Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi samat potilaat palaavat päivystykseen yhä uudestaan? Tamperelaislääkäri päätti selvittää asian ja teki hätkähdyttävän löydön

Vierailija
31.05.2019 |

Siis ihan kauheeta :o En ois kyllä ikinä uskonut, että syy on tuollainen... Pistää sanattomaksi.

https://www.aamulehti.fi/a/9e1fbc01-430e-4d42-919b-98303f1e1d00

Kommentit (270)

Vierailija
101/270 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon ollu aina todella tyytyväinen terveysaseman palveluihin, vaikka minunkin tapauksessa on ollut mahdollisuuksia vaarallisellekin hoitovirheelle, jos ei olisi osannut ottaa kaikkea huomioon. Kaikki minua ja lapsiani hoitaneet lääkärit on olleet myös todella ystävällisiä, yksi hoitaja on ollut epäasiallinen puhelimessa, mutta siihen ne negatiiviset asiat jääkin.

Toki olen muuten nähnyt näitä "seuraillaan oireita" -linjauksia, jotka varmasti turhauttaa erityisesti potilasta, mutta myös varmasti lääkäriä, joka ei tätä potilasta pysty auttamaan.

Vierailija
102/270 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin artikkelin, mutta en vieläkään päässyt käsitykseen, ketkä siellä päivystyksessä oikein ramppaavat liian usein. Mutta jos Acutassakin on potilaita, jotka tulevat päivystykseen 100 kertaa vuodessa eli pari kertaa viikossa, niin onhan se nyt selkeästi liian usein.

Jos itse käyn päivystyksessä "turhaan" kerran viidessä vuodessa, niin mitä sitten? Ongelma tästä tulee tietysti siitä, jos kaltaisiani on vastaanotolla samana iltana monta kymmentä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/270 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käynyt useamman kerran terveyskeskuksessa, kun selkä on hajonnut niin, etten pysty liikkumaan. KUKAAN ei ole ehdottanut muuta kuin lihasrelaksantteja ja buranapanadolia. Olen pyrkinyt pitämään itseni kunnossa, jotta vaiva ei johtuisi virheasennoista tai heikoista lihaksista tms. Kyllähän mä kävelemään pääsen, kun viikon päästä viimein sinne lääkäriin pääsee.

Mikä siinä on, ettei ongelman syytä edes harkita selvitettäväksi? "Ahaa, olet käynyt tämän vaivan takia ennenkin vastaanotolla. Laitanpa lähetteen jatkotutkimuksiin." Sanoisin, että usean tutun kanssa keskustellessa on käynyt selväksi, että hoito keskittyy oireiden poistoon, ei syyn selvittämiseen.

Olen muuten perusterve, selviän flunssasta kerran kahdessa vuodessa ihan kotona ja sairaslomalla olen ollut 15 vuoden aikana noin 20 päivää. Ilmeisesti pitäisi ravata siellä kolme kertaa viikossa ihan kiusallaan, niin voisivat sitten selittää minunkin vaivani pään sisäiseksi ongelmaksi.

Vierailija
104/270 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin saisiko sen referaatin jutusta sellaiselta, joka oikeasti luki sen, kiitos! Täällä oli vain veikkailuja jutun sisällöstä!

Sivu 3, kommentti 36, ole hyvä! Ota ens kerralla silmä käteen ja kato.

Vierailija
105/270 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon käynyt useamman kerran terveyskeskuksessa, kun selkä on hajonnut niin, etten pysty liikkumaan. KUKAAN ei ole ehdottanut muuta kuin lihasrelaksantteja ja buranapanadolia. Olen pyrkinyt pitämään itseni kunnossa, jotta vaiva ei johtuisi virheasennoista tai heikoista lihaksista tms. Kyllähän mä kävelemään pääsen, kun viikon päästä viimein sinne lääkäriin pääsee.

Mikä siinä on, ettei ongelman syytä edes harkita selvitettäväksi? "Ahaa, olet käynyt tämän vaivan takia ennenkin vastaanotolla. Laitanpa lähetteen jatkotutkimuksiin." Sanoisin, että usean tutun kanssa keskustellessa on käynyt selväksi, että hoito keskittyy oireiden poistoon, ei syyn selvittämiseen.

