasti ne kirosanat siellä tarttuu.

Kyllä meillä nimenomaan päiväkodin aikuiset ohjasivat tytöt ja pojat eri leikkeihin.

Meillä sama juttu: pojat päätyivät joka kerta leikkimään kauppaa ja kotia, tytöt sai autopelit ja rakennussarjat. Koska sukupuolineutraali kasvatus!

Ihan älytöntä tuo päiväkotimeininki, että jaetaan ensinnäkin lapset kahteen ryhmään sukupuolen perusteella. Siitä on sukupuolineutraalius kaukana.

En ihan allekirjoita tuota päiväkodin tätinä. Kyllä lapset saa leikkiä sitä mikä kiinnostaa, eikä jaeta (ainakaan meillä) mihinkään tyttö poika ryhmiin. Jokainen saa olla mitä on. Pieni prosentti esim. pojista haluaa pukeutua mekkoon ja hoitaa nukkeja. Ei sitä mitenkään kielletä, lapset saa itse valita leikkinsä. Mutta kyllä se vaan niin on, että pääasiassa tytöt tykkää hoitaa ja hyysätä nukkevauvoja. Pojat jo 1v. alkaen innostuu autoista sun muista vehkeistä. Ainakin meidän päiväkodissa saa kaikki leikkiä kaikkea ihan oman mielenkiinnon mukaan. Ei tarvi tästäkään asiasta tehdä vaikeempaa ku onkaan.

Vierailija
85/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni henkilökohtaisesti ällöttää tässä muka sukupuolineutraaliudessa se, että jos joku lapsi nyt kokee itsensä tytöksi tai pojaksi, niin vanhemmat yrittää väkisin sekoittaa lapsen pään. Antakaa sen tytön leikkiä niitä prinsessaleikkejä jos haluaa. Sille tytölle ei ole pakko tyrkyttää autoleikkejä tai poikaa pukea väkisin mekkoon. Tai hämmentää lasta sillä, että jos lapsi toteaa olevansa tyttö, niin selostetaan että kultapieni oletko varma? Voit olla myös poika jos haluat, tai älä ole kumpikaan. Ihan tosi, miksi koko sukupuoliasiasta pitää tehdä niin iso juttu? Ei ihme, että monet nuoret ei tiedä lainkaan mitä ovat, kun vanhemmat on niin ääliöitä.

Vain tyttölapsia abortoidaan sukupuolen takia, koska he eivät ole samassa roolissa kuin pojat. Tämän leikin aloittivat konservatiivit, eivät FEMinistit. Niin kauan kun tytöt ovat arvottomampia, tulee tytöistä tehdä poikamaisempia.

Ei kukaan poikien juttuja estä. Ne ovat arvokkaita. Tytöt ovat arvottomia miestenne mielestä. Siksi tyttöjä muutetaan.

Vierailija
86/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai poika haluaa olla prinsessa. Antaa olla. Eikö se oo sukupuolineutraalia.

Vierailija
87/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oli ehkä n 2,5 v ja annoin nuken. Poika työnsi syrjään ja pörräämistä se piti olla autoa legoja jne

Vierailija
88/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietittekö miksi tämä kohdistuu vain naisiin? Ei poikien leikkejä pidetä negatiivisina. Pojat kun niitä arvokkaita ovat. Nainen ei jatka nimeä tai tuo perheelle mitään arvokasta. Siksi tyttöjä inhotaan.

Ihan itse te naisetkin niitä tyttöjä valitatte viemäriin.

Vierailija
89/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jos olisin äiti, yrittäisin kai olla avarakatseinen prinsessaleikkien kanssa. Joitain ns. prinsessaominaisuuksia, kuten kauneudentajua ja oman inhimillisen haavoittuvuuden tunnustamista en pidä niin pahoina, vaikka toimijuutta prinsessarooleissa ihan ehdottomasti korostaisin. On ihmistyyppejä, jotka nauttivat jo lapsesta saakka nauttivat monista perinteisten sukupuoliroolien piirteistä, ja sen heille kyllä soisin. Siinä vaiheessa, kun esim tyttö/nainen aletaan nähdä vahvastii heikkouden, passiivisuuden ja avuttomuuden kautta, muodostuu näistä perinteisistä sukupuolirooleista irvokkaita ja vältettäviä.

Krista Kososta kohtaan haluaisin kyllä olla ihan inhimillinen. Minusta on tärkeää tunnustaa, jos omasta historiasta ja kokemuksista käsin jotkut piirteet lapsen toiminnassa ovat hankalia. Itsekin vähemmän perinteisenä naisena saattaisin prinsessaleikkien kanssa vähän nikotella, vaikka avarakatseisuuteen ja kaikkien hyväksymiseen pyrinkin, kuten kuitenkin ilmeisesti Kristakin. Jos omat heikkoudet lakaistaan maton alle, ne voivat omassa käytöksessä kuitenkin alitajunnan kautta purkautua esiin. Pahimmillaan ne ovat kaikkien muiden tiedossa, ja ihminen käyttäytyy todella puolueellisesti tajuamatta sitä itse. Samalla menetetään merkittävästi avarakatseisuuden eväistä: toisenlaisen aidosta ymmärtämisestä kun ei läheskään aina psyykkisesti käsitellä sitä, mikä toisessa häiritsee, ja mitä se itsestä kertoo.

Vierailija
90/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voinut ostaa hörhelöitä ei pinkkiä jne kun on poika. Hyvä niin.

Vierailija
91/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita juttuja , kun pojat ei ole saaneet poikien leluja.

Ne käyttää sitten hiustenkuivaajia aseina ja pärisee liikutellessaan tietsikoiden hiiriä.

Vierailija
92/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Olin minäkin lapsena prinsessa. Leikin myös barbeilla. Myöhemmin kävin intin ja kouluttauduin DI:ksi.

Prinsessat on jees!

Vierailija
93/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteleeko joku oikeasti, että joku prinsessavaihe muka kertoo jotain ihmisestä?

Ihan hyvin siitä tytöstä voi tulla vaikka lesbo, joiden puolesta Krista jo onkin marssinut,

Vierailija
94/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli upeita Barbeja. Virkkasinkin niille iltapukuja. Balettimekko oli hienointa, mitä tiesin.

Terveisin juristi ja osakas

Vierailija
95/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöille autoja ja legoja. Tuleva DIppi.

Mulla oli hitokseen leegoja.

DI

Vierailija
96/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Kososella on kosahtanut päähän julkisuus. Siinä ei auta mitkään arvot eikä moraali, jos on itseään ja omaa erinomaisuuttaan täynnä.

Vierailija
97/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär poliisiuniformuun ja pampun kanssa mäiskimään pihalle muita lapsia. Sitä se halus, mutta ei saanu. Tuli tyttö ja tuli prinsessat, ei käy. Mitä jos se tyttö haluaa leikkia niitä prinsessajuttuja? Pitääkö se väkipakottaa johonkin muuhun juttuun? Se siitä vapaudesta, jota nämä samat pässit jaksaa päivä peräänsä toitottaa. Tekevät itse aivan muuta, ja pyrkivät määrittämään sen, että miten täällä pitäis olla.

Vierailija
98/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missipaperinukkeja leikkaisin Avusta ja pukeuduin pitsin ja pastellihörhelöihin.

Nyt olen prosessiteollisuudessa toimiva insinööriakka.

Vierailija
99/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D :D

Kuin suoraan Pahkasiasta.

Krista Kosonen olisi leikiten voittanut Putouksen hahmokisan kun olisi esiintynyt ihan omana itsenään.

Eikö se esiintynyt? Raisa Reikä?

Vierailija
100/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse feministi henkeen ja vereen ja kannatan sukupuolten moninaisuutta.

Mutta. Jos lapsi itse kokee olevansa tyttömäinen niin miksi sille pitäisi jotain tehdä?

Oma veljenpoikani (2 v) rakastaa autoja ja kaikkea niihin liittyvää. Vein hänelle synttärilahjaksi leluauton ja hän oli innostunut siitä. En vienyt nukkea, että oppisi leikkimään tyttöjen leluilla. Olkoon rauhassa poikamainen. 

Suurin osa tytöistä käy sen prinsessavaiheen läpi. Odota 10 vuotta, niin tyttö saattaakin leikata tukkansa siiliksi, ottaa nenälävistyksen ja pukeutua vain mustiin. Ehkä Kosonen on sitten tyytyväinen?

Sama mulla. Lisäksi olen äärimmäisen sensitiivinen näissä sukupuoli jutuissa, mutta se tarkoittaa juuri sitä että kuuntelee lasta eikä ohjaa ulkoapäin. Jos tyttö _itse haluaa_ leikkiä prinsessaa ja poika autoilla niin mikäpä siinä. Samoin on ok jos halut menee päinvastoin. Mitään ei siis tyrkytetä/kielletä vain tavan vuoksi, vaan annetaan lapsen kasvaa rauhassa omaksi itsekseen.