Miten te olette sopineet siitä, että alatte yrittämään lasta?
Ollaan oltu 3v. yhdessä ja kolmekymppisiä. On ollut alusta asti selvää, että haluamme lapsia. Olen nyt yrittänyt koittanut vihjata miehelle, että nyt olisi sopiva hetki ja mies jotenkin heittää huumoriksi eikä osaa vastata juuta eikä jaata. Ei siis kieltäydy, muttei vastaa myöskään myönteisesti, että "aletaan vaan yrittämään". Mitä tästä nyt pitäisi päätellä? On alkanut vaikuttamaan siltä, että mies ei haluakaan lapsia... Ainakaan vielä...
Olen kysynyt ihan suoraan, että eikö hän halua, niin kyllä kuulemma haluaa ja vastaa, että kyllä tässä ihan lähiaikoina tarvitsee...
Kommentit (189)
Ainon uusin "miten". Puhuimme, käytimme sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Nainen jätti pillerit pois ja oli yhtäkkiä raskaana. Kertoi jälkeenpäin. Sillä hän kiinnitti minut suhteeseen elättäjäksi. Sama vahinko toistui. Annoin anteeksi, vaikka sairas temppuhan se oli. Kannan vastuuni ja lapseni ovat minulle tärkeitä. Nainen koittaa elää edelleen minusta, koska ei halua ottaa vastuuta ja mennä töihin. On meillä Suomessa mahtavat lait... Näissä asioissa on tasavertaisuus kaukana.
Ja annoit toisenkin kerran mennä vaan paljaalla? Sitä saa, mitä tilaa.
Suomessa saa kyllä erota ihan vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen jätti pillerit pois ja oli yhtäkkiä raskaana. Kertoi jälkeenpäin. Sillä hän kiinnitti minut suhteeseen elättäjäksi. Sama vahinko toistui. Annoin anteeksi, vaikka sairas temppuhan se oli. Kannan vastuuni ja lapseni ovat minulle tärkeitä. Nainen koittaa elää edelleen minusta, koska ei halua ottaa vastuuta ja mennä töihin. On meillä Suomessa mahtavat lait... Näissä asioissa on tasavertaisuus kaukana.
Luuletko, että tänne kertoisin yksityiskohdat miten asia tapahtui tasan tarkkaan. Joillakin metodeilla saa vaikkapa naapurin penan raskaaksi, vaikkei n ssisikaan sitä.
Siinä menee ikä ja terveys jos miestä kuuntelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että tänne kertoisin yksityiskohdat miten asia tapahtui tasan tarkkaan. Joillakin metodeilla saa vaikkapa naapurin penan raskaaksi, vaikkei n ssisikaan sitä.
Millainen vässykkä jää tuollaiseen suhteeseen?
Jo tapailuvaiheessa puhuttiin siitä, kuuluuko lapset tulevaisuuden suunnitelmiin. Miehelle se, että kuuluu, oli tärkeämpää kuin minulle.
Lapsen yrittäminen käynnistyi meille vahingossa. Pelättiin vahinkorasksutta ja huomattiin, että oltiinkin molemmat innostuneita ajatuksesta.
Mies sitten seuraavan sekstailukerran yhteydessä kysyi, että jätetäänkö ehkäisy (meillä kumi) pois ja mä vastasin kyllä.
Kannatan sitä, että keskustelet miehen kanssa ja kysyt suoraan. Jos mies on epävarma tai sanoo, ettei halua lapsia, niin kannattaa vakavasti harkita, haluatko olla kyseisen miehen kanssa enää.
Sen sijaan en kannata sitä, että vihjailet epäselvästi tai sanot, että jätät e-pillerit pois ja käytetään kondomia jatkossa. Kondomi on aika hyvä ehkäisy sekin ja jos niitä lapsia haluaa, niin ehkäisy kannattaa jättää kokonaan pois. Tuhlaisit vain kallista aikaasi kondomi-mieheen.
Ehdotus, jota en kannata missään nimessä on se, että jäisit odottamaan, että yli 30v miehesi kypsyy ajatukselle tulla isäksi. Naisten ei pidä missään nimessä tuhlata aikaa miesten odotteluun tässä asiassa. Mies voi odotuttaa äidiksi haluavaa naista vaikka vuosi tolkulla ja lopulta häipyä nuoremman matkaan.