Olen muuten perusterve, selviän flunssasta kerran kahdessa vuodessa ihan kotona ja sairaslomalla olen ollut 15 vuoden aikana noin 20 päivää. Ilmeisesti pitäisi ravata siellä kolme kertaa viikossa ihan kiusallaan, niin voisivat sitten selittää minunkin vaivani pään sisäiseksi ongelmaksi.

Yksityislääkärikin voi kirjoittaa sinulle läheyteen keskussairaalaan ortopedille, jos et tiennyt.

Minulla oli nuorempana selkävaivat julmettuja. Siinä vaiheessa pääsin kyllä julkisen puolen kautta nopeasti esh:oon kun liikkuva nikama aiheutti halvausoireen. Siellä kuvattiin ja todettiin kyseinen vaiva, joka oli riivannut selkäoireina 17-vuotiaasta saakka, siinä vaiheessa olin kulkenut terveyskeskuksessa vain 15 vuotta ja minua ei tutkittu, koska ei ollut tapahtunut loukkaantumista missään vaiheessa.

Vierailija
106/270 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut ihmisen, joka oli käynyt kivuissa turhaan tk-lääkärillä 2 vuotta, reilut 10 kertaa ja oli määrätty tyyliin buranaa ja sanottu että nivelkolotukset kuuluvat ikään, pitää kuntoilla. Pääsi sairaalaan tutkimuksiin lopulta ja siellä löytyi laajalle levinnyt luustosyöpä etäpesäkkeillä.

Vierailija
107/270 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä varmasti perää, että ihmiset menevät liian helposti ja väärin syin ensiapuun. Mitä sitten? Eikö kuitenkin ole parempi liian aikaisin kuin liian myöhään? Jos sinulla itselläsi ei ole sairaanhoidon tai lääketieteen koulutusta, niin välillä on ehkä turhan hankala itse arvioida onko lääkäriin meno tarpeellista vai ei. Olen kuullut myös monta tarinaa, jossa ensiavussa on sanottu, ettei tänne tarvitse tulla ja sitten onkin jo hetken päästä ollut hengenlähtö lähellä.

Olen itse asunut kolme kertaa ulkomailla. Jokaisella kerralla eri maassa ja jokaisessa maassa terveydenhuolto on ollut paljon asiallisempaa kuin Suomessa. Suomessa on aika erikoinen tyyli, että ihmisille naljaillaan, kun he tulevat hakemaan neuvoja ja apuja terveydenhuollosta, jos hän ei ole hoitajan/lääkärin mielestä tarpeeksi kipeä. Ei oteta yhtään huomioon, että ihmisen kuuleminen ja asiallinen kohtaaminen ja huomatuksi tuleminen riittävät! Jotta alkaa tuntea olonsa paremmaksi ja jotta saa varmuuden, että kaikki on ihan hyvin, ettei turhaa tarvitse huolehtia/ huolestua.

Vierailija
108/270 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksullisuus tuli aikoinaan juuri siksi että mummot ravasivat lääkärissä vain viihdenumerona.

Vierailija
109/270 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kohta 10 vuotta kärsinyt kovista kivuista. Olen käynyt kolmella eri paikkakunnalla terveysasemalla enkä ole saanut apua. Olen käynyt päivystyksessä sekä ihan varatuilla lääkäriajoilla niin monta kertaa etten edes muista. Olen 21 vuotias.

Vierailija
110/270 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uskomattomista asioista ihmiset tulevat päivystykseen ja lääkäriin ylipäätään, olen nykyään työterveyslääkäri ja nykyään potilaiden vaivat vaativat oikeasti lääkärin arviota ja hoitoa ja kannanottoa esim. työkykyyn tai kuntoutukseen tai työperäisten sairauksien ennaltaehkäisyyn, mitä siis nyt erikoisalalle ylipäätään kuuluu.

Mutta nuorena lääkärinä tveyskeskuspalveluja suorittaessa ja keikkalääkärinä päivystäessä näki aivan käsittämättömillä syillä ihmisiä vastaanotolla, luuli joskus että tässä on joku piilokamera tai käytännön pila työkavereilta. Esim. rakennustyömaalla räjähtänyt ja kivi lentänyt talon seinän läpi kodinhoitohuoneeseen -> lääkäriin ja ensiapuun nimenomaan eli päivystykseen. Naapurin koirat haukkuvat -> lääkäriin asianajajan kehotuksesta. Moottoripyöräkypärä ei mahdu päähän eikä kylältä löydy kauppaa jossa myytäisiin riittävän isoja kypäriä -> lääkäriin todistusta hakemaan. Lapsi pelkää susia ja tarvitsee taksikyydin kouluun -> lääkäriin todistusta hakemaan susipelosta. Yksinäisyys vaivaa mummoa, palatessaan vuodeosastolta kotiin alkaa heti tyhjä asunto ahdistamaan -> lääkäriin että pääsee osastolle takaisin. Mälli ei lennä tarpeeksi nopeasti ja tulee kuuma sen takia naidessa -> lääkäriin kysymään lääkettä että ejakulaatio tapahtuisi nopeammin. Huono omatunto huorissa käynnistä -> lääkäriin hakemaan apua hankalaan oloon. Nilkka nyrjähtänyt ja yöllä klo 2 aikaan ensiapuun sen takia. Lapsella korva kipeä tai kuumetta, yöllä ensiapuun asian takia ja mitään lääkettä ei kotona ole annettu lapselle. Migreeni yöllä. ensiapuun, ilman että on buranaa tai panadolia otettu. yskä alkanut eilen, jouluaaton aattona illalla ensiapuun ettei joulu mene pilalle yskän takia jne.

Olisit kuormittunut aika lailla lisää jos asuinkaverini olisi mennyt aina lääkäriin  kun kehoitettiin mennyt lääkäriin: sisko yritti jallittaa perintöaasiassa ja saada itselleen perinnön  kehoitti lääkäriin saadakseen holhoukseen> ei mennyt ( ei ole mitään sairauksia ja itsellä kaverillani ko alalta arvosana). Naapurinsa halusi maksattaa vesivahinkoparkettinsa vaikka putketkin eri linjassa ja kehoitti ja painosti kaveriani lääkäriin> en mennyt . Salikaverit alkoivat kateuttaan puhua paskaa palstalla ja levittivät sanaa että en ole terve, saivat mukaansa osan lähipiiriään, puhuttiin paskaa palstoilla ja somessa, eikä kaverini sittenkään vaan mennyt sinne lääkäriin.

Ja kuinkahan paljon tätä noitapiireilyä onkaan jossa ihmisiä painostetaan? Kaverini on akateemisesti hyvin pärjännyt, täysin terve fyysisesti ja psyykkisesti ja aktiivinen kansalainen lain puitteissa kaikin puolin, raitis ja urheilullinen. Kenenkähän pitäisi mennä sinne lääkäriin?

Vierailija
111/270 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uskomattomista asioista ihmiset tulevat päivystykseen ja lääkäriin ylipäätään, olen nykyään työterveyslääkäri ja nykyään potilaiden vaivat vaativat oikeasti lääkärin arviota ja hoitoa ja kannanottoa esim. työkykyyn tai kuntoutukseen tai työperäisten sairauksien ennaltaehkäisyyn, mitä siis nyt erikoisalalle ylipäätään kuuluu.

Mutta nuorena lääkärinä tveyskeskuspalveluja suorittaessa ja keikkalääkärinä päivystäessä näki aivan käsittämättömillä syillä ihmisiä vastaanotolla, luuli joskus että tässä on joku piilokamera tai käytännön pila työkavereilta. Esim. rakennustyömaalla räjähtänyt ja kivi lentänyt talon seinän läpi kodinhoitohuoneeseen -> lääkäriin ja ensiapuun nimenomaan eli päivystykseen. Naapurin koirat haukkuvat -> lääkäriin asianajajan kehotuksesta. Moottoripyöräkypärä ei mahdu päähän eikä kylältä löydy kauppaa jossa myytäisiin riittävän isoja kypäriä -> lääkäriin todistusta hakemaan. Lapsi pelkää susia ja tarvitsee taksikyydin kouluun -> lääkäriin todistusta hakemaan susipelosta. Yksinäisyys vaivaa mummoa, palatessaan vuodeosastolta kotiin alkaa heti tyhjä asunto ahdistamaan -> lääkäriin että pääsee osastolle takaisin. Mälli ei lennä tarpeeksi nopeasti ja tulee kuuma sen takia naidessa -> lääkäriin kysymään lääkettä että ejakulaatio tapahtuisi nopeammin. Huono omatunto huorissa käynnistä -> lääkäriin hakemaan apua hankalaan oloon. Nilkka nyrjähtänyt ja yöllä klo 2 aikaan ensiapuun sen takia. Lapsella korva kipeä tai kuumetta, yöllä ensiapuun asian takia ja mitään lääkettä ei kotona ole annettu lapselle. Migreeni yöllä. ensiapuun, ilman että on buranaa tai panadolia otettu. yskä alkanut eilen, jouluaaton aattona illalla ensiapuun ettei joulu mene pilalle yskän takia jne.

Olisit kuormittunut aika lailla lisää jos asuinkaverini olisi mennyt aina lääkäriin  kun kehoitettiin mennyt lääkäriin: sisko yritti jallittaa perintöaasiassa ja saada itselleen perinnön  kehoitti lääkäriin saadakseen holhoukseen> ei mennyt ( ei ole mitään sairauksia ja itsellä kaverillani ko alalta arvosana). Naapurinsa halusi maksattaa vesivahinkoparkettinsa vaikka putketkin eri linjassa ja kehoitti ja painosti kaveriani lääkäriin> en mennyt . Salikaverit alkoivat kateuttaan puhua paskaa palstalla ja levittivät sanaa että en ole terve, saivat mukaansa osan lähipiiriään, puhuttiin paskaa palstoilla ja somessa, eikä kaverini sittenkään vaan mennyt sinne lääkäriin.

Ja kuinkahan paljon tätä noitapiireilyä onkaan jossa ihmisiä painostetaan? Kaverini on akateemisesti hyvin pärjännyt, täysin terve fyysisesti ja psyykkisesti ja aktiivinen kansalainen lain puitteissa kaikin puolin, raitis ja urheilullinen. Kenenkähän pitäisi mennä sinne lääkäriin?

Tässä oli siis sekä minun ja asuintoverini kokemukset painostuksesta hakeutua sinne lääkäriin. Varmaan aika moni myös menee lopulta kun painostetaan menestyneitä ihmisiäkin saati muita sitten. Voisiko joku lääkäri alkaa jo tutkia näitä ilmiöitä joissa aletaan noitapiireillä ihmisiä nurkkaan?

Vierailija
112/270 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystykseen mennessä luukulla on hoitaja, jonka tehtävä on vähätellä potilaan oireita ja pitää aula tällä keinoin siistinä. Siihen ilmoittautumisaulaan ja potilaan kiireellisyyden arviointiin pitäisi saada ihan oikea lääkäri, eikä mitään leikkilääkäri-sairaanhoitajaa. Näin vakavasti sairastuneet pääsisivät kerralla hoitoon.

Vierailija
113/270 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epävakaan persoonallisuuden omaavat ihmiset ramppaavat tutkitusti eniten päivystyksessä/ sairaalassa. Ja ovat haastavimpia potilaita.

Eivätkä itse ymmärrä sitä.

Aivan täyttä potaskaa tunnen vaikka kuinka monta epävakaaksi haukuttua joka ei mene sairaalaan tai lääkäriin sitten millään. Mutta tunnen myös monta urheilijaa joka saa vammoja kaksi kertaakin kk. Ja joutuu koko ajan käymään lekurilla.

