Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?

Vierailija
09.05.2019 |

Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.

Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?

On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.

Kommentit (2387)

Vierailija
1821/2387 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

paska yhteiskunta

EK:n ja näiden kätyrien valta tyhjentää Suomen suomalaisista.

Vierailija
1822/2387 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki geenit täysin hukkaan jos ei jälkeläisiä. Käytännössä hukkaan heitetty surkea elämä. Sama kiivetä kerrostalon katolle ja ....

Kaikkien sukulinjojen kaikki geenit menevät lopulta hukkaan ja kenestäkään meistä ei jää maailmankaikkeuteen mitään.

Vai meinasitko että maapallo on ihmiselle elinkelpoinen ikuisesti? Vielä sittenkin kun miljardien vuosien päästä meret ovat haihtuneet ja elinolot ovat samat kuin Venuksella? Tai kun auringosta viimein tulee punainen jättiläinen joka nielaisee maan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1823/2387 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ydinsodan jälkeen eloonjääminen on valtaista haaste ja on väärin hankkia lapsia kokemaan sellaista

Vierailija
1824/2387 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä on se, että lukevat tältä palstalta naisten kirjoituksia siitä, että kuinka täyttä helvettiä ja kärsimystä perhe-elämä, lasten saaminen ja kasvattaminen on.

Vierailija
1825/2387 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki geenit täysin hukkaan jos ei jälkeläisiä. Käytännössä hukkaan heitetty surkea elämä. Sama kiivetä kerrostalon katolle ja ....

Hyvin harvalla on levittämisen arvoiset geenit - itsellänikään ei.

Vierailija
1826/2387 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harvalla on levittämisen arvoiset geenit - itsellänikään ei.

Eikä kenenkään geeneistä jää mitään jäljelle. Jo ensimmäisessä sukupolvessa ne ovat laimentuneet 50%.

Vierailija
1827/2387 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä on parempaa ja tärkeämpääkin tekemistä kuin haarojen levittely. Parasta on, jos ei tarvitse jättää maapallolle mitään jälkeensä.

Sitäpaitsi, miten niin lasten saaminen muuttaa ihmisen epäitsekkääksi? Itse olet omasta himosta ja halusta levittänyt jalkasi ja sen jälkeen sinulla on aikaa ajatella vain SINUN lapsia. Miten kaikki muut yksinäiset, orvot, kodittomat jne.. lista on pitkä, jotka voisivat arvostaa aikaasi ja työtäsi heidän puolesta. Myös käytös muuttuu itsekkäämmäksi lapsen saamisen jälkeen, koska "minun lapseni ja minä olen äiti, niin voin".

Vierailija
1828/2387 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa Ukkolan kirjoitus Iltalehdestä. Nuoria ahdistetaan ja pelotellaan liikaa. Menee elämänhalu ja -ilo.

Vierailija
1829/2387 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkinen kehittymättömyys, ei jakseta kantaa vastuuta. Ei se perheen pyörittäminen kovin halpaakaan ole. Yleinen henkinen sekaannus ja wokeismi plus vasemmistolaisten ideologioiden nousu.

Eikö se ole enemmänkin henkistä kypsyyttä ymmärtää omia heikkouksiaan ja vahvuuksiaan, ja sen myötä tehdä fiksuja ja muita ajattelevia päätöksiä, tässä tapauksessa jättäytyä lapsettomaksi? Minä olen henkisesti ollut aina hieman epätasapainoinen henkilö, ja olisin siitä syystä sopimaton äiti-ihminen. En halua lapsieni kärsivän siitä, että heidän oma äitinsä ei välillä jaksa heidän seuraansa. Kärsin siitä itse lapsena oman äitini ja isäni ollessa samanlaisia. Toki minulla on muita syitä tämän lisäksi, jotka liittyvät pääasiassa minusta riippumattomiin tekijöihin. T. N28

Henkiseen kypsyyteen kuuluu myös vahvistaa omia heikkouksia eikä jäädä lapsen tasolle.

Vierailija
1830/2387 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkinen kehittymättömyys, ei jakseta kantaa vastuuta. Ei se perheen pyörittäminen kovin halpaakaan ole. Yleinen henkinen sekaannus ja wokeismi plus vasemmistolaisten ideologioiden nousu.