Tämä lapsi-asia on ihmisen elämän suurin päätös ja jos toiveet eivät sovi puolison kanssa yhteen, niin silloin se puoliso kannattaa laittaa vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet miehet on vähän kypsymättömiä tässä(kin) asiassa, harvalle tulee vauvakuumetta koskaan. Elämänmuutos voi pelottaa, ja onhan se pelottavaakin kun ei ihan tiedä, mitä tuleman pitää. Siksi monet miehet eivät uskalla antaa selkeää vastausta.Monet miehet tarvitsevat pienen sysäyksen, mutta tarkkana saa olla ettei mene painostuksen puolelle.
Voisitko ihan vain vaikka kysyä, et "Olisko ok, jos jättäisin ehkäisyn nyt pois?" Kai hän nyt osaa sanoa et joo tai ei? Minun mies ei ollut kovin innoissaan ekasta, päätös oli enempi minun, mutta hänestä kuoriutui upea isä heti kun lapsi syntyi. Hän toivoi lisääkin lapsia enemmän kuin minä.
Neljän äiti
No, kun hän ei oikein osaa vastata kyllä tai ei! Se tässä ongelma onkin... Kielteistä vastausta ei ole tullut ikinä eikä mitään epämääräistä kiertelyä ja kaartelua, vaan juurikin sellaisia hymähdyksiä, naurahduksia, jotka voisi tulkita jollain tavalla myönteiseksi, muttei ole mitään selkeää KYLLÄ-vastausta ja ehkä odotan jotenkin sitä selkeää kyllä-vastausta, koska sitten se olisi yhdessä päätetty. Ap
Kysy vielä. Kun tulee taas hymähdys, niin sano: "Olen tosissani, jätetäänkö ehkäisy pois? Voisitko rakas vastata? Minusta nyt olisi hyvä aika koittaa, jos saisimme lapsen. Minusta olisi ihana saada lapsi sun kanssa."
Ei voi mitenkään tuohon vastata vain hymähdyksellä. (toivottavasti...)
Jos vastaakin hymähdyksellä niin voit sanoa "Ok teemme siis lapsen!" Jos hymähtelee niin ryhdyt hommiin ja jos silloinkin mies vain hymähtelee ja laukeaa sisään niin eikös asia ole aika selvä.
Kysy avoimesti ilman ohjaavaa "etkö halua" -asennetta. Pyydät vain miestä kertomaan, mikä on hänen ajatuksensa lastenhankinnasta. Lisääntyminen on ihan yhtä paljon naisen sekä miehen asia. Älä missään nimessä ala vihjailemaan tai ruinaamaan. Olen kaveripiirissä nähnyt tapauksen, jossa mies suostuteltiin lapsentekoon jatkuvilla vihjauksilla ja jankutuksella. Todella vastenmielistä. Lapsi kyllä tuli, mutta niin tuli erokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain sovittiin, että jätetään ehkäisy pois.
Olen yrittänyt tästäkin sanoa, että lopettaisin e-pillerit, niin mies ei vastaa oikeastaan mitään. Ikään kuin se olisi minun päätettävissäni yksin? En todellakaan ala sooloilemaan... ap
No lopetat ne ja kun harrastatte seksiä muistutat miestä ettet sitten enää syö pillereitä. Jos tulee sisään silti, haluaa lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Kysy avoimesti ilman ohjaavaa "etkö halua" -asennetta. Pyydät vain miestä kertomaan, mikä on hänen ajatuksensa lastenhankinnasta. Lisääntyminen on ihan yhtä paljon naisen sekä miehen asia. Älä missään nimessä ala vihjailemaan tai ruinaamaan. Olen kaveripiirissä nähnyt tapauksen, jossa mies suostuteltiin lapsentekoon jatkuvilla vihjauksilla ja jankutuksella. Todella vastenmielistä. Lapsi kyllä tuli, mutta niin tuli erokin.
Se "tapaus" kuitenkin onnistui ja sai mitä halusi, sillä lapsi on miestä tärkeämpi. Ero voi tulla kenelle vain, vaikka sellaiselle parille, jossa molemmat halusivat lapsen. Naisella ei ole paljon aikaa odottaa miestä ja toisaalta, jos mies tietää, ettei halua lasta, niin miksi mies roikkuu suhteessa sellaisen naisen kanssa, joka haluaa lapsen? Onko se toisen ajan tuhlaaminen niin hauskaa ajanvietettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se "tapaus" kuitenkin onnistui ja sai mitä halusi, sillä lapsi on miestä tärkeämpi. Ero voi tulla kenelle vain, vaikka sellaiselle parille, jossa molemmat halusivat lapsen. Naisella ei ole paljon aikaa odottaa miestä ja toisaalta, jos mies tietää, ettei halua lasta, niin miksi mies roikkuu suhteessa sellaisen naisen kanssa, joka haluaa lapsen? Onko se toisen ajan tuhlaaminen niin hauskaa ajanvietettä?
Ei "onnistunut" siinä mielessä, että nainen sai itse tarpeekseen lapsiarjesta, ja lapsi jäi erossa miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei "onnistunut" siinä mielessä, että nainen sai itse tarpeekseen lapsiarjesta, ja lapsi jäi erossa miehelle.
Jos tuo on totta edes, että se vastahakoinen mies ryhtyikin sitten yh-isäksi. Oli tai ei, niin se nainen kuitenkin onnistui, sillä hän halusi äidiksi ja sai lapsen.
Ei ole kyse Vauvasta tai Naisen oikeudesta saada lapsi. On myös lapsen oikeus saada perhe, johon jokainen perheenjäsen on motivoitunut ja ponnistelee läpi harmaan arjen ja kriisivuosien, möläyttämättä huonona hetkenä että en mää sua edes halunnu. Elämä tulee välillä olemaan raskasta, onpa lapsia taikka ei. Iso suru tulee olemaan se, jos saadaan lapsi mutta toinen ei koskaan asiasta juuri innostu. Tai synnytys tai lapsenhoito tuottaa ongelmia eikä äiti usko että toinen ottaa nämä hankaluudet vapaaehtoisesti vastaan. Ikuinen syyllisyys jossain jemmassa? Jos omaa lasta ei koskaan saa, onhan muitakin mahdollisuuksia toteuttaa sensuuntaisia toiveitaan.
Minulle tärkeintä on ollut mies. Lapsia tuli kun aateltiin jättää asia Jumalan haltuun. Itse työstån suruani siitä, etten ole koskaan osannut toivoa lapsia. Mutta sitä voi vielä käsitellä, ja näin jälkikäteen alkaa toivoa äidiksi tulemista, kun passiivisena äitinä on jo kerennyt pitkään palvella. Itse haluan tässä asiassa edetä. Olis oudompaa jos joku olis oikeesti painostanu alunperin lastensaantiin. Haluan siis sanoa että lapsen saanti on todella merkityksellinen asia joka päivä koko loppuelämän ajan, aavistaapa sitä tai ei, ja valmistautuminenkaan ei koskaan ole täydellistä. Mutta kunpa ei tarvitsisi miestä loukata. Hän arvostaa sitä, jos olet hänelle kunnioittava vaikka itseäsi poltteleekin. Ansaitset hänen luottamuksensa. Sitä varmasti tarvitaan kun lasta hoidetaan 18 vuotta ja ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain sovittiin, että jätetään ehkäisy pois.
Olen yrittänyt tästäkin sanoa, että lopettaisin e-pillerit, niin mies ei vastaa oikeastaan mitään. Ikään kuin se olisi minun päätettävissäni yksin? En todellakaan ala sooloilemaan... ap
No lopetat ne ja kun harrastatte seksiä muistutat miestä ettet sitten enää syö pillereitä. Jos tulee sisään silti, haluaa lapsen.
Normi käytäntö wt piireissä on kylläkin olla kertomatta pillerien poisjätöstä.
Ilmoitin miehelle, että nyt me aletaan yrittämään lasta. Se oli sillä selvä.
Ollaan puhuttu lapsesta useita vuosia ja tavallaan alettu valmistatumaan siihen ajatuksen tasolla jo pitkään ennen kuin sitten sovittiin, että valmistumiseni jälkeen jätän pillerit pois. Oltiin aiemmin myös puhuttu, että itse haluaisin lapsen ennen kuin täytän 28, joten myös se toimi tietynlaisena sovittuna ajankohtana. Yhdessä ollaan oltu kohta kymmenen vuotta, joten aikaa valmistautua vanhemmuuteen on ollut hyvin molemmilla.
Ei kannata tehdä lasta sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa asioista puhuminen on hankalaa.
Eikö voi puhua suoraan?
Minä en käsitä, miksei nainen voi suoraan kysyä ja sanoa asioita (yleensä) todella suoraviivaiselta mieheltä, vaan kiertelee, kaartelee, vihjailee ja kieppuu käsittämättömän symboliikan kanssa asian ympärillä.
Mies ei ole lähtökohtaisesti idiootti. Asiat on paras sanoa suoraan ottaa katsekontakti ja vaikka ukkoa korvista ja aloittaa sanomalla: "Kuuntele, on tärkeää asiaa".