Ne työntekijät, joilla lapsia saikuttavat jatkuvasti
Olen huomannut, että varsinkin pienten lasten suht nuoret vanhemmat saikuttavat jatkuvasti. Taas oli juuri sopivasti perjantaina yhden työkaverin lapsi kipeänä. En edes muista milloin tämä työkaveri olisi viimeksi ollut kokonaista viikkoa putkeen töissä ilman saikkupäiviä. Milloin on itse kipeä ja milloin lapsi. Samaa olen huomannut muistakin työkavereista joilla lapsia. Onks tää yleistäkin vai meilläko vaan töissä on tällaista. Meillä siis saa olla omalla ilmoituksella 5 päivää poissa. Ei tarvitse edes lääkärintodistusta.
Kommentit (187)
Kyllä sitä sattuu. Meillä oli lapsilla pariin otteeseen tosi paljon infektioita, ja kun heitä on kaksi, peräkkäin sairastettujen infektioiden takia tuli poissaoloja töistä. Kummallakin oli talven aikana kerran kuussa joku mahatauti tai flunssa, ja se siis kerrottuna kahdella ja PÄÄLLE tietysti omat mahataudit ja flunssat.
Ennen lapsia en juurikaan sairastellut, mutta lapset toivat pöpöjä päiväkodista ja silloin niille tietysti altistui paljon tiheämmin kuin lapsettomana.
Toisaalta NYT, kun lapseni ovat jo lukiolaisia, ja todella terveitä sellaisia, en ole oikeastaan ollenkaan poissa töistä.
Vastustuskyky nimittäin karttuu juuri sairastelemalla. Ja minähän kartutin siinä lasten infektiokierteen ja oman sairasteluni aikana sitä vastustuskykyä!
Joten ei kannata tuijotella liikaa sitä yhtä ajanjaksoa. Pidemmällä aikavälillä sairastelua voikin olla ihan yhtä paljon tai jopa vähemmän kuin lapsettomilla!
Laiskuus ja huono työmoraali eli lintsaus eivät liity lapsiin. Väitän, että huonoa työmoraalia on enemmän lapsettomilla aikuisilla kuin pidempään talossa työskennelleillä perheellisillä, joille työ on tärkeää vaihtelua ja suoraan kytköksissä perheen elantoon - ja työpaikan vaihtaminen lasten takia on hankalampaa, joten olemassaolevasta duunista pidetään tiukemmin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin yhtä paljon sairastavat myös eräät lapsettomat naiset ja vanhatpiiat. Ei tarvitse olla kuin "ikävä" työtehtävä tai vähän kiirettä töissä niin motivaatiosaikuttelijoita löytyy aina. Jonkinlainen porkkana pitäisi olla vaikkapa niille, joilla on vuodessa esim 0-2 saikkupäivää.
Siis onko 0-2 saikkupäivää suurikin saavutus? En ole käytännössä koskaan sairaana,7-8v. sitten oli joku tartunta joka kesti n. 1,5 päivää.
On se näköjään monelle tekemätön paikka. Edes yksi saikuton/poissaoloton kuukausi tekee tiukkaa tietyille henkilöille. Muutenhan se ei haittaisi, mutta kun saavat täyttä palkkaa lusmuillessaan ja JOKU MUU tekee heidänkin työnsä sillä aikaa ilman erillistä lisäkorvausta.
luottamusmies, ei SAK:lainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin yhtä paljon sairastavat myös eräät lapsettomat naiset ja vanhatpiiat. Ei tarvitse olla kuin "ikävä" työtehtävä tai vähän kiirettä töissä niin motivaatiosaikuttelijoita löytyy aina. Jonkinlainen porkkana pitäisi olla vaikkapa niille, joilla on vuodessa esim 0-2 saikkupäivää.
Siis onko 0-2 saikkupäivää suurikin saavutus? En ole käytännössä koskaan sairaana,7-8v. sitten oli joku tartunta joka kesti n. 1,5 päivää.
On se näköjään monelle tekemätön paikka. Edes yksi saikuton/poissaoloton kuukausi tekee tiukkaa tietyille henkilöille. Muutenhan se ei haittaisi, mutta kun saavat täyttä palkkaa lusmuillessaan ja JOKU MUU tekee heidänkin työnsä sillä aikaa ilman erillistä lisäkorvausta.
Niin samaa mieltä. Tämähän se tässä kyrsii. Ja jotkut vielä inisee miksi vahditaan toisten poissaoloja. Eihän se ole reilua eikä oikein millään mittareilla.
Aivan sama juttu meillä. Ensin itse kipeänä, sitten lapset yksi kerrallaan ja sitten ollaankin etätöissä. Hyvä jos kerran kahdessa viikossa rouvaa näkee. Valtion virasto tämä.
Viimeinen synnytysikäinen jota rekryämme.
Olen hr hommissa, ja jos yt-menttelyihin lähdetään, niin ensin katsotaan tämä työn tuottavuus eli miten paljon poissaoloja. Ei ole taloudellisesti järkevää maksaa täyttä palkkaa koko ajan poissaolevalle ja sitten hänen kollegoilleen uupumussaikkukorvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama juttu meillä. Ensin itse kipeänä, sitten lapset yksi kerrallaan ja sitten ollaankin etätöissä. Hyvä jos kerran kahdessa viikossa rouvaa näkee. Valtion virasto tämä.
Viimeinen synnytysikäinen jota rekryämme.
Jep. Ja näiden sankareiden takia leimataan muutkin lisääntymisiässä olevat. Ihan oikea ongelma tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkinlainen porkkana pitäisi olla vaikkapa niille, joilla on vuodessa esim 0-2 saikkupäivää.
Ei todellakaan mitään tuollaista porkkanaa niille, jotka tulevat töihin tartuttamaan muut. Meillä duunissa puolet sai noron tämmöisen helvetin puolikuntoisen sankarin takia ja voin kertoa, että tuli veronmaksajille kalliiksi.
T. Hr-päällikkö julkiselta puolelta
Miksi teillä ei porukka osaa pestä käsiään? Noro tarttuu ensisijaisesti kosketuspinnan kautta, hyvin harvinaisesti ilmateitse (eli jos olet auttamassa noro-oksentajaa, voit saada tartunnan, et oleskelusta samassa tilassa). Vaikuttaa siltä, että kyse ei ole sairaudesta vaan siitä, että teillä on surkea hygienia.
HR-päällikköjä ei ole ihan pikkufirmoissa, joten kutsu työterveys pitämään kaikille noin 200 työntekijälle neuvontaa käsienpesusta.
Joko olet provo tai sitten et ymmärrä, kuinka tarttuva ja helposti leviävä virus noro on. Noro on sitkeä ja epidemiaa on vaikea saada taltutettua.
On normaalia. En uskonut siihen itsekään, mutta opinpahan kantapään kautta.
Lapsi aloitti päiväkodissa viime syksyllä. Elokuu meni hyvin, mutta syyskuussa alkoivat flunssat. Ensin olimme lapsen kanssa kotona kun hänellä oli flunssan oireita, kunnes totesimme, etteivät oireet lopu ja vedimme rajan uudelleen kuumeen kohdalle. Lapsi räkäisenä päiväkotiin muiden sekaan. No, tämä alituinen rajojen siirtäminen johti siihen, että lapsi, vanhemmat tai kaikki olivat koko ajan jonkinasteisessa flunssassa. Keväällä lapsi joutui lopulta sairaalahoitoon.
Lapsen samanikäisellä serkulla ihan samat kuviot. Lapsi lähti alkuviikosta iloisesti päiväkotiin, ke-to oli jo saanut sieltä uuden rinoviruksen ja oli kuumeessa perjantain. Kälyni, maailman tunnollisin työntekijä, joutui lopulta työnantajan syyniin ja kiikuttamaan nuhakuumeessa olevan lapsen lääkärille joka perjantai ja todistukset työnantajalle joka maanantai.
Toivottavasti ensi vuosi onnistuu ilman jatkuvaa flunssaa ja peräkkäisiä norotartuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä toisinpäin, minä ja työkaveri jolla lapsia ollaan vähiten pois. Ne joilla ei lapsia tai lapset muuttaneet jo pois, saikuttaa huomattavasti enemmän. Mutta en minä heidän työmoraaliaan arvostele, kyllä siihen aina on joku syy jos ihminen joutuu olemaan saikulla. Voi olla myös esim. pahoinvointia, masennuksenpoikasta tms.
Ja kyllä mun lapset oli sairaana joka toinen h*lvetin viikko ekana vuonna, kun päiväkodin aloittivat. Isovanhempien ja työaikajärjestelyjen kautta saatiin miehen kanssa sumplittua kuitenkin niin, ettei juurikaan oltu pois töistä niiden takia. Se on kuitenkin tosi yleistä ja ihan tosi raskasta että pienet lapset sairastaa. Nyttenkin meillä on päällä taas korvakierre, allergiat ja angiina.
Onko masennuksenpoikanen syy olla sairauslomalla? Voi helvetti.
Meillä taas on nuori perheetön mutta pöpökammoinen työntekijä, joka ilmoittaa, että hän on sairaslomalla, koska työkaverikin sairastui eilen, tuli sairaslomalta eilen, valitti kurkkukipua eilen tai oli väsyneen ja kuumeisen näköinen eilen. Omia oireita ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Meillä toisinpäin, minä ja työkaveri jolla lapsia ollaan vähiten pois. Ne joilla ei lapsia tai lapset muuttaneet jo pois, saikuttaa huomattavasti enemmän. Mutta en minä heidän työmoraaliaan arvostele, kyllä siihen aina on joku syy jos ihminen joutuu olemaan saikulla. Voi olla myös esim. pahoinvointia, masennuksenpoikasta tms.
Ja kyllä mun lapset oli sairaana joka toinen h*lvetin viikko ekana vuonna, kun päiväkodin aloittivat. Isovanhempien ja työaikajärjestelyjen kautta saatiin miehen kanssa sumplittua kuitenkin niin, ettei juurikaan oltu pois töistä niiden takia. Se on kuitenkin tosi yleistä ja ihan tosi raskasta että pienet lapset sairastaa. Nyttenkin meillä on päällä taas korvakierre, allergiat ja angiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Pelkkä väsymyskin on.
Joo meilläkin on näitä.. Kiire/vähemmän kiva työtehtävä niin saikkupäiviä kertyy. Samat ihmiset aina. Aloittavat vaikeroinnin usein edellispäivänä ja sitten ovat poissa loppuviikon just sen määrän päiviä, ettei sairastodistusta tarvitse toimittaa. Noh, toivottavasti yt-neuvotteluissa katsotaan kylmästi lukuja..
Muutaman päivän saa olla ilman todistusta ja lapsen sairastuessa oli muistaakseni 1 päivä.
Minä olin viime vuonna yhden päivän pois töistä vatsataudin takia, lapseni takia en kertaakaan. Silti esimieheni huusi minulle, koska meillä sairastellaan niin paljon. Hän tulee itse töihin vaikka olisi kuinka kipeä ja vaatii sitä myös meiltä muilta. Siitä yhdestä poissaolopäivästä saan kuulla vieläkin. Minusta tällainen työkulttuuri ei ole normaalia ja siksi etsin tällä hetkellä uutta työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen hr hommissa, ja jos yt-menttelyihin lähdetään, niin ensin katsotaan tämä työn tuottavuus eli miten paljon poissaoloja. Ei ole taloudellisesti järkevää maksaa täyttä palkkaa koko ajan poissaolevalle ja sitten hänen kollegoilleen uupumussaikkukorvauksia.
hieno firma teillä, kun paikalla olo kertoo tuottavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse päiväkodissa töissä ja kärsinyt huvittavasta kierteestä. Vanhemmat tuo työpaikalleni lapsia, joilla sisarus kotona esim. mahataudissa. - mahatauti tarttuu minuun, kantautuu kotiimme ja lapsiini. Ja taas olen sairaslomalla. Sitten saattaa pahimmillaan ola jopa kolme työntekijää ryhmästä pois vatsataudin vuoksi, kun vanhemmat ei ymmärrä olla tuomatta muita lapsia hoitoon yhden sairastaessa!
Vierailija kirjoitti:
Minä olin viime vuonna yhden päivän pois töistä vatsataudin takia, lapseni takia en kertaakaan. Silti esimieheni huusi minulle, koska meillä sairastellaan niin paljon. Hän tulee itse töihin vaikka olisi kuinka kipeä ja vaatii sitä myös meiltä muilta. Siitä yhdestä poissaolopäivästä saan kuulla vieläkin. Minusta tällainen työkulttuuri ei ole normaalia ja siksi etsin tällä hetkellä uutta työpaikkaa.
No tuo on jo sairasta. Mutta ei sekään ole normaalia, että kuukaudessa on enemmän päiviä poissa kuin töissä. Meillä vielä jatkettiin yhden tämmöisen sankarin työsopimusta. Ei voi ymmärtää. Ja pomo välittää minulle kun oli laskenut pari prosenttia tuottavuusluvut. Teki mieli sanoa, että minä sentään käyn säännöllisesti töissä kuin nämä jotkut äiti-saikkusankarit.
Missä EI saa? En tiedä yhtäkään työpaikkaa, jossa vaadittaisiin lapselta lääkärintodistus, jos vanhempi joutuu olemaan kotona.