Vierailija
114/270 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 65-vuotiaat menköön yksityiselle. Siksihän heille eläkkeitä maksamme, että ostavat tuotteita ja palveluita. Jos kaikki on eläkeläisille ilmaista, mihin tarvitsemme heitä?

Vierailija
115/270 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähes varma että lääkäriramppaajat ovat Vauva palstan uhreja joita painostettu ja kiusattu vuosia.

Vierailija
116/270 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kunnassa tk lääkärit hoitavat ja selvittävät asiat. Ongelma onkin hoitajat, joiden läpi on hankala päästä lääkärille.

Chronin tauti papereissa ja eka hoitaja käskee kokeilemaan maitobakteereja kipuihin, ja soittamaan sitten kk päästä uudelleen. Seuraava hoitaja käskee kokeilla piparminttuöljyä ja sitten kk pääsyä uudelleen. Lopulta kun marssii aamulla päivystykseen, pääsee lääkäriin ja saa mahaa rauhoittavat lääkkeet + ajan tähystykseen ja ultraan.

Tässähän tämän juuri näkee, miten onnettomat tiedot hoitajilla on sairauksista ja niiden hoidosta. Auta armias jos ilmaiset jotenkin tietäväsi itse omasta sairaudestasi sairaanhoitajaa paremmin, niin sepä hoitaja suuttuu kunnolla, mikä minä olen häntä arvostelemaan. Kaiken naurun huippuna ovat nämä ns. hoitajavastaanotot, jossa ei lääkäriä ole ollenkaan.

Vierailija
117/270 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ihmisiä jotka hoitavat todella huonosti itseään. Syödään huonosti, juodaan ja poltetaan tupakka eikä liikuta. Sitten pienestäkin vaivasta pitäisi saada ylilääkäri paikalle ja yliopistosairaalan tasoista hoitoa. Itsessähän ei ole mitään vikaa? Sitten suututaan verisesti jos lääkäri esim. huomauttaa ylipainosta tms. He ovat ensimmäisenä juoksemassa lääkäriin ja vaikkapa sinne ensiapuun pienestäkin asiasta.

Vierailija
118/270 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin vanhempani kanssa lääkärissä 7 kertaa, kunnes saimme lähetteen keskussairaalan päivystykseen. Sinne menimme omalla autolla, koska lääkäri piti vaivaa vähäisenä. Keskussairaalan päivystyksestä lähdettiinkin helikopterilla jatkohoitoon ja suoraan leikkaukseen. Kuulemma ihme, että oli yhä hengissä, vointi oli varttia vaille vainaa. Jos oltaisiin päivystävän tympääntyneillä ohjeilla lähdetty kotiin teippaamaan Burana otsaan, niin henki olisi lähtenyt tunneissa.

Aneurysma?

Vierailija
119/270 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ihmisiä jotka hoitavat todella huonosti itseään. Syödään huonosti, juodaan ja poltetaan tupakka eikä liikuta. Sitten pienestäkin vaivasta pitäisi saada ylilääkäri paikalle ja yliopistosairaalan tasoista hoitoa. Itsessähän ei ole mitään vikaa? Sitten suututaan verisesti jos lääkäri esim. huomauttaa ylipainosta tms. He ovat ensimmäisenä juoksemassa lääkäriin ja vaikkapa sinne ensiapuun pienestäkin asiasta.

Niin ja yksityisiä palveluita ei käytetä missään nimessä vaan kaikki pitää saada ilmaiseksi.

Vierailija
120/270 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin huonosti: olen mies ja lihastenkasvattamiseni sai kaverit kateiksi ja he saivat naiskaverinsa puhumaan paskaa minusta kun treenasimme samalla salilla. Naiskaverini jonka kanssa asun "olisi pitänyt mennä lääkäriin kun asuu tuommoisen narsistin kanssa". Ja ihan samalla tavalla treenasin kuin ne muutkin samalla salilla ja lihaksiaan hekin treenailivat....ja lisäksi naiseni alkoi treenata myös, niin lääkäriin sitten....hohhoijaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme