Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?

Vierailija
09.05.2019 |

Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.

Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?

On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.

Kommentit (2387)

Vierailija
1801/2387 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on tärkeetä oma aika ja rauha, jo pelkkä parisuhde aiheuttaa niin paljon stressiä etten jaksa sellaista arkea saati sitten katsella jotain kakaroita.

En myöskään pidä naistarjontaa kovin hyvänä täällä suomessa, ylipainoisia, yh-äitejä tai mt-ongelmaisia viherpeippoja vaan tarjolla, joihin en koskisi pitkällä tikullakaan.

Rahaa myös kuluisi lapseen paljon, ja rahallinen vastuu olisi pääosin miehen vastuulla.

Miehen vastuulla olisi myös asettaa kuria ja saada lapsen vihat niskaansa.

Näen naisen ja lapsen pelkkänä taakkana minulle, siihen asti kunnes tasa-arvoa uudistetaan sen verran että miehellä on samat oikeudet, en aio lisääntyä tai seurustella.🤡🤡🤡🏳🌈🏳🌈🏳🌈

Puolaan lentää 2 tunnissa Ryanairilla. Eihän teitä saa lähtemään 🙄

Vituttaako kun rakkaan ideologian seurauksia pitää kritisoida?

Mikä ideologia? Jostainhan sekin kertoo ettei miehiä saada lähtemään arvojen äärelle.

Ai mikä? No feminismi tietenki. Tämä marxilainen vihaideologia on onnistunut jakamaan yhteiskunnat keskenään riiteleviin keinotekoisiin ryhmiin joiden välinen taistelu on välttämätöntä matkalla kohti globaalia kommunismia.

Arvon naiset, Teitä on kusetettu.

Törmäsin tänään Tiktokissa kohtunsa purkkiin pistäneeseen naiseen. Hermostui USA:n kansalaisena ja päätti ottaa "pankin" irti.

Nainen on muutakin kuin pelkkä kohtu ja miehen statusesine. Ihminen.

Kyllä. Ja kyseinen nainen on lisäksi mielisairas.

Miksi eritoten miehet alkoivat raivoamaan? Yksi hyväksikäytettävä poissa pelistä?

Todistaisitko ystävällisesti väitteen että eritoten miehen alkoivat raivoamaan? 

#miesvihanäkyväksi

Tiktokin reaktiopostaukset ja Youtuben Odins men.

Vierailija
1802/2387 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monia osin keskenään yhteen nivoutuvia syitä. Ehkäisy eli seksiä voi harrastaa huvikseenkin (hyvin pienellä riskillä lapsien saamisesta). Nautinto- ja yksilökeskeinen kulttuuri jossa henkilökohtaiset saavutukset ja nautinto ovat arvostetumpia  kuin suvun nimi, saavutukset ja jatkuvuus.  Yhteiskunnan vakaus ja turvallisuus - ei tarvitse pyöräyttää kymmentä mukulaa joista kolme selviää, saattelee sinut hautaan ja jatkaa sukusi perintöä. Kasvanut vaatimustaso, 3/10 hengissä ei enää riitä. Yhteiskunnan ja ajan hengen näennäinen epävakaus sekä epävarma tulevaisuus - 3/10 ei riitä, 10/10 ei ehkä riitä rahkeet?

Ennen harrastettiin seksiä kun haluttiin lapsia. Nykyään halutaan vaan kaikkea kivaa ilman vastuuta.

-abortti->vastuun pakoilua

-eutanasia->omien ikävien tunteiden käsittelyn pakoilua

-kannabiksen laillistaminen->kivaa

-irtoseksiä ->kivaa ja vastuun pakoilua avioliiton velvollisuuksista

arvot muuttuvat tai lähinnä poistuvat.

Ennen vanhaan sun mukaan vissiin harrastettiin seksiä vain pari kertaa ja kun lapsiluku oli täynnä niin ei enää ikinä seksiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1803/2387 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä oli juuri tutkimus, että suomalaiset vanhemmat (etenkin äidit) on stressaantuneempia. Vaatimukset on vaan niin kovat niin työelämässä kuin perheen suhteen, että moni katsoo, että täytyy valita toinen ja panostaa siihen. Kotiäitiyttä ei juuri arvosteta eikä sellainen kovin kannattava valinta olekaan vanhuudenpäiviä ajatellen. Lisäksi yhteisöllisyyden ja tuen puute. Suomessa olet helposti yksin ja ilman turvaverkkoja jos lapsen teet. Ympäristö paheksuu lapsia joista kuuluu ääntä ja on häiriötä.  Lapsen saaminen tutkimusten mukaan vie tasa-arvoa perheessä taaksepäin. Äidit tekevät enemmän kotitöitä, isät töitä. Jos tulee ero, äidistä tulee pienituloinen yksinhuoltaja, jota katsotaan alaspäin. Yh-isät (ne harvat) kerää ihailua. Kuka hullu ottaa tälläisen riskin. 

Vierailija
1804/2387 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se kiva, mutta olen nyt lähes kolmekymppisenä persaukisena tajunnut, etten ehdi ikinä olla sekä lisääntymisikäinen että sopivan varakas antamaan hyviä eväitä lasten elämään. En halua lasteni kasvavan hikiyksiössä levottomalla asuinalueella, rääsyihin pukeutuen ja halpaa einestä syöden. Jos tänään voittaisin Euro Jackpotin, niin painelisin hedelmöityshoitoihin varmasti jo syksyn aikana, sen voin luvata, mutta todennäköisemmin tulen kärvistelemään ns opiskelijabudjetilla pitkälle keski-ikään. Siihen kuvioon ei lapset, tai varsinkaan teinit, sovi, enkä ymmärrä, miksi niin monet rutiköyhät eivät jaa tätä mielipidettä

Vierailija
1805/2387 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se on. Elämän pitää olla kaikkea muuta paitsi kivaa. Se on selvä.

Vierailija
1806/2387 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea ongelma nykyään kotityöt ja toinen lasten hoito. Älkää tehkö lapsia ja hankkia isotöisiä kotitöitä jos kumpaakaan ei ne kiinnosta. Jos osaa organisoida ja jättää muun sähläämisen elämästään pois keskittyen siihen yhteen asiaan kerrallaan eikä ahnehtien kaikkea niin pärjää. Siis yksi asia kerrallaan eikä mulle nyt ja heti ihan kaikkea. 

Meillä on harrastuksena kotityöt ja melko maalaistalossa. Ne tehdään ensimmäisenä ja sitten jos jää aikaa niin jotain muita harrastuksia. Ikinä ei olla riidelty ja se tekee kumpi ehtii ensimmäisenä ja mies tekee tietenkin raskaimmat työt. Lapsia ei olla haluttu eikä me haluta olla riippuvaisia mistään turvaverkoista. Jos ulkopuolista apua tarvitaan niin kaikista on maksettu niin että mitään ilmaista työtä ei olla teetätetty koskaan. Minä inhoa että oltaisiin riippuvaisia jostain turvaverkoista ja nautin itsenäisestä elämästä johonka eivät muut ihmiset puutu. Tykkään yli kaiken kotitöistä ja puutarha töistä. 

Pitäisi olla itsetuntemusta enemmän ennen kun tekee elämässään ihan vääriä valintoja. Joku joka ei tykkää kotitöistä eikä lastenhoidosta niin kärsii siitä ja laskee koko ajan ettei puoliso osallistu ja jos ei puolisoakaan kiinnosta niin pitäisi olla tukiverkostoja keillekkä sitten delegoida omia töitään. Eikö se vähän hävetä hankkia rasitteita niin paljon ettei itse niistä selviä. 

Vierailija
1807/2387 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se on. Elämän pitää olla kaikkea muuta paitsi kivaa. Se on selvä.

Edellinen kärsimyskruunun sovittelija muistelee ilmeisesti taikauskoisia menneitä aikoja, kun joku vielä kuvitteli että lopun jälkeen odottaa jotain/palkinto.

Lapsellista fantasiaa.

Vierailija
1808/2387 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole oikeastaan koskaan halunnut lapsia ja olen nyt ollut sinkkuna 8 vuotta joten jään itse melko varmasti lapsettomaksi mieheksi eikä se minua haittaa vaan ehkä päin vastoin. 

Vierailija
1809/2387 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä sen näkee ettei ne tappelut kotitöistä ja lasten hoidosta tuo kenellekkään mitään onnea vaan repiviä ero sotkuja. Kyllä ne ovat olleet kaikki ihan surkeita ne epäonnistuneet eroperheet. Minä en ymmärrä minkä takia ihminen tuollaisiin tilanteisiin hankkiutuu ja varsinkin nopeasti niin ettei edes tunne sitä puolisoonsa. 

En ymmärrä ihmisiä jotka tarvitsevat elämäänsä sähläämään ja auttamaan koko ajan koko sukua ja elää niin kuin jossain riippuvais yhteisössä että turvaverkkoa. Eikö sitä itse ole turva ensisijaisesti ottamaan vastuuta omista harrastuksistaan.

Omassa lapsuudessani koko suvun turvaverkko oli sitä että kuka tahansa sai kurittaa ja antaa selkään millä sitten käden pituisella risulla tai remmillä yleensä. Ja kun ei ollut sen turvaverkon oma lapsi niin aika raakaa oli se kurittaminen ja säälimätöntä. Sanoisin että on jopa erittäin haitallista lapselle tämmöiset suvun turvaverkkoihin tukeutumiset. Kun vanhemmat eivät ole näkemässä niin lapsia voidaan kohdella tosi kamalasti. 

Vierailija
1810/2387 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halunut koskaan vanhemmaksi, mutta lapsia on Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomestakin löytyy kolme. Väitettyjä muita lapsia on seitsemän, mutta näistä ei ole tehty dna testejä ja suurin osa on jo täysi-ikäisiä. Olen reissutyöläinen ja erakkoluonne. Parisuhteet on kestäneet noin vuodesta neljään.

Vaikka en lapsia koskaan halunut, niin ihminen on kuin eläin. Ei sitä itse päätä asioita vaan asiat kasvaa itsestään. Seitsemän lapsista on naisten väittämiä tapauksia ja syntyneet yhden illan suhteista ympäri eurooppaa.

Sellaista se on kun on kova duunari. Raskaat työt ja vielä raskaammat huvit. Ei ne kaikki eläimetkään lisäänny. Ovat ns heikkoa ainesta. Eivät kestä psyykkistä  painetta tai fyysistä. Eläintarhoissa osa eläimistä ei kykene lisääntymään ollenkaan.

Olen aina vierastanut näitä veloja. Minä olen itse vela, mutta olen noudattanut luonnollista elämän diagrammia. Mielestäni he pelkäävät elää täysiä ja aidosti. Elämä on elettäväksi ja se pitää pistää myös kiertämään! Rollareita lainatakseni. Elämä on rokki ja jos ei rokki soi, niin turpaan.

T. M 52

Vierailija
1811/2387 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 28-vuotias, valmistuin yliopistosta kolme vuotta sitten, miehen kanssa ollut yhdessä 7 vuotta ja naimisiin menimme tänä kesänä. 

Syitä lapsettomuuteen on varmasti hirveän monia, mutta jos syytä nyt oikein miettii, niin vastaus on, että en vielä halua. Minulla ei ole vauvakuumetta. En tunne olevani vielä oikeasti "aikuinen". En ole saanut vakituista työpaikkaa, enkä omistusasuntoa. Elämäni on tällä hetkellä jossain opiskelijaelämän ja oikean aikuusuuden välimallissa. 

Vierailija
1812/2387 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

paska yhteiskunta

Vierailija
1813/2387 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intersektionaalinen marxilainen feminismi?

Vierailija
1814/2387 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intersektionaalinen marxilainen feminismi?

ei helvetti mitä sekopäitä

Vierailija
1815/2387 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkinen kehittymättömyys, ei jakseta kantaa vastuuta. Ei se perheen pyörittäminen kovin halpaakaan ole. Yleinen henkinen sekaannus ja wokeismi plus vasemmistolaisten ideologioiden nousu.

Vierailija
1816/2387 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa yllä yksi kuvasi hyvin että 28 v ja vielä puoliksi opiskelija ja puoliksi aikuinen. Joillakin henkinen kehitys on hitaampaa. Sitten on nämä huvittavat syyt kuten ilmastoahdistus 🤣

Vierailija
1817/2387 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki geenit täysin hukkaan jos ei jälkeläisiä. Käytännössä hukkaan heitetty surkea elämä. Sama kiivetä kerrostalon katolle ja ....

Vierailija
1818/2387 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne on aika pitkälti nämä viimeksi mainitut syyt, englanniksi tiivistäen "confusion"

Vierailija
1819/2387 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkinen kehittymättömyys, ei jakseta kantaa vastuuta. Ei se perheen pyörittäminen kovin halpaakaan ole. Yleinen henkinen sekaannus ja wokeismi plus vasemmistolaisten ideologioiden nousu.

Eikö se ole enemmänkin henkistä kypsyyttä ymmärtää omia heikkouksiaan ja vahvuuksiaan, ja sen myötä tehdä fiksuja ja muita ajattelevia päätöksiä, tässä tapauksessa jättäytyä lapsettomaksi? Minä olen henkisesti ollut aina hieman epätasapainoinen henkilö, ja olisin siitä syystä sopimaton äiti-ihminen. En halua lapsieni kärsivän siitä, että heidän oma äitinsä ei välillä jaksa heidän seuraansa. Kärsin siitä itse lapsena oman äitini ja isäni ollessa samanlaisia. Toki minulla on muita syitä tämän lisäksi, jotka liittyvät pääasiassa minusta riippumattomiin tekijöihin. T. N28

Vierailija
1820/2387 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa yllä yksi kuvasi hyvin että 28 v ja vielä puoliksi opiskelija ja puoliksi aikuinen. Joillakin henkinen kehitys on hitaampaa. Sitten on nämä huvittavat syyt kuten ilmastoahdistus 🤣

Kyllähän se ilmastonmuutos on sinunkaltaisesta boomerista huvittavaa, kun sen seuraamukset eivät tule juurikaan koskettamaan sinua. Me nuorempi polvi saamme tuta väestöryntäyksen elinkelpoisimmille maille, sekä sodat muunmuassa puhtaasta vedestä. Hahahaha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi