Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ne työntekijät, joilla lapsia saikuttavat jatkuvasti

Vierailija
26.05.2019 |

Olen huomannut, että varsinkin pienten lasten suht nuoret vanhemmat saikuttavat jatkuvasti. Taas oli juuri sopivasti perjantaina yhden työkaverin lapsi kipeänä. En edes muista milloin tämä työkaveri olisi viimeksi ollut kokonaista viikkoa putkeen töissä ilman saikkupäiviä. Milloin on itse kipeä ja milloin lapsi. Samaa olen huomannut muistakin työkavereista joilla lapsia. Onks tää yleistäkin vai meilläko vaan töissä on tällaista. Meillä siis saa olla omalla ilmoituksella 5 päivää poissa. Ei tarvitse edes lääkärintodistusta.

Kommentit (187)

Vierailija
1/187 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon siis, että moni pienten lasten vanhempi käyttää tekosyynä lapsen sairastumista ollakseen itse pois töistä, kun ei huvita mennä. Ap

Vierailija
2/187 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä väitettiin samaa. Umpiseko työsuojeluvaltuutettu oikein messusi asiasta. Otin rapsat ulos HR-järjestelmästä. Ero poissaoloissa oli niin naurettavan pieni, että yllätti itsenikin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/187 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä saa omailmoituksella ilmoittaa lapset sairaaksi?

Vierailija
4/187 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yleistä pk:n alussa ainakin. Näin meni itselläkin, kun kaksi lasta vein päiväkotiin. Molemmat yleensä sairasti peräkkäin taudit ja huonolla tuurilla sairastuin itsekin. Ei se todellakaan kivaa ole, mut ajan myötä sairastelut väheni. Toki, osa voi valehdellakin, et lapsi sairaana. Näitä tapauksia löytyy myös ei lapsiperheistä. Yksi lapseton työkaveri oli aina perjantait muka sairaana.

Vierailija
5/187 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika yleistä pk:n alussa ainakin. Näin meni itselläkin, kun kaksi lasta vein päiväkotiin. Molemmat yleensä sairasti peräkkäin taudit ja huonolla tuurilla sairastuin itsekin. Ei se todellakaan kivaa ole, mut ajan myötä sairastelut väheni. Toki, osa voi valehdellakin, et lapsi sairaana. Näitä tapauksia löytyy myös ei lapsiperheistä. Yksi lapseton työkaveri oli aina perjantait muka sairaana.

Niin no en väitä etteikö lapsettomissakin olisi näitä turhaan saikuttelijoita. Meillä riittää omailmoituksella niin monet lapselliset onkin sit paljon poissa. Voiko se lapsi joka perjantai olla kipeänä? Ap

Vierailija
6/187 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt kuitenkaan yleistetä. Varmaan riippuu vähän työmoraalista.

T. 9-vuotiaan äiti joka ollut tasan yhden päivän poissa sairaan lapsen takia

Vierailija
7/187 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt kuitenkaan yleistetä. Varmaan riippuu vähän työmoraalista.

T. 9-vuotiaan äiti joka ollut tasan yhden päivän poissa sairaan lapsen takia

No en väitäkään, että kaikki vanhemmat. Siksi kysyinkin onko muiden työpaikalla tällaista. Meillä ainaki moni on usein poissa, kun omailmoituksella riittää. Ap

Vierailija
8/187 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen huomannut.

Vierailija
9/187 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/187 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-10347461

Ei voi olla yllätys kenellekään, että lapset sairastaa. Tosi raskas työyhteisö, jos lasten sairastelua kyylätään. Sille kun ei voi mitään.

Vierailija
11/187 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla yllätys kenellekään, että lapset sairastaa. Tosi raskas työyhteisö, jos lasten sairastelua kyylätään. Sille kun ei voi mitään.

Siis tottakai sairastaa, puhe olikin siitä, että luulenpa et osa käyttää lapsen sairastumista tekosyynä olla itse poissa. Vai voiko lapsi olla joka perjantai kipeä? Ap

Vierailija
12/187 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän työkaverin lapsi ei edes ole vielä päiväkodissa. Silti aina kipeänä. Ap

Vierailija
13/187 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin yhtä paljon sairastavat myös eräät lapsettomat naiset ja vanhatpiiat. Ei tarvitse olla kuin "ikävä" työtehtävä tai vähän kiirettä töissä niin motivaatiosaikuttelijoita löytyy aina. Jonkinlainen porkkana pitäisi olla vaikkapa niille, joilla on vuodessa esim 0-2 saikkupäivää.

Vierailija
14/187 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aina niin hyvä aihe. Ihan ensiksi, miksi poissaolo oletetaan tekaistuksi, jos se on perjantaina tai maanantaina? Eikö noina päivinä voi sairastua? Toiseksi, mitä työkaverin tai hänen perheensä terveystilanne teille kuuluu, ja miksi teidän edes tarvii tietää? Työnantajan ei sitä ainakaan kuulu kertoa eteenpäin.