Eka lause osuu nualan kantaan. Vapaankasvatuksen satoa.

Vierailija
1831/2387 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

paska yhteiskunta

Olet osa yhteiskuntaa eli olet pas...

Vierailija
1832/2387 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä sen näkee ettei ne tappelut kotitöistä ja lasten hoidosta tuo kenellekkään mitään onnea vaan repiviä ero sotkuja. Kyllä ne ovat olleet kaikki ihan surkeita ne epäonnistuneet eroperheet. Minä en ymmärrä minkä takia ihminen tuollaisiin tilanteisiin hankkiutuu ja varsinkin nopeasti niin ettei edes tunne sitä puolisoonsa. 

En ymmärrä ihmisiä jotka tarvitsevat elämäänsä sähläämään ja auttamaan koko ajan koko sukua ja elää niin kuin jossain riippuvais yhteisössä että turvaverkkoa. Eikö sitä itse ole turva ensisijaisesti ottamaan vastuuta omista harrastuksistaan.

Omassa lapsuudessani koko suvun turvaverkko oli sitä että kuka tahansa sai kurittaa ja antaa selkään millä sitten käden pituisella risulla tai remmillä yleensä. Ja kun ei ollut sen turvaverkon oma lapsi niin aika raakaa oli se kurittaminen ja säälimätöntä. Sanoisin että on jopa erittäin haitallista lapselle tämmöiset suvun turvaverkkoihin tukeutumiset. Kun vanhemmat eivät ole näkemässä niin lapsia voidaan kohdella tosi kamalasti. 

Olen 25 vuotias sinkku mies ja hoidan kotityöt koska ne pitää tehdä vaikka en haluaisi. Sellaista elämä on.

Vierailija
1833/2387 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-abortti->vastuun pakoilua

-eutanasia->omien ikävien tunteiden käsittelyn pakoilua

-kannabiksen laillistaminen->kivaa

-irtoseksiä ->kivaa ja vastuun pakoilua avioliiton velvollisuuksista

arvot muuttuvat tai lähinnä poistuvat.

Näin se on. Elämän pitää olla kaikkea muuta paitsi kivaa. Se on selvä.

Edellinen kärsimyskruunun sovittelija muistelee ilmeisesti taikauskoisia menneitä aikoja, kun joku vielä kuvitteli että lopun jälkeen odottaa jotain/palkinto.

Lapsellista fantasiaa.

Miksi me laitetaan vankilaan ihmisiä jotka tekee asioita jotka saa heidät onnelliseksi?

Vierailija
1834/2387 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se on. Elämän pitää olla kaikkea muuta paitsi kivaa. Se on selvä.

Hedonismi on erittäin vaarallista. 

Vierailija
1835/2387 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se kiva, mutta olen nyt lähes kolmekymppisenä persaukisena tajunnut, etten ehdi ikinä olla sekä lisääntymisikäinen että sopivan varakas antamaan hyviä eväitä lasten elämään. En halua lasteni kasvavan hikiyksiössä levottomalla asuinalueella, rääsyihin pukeutuen ja halpaa einestä syöden. Jos tänään voittaisin Euro Jackpotin, niin painelisin hedelmöityshoitoihin varmasti jo syksyn aikana, sen voin luvata, mutta todennäköisemmin tulen kärvistelemään ns opiskelijabudjetilla pitkälle keski-ikään. Siihen kuvioon ei lapset, tai varsinkaan teinit, sovi, enkä ymmärrä, miksi niin monet rutiköyhät eivät jaa tätä mielipidettä

Kaikki haluaa olla rikkaita ja antaa lapsille taloudellisesti parhaan alun.

99% ihmisistä ei ole siihen mahdollisuutta.

kun taas 99% heistä joilla on, antavat lapselle huonon lapsuuden koska lapsi vaatii muutakin kuin sen kultasen lusikan suuhun.

Vierailija
1836/2387 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä oli juuri tutkimus, että suomalaiset vanhemmat (etenkin äidit) on stressaantuneempia. Vaatimukset on vaan niin kovat niin työelämässä kuin perheen suhteen, että moni katsoo, että täytyy valita toinen ja panostaa siihen. Kotiäitiyttä ei juuri arvosteta eikä sellainen kovin kannattava valinta olekaan vanhuudenpäiviä ajatellen. Lisäksi yhteisöllisyyden ja tuen puute. Suomessa olet helposti yksin ja ilman turvaverkkoja jos lapsen teet. Ympäristö paheksuu lapsia joista kuuluu ääntä ja on häiriötä.  Lapsen saaminen tutkimusten mukaan vie tasa-arvoa perheessä taaksepäin. Äidit tekevät enemmän kotitöitä, isät töitä. Jos tulee ero, äidistä tulee pienituloinen yksinhuoltaja, jota katsotaan alaspäin. Yh-isät (ne harvat) kerää ihailua. Kuka hullu ottaa tälläisen riskin. 

Naiset eivät arvosta kotiäitiyttä. Miehet taas arvostaa.

Vierailija
1837/2387 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monia osin keskenään yhteen nivoutuvia syitä. Ehkäisy eli seksiä voi harrastaa huvikseenkin (hyvin pienellä riskillä lapsien saamisesta). Nautinto- ja yksilökeskeinen kulttuuri jossa henkilökohtaiset saavutukset ja nautinto ovat arvostetumpia  kuin suvun nimi, saavutukset ja jatkuvuus.  Yhteiskunnan vakaus ja turvallisuus - ei tarvitse pyöräyttää kymmentä mukulaa joista kolme selviää, saattelee sinut hautaan ja jatkaa sukusi perintöä. Kasvanut vaatimustaso, 3/10 hengissä ei enää riitä. Yhteiskunnan ja ajan hengen näennäinen epävakaus sekä epävarma tulevaisuus - 3/10 ei riitä, 10/10 ei ehkä riitä rahkeet?

Ennen harrastettiin seksiä kun haluttiin lapsia. Nykyään halutaan vaan kaikkea kivaa ilman vastuuta.

Ennen vanhaan sun mukaan vissiin harrastettiin seksiä vain pari kertaa ja kun lapsiluku oli täynnä niin ei enää ikinä seksiä?

Ei vaan kunnes toinen menehtyi tai tuli menopaussi.

Vierailija
1838/2387 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn töissä ja palkkani on ihan hyvä eli minulla olisi kyllä varaa lapsiin mutta minun "syy" lapsettomuuteen on se että en ole koskaan seurustellut edes.

En ole koskaan oikein edes haaveillu parisuhteesta tai omista lapsista vaan olen aina tykänny elää sinkkuna.

Mitä minä edes naisella tekisin? Saisin seksiä useammin mutta mitä muuta?

Olen vähän yli kolkyt ja jään luultavasti lapsettomaksi enkä koe tätä ongelmana.

Minulla sama, mutta olen nainen. Tykkään elää sinkkuna, parisuhteet ja lapset eivät ole koskaan kiinnostaneet. Elämässä on niin paljon muutakin mielenkiintoista.

eli kiinnostaa muut asiat kuin toisen elämä.toisin sanoen eniten kiinnostaa oma napa.

Onko tässä jotain pahaa? Kokeile joskus elää itse omaa elämääsi, se on mielenkiintoisempaa kuin miehen ja lapsen kautta "eläminen"

Lapsen kautta ei eletä vaan lapselle annetaan oma elämä.

Vierailija
1839/2387 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tamma toimii samalla tavoin. Astutus tilanteessa huonon oloinen ori hätistetään muualle. Tiineys voi keskeytyä epäsopivien olojen vuoksi ja varsaa voidaan pantata kunnes ympäristö muuttuu turvallisemmaksi.

Nainen valikoi, päättää raskauden kulusta ja siitä antaako lapsen adoptioon. Ääritapauksissa tappaa. Luonnossakin poikasia saatetaan nirhata.

Naaras haluaa turvata viimeiseen asti elinkelpoisen kasvuympäristön jälkeläisilleen.

Synnytysväkivalta ei kävisi päinsä hevospuolella. Varsa saattaisi pysyä mahassa. Yleensä tammat siirretään hyvissä ajoin laitumelle taikka hiljaisempaan talliin. Siirtokin pyritään tekemään mahdollisimman stressivapaasti.

Väärä ketju.

Vierailija
1840/2387 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso, mitä maailmalla tapahtuu. Katso , mitä luonnossa tapahtuu. Kuka enää haluaa lapsia tähän maailmaan?

Lapsia tehtiin toisen maailman sodan alla. Muita tekosyitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän