Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanemmalta sukupolvelta puuttuu käytöstavat täysin somessa

Vierailija
24.04.2019 |

Aivan järkyttävää muiden ulkonäön arvostelua. Milloin lävistyksistä, milloin tatuoinneista, milloin jonkun seksuaalisesta suuntautumisesta, haukutaan tyhmäksi sellaista, jonka elämä ei pyöri seksin ympärillä yms.

Ja useimmat ovat juurikin keski-iän ylittäneitä marttoja ja perttejä.

Kun huomauttaa miten idioottimaisia heidän kommenttinsa ovat ja tulisi muistaa myös ne käytöstavat netissä, loukkaannutaan syvästi, kuinka joku kehtaa heidän käyttäytymistään ja ala-arvoisia kommenttejaan arvostella :D

Erityisesti "huumoriryhmissä" näihin törmää jatkuvasti. Jotkut laittavat kuvan tyypistä joka poikkeaa valtavirrasta, vain ja ainoastaan siksi, että saa porukan kanssaan tätä kuvan tyyppiä arvostelemaan. Eikä näillä martoilla ja perteillä olisi vara sanoa mitään muiden ulkonäöstä, kun heidän omaa profiilikuvaansa katsoo. Ja joillakin ei ole edes omaa naamakuvaa tai on kuvaton profiili xD

Sitten nämä martat ja pertit odottavat nuorilta kunnioitusta heitä kohtaan;
ei ainakaan multa heru kunnioitusta ihmisiä kohtaan, jotka muita haukkuvat ja arvostelevat ties minkä asian suhteen.

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti on vanhukset vetoamassa nuoriin, kun heidän omasta käyttäytymisestä on kysymys. Kyllä sitä ikään katsomatta tulisi miettiä, mitä kommentoi ja miten kommentoi.

Vierailija
62/119 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ne nuoret. Kyllä suurin osa huonosti käyttäytyvistä ihmisistä ovat 40-80 vuotiaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajaakin haukutte aivan suotta.

Itsekin monesti miettinyt, mikä ihme ihmisiä vaivaa, kun pitää toisia haukkua ja arvostella somessa? Sitten vielä tosiaan se henkilökohtaisuuksiin meneminen sekä hokeminen "ei kannata olla somessa, jos ei kestä". Näiden muiden arvostelijoiden ja haukkujien ei varsinkaan pitäisi mitään somea käyttää ollenkaan, koska jos käytöstapoja ei ole somessa, ei niitä kyllä ole ulkomaailmassakaan.

Vierailija
64/119 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on minulle aika hämmentävä ketju. Olen kolmekymppinen, ja omien kokemusten perusteella sanoisin että joka ikäluokasta löytyy moukkia, mutta oman ikäluokkani huono käytös on yleensä aggressiivisempaa, vanhempien enemmän sellaista passiivis-aggressiivista naljailua. Ihan siis oma kokemus vain.

En oikein ymmärrä sitäkään, kun keski-ikäisiä ja vanhempia naisia haukutaan täällä palstalla aina live-elämänkin huonotapaisuudesta. Toki uskon, että huonotapaisia vanhempia naisia on, mutta kun pyörätuolin kanssa liikkuu, about viisikymppiset naiset ovat yleensä se ihmisryhmä joka tulee ensimmäisenä auttamaan esim. ovien kanssa. Iso osa nuorista luikkii karkuun vaikka apua pyytäisikin. Ja se on ihan ok, ei kenelläkään ole tietysti velvollisuutta auttaa, mutta kyllä se nyt jotain käytöstavoista kertoo.

Jos nyt rupeaisin ihan rankalla kädellä yleistämään, voisin väittää, että nuoremmilla sukupolvilla on tärkeintä se että MINULLA on oikeus elää kuten haluan (kuten tietysti onkin), ja jos joku MINUA siitä arvostelee, se on suurin loukkaus mitä olla saattaa. Siis se individualismi kohotetaan sellaiseen asemaan, että omat tatuoinnit yms. ovat suora jatke omaa persoonaa, ja jos joku netissä tatuointeja arvostelee, se piikittelee juuri MINULLE ja yrittää mitätöidä MINUN oikeuteni olla olemassa. Sen sijaan, että se olisi vaikkapa vain makuasia.

Ketään ei tietysti pidä haukkua, ei netissä eikä muutenkaan, se on selvä. Huonotapainen kuusikymppinen ei ole sen parempi kuin huonotapainen parikymppinenkään. Mutta omien kokemusten perusteella en kyllä purematta niele, että vanhemmat sukupolvet olisivat keskimäärin huonotapaisempia kuin nuoremmat. Oman sukupolven moukkamaisuudelle voi tulla sokeaksi.

Vierailija
65/119 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuokin on ihonsa pilannut tatuoinneilla". Tämä on yleisin kommentti, jonka saa lukea joka paikasta, jossa on vähänkään kyseessä jostain kilpailusta ja vähäpukeisista naisista.

Mitä hittoa se kenellekään kuuluu onko tatuointeja yksi vai koko kroppa täynnä?

Mitä helvettiä se kenellekään kuuluu montako lävistystä naamasta löytyy?

"Hulluja", "Vika ei ole iso kun se on päässä", "Hyi helevtti", "Ruma", "On kuin Rapalan mainos". Ja perään se oksuemoji. Ehkä useampikin.

Ja en puhu nuorista netin käyttäjistä.

Vierailija
66/119 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, mistä te näette toisten iät ja sukupuolet? Minä en näe täällä niitä missään. Kaikki on pelkkää oletusta, ja oletuksenne pohjautuvat lähinnä pelkoihin ja mielikuvitukseen.

Ikä on aika helppo arvata sen tekstin perusteella mitä suoltavat. Esim. ip-lehtien kommenttipalstat on täynnä tätä vanhemman väen suorittamaa haukkumista ja valitusta kaikesta. Sivulauseessa mainitaan sitten kuinka seitkytluvulla oli sitä ja tätä yms. Samoin kommentoidaan suureen ääneen kuinka ei tajuta että joku ottaa selfieitä ja jakaa johonkin Instaan mitään. Kuka tahansa alle kolmekymppinen pitää Instaa osana kulttuuria ja ns normaalina, mutta vanhempi väki joka kasvoi erilaisena aikana, haukkuu kaikki nykyilmiöt varmuuden vuoksi.

Vierailija
67/119 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö, mistä te näette toisten iät ja sukupuolet? Minä en näe täällä niitä missään. Kaikki on pelkkää oletusta, ja oletuksenne pohjautuvat lähinnä pelkoihin ja mielikuvitukseen.

Ikä on aika helppo arvata sen tekstin perusteella mitä suoltavat. Esim. ip-lehtien kommenttipalstat on täynnä tätä vanhemman väen suorittamaa haukkumista ja valitusta kaikesta. Sivulauseessa mainitaan sitten kuinka seitkytluvulla oli sitä ja tätä yms. Samoin kommentoidaan suureen ääneen kuinka ei tajuta että joku ottaa selfieitä ja jakaa johonkin Instaan mitään. Kuka tahansa alle kolmekymppinen pitää Instaa osana kulttuuria ja ns normaalina, mutta vanhempi väki joka kasvoi erilaisena aikana, haukkuu kaikki nykyilmiöt varmuuden vuoksi.

Niin, ip-lehtien kommenttipalstalla on oma kohdeyleisönsä. Täällä on eri kohdeyleisö (ei vanhempi väki), ja toden totta kommentit ovat silti usein legendaarisen julmia. Demistä ja Ylilaudalta löytyy nuoremman väen aivo-oksennuksia.

Katso joskus kenen tahansa somejulkkiksen saamia ilkeitä kommentteja Instassa, niin suurimmalla todennäköisyydellä totuuksien laukoja ei todellakaan ole mikään vanhus. Juuri luin yhden bloggaajan Instaa, jossa ilkeily tuli järjestään pari-kolmekymppisiltä naisilta (joka on kyseisen bloggaajan kohdeyleisö). GOMIkaan ei ole mikään eläkeläisten yhteisö, sen perustajakin on jotain kolmissakymmenissä. Sama pätee Guru Gossipiin ja vastaaviin yhteisöihin, joissa kokoonnutaan haukkumaan somessa esiintyviä ihmisiä.

Että niin.

Vierailija
68/119 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkuu tyhmäksi kun elämä ei pyöri seksin ympärillä :D

Vierailija
69/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haukkuu tyhmäksi kun elämä ei pyöri seksin ympärillä :D

Mä näin faces yhden keskustelun jossa ei nämä keski-ikää lähestyvät ja ylittäneet ymmärtäneet yhtään mitä tarkoittaa "aseksuaali" ja haukkuivat jutun nuoren naisen tyhmäksi tämän perusteella. Osa oli sitä mieltä, että tarvitsisi vain kunnon panon, jotta tietää mitä seksi on, miehet siis. Hemmetti mikä myötähäpeä iski niitä kommentteja lukiessa.

Naiset vielä kommentoivat ettei "tuon näköisessä päässä mitään liiku".

Vierailija
70/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea tällaisia haukkumisketjuja, mutta herää vaan kysymys, että miten ruuhkavuosissa elävilä, rikkailla ja fiksuilla ja hyvin käyttäytyvilla nuorilla ihmisillä on aikaa roikkua somessa.

Kun itse olin työelämässä, niin perhe ja työ ja mielekkäät harrastukset veivät kyllä aikani totaalisesti.

Vierailija
71/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea tällaisia haukkumisketjuja, mutta herää vaan kysymys, että miten ruuhkavuosissa elävilä, rikkailla ja fiksuilla ja hyvin käyttäytyvilla nuorilla ihmisillä on aikaa roikkua somessa.

Kun itse olin työelämässä, niin perhe ja työ ja mielekkäät harrastukset veivät kyllä aikani totaalisesti.

Tämä on tätä nykyaikaa ja roikuthan sinä täällä :D

"Kun minä olin blaablaablaa......"

Lue sinä sitä Kotiliesi-lehteä vaan.

Vierailija
72/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä puhuttiin Facebookista. Ei muista sivustoista. Väkisin pitää sotkea asiat. Ja ei puhuttu nuorista, puhuttiin keski-ikäisistä ja keski-iän ylittäneistä ja heidän nettikäytöksestään.

Vierailija
73/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somessa? Olin eilen astumassa lähinjunaan kun kaksi vanhempaa naista pyöri siinä oven läheisyydessä. Muodostin heti mielipiteen että eivät juuri junalla matkusta, mutta olivat nyt menossa lähellämme olevaan ruotsinkieliseen kaupunginosaan.

Nostin luurejani korvalta ja nainen kysyi koska juna lähtee, ääni oli kiukkuinen. Vastasin ajan ja sen että lähtöaika on ilmoitettu junan ja laiturin alkupäässä.

Nainen tuhahteli, eikä sanonut enää mitään muuta. Ei edes kiitosta tullut.

Naiset olivat jotenkin niin olevinaan, sukkahousuissa ja hameissa, mutta minkäänlaisia käytöstapoja ei löytynyt.

Vierailija
74/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä asiatonta huutelua ja typerää käyttäytymistä näkee valitettavasti paljon, mutta se ei suinkaan ole ollenkaan iästä kiinni. Kaikissa ikäluokissa on fiksuja ja urpoja somen käyttäjiä. Ennemminkin se on yleisestä sivistystasosta kiinni ja siihen ei korkea ikä useinkaan vaikuta ainakaan vähentävästi.

Vierailija
75/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt ei liity aiheeseen millään tavalla.

Entäs ne mielekkäät harrastukset nyt? Vauvapalstailet ja ehkä lauot päättömyyksiä somessa?

Vierailija
76/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo 68 kirjoitti:

Tätä asiatonta huutelua ja typerää käyttäytymistä näkee valitettavasti paljon, mutta se ei suinkaan ole ollenkaan iästä kiinni. Kaikissa ikäluokissa on fiksuja ja urpoja somen käyttäjiä. Ennemminkin se on yleisestä sivistystasosta kiinni ja siihen ei korkea ikä useinkaan vaikuta ainakaan vähentävästi.

Moni on tässä ketjussa valistanut, että nyt on tarkoitus moittia vanhempien ihmisten fb-käyttäytimistä eikä suinkaan puhua nuorten vastaavasta käytöksestä tai muista some-alustoista. Hyvä niin.

Haluan nyt vain muistuttaa, että fb alkaa olla pelkästään iäkkäämpien ihmisten kanava, nuoret ovat siirtyneet muualle (niin hyvine kuin huonoinekin tapoineen), joten siellä tietenkin sitten korostuu tuo iäkkäämpien ihmisten käytös. En silti lähtisi leimaamaan koko ikäluokkaa tuolla perusteella (sen enempää kuin tuomitsisin kaikkia nuoria jonkin insta-kommentoinnin perusteella.)

Mihin ap pyrit tällä keskustelulla, ellet leimaamaan ja haukkumaan jotakin tiettyä väestöryhmää?

Vierailija
77/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on loukkaavaa laittaa jonkun kuvaan kommentteja "hyi, yäk, yök" ja vielä tämä emoji perään; 🤮 tai 🤢.

Todella ala-astemeininkiä, ja kyllä olen nähnyt 60+ näitä viljelevän useinkin. Paljon useimmin kuin parjattujen nuorten, joiden kommentit ovat useimmiten aivan eri luokkaa, "kaunis, söpö, ihanat hiukset" yms. kehu sekä emojit ❤😘😍😙😚 ovat käytetyimpiä muita kehuessa.

Missä ihme ryhmissä olette, koska en itse ole missään yhteydessä törmännyt tuohon. Pahimmat haukkumiset ovat av:lla! Mutta omaan korvaan myös katteettomat kehut kuulostavat epämiellyttäviltä, vaikka tietysti ei voi verrata haukkumiseen.

Vierailija
78/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on minulle aika hämmentävä ketju. Olen kolmekymppinen, ja omien kokemusten perusteella sanoisin että joka ikäluokasta löytyy moukkia, mutta oman ikäluokkani huono käytös on yleensä aggressiivisempaa, vanhempien enemmän sellaista passiivis-aggressiivista naljailua. Ihan siis oma kokemus vain.

En oikein ymmärrä sitäkään, kun keski-ikäisiä ja vanhempia naisia haukutaan täällä palstalla aina live-elämänkin huonotapaisuudesta. Toki uskon, että huonotapaisia vanhempia naisia on, mutta kun pyörätuolin kanssa liikkuu, about viisikymppiset naiset ovat yleensä se ihmisryhmä joka tulee ensimmäisenä auttamaan esim. ovien kanssa. Iso osa nuorista luikkii karkuun vaikka apua pyytäisikin. Ja se on ihan ok, ei kenelläkään ole tietysti velvollisuutta auttaa, mutta kyllä se nyt jotain käytöstavoista kertoo.

Jos nyt rupeaisin ihan rankalla kädellä yleistämään, voisin väittää, että nuoremmilla sukupolvilla on tärkeintä se että MINULLA on oikeus elää kuten haluan (kuten tietysti onkin), ja jos joku MINUA siitä arvostelee, se on suurin loukkaus mitä olla saattaa. Siis se individualismi kohotetaan sellaiseen asemaan, että omat tatuoinnit yms. ovat suora jatke omaa persoonaa, ja jos joku netissä tatuointeja arvostelee, se piikittelee juuri MINULLE ja yrittää mitätöidä MINUN oikeuteni olla olemassa. Sen sijaan, että se olisi vaikkapa vain makuasia.

Ketään ei tietysti pidä haukkua, ei netissä eikä muutenkaan, se on selvä. Huonotapainen kuusikymppinen ei ole sen parempi kuin huonotapainen parikymppinenkään. Mutta omien kokemusten perusteella en kyllä purematta niele, että vanhemmat sukupolvet olisivat keskimäärin huonotapaisempia kuin nuoremmat. Oman sukupolven moukkamaisuudelle voi tulla sokeaksi.

Erittäin hyvin löysit ongelman ytimen. Nuoret ottavat todella herkästi nokkiinsa ja pitävät sitä hyökkäyksenä, jos joku kertoo eriävän mielipiteen. Kaiken pitäisi olla nykyään kivapuhetta ja kehumista. Näkee, että tässä on kiillotetun jenkkisaippuan kasvattama sukupolvi.

Vierailija
79/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin ihmeissäni ihmisten somekäyttäytymisestä ja varsinkin siitä, kuinka toisten ulkonäköä jaksetaan ruotia ja arvostella. Itsekin olen havainnut sen, että useimmiten se on juurikin tuo vanhempi sukupolvi, tai ainakin osa siitä. Olen huomannut saman, että netistä kaivellaan esiin kuva ihmisestä joka jollain tavalla poikkeaa massasta ja avauksessa on usein todella ivaavan sävyinen kommentti, sitten tämä aloittaja oikein nauttii siitä, kun saa porukan kommentoimaan juurikin niillä oksennusemojeilla ja hokemaan kommenttikentän täyteen hyi hyitä. Ja tykkää näistä kommenteista, muille kommenteille nauraa ja samanlaiset nauravat aloittajan mukana, kun huomauttaa miten lapsellista on haukkua ja irvailla muiden ulkonäköä.

Eivät kuitenkaan itse kestä sitä, jos heitä sanoisi kurpaksi, korpuksi, ikälopuksi, rumaksi tai jotain mikä viittaa heidän ulkonäköönsä. Ja kuten tämäkin ketju sen todistaa, eivät itse kestä, jos heidän käyttäytymistään kritisoi samalla tavalla kuin he kritisoivat nuorten käyttäytymistä.

Kannattaisi miettiä ennen kuin mitään älytöntä julkaisee, kestääkö itse miten hyvin kritiikkiä omasta toiminnastaan ja käyttäytymisestään.

Aloittaja ei haukunnut ketään aloituksessaan, vaan toi esiin asioita, joita vanhempi ikäpolvi usein viljelee. Myös muissa palveluissa.

Käsittämätöntä, että luulisi järkeä olevan vanhemmassa ikäpolvessa, mutta ei tunnu olevan, osalla ainakaan.

Vierailija
80/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä keski-ikäiset haukkuvat kaikki koiria koskevissa ryhmissä, kissoja koskevissa ryhmissä, kokkiryhmissä, huumoriryhmissä. Onhan näitä. Tai sitten ovat trolleja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi