Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?
Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.
Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?
On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.
Kommentit (2387)
Yksinkertaisesti mulla on elämä elettävänä. Mun oma, ainoa elämäni.
Kedonistinen kulttuuri, kulutuskeskeisyys, materialismi
Pelko. Ei uskalleta elää. Vain ennakoitava kelpaa.
Kai se jotenkin liittyy tulevaisuuden pelkoon ja samaan aikaan todellisempaan mahdollisuuteen valita perhekoko. Tässä 20-30 vuotta on nuijittua nuorisoa epätoivon partaalle ja perheenperustamisesta on tehty koko ajan vaikeampaa.
Tykkään sukuelimestäni enkä halua, että se repeää korviin asti. Lapset sinänsä olisi kiva, joten ehkä harkitsen adoptiota sitten joskus.
t. nuori nainen
Mistä sinä tiedät, että aikaisempi sukupolvi halusi niitä lapsia enemmän kuin nyt? Kai pitäisi nyt jo järjellä tajuta, ettei ennen ollut ehkäisyä. E-pilleri tuli vasta 60-luvulla ja niitä sai aluksi vain naimisissa olevat.
Tosi oudosti muotoilu kysymys. Luuletko, ettei täällä ole ihmisiä, joilta voisit kysyä ihan suoraan syyt heidän päätöksensä taustalla? Miksi spekuloida, kun voi saada ihan suoran vastauksen kysymällä?
Vai onko taustalla kenties ajatus, että tällaisen päätöksen tekevät nuoret eivät itsekään tiedä miksi tekevät ja mitä, ja avun/painostuksen pitäisi tulla paremmin tietävältä vanhemmalta sukupolvelta?
Kyllä tähän on vastauksia jo annettu, ei ole rakettitiedettä. Kapitalismin tulevaisuus ahdistaa, hyvinvoinnista luopuminen on väistämättä edessä, samoin kansainvaellukset ja ilmastokarastrofit. Suurta lapsilukua saa itselleen perustella niin paljon ja sulkea nämä em ongelmat niin hyvin mielestä, ettei mitkään koulutettujen naisten defenssit riitä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, että aikaisempi sukupolvi halusi niitä lapsia enemmän kuin nyt? Kai pitäisi nyt jo järjellä tajuta, ettei ennen ollut ehkäisyä. E-pilleri tuli vasta 60-luvulla ja niitä sai aluksi vain naimisissa olevat.
En voi kovin vanhoista sukupolvista sanoa. Mutta jos katsotaan vaikka Väestöliiton julkaisemia tutkimuksia, niin 10-20 vuotta sitten ihmisillä oli suunniteltu lapsiluku selvästi suurempi kuin nykynuorilla. Eli ihan sillä perusteella voi sanoa, että nykynuorilla se suunniteltu lapsilukukin on aiempia sukupolvia pienempi ja siten voi sanoa, että nykynuoret haluavat vähemmän lapsia.
Mutta toisaalta, ei tarvitse sitten tuomita niitä, jotka sen ison perheen hankkivat. Tiedän useamman, joita ivataan siitä valinnasta.
Jokaisella valinnanvapaus.
Vierailija kirjoitti:
Kai se jotenkin liittyy tulevaisuuden pelkoon ja samaan aikaan todellisempaan mahdollisuuteen valita perhekoko. Tässä 20-30 vuotta on nuijittua nuorisoa epätoivon partaalle ja perheenperustamisesta on tehty koko ajan vaikeampaa.
Jep, 90-luvun laman jälkeen ei olla tehty hyviä ratkaisuja varhaiskasvatuksen ja perhepolitiikan saralla. Lisäksi toinen megalama iski juuri parahiksi murtamaan laman aikana kasvaneiden, siihen mennessä parikymppisten tulevaisuudennäkymät.
Uskon, että yksi syy on se, että nykyaikana on niin paljon viihdykettä aikuisille että lapsi koetaan rasitteena. Elämäntapavalinta siis.
Vierailija kirjoitti:
Tosi oudosti muotoilu kysymys. Luuletko, ettei täällä ole ihmisiä, joilta voisit kysyä ihan suoraan syyt heidän päätöksensä taustalla? Miksi spekuloida, kun voi saada ihan suoran vastauksen kysymällä?
Vai onko taustalla kenties ajatus, että tällaisen päätöksen tekevät nuoret eivät itsekään tiedä miksi tekevät ja mitä, ja avun/painostuksen pitäisi tulla paremmin tietävältä vanhemmalta sukupolvelta?
Kyllä tähän on vastauksia jo annettu, ei ole rakettitiedettä. Kapitalismin tulevaisuus ahdistaa, hyvinvoinnista luopuminen on väistämättä edessä, samoin kansainvaellukset ja ilmastokarastrofit. Suurta lapsilukua saa itselleen perustella niin paljon ja sulkea nämä em ongelmat niin hyvin mielestä, ettei mitkään koulutettujen naisten defenssit riitä siihen.
Tämä. Lapsia on kautta aikain hankittu hyvässä uskossa ja toivossa siitä, että tulevaisuudessa odottavat paremmat ajat, kasvava hyvinvointi ja viljavat pellot... Nyt tulevaisuudessa näkyy pahoinvointia, sotaa, eläinten ja luonnon rääkkäystä, luonnon tuhoamista... Kaikki kunnioitus elämää kohtaan on kadotettu. Vain kuluttamisella on väliä.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006066151.html
Naiset haluaisivat lapsia nuorempana ja miehet haluavat sitä lykätä.
Monella ei ole sopivaa kumppania.
Taloudellinen epävarmuus.
Moni aavistaa maailmansodan ja suuren katastrofin läheisyyden joten lapsia ei tehdä.
Tää esillä olleen synntyskampanjan aiheet on yksi syy miksi en lisäänny.
Niin kauan ku synnytystä voi verrata teurastukseen ja korjaus leikkaukset ei ole automaatio niin tämä nainen ei ala porsimaan. Pidän kropastani ja aijon pitää myös vastaisuudessa
Minun elämäni paras juttu on tuo pikkuinen joka tuossa tuhisee, saan olla Äiti.
Hyvää äitienpäivää kaikille ihanille äideille!
Ps. Äiti on maailman kaunein sana,
äiti sut pidän rakkaimpana.
Täytyykö tästä samasta aiheesta jauhaa koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi kovin vanhoista sukupolvista sanoa. Mutta jos katsotaan vaikka Väestöliiton julkaisemia tutkimuksia, niin 10-20 vuotta sitten ihmisillä oli suunniteltu lapsiluku selvästi suurempi kuin nykynuorilla. Eli ihan sillä perusteella voi sanoa, että nykynuorilla se suunniteltu lapsilukukin on aiempia sukupolvia pienempi ja siten voi sanoa, että nykynuoret haluavat vähemmän lapsia.
Tavat muuttuvat hitaasti. Itse olen liki 40v vela ja luulin teinivuosille asti, että lapset ovat vaan nyt yksi väistämätön pakko elämässä. Ikäänkuin vain kuuluisivat asiaan ja mutinat pois.
Varhaisaikuisuuteen asti suunnittelin, että miten hoidan tämän pakkorastin. Opiskelin alaa, missä oli mahdollista tehdä etätöitä ja mietin kotiin omaa työhuonetta. Mietin siis alta kahtakymppisenä lastenhoitojärjestelyitä! Luin myös runsaasti lehtiä ja artikkeleita, joista osa koski parisuhteen hoitoa. Ei saa uppoutua liikaa lasten hoitoon, anna miehelle välillä, vaikka olisit väsynyt, on huono mieli tai muutoinkaan itseä ei tekisi mieli. Muutoin katsos mies lähtee ja sitten olet yhäri. Tai vähintäänkin pettää.
Mutta eniten sitä kauhulla odotti sitä oman elämän loppumista. Lapsiperhe-elämä ja äitiys ei vain ollut millään lailla mun juttu. Siellä ei olisi odottanut minulle mitään, mitä olisin kaivannut. Minua ei kiehdo klähmäset pusut tai kylmän nihkeät pulleat kädet aamu kuudelta kietoutuneena mun kaulaan, vaikka kuinka sieltä tulisi näitä kliseisiä "äiti mä lakattan tua". Lapsen kasvamisessa ei ole mitään mielenkiintoista. Pikemminkin se olisi vain ollut odottamista, että milloin nuo lähtevät. Sen sijaan mulla olisi ollut annettavaa paljon muuta maailmalle, mutta lasten myötä minusta olisi tullut kotiin sidottu kanttura - yksi monien monien muiden joukossa, siellä loputtomassa jonossa. Yksi hukkaan heitetty resurssi.
Ajattelutapa oli vain yleisesti kohtalaisen tiukassa ennen 2000 -lukua. Ikäänkuin vaihtoehtoa lapsettomaksi jäämisestä ei ollut. Ja kun ensimmäisen kerran uskalsin sanoa tämän ääneen, niin vastaanotto oli todella tyly. Todella tyly. Pian opin, että tekeydyn tahattomasti lapsettomaksi tai mitä ikinä, kiertämään lapsiutelut ja vetoamaan herraties mihin, mutta itse aito oikea syy oli vain monille kuulijalle aivan myrkkyä. Netin kasvun myötä ehkä ilmapiiri alkoi höllentyä, mutta jos katsotaan esimerkiksi vanhaa ellien velapalstaa, niin ihan sotatannerhan se oli. On oikeasti todella eksoottinen olo, että nyt asiasta voi keskustella vauva-palstalla. Tuntuu, että raja-aita naisten välillä on hälventynyt. Täällä on mukava jutustaa ihmisten kanssa, oli lapsia tai ei.
Mutta vastaus että miksi en tee lapsia, niin vastaus on hyvin yksinkertainen: ei ole mun juttu. Ei pitäisi olla muilta pois ja se, että joku tekee, ei ole minulta pois. :-)
-itsemääräämisoikeus
-negatiiviinen tulevaisuuskuva yhdistettynä järjen käyttöön