Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuoret naiset eivät viihdy maaseudulla?

Vierailija
03.06.2019 |

Menneiden sukupolvien nuoret naiset viihtyivät maaseudulla nuorten miesten ystävinä ja apuna. Miksi nuoret naiset eivät enää viihdy maaseudulla?

Kommentit (251)

Vierailija
161/251 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa me nyt kovin yksinkertaisia ollaan kun pystymme elämään hyvin maatilan tuotolla. Navetassa tällä hetkellä 240 päätä ja muut eläimet lisäksi mm. hevosia.

Vierailija
162/251 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun pienessä maalaiskylässä pohjoisemmassa suomessa ja en ikinä muuttaisi pois. Meillä on maatila ja ihana koti kauniilla paikalla joen rannalla. Päivät menevät puutarhassa ja eläinten ja lasten kanssa. Palvelut ovat vuosien saatossa kadonneet mutta minulle ei ole ongelma ajella vaikkapa 100km päähän lähimpään kaupunkiin. Maalla on mukavaa 😊

Eli elämä on loputonta palkatonta pakkotyöleiriä. Ei kiitos.

Palkaton pakkotyöleiri kun tekee sitä mistä nauttii ja mikä on tärkeintä itselle? Ja kyllähän tuo palkka juoksee mukavasti :)

Tokihan on yhteiskunnan kannalta hyvä, että tuollaista yksinkertaista porukkaa löytyy.

Sinunko mielestä maatilalliset ovat yksinkertaisia?

Kyllä. Eihän ne muuten sitä tekisi. Huom. Itse olen keskimääräistä suuremmalta kotieläintilalta lähtöisin, eikä kukaan meistä sisaruksista halunnut jatkaa. Kaikki hakeuduimme haluamaamme elämään kouluttautumalla . Tilan omistamme edelleen isän kuoltua alle viisikymppisenä, mutta tila on vuokralla.

Tsiisus mitä kakkaa. Itsesi kanssa erilaisia valintoja tehneet ovat mielestäsi yksinkertaisia vain koska ovat eri valintoja tehneet. Kukahan tässä on yksinkertainen.

Ilmeisesti maatalousyrittäjien arki ja toimintaympäristön realiteetit eivät ole sinulle tuttuja.

Et vissiin osannu lukea, meillä on maatila.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/251 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa me nyt kovin yksinkertaisia ollaan kun pystymme elämään hyvin maatilan tuotolla. Navetassa tällä hetkellä 240 päätä ja muut eläimet lisäksi mm. hevosia.

Kyllähän sitä pohjoisen tuen avulla kehuskellaan ,miten hyvin menee. Vastaava tila AB - alueella saa tukina ainakin n 100000 euroa vähemmän vuodessa tismalleen samasta toiminnadta. Ei tarvitse muuta kuin poliittinen päätös lakkauttaa ko ylimääräinen tuki ja meijerit ryhtyy maksamaan maidostakin tilahintaa niin mitenkäs sitten suu pannaan.

Vierailija
164/251 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun pienessä maalaiskylässä pohjoisemmassa suomessa ja en ikinä muuttaisi pois. Meillä on maatila ja ihana koti kauniilla paikalla joen rannalla. Päivät menevät puutarhassa ja eläinten ja lasten kanssa. Palvelut ovat vuosien saatossa kadonneet mutta minulle ei ole ongelma ajella vaikkapa 100km päähän lähimpään kaupunkiin. Maalla on mukavaa 😊

Palkaton pakkotyöleiri kun tekee sitä mistä nauttii ja mikä on tärkeintä itselle? Ja kyllähän tuo palkka juoksee mukavasti :)

Tokihan on yhteiskunnan kannalta hyvä, että tuollaista yksinkertaista porukkaa löytyy.

Kyllä. Eihän ne muuten sitä tekisi. Huom. Itse olen keskimääräistä suuremmalta kotieläintilalta lähtöisin, eikä kukaan meistä sisaruksista halunnut jatkaa. Kaikki hakeuduimme haluamaamme elämään kouluttautumalla . Tilan omistamme edelleen isän kuoltua alle viisikymppisenä, mutta tila on vuokralla.

Tsiisus mitä kakkaa. Itsesi kanssa erilaisia valintoja tehneet ovat mielestäsi yksinkertaisia vain koska ovat eri valintoja tehneet. Kukahan tässä on yksinkertainen.

Ilmeisesti maatalousyrittäjien arki ja toimintaympäristön realiteetit eivät ole sinulle tuttuja.

Et vissiin osannu lukea, meillä on maatila.

Mistähän pitäisi osata päätellä, mitä kullakin anonyymille kirjoittelijalla on. Toki otan osaa kehnoin elämäntilanteeseenne. Kyllä ne realiteetit pohkoisemmankin Suomen tavoittaa.

Vierailija
165/251 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä teillä on väärät käsitykset jos luulette että tuilla eletään. Esim. vasikoiden myynnistä saa ihan oikeaa rahaa, ei ne ole tukia.

Vierailija
166/251 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseutu autioituu ja palaa luonnontilaan.

Kiitos Naiset!

Vierailija
167/251 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se merkillistä, että vain nuoria naisia ahdistaa ilmapiiri maalla, muttei niiden äideillä ja isoäideillä ollut samanlaisia ongelmia.

Mun äitiäni ahdisti jo vuonna 1952 ja sen vuoksi muuttikin Helsinkiin. 

Vierailija
168/251 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä teillä on väärät käsitykset jos luulette että tuilla eletään. Esim. vasikoiden myynnistä saa ihan oikeaa rahaa, ei ne ole tukia.

Osoitit juuri yksinkertaisuutesi. Se, että kukaan niitä ostaa ja vielä maksaa jotakin perustuu siihen, että tuotannosta maksetaan tukea. Luuletko tosiaan, että ne muuten kaupaksi menisi?

Vierailija
169/251 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyhä yksinkertaisuus. MOT

Vierailija
170/251 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin pienestä tuppukylästä ja jo lapsena odotin, että ylioppilaaksi pääsyn jälkeen voin muuttaa pois.

Ankeaa, kaikki tuntevat toisensa ja tietävät toistensa asiat. Et ole oma persoonasi vaan aina jonkun tytär tai tyttärentytär jne. Ainoat harrastukset olivat tasoa jumppa kyläkoululla, kaksi kertaa vuodessa paikalliset kyläjuhlat.

Lukion jälkeen pakkasin tavarat ja muutin pois - ei ole ollut ikävä.

Vierailija
171/251 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se merkillistä, että vain nuoria naisia ahdistaa ilmapiiri maalla, muttei niiden äideillä ja isoäideillä ollut samanlaisia ongelmia.

Mun äitiäni ahdisti jo vuonna 1952 ja sen vuoksi muuttikin Helsinkiin. 

Eihän tämä tosiaan mikään uusi ilmiö ole. Ainahan kaikki, jotka ovat halunneet kouluttautua ovat muuttaneet kaupunkeihin. Perinteisesti kotitilalla on jäänyt yksi pojista ja muut ovat saaneet lähteä minne parhaaksi näkevät.

Vierailija
172/251 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi aletaanko täälläkin vänkäämään tukiasioista! Tässä nyt teille rehellistä tietoa;lopetin tilanpidon, koska KAIKKI vuositulot yhteenlaskettuna (myös tuet) n.25 000. Pieni emolehmätila. Olisi pitänyt investoida, ottaa miljoona lainaa ja laajentaa, monta sataa lehmää enemmän. En uskaltanut, vuosia kituuttelin, vanhoilla raktoreilla ja koneilla, mätkyjä vaan tuli kun en investoinut. En jaksanut. Lehmät laitoin pois ja pellot myin. Vieraalla on helpompaa olla töissä, tasaiset tulot, lomat, viikonloput vapaata. Lehmien pidossa ei ollut vapaapäiviä, muutakuin silloin,jos sain lomittajan. Repikää tietämättömät siitä

Vierailija
173/251 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osoitit juuri yksinkertaisuutesi. Se, että kukaan niitä ostaa ja vielä maksaa jotakin perustuu siihen, että tuotannosta maksetaan tukea. Luuletko tosiaan, että ne muuten kaupaksi menisi?

Hyvinhän nuo kelpaavat mm. Atrialle ja HK:lle.

Vierailija
174/251 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen luin tätä ketjua ja kappas, näin yöllä tästä painajaisia. Olin unessa uuden (siis vain unessa) poikaystävän kanssa katsomassa jotain korvessa sijaitsevaa talonrähjää. Mies selitti siinä innoissaan, että tämän saa 28 tuhannella eurolla ja remppaamalla tästä tulee kiva. Minuun iski pakokauhu ja vasta kaupunkiin palattua sain sanottua, että en halua sinne. Oli kyllä helpotus huomata, että kyse oli unesta.

Vierailija
175/251 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi aletaanko täälläkin vänkäämään tukiasioista! Tässä nyt teille rehellistä tietoa;lopetin tilanpidon, koska KAIKKI vuositulot yhteenlaskettuna (myös tuet) n.25 000. Pieni emolehmätila. Olisi pitänyt investoida, ottaa miljoona lainaa ja laajentaa, monta sataa lehmää enemmän. En uskaltanut, vuosia kituuttelin, vanhoilla raktoreilla ja koneilla, mätkyjä vaan tuli kun en investoinut. En jaksanut. Lehmät laitoin pois ja pellot myin. Vieraalla on helpompaa olla töissä, tasaiset tulot, lomat, viikonloput vapaata. Lehmien pidossa ei ollut vapaapäiviä, muutakuin silloin,jos sain lomittajan. Repikää tietämättömät siitä

Tässähän ne realiteetit, joista oli puhe näkyy. Turha kiihtyä. Tietty määrää tiloja jatkaa ( varsinkin pohjoisten tukien ansiosta) . Suurin osa ei pysty investoimaan vaan syö seinään. Tuotannon jatkaminen edellyttäisi investointeja. Pankit ovat kiristäneet rahoitusta ja muutenkin selviää helpommalla kun etsii muun elannon.

Vierailija
176/251 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan maaseutua, pihatöitä, kyläilyä. Haluan asua kerrostalossa, tavata ystäviä kahviloissa/teatterissa/leffassa ja harrastuksissa. Keskityn uraan, en miesten hyysäämiseen.

Vierailija
177/251 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut aikoinani maalta kaupunkiin ja nyt aikuisiällä jouduin valitettavasti työn vuoksi muuttamaan pariksi vuodeksi kaupungista maalle. Kokemukseni perusteella voin sanoa, että ei kaupungin palveluihin ja ihmisiin ja yhteisöllisyyteen tottunut enää kykene sopeutumaan maaseudun autiuteen, kyräilyyn ja tervehtimättömyyteen. Siinä missä mun taloyhtiössä kaupungissa ilman muuta tervehditään kaikkia pihoilla vastaantulevia (vaikka taloyhtiömme on iso, kerrostaloja on 14) ja jutellaankin jotain ohimennen, ei maalla kukaan tervehtinyt, edes kaupan kassa, kun sisään astui. Koska olin vieras, muukalainen. Tervehdykset meni oman kylän ihmisille.

Eniten maalla rassasi ehkä juuri tuo käytöstapojen puute ja kyräily, mutta vaikka ihmiset olisivatkin olleet puheliaampia ja vastaanottavaisempia kuten kaupungeissa, en olisi silti viihtynyt, koska palveluja ei ollut. Mitään tekemistä ei vapaa-ajalla ollut, paitsi kävellä tai juosta maantien reunaa. Seurakunnalla olisi joku rukouspiiri ollut, mutta en perusta sellaisesta.

Entäpä sitten luonto? Maaseudulla pitäisi olla niin kaunista ja rauhallista. Varmaan niin. Mönkkäreillä ja talvisin moottorikelkoilla päristeltiin, jalan kulkeva sai kyllä varoa mistä suunnasta milloinkin joku tulee päälle. Jääkaapit ja muut kodinkoneet dumpattiin surutta metsään, koska jätepiste oli niin harvoin auki. Että ei se "luonto" niin kaunis ja rentouttava ollut. Luontoa on kaupungissakin, ja jos kaupungissa joku dumppaa luontoon jotain, jätteet korjataan nopeasti pois. Tuossa maaseutukunnassa dumppaaminen oli muodostunut pysyväksi käytännöksi, eikä kunta käynyt korjaamassa pois.

En onnistunut kahden vuoden maalla asumisen aikana löytämään yhtään asiaa, joka olisi paremmin kuin kaupungissa.

Vierailija
178/251 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä näpytellessä täytän kasvinsuojeluruiskua. Haluatko vielä kolmannen kerran nolata itsesi menemällä mutupohjalta henkilökohtaisuuksiin oman erinomaisuutesi tunnossa?

Vierailija
179/251 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Koska ne välittävät ne eteenpäin. Tuottaja kasvattaa, saa tuen ja Atria/HK saavat omansa pois kun ottavat vaikka, rehun ym hinnan päältä kun eläin teirastetaan. Kuinka tyhmä ihminen voi olla? Ei taida löytyä edes alan koulutusta?

Vierailija
180/251 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Koska ne välittävät ne eteenpäin. Tuottaja kasvattaa, saa tuen ja Atria/HK saavat omansa pois kun ottavat vaikka, rehun ym hinnan päältä kun eläin teirastetaan. Kuinka tyhmä ihminen voi olla? Ei taida löytyä edes alan koulutusta?

Vaikka= vasikan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi