Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Seksuaaliväkivalta parisuhteessa jää usein tabuksi. Usein uhri itsekään ei heti tajua, miten väärin hänelle on tehty.

Vierailija
05.06.2019 |

Seksuaaliväkivalta parisuhteessa jää usein tabuksi. Usein uhri itsekään ei heti tajua, miten väärin hänelle on tehty.
Kaikki alkoi ihanasti. Tavalla, jolla lähes kaikki parisuhteet alkavat: oli hellyyttä, seksiä ja läheisyyttä.

– Mikään ei viitannut ongelmiin, olimme hirveän rakastuneita., 24-vuotias oululainen Ella muistelee.

Hän tapasi tuolloisen miesystävänsä sosiaalisen median välityksellä ollessaan vasta 17-vuotias. Aluksi suuri ikäero mietitytti.

- Hän oli minua melkein seitsemää vuotta vanhempi. Ehdin täyttää 18 ennen kuin aloimme seurustella, mutta kyllähän siinä iässä tuollainen ikäero tuntui valtavalta.

Vajaa vuosi myöhemmin pari muutti
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3e06a40e-f475-4f6b-9544-17ab5a767344

Kommentit (239)

Vierailija
81/239 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takaisin tuohon aloitukseen. Tuo nainenhan on tehnyt itselleen vääryyttä jo siinä vaiheessa, kun on jäänyt suhteeseen, jossa miehellä on muitakin partnereita. Ei ole edes halunnut harrastaa seksiä miehen kanssa. Parisuhde on ollut jo ohi, mutta jostain syystä ei ole halunnut luopua saavutetuista eduistako?

Olipa tilanne mikä tahansa, se ei oikeuta miestä raiskaamaan kyseistä naista, eikä käyttämään häntä hyväksi. 

Vierailija
82/239 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistan kysymyksen, hyvät Vauva-palstan mammat, tyttöystäväni kerran herätti minut kopeloimalla muniani, hyväilemällä ja suutelemalla väkisin. Sanoin etten jaksa ryhtyä seksiin kun on työpäivä edessä ja esitin nukkuvaa että hän ennenpitkää lopettaisi. Siinä melkoinen tovi menikin ennenkuin hän lopetti.

Raiskasiko hän minut vai ei? Minä sanoin ei, hänen kätensä olivat minun sukupuolielimellä ja yritin hiljaisuudella saada hänet lopettamaan.

Hyvin epämiellyttävältä kuulostaa. Seksuaalista ahdistelua vähintään, ei varmaan kuitenkaan raiskaus, koska hän lopetti eikä edennyt yhdyntään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/239 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan edes haluaisi nukkua toisen aikuisen kanssa samassa sängyssä, jos ei olisi seksi mielessä? Paljon mukavampaa nukkua yksin. Saa pyöriä koko sängyn leveydeltä ihan vapaasti. Eikä tarvi kuunnella kenenkään kuorsausta.

Siksi, että fyysinen läheisyys (esim. lusikassa nukkuminen, tai sitten vaikka vain toisen ihmisen hengityksen kuuleminen siitä viereltä) on tutkitusti hyvää tekevä asia. Siis pelkkä läheisyys, joka on eri asia kuin seksi. Hyvin monet ihmiset kaipaavat läheisyyttä, haluamatta kuitenkaan seksiä.

Uskomatonta, että tällainen perusasia pitää aikuiselle miehelle erikseen opettaa.

En ole ap, mutta paljonko sinulla on kokemusta miehenä olosta ja stondaamisesta? Aivan niin. Älä höpötä. Ei tulisi mieleenkään lähteä kiinnostavankaan naisen matkaan jos 100% varmasti ei saisi seksiä. Miksi ihmeessä lähteä kiusaamaan itseään ja seisottamaan yötä. Mielummin puhelinro ja uutta yhteyttä myöhemmin

mies51v

Vierailija
84/239 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon takia en halua puolisoa. Miehet vihaavat naisia.

Ota itsellesi sitten sellainen siilitukkainen, kaljaa juova butch-feministilesbo?

Vierailija
85/239 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan edes haluaisi nukkua toisen aikuisen kanssa samassa sängyssä, jos ei olisi seksi mielessä? Paljon mukavampaa nukkua yksin. Saa pyöriä koko sängyn leveydeltä ihan vapaasti. Eikä tarvi kuunnella kenenkään kuorsausta.

Siksi, että fyysinen läheisyys (esim. lusikassa nukkuminen, tai sitten vaikka vain toisen ihmisen hengityksen kuuleminen siitä viereltä) on tutkitusti hyvää tekevä asia. Siis pelkkä läheisyys, joka on eri asia kuin seksi. Hyvin monet ihmiset kaipaavat läheisyyttä, haluamatta kuitenkaan seksiä.

Uskomatonta, että tällainen perusasia pitää aikuiselle miehelle erikseen opettaa.

En ole mies. Läheisyys on kivaa, muttei silloin kun haluaa nukkua.

Vierailija
86/239 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takaisin tuohon aloitukseen. Tuo nainenhan on tehnyt itselleen vääryyttä jo siinä vaiheessa, kun on jäänyt suhteeseen, jossa miehellä on muitakin partnereita. Ei ole edes halunnut harrastaa seksiä miehen kanssa. Parisuhde on ollut jo ohi, mutta jostain syystä ei ole halunnut luopua saavutetuista eduistako?

Olipa tilanne mikä tahansa, se ei oikeuta miestä raiskaamaan kyseistä naista, eikä käyttämään häntä hyväksi. 

Ei oikeuta ei. Mutta ihmettelen, miksei tuo nainen tajunnut heittää moista ukkoa pihalle ajoissa.

Vierailija
87/239 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies51v kuulostat ihan kauhealta! Toivottavasti en joudu ikinä läheisemmällä tasolla kohtaamaan tuollaista miestä!

N25

Vierailija
88/239 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi olla vaikea hahmottaa, mutta ihmiset kokee eri asiat eri tavoin. Se että sinä et asiasta traumatisoitunut, ei tarkoita että kukaan ei voi traumatisoitua.

Siksi traumatisoituminen ei olekaan kriteeri seksuaaliväkivallalle, mitä tuo parisuhteessa yöunilta herättäminen sormeilulla hädin tuskin on. Jos menisimme tunteet aina edellä, jotkut ihmiset traumatisoituvat jo ihmisen tuijotuksesta, joten ehkä tuijottaminen pitäisi laskea myös raiskaukseksi?

Vierailija
89/239 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa näitä lusikoita sun muita kuin vastarakastuneena. Joskus uni on enemmän tarpeen kuin seksi. Tai oikeastaan aika usein.

Vierailija
90/239 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kyseessä tosiaan raískaus kun kyseinen nainen ei ole ilmeisesti missään vaiheessa ilmaissut ettei halua, saati kieltänyt? Ihan näin tämänhetkisten lakipykälien mukaan.

Enkä mitenkään vähättele naisen kokemusta kunhan mietin.

Sulla on asennetarkistuksen paikka. Oletko todella sitä mieltä, että yhdynnän aloittaminen vielä nukkuvan ihmisen kanssa ei olisi raiskaus?

Tietenkin on, mutta nainen herättyään ei ilmaissut ettei halua eikä kieltänyt miestä jatkamasta. Kyseessä oli kuitenkin parisuhde eikä mikään tuntematon ihminen.

Eikö vasta ole suunnitteilla se laki että vain suostumuksen antaminen tekee seksistä ei-rai skauksen?

Kun ihminen nukkuu, niin hän nukkuu. Jos siinä joku aloittaa seksin hänen kanssaan, niin suostumusta ei ole annettu. Silloin se on aloitettu ilman lupaa ja se on raiskaus.

Olen kyllä eri mieltä. lähes 40 vuoden panokokemuksella. kaikissa suhteissa olen aamuyöstä jos olen heränny stondikseen niin alkanut lähestyä vastakkaista sukupuolta ja en muista tapausta, jossa homma ei olisi edennyt odotusten mukaan. Tämä siis suhteessa ja minun mielestä tämä kuuluu parisuhteeseen. Tiukka EI tarkoittaa tiestystikin ei. Tämä on selvä

mies51v

Mun mielestä on kans kiva herätä miehen stondikseen itseäni vasten ja harrastaa seksiä vielä vähän unentokkurassa. Miksei olisi? Enhän mä edes päädy mihinkään sänkyyn jonkun tuntemattoman kanssa. Se lupa on annettu jo silloin, kun on omaan sänkyyn päästetty.

N 50v

Tämä on täysin virheellistä tietoa. Sinä ehkä voit olla niin pimeä, mutta se ei tarkoita, että muut naiset olisivat yhtä auliita jakamaan. Monet naiset haluavat tutustua ensin ja luoda läheisyyttä ja luottamusta ennen kuin aloittavat seksin harrastamisen. Olen nukkunut, siis nukkunut neljän eri miehen kanssa elämäni aikana ja tein selväksi, että seksiä ei ole tulossa. Sillä yhdessä olemisella, nukkumisella, vähittäin etenevällä toisen mieleen ja kehoon tutustumisella voidaan sitten ajan kanssa edetä siihen seksiin mikäli molemmista siltä tuntuu. Samassa sängyssä oleminen EI ole mikään seksilupa!

Onko se sitten kiusaamista vai härnäämistä?

Kun on selkeät pelisäännöt, ei tule näitä "väärinymmärryksiä". Jos en halua harrastaa miehen kanssa seksiä, hän ei pääse edes mun kotiin yöaikaan. Sen olen elämäni aikana oppinut. On vaarallista luulla, että "ei" riittäisi kaikille.

N50

Eli naisen pitää kohdella kaikkia miehiä potentiaalisina vaaroina itselleen, niinkö?

Kyllä, kunnes tuntee miehen tarpeeksi hyvin.

N50

Onhan se hyvä olla varovainen miesten kanssa, mutta raiskaus on kuitenkin sen raiskaajan syy. Ei naisen syy, joka ei tajunnut olla riittävän epäluuloinen.

Ei se syyllisen löytäminen enää paljon lohduta siinä tapauksessa, kun raiskaus on jo tapahtunut. Joitakin asioita vaan kannattaa ennakoida.

Vierailija
91/239 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi olla vaikea hahmottaa, mutta ihmiset kokee eri asiat eri tavoin. Se että sinä et asiasta traumatisoitunut, ei tarkoita että kukaan ei voi traumatisoitua.

Siksi traumatisoituminen ei olekaan kriteeri seksuaaliväkivallalle, mitä tuo parisuhteessa yöunilta herättäminen sormeilulla hädin tuskin on. Jos menisimme tunteet aina edellä, jotkut ihmiset traumatisoituvat jo ihmisen tuijotuksesta, joten ehkä tuijottaminen pitäisi laskea myös raiskaukseksi?

Eli nyt sinä määrität, mikä on traumatisoivaa yksilön mielestä ja mikä ei? Eikä sillä ole väliä, onko kyseessä parisuhde vai ei, toista ihmistä ei ei kosketeta ilman lupaa, etenkään yksityisalueille.

Vierailija
92/239 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mies51v kuulostat ihan kauhealta! Toivottavasti en joudu ikinä läheisemmällä tasolla kohtaamaan tuollaista miestä!

N25

Pelkäänpä pahoin, että jos pitäydyt miehissä niin joudut kohtaamaan:-)

Mies51v

Vierailija
93/239 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toista ihmistä ei ei kosketeta ilman lupaa, etenkään yksityisalueille.

Muista ottaa kasa lupasopimuksia parisänkyyn mukaan, sille varalle jos vaikka vahingossa yöllä kosketat puolisoa kun tämä kuorsaa. Seksuaalista väkivaltaahan se on saman tien.

Vierailija
94/239 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Penetraatio peniksellä, sormilla tai muilla välineillä- ilman kummankin osapuolen suostumusta on seksuaalista väkivaltaa.

Vierailija
95/239 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kyseessä tosiaan raískaus kun kyseinen nainen ei ole ilmeisesti missään vaiheessa ilmaissut ettei halua, saati kieltänyt? Ihan näin tämänhetkisten lakipykälien mukaan.

