Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Krista Kososen tytölle tuli prinsessavaihe – HS: Näyttelijä pyysi apua ministeriön tasa-arvoasiantuntijalta

Vierailija
20.06.2019 |

On tämä hullu maailma. Kososen tytär haluaa leikkiä prinsessaleikkejä ja tämä on joku ongelma hänelle. Piti oikein oikeusministeriöstä pyytää apua tähän ongelmaan. Ei voikkaan postata Instagramiin niin edistyksellisiä ja suvaitsevaisia kuvia jossa tyttö leikkii sinisissä vaatteissa autojen kanssa.

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/780127-krista-kososen-tytolle…

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri teidän kaltaisten vuoksi kulttuuri on vielä niin vanhoillinen, että tuokin tyttö on jo vain kolmevuotiaana jo omaksunut naisten käsittämättömiä ulkonäköpaineita ja naiseuteen kulttuurillisesti liitettyjä asioita. On vain vastuullista että äiti huomaa asian ja on huolissaan, ja kertoo lapselle tämän olevan arvokas luonnostaankin.

Ja ne 3-vuotiaat pojat, joilla on vaihe, että haluavat käyttää koruja ja mekkoja ovat mitä?

Vierailija
42/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri teidän kaltaisten vuoksi kulttuuri on vielä niin vanhoillinen, että tuokin tyttö on jo vain kolmevuotiaana jo omaksunut naisten käsittämättömiä ulkonäköpaineita ja naiseuteen kulttuurillisesti liitettyjä asioita. On vain vastuullista että äiti huomaa asian ja on huolissaan, ja kertoo lapselle tämän olevan arvokas luonnostaankin.

Kannattaa antaa sille lapselle kaikenlaista touhuttavaa. Urheilua, liikuntaa, eläintenhoitoa, retkeilyä, tiedejuttuja, pihahommia, musiikkia jne. Ei jumahda pelkkiin tyttöjen prinsessa/poikien auto -leikkeihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tästä siis päätellä, että monen tiedostavan perheen lapsen ei-valtavirtainen suuntautuminen ei oikeastaan olekaan lapsen omaa identiteettiä  tukeva, vaan vanhempien ohjaama? Jos tytölle koko lapsuutensa ajan tehdään aivopesua siitä, millainen lapsi (epätyttö) vanhemmille kelpaa, niin totta kai hänestä vähitellen sellainen tulee! Kun äiti kummastelee prinsessamekkoja ja kehuu maastopukuja, niin aika pian lapsi oppii, mikä perheessä on hyväksytty malli.

Aivopesullahan ne perinteisetkin mallit lapsille opetetaan. Tyttöjen ja poikien lelut ja leikit ovat ihan opittuja. Entisaikaan pojat leikkivät puuhevosilla, nykyään tytöt poneilla.

Mun lapsenlapsi poika leikkii meillä äitinsä vanhoilla leluilla. Kummasti se sieltä löytää ne harvat autoa tai junaa muistuttavat lelut. Pehmoleluista tykkää kyllä myös. Ja kukkien kastelusta.  :)

Onko poika kasvatettu jossain kulttuurillisessa ja sosiaalisessa tyhjiössä, missä lapsi ei ole mitenkään voinut imeä vaikutteita ympärillä olevista ihmisistä ja siitä, miten sukupuolten on sallittua käyttäytyä kulttuurillisesti?

Jotkut ovat kyllä aika sokeita ympäristölle, jos eivät huomaa, kuinka jo parivuotias lapsi oppii matkimalla samansukupuolista vanhempaansa. Ei se käyttäytyminen mistään synnynnäisestä tule, vaan oppimalla...

Vierailija
44/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi nyt leikkii mitä leikkii. Välillä prinsessa ja välillä soturi. Miksi lapsi ei saisi olla mitä hän on? Eikö saa olla kaunis ja ihanakin joskus

Vierailija
45/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt vaikka lukisitte koko jutun ennen kuin alatte vouhkaamaan. Kohuotsikko, toimittaja vääntää juttua tyhjästä. 

Nimenomaan. Itse en näe tässä mitään ongelmaa. Ymmärsin asian niin, että Kososta on huolettanut se, että lapsi kokee olevansa kaunis vain prinsessavaatteisiin tälläytyneenä. Siihen kysynyt mielipidettä asiantuntijalta.

3-vuotias kokee olevansa kaunis? Ongelma tässä on ihan äidin korvien välissä.

Ongelma on kauneuden pakkosyöttö. Aivopesu alkaa jo lapsena. Tuhkimokin on kaunis kun ensin on puettu ja laitettu prinsessaksi. Kuinka monta kuvaa on Tuhkimosta palvelijana?

Ehkä me poimimme saduista eri asioita jo lapsena. Joku poimi Tuhkimosta miehensaalistuksen ja kauneuden palvonnan. Joku tajusi, kuinka arvokasta työtä Tuhkimo teki palvellessaan muita.

Vierailija
46/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tästä siis päätellä, että monen tiedostavan perheen lapsen ei-valtavirtainen suuntautuminen ei oikeastaan olekaan lapsen omaa identiteettiä  tukeva, vaan vanhempien ohjaama? Jos tytölle koko lapsuutensa ajan tehdään aivopesua siitä, millainen lapsi (epätyttö) vanhemmille kelpaa, niin totta kai hänestä vähitellen sellainen tulee! Kun äiti kummastelee prinsessamekkoja ja kehuu maastopukuja, niin aika pian lapsi oppii, mikä perheessä on hyväksytty malli.

Aivopesullahan ne perinteisetkin mallit lapsille opetetaan. Tyttöjen ja poikien lelut ja leikit ovat ihan opittuja. Entisaikaan pojat leikkivät puuhevosilla, nykyään tytöt poneilla.

Mun lapsenlapsi poika leikkii meillä äitinsä vanhoilla leluilla. Kummasti se sieltä löytää ne harvat autoa tai junaa muistuttavat lelut. Pehmoleluista tykkää kyllä myös. Ja kukkien kastelusta.  :)

Onko poika kasvatettu jossain kulttuurillisessa ja sosiaalisessa tyhjiössä, missä lapsi ei ole mitenkään voinut imeä vaikutteita ympärillä olevista ihmisistä ja siitä, miten sukupuolten on sallittua käyttäytyä kulttuurillisesti?

Jotkut ovat kyllä aika sokeita ympäristölle, jos eivät huomaa, kuinka jo parivuotias lapsi oppii matkimalla samansukupuolista vanhempaansa. Ei se käyttäytyminen mistään synnynnäisestä tule, vaan oppimalla...

Kyllä siellä on synnynnäistäkin. Oma tyttäreni on aina ollut enemmän prinsessa kuin minä. Olen ollut enemmänkin sellainen rämäpää ja koheltaja. Ennemminkin minä olen oppinut tyttäreltäni naisellisuutta.

Vierailija
47/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt vaikka lukisitte koko jutun ennen kuin alatte vouhkaamaan. Kohuotsikko, toimittaja vääntää juttua tyhjästä. 

Nimenomaan. Itse en näe tässä mitään ongelmaa. Ymmärsin asian niin, että Kososta on huolettanut se, että lapsi kokee olevansa kaunis vain prinsessavaatteisiin tälläytyneenä. Siihen kysynyt mielipidettä asiantuntijalta.

Ongelma on kauneuden pakkosyöttö. Aivopesu alkaa jo lapsena. Tuhkimokin on kaunis kun ensin on puettu ja laitettu prinsessaksi. Kuinka monta kuvaa on Tuhkimosta palvelijana?

Ehkä me poimimme saduista eri asioita jo lapsena. Joku poimi Tuhkimosta miehensaalistuksen ja kauneuden palvonnan. Joku tajusi, kuinka arvokasta työtä Tuhkimo teki palvellessaan muita.

Minä tykkäsin siitä, kuinka Tuhkimo oli eläinten ystävä.

Vierailija
48/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joku tajusi olla arvostamatta kyseistä satua, ja ei sitten päätynytkään huonopalkkaiseen ja aliarvostettuun palvelijatyöhön, ja uskomaan, että vain prinssin löytyminen ja kauneus voisi tehdä hänet onnelliseksi.

Vierailija
49/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krista tekee tästä numeron, jottei missään ajateltaisi että Hän tuputtaa "perinteisiä" rooleja lapselleen.

Todella käy mielessä, että poikalapsi saisi sitten aivan vapaasti leikkiä prinsessaa, olis ihanan edistyksellistä jne.

Lapsi on oma persoonansa, ei vanhemman egon jatke...

Vierailija
50/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kauneudesta on hyötyä. Ollut hyötyä Kristallekin ja paljon.

Vierailija
51/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joku tajusi olla arvostamatta kyseistä satua, ja ei sitten päätynytkään huonopalkkaiseen ja aliarvostettuun palvelijatyöhön, ja uskomaan, että vain prinssin löytyminen ja kauneus voisi tehdä hänet onnelliseksi.

Miksi palveluammatteja pitää dissata ja prinsessa-ammatteja (mm. naisnäyttelijä) hehkuttaa?

Vierailija
52/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä on synnynnäistäkin. Oma tyttäreni on aina ollut enemmän prinsessa kuin minä. Olen ollut enemmänkin sellainen rämäpää ja koheltaja. Ennemminkin minä olen oppinut tyttäreltäni naisellisuutta.

Esim. tyttö kiljuu hämähäkkejä ja minä en ole niistä moksiskaan.

Vierailija
53/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kauneudesta on hyötyä. Ollut hyötyä Kristallekin ja paljon.

Sehän tästä tekeekin niin kornia.

Vierailija
54/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi palveluammatteja pitää dissata ja prinsessa-ammatteja (mm. naisnäyttelijä) hehkuttaa?

Kysypä se niiltä, jotka määrittelevät sen, että naisen euro on 80 senttiä ja haukkuvat täällä esim. hoitajia. Tai niiltä, jotka viime hallituskaudella kohdistivat leikkaustoimia juuri naisvaltaisiin palvelualoihin. Eli konservatiiveilta, jotka aivopesevät naisia sellaiseen käyttäytymiseen ja aloille, joita sitten itsekin salaa halveksivat.

Vierailija
55/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika fiksustihan Kosonen on toiminut kun ei tytärtään pakottanut ja kysyi vieläpä neuvoa asiantuntijoilta. Itse kun olin lapsi, niin lähiympäristössä oli pelkästään tyttöjä, enkä poikana oikein ymmärtänyt heidän leikkejään, nuket ja kiiltokuvat olivat vieraita asioita eikä kiinnostaneet itseäni yhtään. Saatiin siis kasvaa ilman päiväkoteja ja ulkoista ohjausta.

Vierailija
56/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

''Lopputuloksena Kosonen on toistaiseksi hyväksynyt tyttärensä konservatiivisuuden. Siis esimerkiksi sen, että lapsi haluaa ensimmäisenä tietää, onko ihminen tyttö vai poika.''

Sääliksi käy lapsia jotka syntyy nykypäivänä tähän maailmaan ja etenkin perheeseen jossa mietitään tälläisiä asioita.

Lähes kaikki lapset on konservatiiveja, kunnes niistä tulee teinejä ja nuoria aikuisia ja alkavat ajattelemaan omilla aivoillaan.

Vierailija
57/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta lapsuudesta muistan sen, että leikin lähes kaikilla leluilla. Minulla oli barbeja, vauvanukkeja, mutta myös isäni tekemät puiset kuorma-autot sekä muita leikkiautoja. Oikeastaan yhdistelin niitä leikissäni ja esim vein barbit ajelulla autolla. Minulla ei ollut mitään prinsessa vaihetta lainkaan ja oikeastaan inhosin jo pienenä vaaleanpunaista väriä. Muuten silti oli vaatteita ihan laidasta laitaan ja eri värisiä. Vanhempani eivät olleet kaikissa asioissa mitään parhaita, mutta oikeastaan sain kyllä lapsena olla sellainen kuin halusin ja eivät koskaan puuttuneet siihen millä leluilla leikin tai minkävärisiä vaatteita minulla oli. En minulla tainnut nyt ihan virallisia poikien vaatteita silti olla vaan joskus jotain unisex vaatteita ( printtipaitoja yms). Kuitenkin asiat tavallaan menivät omalla painollaan ja vaikka mistään "tasa-arvosta ja sukupuolista" ei puhuttukaan niin toisaalta miedän perheessä ei niihin myöskään kiinnitetty huomiota esim pukeutumiseen ja leikkeihin vaan sain aina silti olla sellainen kuin halusin ja rajoituksia ei ollut. Minusta tällainen on toisaalta hyvä ja neutraali lähestymistapa eli ideaa ei tuputeta, mutta kuitenkin hyväksytään lapsen toiveet.

Vierailija
58/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Onhan sitä tutkittu, että leikeissä poikia kiinnostaa liike (ja tätä edustavat autot, hevoset, lentokoneet jne.), mutta tyttöjä kiinnostaa se, mitä lelulle tapahtuu (nukke menee nukkumaan, ponin harjaa voi letittää, kahvikuppiin voi kaataa kahvia jne.). Kyse ei ole aivopesusta, koska poikien on huomattu (päiväkotiolosuhteissa) leikkivän samoilla leluilla erilaisia leikkejä kuin tytöt.

Jatkuvasti saa lukea tämän kertomasi "totuuden" aivopesusta tietynlaiseen leikkiin, vaikka iso osa lapsista menee päiväkotiin ennen 2v ikää ja "oppii" leikit siellä.

Toimintaleikkejä voi leikkiä myös nukeilla ja tunneperäisiä leikkejä näytellä autoilla. Omassa lapsuudessani oli Transformers-robotit suosiossa, niillä tytötkin leikkivät pitkiä draamaleikkejä. Mutta viimeisimpien tutkimusten mukaan miesten ja naisten aivoja ei yksinkertaisesti ole olemassa ja ainoa vaikuttava tekijä on puberteetin tuoma hormonitoiminta, joten pikkulasten eriävä käytös on silkkaa sosialisaatiota eikä jotain höpönlöpöä jonka mukaan tyttöjen aivot vaan biologisesti käskevät hoivaamaan nukkeja. 

Alkuperäiseen uutiseen kommentoin vain että klikkiotsikosta huolimatta Kosonen teki jo typerästi siinä että viitsi edes ajatella asiaa sen verran että meni kyselemään apuja tytön prinsessavaiheeseen. Tuntuu että neuroottiset vanhemmat unohtavat että lapsuudessa käydään noin miljoona vaihetta läpi oman identiteetin muodostuessa. Anna tytön leikkiä prinsessaleikkejä, ehkä vuoden päästä muuttuukin poikatytöksi ja sitten Krista voi hykerrellä saavutuksiaan erikoissuvaitsevaisena äitinä. 

Vierailija
59/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis apua! Pitääkö olla huolissaan, kun lapsellani (tyttö) ei ole tullu prinsessa-vaihetta ollenkaan ja päiväkodissakin leikkii autoilla poikien kanssa, help, paniikki!

Vierailija
60/114 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis apua! Pitääkö olla huolissaan, kun lapsellani (tyttö) ei ole tullu prinsessa-vaihetta ollenkaan ja päiväkodissakin leikkii autoilla poikien kanssa, help, paniikki!

No ei se nykypäivänä ole mikään huono juttu, entisaikoina, kun lapset ja lapsenlapset oli vanhuudenturva, oli syytä paniikkiin. Toisaalta lesbous ja transmieheys ei automaattisesti tarkoita, etteikö lapsenlapsia tulisi.