Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Krista Kososen tytölle tuli prinsessavaihe – HS: Näyttelijä pyysi apua ministeriön tasa-arvoasiantuntijalta

Vierailija
20.06.2019 |

On tämä hullu maailma. Kososen tytär haluaa leikkiä prinsessaleikkejä ja tämä on joku ongelma hänelle. Piti oikein oikeusministeriöstä pyytää apua tähän ongelmaan. Ei voikkaan postata Instagramiin niin edistyksellisiä ja suvaitsevaisia kuvia jossa tyttö leikkii sinisissä vaatteissa autojen kanssa.

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/780127-krista-kososen-tytolle…

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis apua! Pitääkö olla huolissaan, kun lapsellani (tyttö) ei ole tullu prinsessa-vaihetta ollenkaan ja päiväkodissakin leikkii autoilla poikien kanssa, help, paniikki!

No ei se nykypäivänä ole mikään huono juttu, entisaikoina, kun lapset ja lapsenlapset oli vanhuudenturva, oli syytä paniikkiin. Toisaalta lesbous ja transmieheys ei automaattisesti tarkoita, etteikö lapsenlapsia tulisi.

No kommenttini oli lähinnä sarkasmia. Ei minua oikeasti huoleta prinsessa-vaiheen puuttuminen enkä luule, että lapsesta tulee transmies sen takia :D itsekin olen hieman tämmöinen poikatyttö ja tulen useimmiten paremmin toimeen miesten kuin naisten kanssa kaverina. Lapselle en ole opettanut mitään tyttöjen ja poikien juttuja erikseen. Ihan saa leikkiä niitä leikkejä, mitkä parhaalta itsestään tuntuu eikä päiväkodissakaan todellakaan opeteta mitään tyttöjen ja poikien juttuja, kuten täällä jotkut ovat väittäneet :D Eivät rajoita lapsen autoleikkejä tai muutakaan. Vaatetuksestaan ei myöskään ole liioin kiinnostunut. Mekko voi olla "tosi hieno" siinä missä vaikka Ryhmä Hau -paita ja housutkin.

Vierailija
62/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavinta tässä on se, että kyseinen tyyppi ei taatusti olisi kysellyt neuvoa mistään, jos hänen poikansa haluaisi pukeutua prinsessaksi. Silloin se olisi vaan hienoa ja sitä paasattaisiin joka haastattelussa "Annan poikani pukeutua prinsessamekkoon, koska hän haluaa!!!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tästä siis päätellä, että monen tiedostavan perheen lapsen ei-valtavirtainen suuntautuminen ei oikeastaan olekaan lapsen omaa identiteettiä  tukeva, vaan vanhempien ohjaama? Jos tytölle koko lapsuutensa ajan tehdään aivopesua siitä, millainen lapsi (epätyttö) vanhemmille kelpaa, niin totta kai hänestä vähitellen sellainen tulee! Kun äiti kummastelee prinsessamekkoja ja kehuu maastopukuja, niin aika pian lapsi oppii, mikä perheessä on hyväksytty malli.

Aivopesullahan ne perinteisetkin mallit lapsille opetetaan. Tyttöjen ja poikien lelut ja leikit ovat ihan opittuja. Entisaikaan pojat leikkivät puuhevosilla, nykyään tytöt poneilla.

Ei välttämättä. Onhan sitä tutkittu, että leikeissä poikia kiinnostaa liike (ja tätä edustavat autot, hevoset, lentokoneet jne.), mutta tyttöjä kiinnostaa se, mitä lelulle tapahtuu (nukke menee nukkumaan, ponin harjaa voi letittää, kahvikuppiin voi kaataa kahvia jne.). Kyse ei ole aivopesusta, koska poikien on huomattu (päiväkotiolosuhteissa) leikkivän samoilla leluilla erilaisia leikkejä kuin tytöt.

Jatkuvasti saa lukea tämän kertomasi "totuuden" aivopesusta tietynlaiseen leikkiin, vaikka iso osa lapsista menee päiväkotiin ennen 2v ikää ja "oppii" leikit siellä.

Hyvä pointti!!

Vaikka pojilla olisi Nukkeja, ei se tarkoita, että he alkaisivat leikkiä tytöille ominaisia leikkejä niillä.

Naapurin pojilla 2 v. ja 4 v. on nukke. Mutta arvatkaa vaan onko se jossain nukkumassa tai syömässä. Tai että sillä olisi vaatteita!? Ei.

Se lentää kaaressa uimapatjalle ja järveen. Ja kyllä on hauskaa!

Vierailija
64/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteilijat eivät loppupeleissä ole kovinkaan suvaitsevaisia. Ja olen itse taiteilija, mutta mut on eristetty noista piireistä väärien mielipiteiden takia. 

Vierailija
65/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis apua! Pitääkö olla huolissaan, kun lapsellani (tyttö) ei ole tullu prinsessa-vaihetta ollenkaan ja päiväkodissakin leikkii autoilla poikien kanssa, help, paniikki!

No ei se nykypäivänä ole mikään huono juttu, entisaikoina, kun lapset ja lapsenlapset oli vanhuudenturva, oli syytä paniikkiin. Toisaalta lesbous ja transmieheys ei automaattisesti tarkoita, etteikö lapsenlapsia tulisi.

No kommenttini oli lähinnä sarkasmia. Ei minua oikeasti huoleta prinsessa-vaiheen puuttuminen enkä luule, että lapsesta tulee transmies sen takia :D itsekin olen hieman tämmöinen poikatyttö ja tulen useimmiten paremmin toimeen miesten kuin naisten kanssa kaverina. Lapselle en ole opettanut mitään tyttöjen ja poikien juttuja erikseen. Ihan saa leikkiä niitä leikkejä, mitkä parhaalta itsestään tuntuu eikä päiväkodissakaan todellakaan opeteta mitään tyttöjen ja poikien juttuja, kuten täällä jotkut ovat väittäneet :D Eivät rajoita lapsen autoleikkejä tai muutakaan. Vaatetuksestaan ei myöskään ole liioin kiinnostunut. Mekko voi olla "tosi hieno" siinä missä vaikka Ryhmä Hau -paita ja housutkin.

Olihan se toki sarkasmia, mutta kyllähän se saattaa jostain kertoa, jos lapsella ei ole yhtään oman sukupuolen edustajaa kaverina.

Vierailija
66/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, mitä pahaa on prinsessoissa. Esim. monet Disney-prinsessat ovat loistavia esikuvia, monet heistä tekevät itsenäisesti päätöksiä, ovat rohkeita ja periksiantamattomia. Lähinnä Lumikki ja Ruusunen edustavat sitä stereotyypisempaa siipeä, mutta ei siinäkään musta ole mitään väärää, jos tykkää laittaa kotia, siivota ja hoivata muita. Tuhkimoakaan en näe niin stereotyyppisena, hän eli hyväksikäytettynä orjana omassa kodissaan ja oli menettänyt lähes kaiken, ei hänellä ollut oikein vaihtoehtoja kuin jäädä sinne tai joutua kadulle. Tuhkimokin tosin uskalsi panna muutaman kerran vastaan ja hänessäkin oli ivallisuutta, esim. kettuili talon kissalle. Muut prinsessat uhmasivat monesti yhteiskuntaa. Belle luki paljon ja torjui Gastonin, vaikka se oli siihen aikaan paheksuttua, Jasmine sai muutettua lain niin, ettei hänen tarvinnut naida prinssiä ja sai valita Aladdinin (mille myös osasi sanoa suorat sanat), Ariel uhmasi isäänsä ja hankki itselleen jalat, Mulan pelasti koko Kiinan, Pocahontas pysäytti sodan ja opetti luonnon kunnioittamisesta, Tiana oli ahkera ja perusti oman ravintolan, Tähkäpää karkasi kotoa ja pelasti Flynnin pinteestä usein... Jos tytöllä on mekko ja tiara, ei se tarkoita, että hän on samantien joku alistuva keittiön vanki, vaan tyttö voi olla hyvinkin neuvokas ja rohkea. Ite rakastan pukeutua mekkoihin vieläkin ja pidän naisellisuudesta, mutta oon silti arvoliberaali. Ei ne sulje toisiaan pois. Musta Kososelta hyvin kapeakatseista ajattelua eikä edusta kovin aitoa feminismiä.

Vierailija
67/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristan pitäisi olla äitinä iloinen ja tyytyväinen; prinsessavaihe pikkutytöllä on erittäin terve vaihe kehityksessä, lapsi nauttii olemassaolostaan ja tuntee olevansa ihana ja täydellinen. Vanhempien pitäisi tukea sitä ja samalla kasvattaa lapsensa itsetuntoa.

En usko tuohon, että prinsessavaihe olisi valtavan tärkeä, iloa siitä voi tietenkin tytölle olla. Itse olisin tykännyt tyttären prinsessavaiheesta, mutta omalleni ei sellaista tullut. Hameita hän käytti, kun niitä päälle puettiin juhliin, mutta oma-aloitteisesti ei koskaan. Nuket eivät juurikaan kiinnostaneet, eläimet kylläkin. Barbienuket erityisesti saivat kylmää kyytiä. Ostin niitä pari, tyttö kiitti kauniisti ja hävitti ne lelulaatikkonsa pohjalle samantien eikä koskaan niillä leikkinyt. Luovutin suosiolla, enkä enää ostellut nukkeja. Prinsessavaihetta ei koskaan tullut eikä edes teininä tullut vaihetta, jolloin oma ulkonäkö tai vaatteet olisivat olleet maailman tärkein asia.

Nykyisin tyttö opiskelee luonnontieteitä yliopistossa, asuu mukavan pojan kanssa ja avaa kauniit pitkät hiuksensa letiltä sekä pukeutuu mekkoihin edelleen vain halutessaan juhlistaa jotain tilaisuutta. Hän ei käytä koskaan paljastavia asuja ja meikkaa hillitysti ja on aika konservatiivinen elämänvalinnoissaan. 

Jokainen tyttö (Ja poika) on omanlaisensa ja kasvaa omalla tyylillään. Vanhemman täyttyy kunnioittaa lapsen persoonaa, eikä tuijottaa liikaa sukupuolta tai kasvatusoppaita.

Vierailija
68/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, mitä pahaa on prinsessoissa. Esim. monet Disney-prinsessat ovat loistavia esikuvia, monet heistä tekevät itsenäisesti päätöksiä, ovat rohkeita ja periksiantamattomia. Lähinnä Lumikki ja Ruusunen edustavat sitä stereotyypisempaa siipeä, mutta ei siinäkään musta ole mitään väärää, jos tykkää laittaa kotia, siivota ja hoivata muita. Tuhkimoakaan en näe niin stereotyyppisena, hän eli hyväksikäytettynä orjana omassa kodissaan ja oli menettänyt lähes kaiken, ei hänellä ollut oikein vaihtoehtoja kuin jäädä sinne tai joutua kadulle. Tuhkimokin tosin uskalsi panna muutaman kerran vastaan ja hänessäkin oli ivallisuutta, esim. kettuili talon kissalle. Muut prinsessat uhmasivat monesti yhteiskuntaa. Belle luki paljon ja torjui Gastonin, vaikka se oli siihen aikaan paheksuttua, Jasmine sai muutettua lain niin, ettei hänen tarvinnut naida prinssiä ja sai valita Aladdinin (mille myös osasi sanoa suorat sanat), Ariel uhmasi isäänsä ja hankki itselleen jalat, Mulan pelasti koko Kiinan, Pocahontas pysäytti sodan ja opetti luonnon kunnioittamisesta, Tiana oli ahkera ja perusti oman ravintolan, Tähkäpää karkasi kotoa ja pelasti Flynnin pinteestä usein... Jos tytöllä on mekko ja tiara, ei se tarkoita, että hän on samantien joku alistuva keittiön vanki, vaan tyttö voi olla hyvinkin neuvokas ja rohkea. Ite rakastan pukeutua mekkoihin vieläkin ja pidän naisellisuudesta, mutta oon silti arvoliberaali. Ei ne sulje toisiaan pois. Musta Kososelta hyvin kapeakatseista ajattelua eikä edusta kovin aitoa feminismiä.

Minusta taas on kapeakatseista väittää, että joku ei ole aito feministi jos ei tykkää Disneyn prinsessoista. Maailmankirjallisuudessa on niin paljon muutakin.

Vierailija
69/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Ja sanoinko niin, ettei ole aito feministi, jos ei tykkää Disney-prinsessoista? Sanoin tai tarkoitin sitä, että on kapeakatseista ajatella, etteikö prinsessoista tykkäävä tyttö voisi olla myös itsenäinen ja rohkea ja kerroin esimerkkejä Disneyn kautta. Totta kai maailmassa on paljon muutakin kuin Disney ja monissa kirjoissa hyviä esikuvia, mutta otin sen esimerkiksi, koska Disneyn monet tuntee parhaiten ja se on osa monien lapsuutta. 

Vierailija
70/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D :D

Kuin suoraan Pahkasiasta.

Vierailija
71/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:D :D

Kuin suoraan Pahkasiasta.

Krista Kosonen olisi leikiten voittanut Putouksen hahmokisan kun olisi esiintynyt ihan omana itsenään.

Vierailija
72/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te feministejä aina parjaatte? Miehet ovat tämän kaiken aloittaneet. Miehet eivät halua tyttöjä sukunimen, prinsessajuttujen takia ja MIEHET pitää naisten aloja ja kiinnostuksen kohteita huonoina. Taas naisen kimpussa.

Miehet ne teitä inhoaa. Ei tyttöjen juttuja ole koskaan konservatiivit hyväksyneet. Nainen on heikko jos ei tienaa ja ole kuin mies. Siksi pojat on toivotumpia.

Miehet ne haluaa kitkeä kaiken naisellisen ja tyttölapset pois yhteiskunnasta.

Vierailija
73/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt nousi ketjun taso! Ihana alba sukunimihullu tuli piristämään meitä! Nyt ketju loppuu voi vitsi, kun kukaan ei enää jaksa lukea tätä.

Vierailija
74/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta lapsuudesta muistan sen, että leikin lähes kaikilla leluilla. Minulla oli barbeja, vauvanukkeja, mutta myös isäni tekemät puiset kuorma-autot sekä muita leikkiautoja. Oikeastaan yhdistelin niitä leikissäni ja esim vein barbit ajelulla autolla. Minulla ei ollut mitään prinsessa vaihetta lainkaan ja oikeastaan inhosin jo pienenä vaaleanpunaista väriä. Muuten silti oli vaatteita ihan laidasta laitaan ja eri värisiä. Vanhempani eivät olleet kaikissa asioissa mitään parhaita, mutta oikeastaan sain kyllä lapsena olla sellainen kuin halusin ja eivät koskaan puuttuneet siihen millä leluilla leikin tai minkävärisiä vaatteita minulla oli. En minulla tainnut nyt ihan virallisia poikien vaatteita silti olla vaan joskus jotain unisex vaatteita ( printtipaitoja yms). Kuitenkin asiat tavallaan menivät omalla painollaan ja vaikka mistään "tasa-arvosta ja sukupuolista" ei puhuttukaan niin toisaalta miedän perheessä ei niihin myöskään kiinnitetty huomiota esim pukeutumiseen ja leikkeihin vaan sain aina silti olla sellainen kuin halusin ja rajoituksia ei ollut. Minusta tällainen on toisaalta hyvä ja neutraali lähestymistapa eli ideaa ei tuputeta, mutta kuitenkin hyväksytään lapsen toiveet.

Mulla samantapaisesti, tykkäsin eniten barbeista ja hevosilla leikkimisestä, mutta oli mulla omia pikkuautojakin, jolla joskus leikein. Ulkona leikittiin naapurilasten kanssa pihaleikkejä. En tykännyt mekoista, enkä pinkistä väristä vaan pidin sitä nolona. Eipä 90-luvulla kauheasti muodistakaan välitetty, joten kuljin normi t-paidassa ja jossain trikoo-verkkari-sammari-linjalla. Teininä aloin vasta kiinnostua ulkonäestö ja rupesin meikkaamaan ja välittämään vaatteidta. Ei ollut erikseen ”sukupuolineutraaliakasvatusta” vaan tavallista kasvatusta, jossa lapsi sai olla lapsi sen enempää motään korostaen.

Vierailija
75/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä toi nainen on vetänyt? Pidin aiemmin ihan symppiksenä, nyt kyllä menee liian pitkälle.

Jos lapsensa olisi poika joka tykkää monsteriautoista, vaikeroisiko silloinkin?

P.s. olen itse erittäin vapaamielinen, ja se ulottuu siihenkin, että lapsi saa halutessaan pukeutua pinkkiin kolttuun, sukupuolestaan riippumatta.

En pysty katsomaan tämän henkilön esityksiä, koska hänen arvomaailmansa on väärä.

Vierailija
76/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttääkö nyyh kun nimenne on syy siihen että naiset ei ole arvokkaita? Huom. Miesten mielestä nimenomaan. On ne miehet aika kieroja!

Vierailija
77/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kukaan ei halua tyttölapsia, niin miksi tytöistä ei saisi kitkeä pois niitä huonoja piirteitä? Mikä järki on olla heikko ja surkea? Miksi vaihdatte nimenne kun miehet vihaa kaikkia naisia vain enemmän?

Itse en ostaisi tytölle mitään pinkkiä. Saa luvan olla poika kaikessa. Pojat ovat kaikissa kulttuureissa parempia, eli silloin tähdätään parempaan.

Vierailija
78/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni henkilökohtaisesti ällöttää tässä muka sukupuolineutraaliudessa se, että jos joku lapsi nyt kokee itsensä tytöksi tai pojaksi, niin vanhemmat yrittää väkisin sekoittaa lapsen pään. Antakaa sen tytön leikkiä niitä prinsessaleikkejä jos haluaa. Sille tytölle ei ole pakko tyrkyttää autoleikkejä tai poikaa pukea väkisin mekkoon. Tai hämmentää lasta sillä, että jos lapsi toteaa olevansa tyttö, niin selostetaan että kultapieni oletko varma? Voit olla myös poika jos haluat, tai älä ole kumpikaan. Ihan tosi, miksi koko sukupuoliasiasta pitää tehdä niin iso juttu? Ei ihme, että monet nuoret ei tiedä lainkaan mitä ovat, kun vanhemmat on niin ääliöitä.

Vierailija
79/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossahan Kosonen itse toteaa, että tärkeintä on, että lapsi saa olla juuri sellainen kuin on ja stereotyyppinen tyttöys on täysin okei. Miksi tästä meuhkataan?

Vierailija
80/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo tyttöä mutten olisi ostanut barbeja.