Sulla on asennetarkistuksen paikka. Oletko todella sitä mieltä, että yhdynnän aloittaminen vielä nukkuvan ihmisen kanssa ei olisi raiskaus?

Tietenkin on, mutta nainen herättyään ei ilmaissut ettei halua eikä kieltänyt miestä jatkamasta. Kyseessä oli kuitenkin parisuhde eikä mikään tuntematon ihminen.

Eikö vasta ole suunnitteilla se laki että vain suostumuksen antaminen tekee seksistä ei-rai skauksen?

Kun ihminen nukkuu, niin hän nukkuu. Jos siinä joku aloittaa seksin hänen kanssaan, niin suostumusta ei ole annettu. Silloin se on aloitettu ilman lupaa ja se on raiskaus.

Olen kyllä eri mieltä. lähes 40 vuoden panokokemuksella. kaikissa suhteissa olen aamuyöstä jos olen heränny stondikseen niin alkanut lähestyä vastakkaista sukupuolta ja en muista tapausta, jossa homma ei olisi edennyt odotusten mukaan. Tämä siis suhteessa ja minun mielestä tämä kuuluu parisuhteeseen. Tiukka EI tarkoittaa tiestystikin ei. Tämä on selvä

mies51v

Mun mielestä on kans kiva herätä miehen stondikseen itseäni vasten ja harrastaa seksiä vielä vähän unentokkurassa. Miksei olisi? Enhän mä edes päädy mihinkään sänkyyn jonkun tuntemattoman kanssa. Se lupa on annettu jo silloin, kun on omaan sänkyyn päästetty.

N 50v

Tämä on täysin virheellistä tietoa. Sinä ehkä voit olla niin pimeä, mutta se ei tarkoita, että muut naiset olisivat yhtä auliita jakamaan. Monet naiset haluavat tutustua ensin ja luoda läheisyyttä ja luottamusta ennen kuin aloittavat seksin harrastamisen. Olen nukkunut, siis nukkunut neljän eri miehen kanssa elämäni aikana ja tein selväksi, että seksiä ei ole tulossa. Sillä yhdessä olemisella, nukkumisella, vähittäin etenevällä toisen mieleen ja kehoon tutustumisella voidaan sitten ajan kanssa edetä siihen seksiin mikäli molemmista siltä tuntuu. Samassa sängyssä oleminen EI ole mikään seksilupa!

Onko se sitten kiusaamista vai härnäämistä?

Kun on selkeät pelisäännöt, ei tule näitä "väärinymmärryksiä". Jos en halua harrastaa miehen kanssa seksiä, hän ei pääse edes mun kotiin yöaikaan. Sen olen elämäni aikana oppinut. On vaarallista luulla, että "ei" riittäisi kaikille.

N50

Eli naisen pitää kohdella kaikkia miehiä potentiaalisina vaaroina itselleen, niinkö?

Kyllä, kunnes tuntee miehen tarpeeksi hyvin.

N50

Onhan se hyvä olla varovainen miesten kanssa, mutta raiskaus on kuitenkin sen raiskaajan syy. Ei naisen syy, joka ei tajunnut olla riittävän epäluuloinen.

Ei se syyllisen löytäminen enää paljon lohduta siinä tapauksessa, kun raiskaus on jo tapahtunut. Joitakin asioita vaan kannattaa ennakoida.

Tämä. Naisia ei yleensä ole varovaisuudella palkittu

Mies51v

Vierailija
96/239 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N25

Pelkäänpä pahoin, että jos pitäydyt miehissä niin joudut kohtaamaan:-)

Mies51v

Sinun mielestä jokainen on mies mahdollinen väkivallantekijä? Tutustupa siinä sitten miehiin, jos jokaisella on pahat mielessä.

Vierailija
97/239 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

toista ihmistä ei ei kosketeta ilman lupaa, etenkään yksityisalueille.

Muista ottaa kasa lupasopimuksia parisänkyyn mukaan, sille varalle jos vaikka vahingossa yöllä kosketat puolisoa kun tämä kuorsaa. Seksuaalista väkivaltaahan se on saman tien.

"Hipaisin kumppania ohimennen hänen nukkuessa" ja "penetroin nukkuvan kumppanin" on kaksi hyvin eri asiaa. Jos sinä et kykene erottamaan näitä kahta toisistaan, suosittelen pysymään erossa muista ihmisista.

Vierailija
98/239 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mies51v

N 50v

Näin minäkin tuon näen. Ei pidä mennä samaan sänkyyn ihmisen kanssa ellei halua harrastaa seksiä tietyin ehdoin toki, kuten edellä mainitsin

mies51v

Mites ajattelit hoitaa tuon tutustumis- ja harjoittelupuolen?

Tutustua voi muuallakin kuin sängyssä tai jonkun kotona.

N50

Niin no minä en kyllä alkaisi kopeloimaan toista muualla, mutta sinulta varmaan onnistuu sekin. Meitä hitaasti eteneviä kun on, jotka ensin vaan ihan hipeltävät, seuraavalla viikolla pussailevat, kolmannella kopeloivat, sitten ehkä vähän riisutaan ja joskus saatetaan päästä sinne seksiin asti.

Juu. Alle 20v mutta ei aikuisilla. Jos lähdet kapakasta naisen kanssa yöksi jatkoille, niin kyllä tuo tarkoittaa seksiä.

Mies51v

No ei automaattisesti tarkoita. Nainen voi vaikka hyvää hyvyttään tarjota humalaiselle miehelle yöpaikan. Tai saattaa jopa muuttaa mielensä seksistä siinä vaiheessa kun sinne kotiin/sänkyyn asti on päästy.

Virhe, johon ei kannata koskaan suostua.

En tietenkään suosittele kokeilemaan, mutta olen mennyt yhden humalaisen miehen luo yöksi ja ollut kaverilla kolmen eri humalaisen miehen kanssa yötä eri aikoina... Kaikille riitti ihan toteamus, että mehän sovittiin, ettei seksiä tipu.  Miksi naisen pitäisi suhtautua jokaiseen mieheen kuin hirviöön ja miksi jokaisen miehen pitäisi käyttäytyä kuin hirviö? Mikä olettamus se on, että ei voi elää normaalia elämää niin, että molemmilla on turvallisuus ja koskemattomuus olemassa, sillä niinhän sen pitäisi olla. Miten ihmiset muuten tutustuvat ja muodotavat seurustelusuhteita?

Sulla on käynyt hyvä tuuri.

Sitten ihmetellään miksi rais kauksia on niin paljon:-(

Itse olen tehnyt paljon oman turvallisuuteni eteen. Esim. jättänyt juomatta ettei tarvitse edes taksiin turvautua, käynyt lukuisia itsepuolustuskursseja, ollut kaikille peruskohtelias, osaan sanoa ei jne jne. Mutta aina sekään ei ole riittänyt. Olen joutunut väkivallan uhriksi. Onneksi ei ole raiskattu.

Naisen elämä on oikeasti vaarallista.

Jotenkin ajattelin, että vanhana ja rumana olisi turvassa. Siksi on tosi inhottava lukea näitä liikuntakyvyttömien vanhuksien raiskaamisia. Oikeasti keskuudessamme liikkuu petoja.

Jotkut niitä vielä ihan ilolla hommaa lisää

Vierailija
99/239 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hipaisin kumppania ohimennen hänen nukkuessa" ja "penetroin nukkuvan kumppanin" on kaksi hyvin eri asiaa.

Ai että miesten värkeillä saa rauhassa sormeilla? Yhtä traumatisoiva kokemus se voi olla miehellekin.

Vierailija
100/239 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta paljonko sinulla on kokemusta miehenä olosta ja stondaamisesta? Aivan niin. Älä höpötä. Ei tulisi mieleenkään lähteä kiinnostavankaan naisen matkaan jos 100% varmasti ei saisi seksiä. Miksi ihmeessä lähteä kiusaamaan itseään ja seisottamaan yötä. Mielummin puhelinro ja uutta yhteyttä myöhemmin

mies51v

Sellaista tilannetta ei ole olemassakaan, että saat 100% varmasti seksiä, paitsi palvelutarjoajan kanssa. Ja hänenkään kanssaan et saa tehdä mitään muuta kuin sitä, mistä olette etukäteen sopineet.