Ja vielä kolmanneksi, kannattaisiko siellä työpaikalla keskittyä hoitamaan oma työ kunnolla ja antaa työnantajan hoitaa omat velvollisuutensa, kuten poissaolojen seuranta? Voisi vähentää työpaikkakiusaamistakin, kun jokainen keskittyisi siihen omaan tonttiinsa, eikä aina siihen, mitä työkaveri tekee tai ei tee.

On aina niin mukava olettaa asioita. Minullekin pomo räyhäsi joskus aikoinaan, kun lapsi oli kipeänä, että miksi sinä aina olet pois, miksei miehesi? Minulla ei ollut tapana puhua töissä lasten sairasteluista, joten totesin vain, että hoitihan tuo edellisellä kerralla kun itse olin töissä. Jotakuinkin vuorotellen kun nuo tilanteet hoidettiin, mutta kun on mukavampi kuvitella toisen huijaavan.

Vierailija
15/187 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toisinpäin, minä ja työkaveri jolla lapsia ollaan vähiten pois. Ne joilla ei lapsia tai lapset muuttaneet jo pois, saikuttaa huomattavasti enemmän. Mutta en minä heidän työmoraaliaan arvostele, kyllä siihen aina on joku syy jos ihminen joutuu olemaan saikulla. Voi olla myös esim. pahoinvointia, masennuksenpoikasta tms. 

Ja kyllä mun lapset oli sairaana joka toinen h*lvetin viikko ekana vuonna, kun päiväkodin aloittivat. Isovanhempien ja työaikajärjestelyjen kautta saatiin miehen kanssa sumplittua kuitenkin niin, ettei juurikaan oltu pois töistä niiden takia. Se on kuitenkin tosi yleistä ja ihan tosi raskasta että pienet lapset sairastaa. Nyttenkin meillä on päällä taas korvakierre, allergiat ja angiina.

Vierailija
16/187 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pitää olla lapsen sairauslomasta sekä lääkärintodistus että todistus lapsen toisen vanhemman työnantajalta, että lapsen isä/äiti on ollut ko. päivänä työvuorossa. Ihmeesti väheni lasten sairastelut, kun tuli palkaton päivä, jos ei näitä lappuja tuonut. Loppui ainakin se systeemi, että lapsi oli sairaana, isällä etäpäivä ja äiti oli hoitamassa sairasta lasta. Isän työnantajaa kun alkoi kiinnostamaan, miksi hän jäi kotiin, jos siellä ei ollut työrauhaa (meillä on työ, jota tehdessä ei saa olla kuulijoita).

Vierailija
17/187 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa olla omalla ilmoituksella saikulla viisi päivää omasta sairaudesta. Lapsen sairastuessa pitää olla todistus jokaisesta päivästä. Ne "tekosaikuttavat" on kyllä ihan muuta kuin lapsettomia. Onneksi nykyään seuranta on tiukkaa ja jatkuvilla maanantai/perjantaisaikuilla pääsee äkkiä siihen tilanteeseen, että jokaikisestä poissaolosta tulee olla työterveyslääkärin todistus. 

Vierailija
18/187 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkinlainen porkkana pitäisi olla vaikkapa niille, joilla on vuodessa esim 0-2 saikkupäivää.

Ei todellakaan mitään tuollaista porkkanaa niille, jotka tulevat töihin tartuttamaan muut. Meillä duunissa puolet sai noron tämmöisen helvetin puolikuntoisen sankarin takia ja voin kertoa, että tuli veronmaksajille kalliiksi.

T. Hr-päällikkö julkiselta puolelta

Vierailija
19/187 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkasi on varmasti todella ahdistava, kun siellä kytätään toisten poissaoloja. Ilmapiiri tuskin muutenkaan on hyvä. Työpaikan p**** ja sairas ilmapiiri aiheuttaa tutkitusti sairaslomien lisääntymistä. Työstään ahdistunut jää helpommmin pois pienestäkin syystä.

Toisekseen pienet lapset saattavat sairastella paljon etenkin päiväkodin ensimmäisenä vuonna ennen kuin tottuvat uuteen pöpökantaan.

Ja muutenkin sairaspoissaolo on työntekijän ja esimiehen välinen asia. Se ei kuulu muille työntekijöille.

Vierailija
20/187 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on ihan normaalia, et jos sinulla on pieniä lapsia, niin niiden sairastumisen takia pitää olla joskus töistä pois. Siis joskus. Itse oon ollu ehkä 2-3 kertaa vuodessa. En sen enempää. Ei ole onneksi itsekään tarvinnut olla hirveästi saikulla. Kyllä ne omat elintavatkin vaikuttaa tuohon sairastumiseen. Toiset perheet tuntuvat saavan jokaisen mahataudin ja flunssan ja toisten lapset eivät ole ikinä sairaana. Lapsettomissa aikuisissa on ihan sitä samaa. Toiset painaa duunia läpi vuoden sairastumatta ja toiset ovat vähän väliä saikulla milloin mistäkin syystä esim. migreenin, flunssan takia.