Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanemmalta sukupolvelta puuttuu käytöstavat täysin somessa

Vierailija
24.04.2019 |

Aivan järkyttävää muiden ulkonäön arvostelua. Milloin lävistyksistä, milloin tatuoinneista, milloin jonkun seksuaalisesta suuntautumisesta, haukutaan tyhmäksi sellaista, jonka elämä ei pyöri seksin ympärillä yms.

Ja useimmat ovat juurikin keski-iän ylittäneitä marttoja ja perttejä.

Kun huomauttaa miten idioottimaisia heidän kommenttinsa ovat ja tulisi muistaa myös ne käytöstavat netissä, loukkaannutaan syvästi, kuinka joku kehtaa heidän käyttäytymistään ja ala-arvoisia kommenttejaan arvostella :D

Erityisesti "huumoriryhmissä" näihin törmää jatkuvasti. Jotkut laittavat kuvan tyypistä joka poikkeaa valtavirrasta, vain ja ainoastaan siksi, että saa porukan kanssaan tätä kuvan tyyppiä arvostelemaan. Eikä näillä martoilla ja perteillä olisi vara sanoa mitään muiden ulkonäöstä, kun heidän omaa profiilikuvaansa katsoo. Ja joillakin ei ole edes omaa naamakuvaa tai on kuvaton profiili xD

Sitten nämä martat ja pertit odottavat nuorilta kunnioitusta heitä kohtaan;
ei ainakaan multa heru kunnioitusta ihmisiä kohtaan, jotka muita haukkuvat ja arvostelevat ties minkä asian suhteen.

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa sukupolvissa on ihmisiä, jotka eivät osaa käyttäytyä somessa, eivätkä muuallakaan.

Vierailija
82/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on minulle aika hämmentävä ketju. Olen kolmekymppinen, ja omien kokemusten perusteella sanoisin että joka ikäluokasta löytyy moukkia, mutta oman ikäluokkani huono käytös on yleensä aggressiivisempaa, vanhempien enemmän sellaista passiivis-aggressiivista naljailua. Ihan siis oma kokemus vain.

En oikein ymmärrä sitäkään, kun keski-ikäisiä ja vanhempia naisia haukutaan täällä palstalla aina live-elämänkin huonotapaisuudesta. Toki uskon, että huonotapaisia vanhempia naisia on, mutta kun pyörätuolin kanssa liikkuu, about viisikymppiset naiset ovat yleensä se ihmisryhmä joka tulee ensimmäisenä auttamaan esim. ovien kanssa. Iso osa nuorista luikkii karkuun vaikka apua pyytäisikin. Ja se on ihan ok, ei kenelläkään ole tietysti velvollisuutta auttaa, mutta kyllä se nyt jotain käytöstavoista kertoo.

Jos nyt rupeaisin ihan rankalla kädellä yleistämään, voisin väittää, että nuoremmilla sukupolvilla on tärkeintä se että MINULLA on oikeus elää kuten haluan (kuten tietysti onkin), ja jos joku MINUA siitä arvostelee, se on suurin loukkaus mitä olla saattaa. Siis se individualismi kohotetaan sellaiseen asemaan, että omat tatuoinnit yms. ovat suora jatke omaa persoonaa, ja jos joku netissä tatuointeja arvostelee, se piikittelee juuri MINULLE ja yrittää mitätöidä MINUN oikeuteni olla olemassa. Sen sijaan, että se olisi vaikkapa vain makuasia.

Ketään ei tietysti pidä haukkua, ei netissä eikä muutenkaan, se on selvä. Huonotapainen kuusikymppinen ei ole sen parempi kuin huonotapainen parikymppinenkään. Mutta omien kokemusten perusteella en kyllä purematta niele, että vanhemmat sukupolvet olisivat keskimäärin huonotapaisempia kuin nuoremmat. Oman sukupolven moukkamaisuudelle voi tulla sokeaksi.

Erittäin hyvin löysit ongelman ytimen. Nuoret ottavat todella herkästi nokkiinsa ja pitävät sitä hyökkäyksenä, jos joku kertoo eriävän mielipiteen. Kaiken pitäisi olla nykyään kivapuhetta ja kehumista. Näkee, että tässä on kiillotetun jenkkisaippuan kasvattama sukupolvi.

Tämäkin aloitus oli eriävä mielipide keski-ikäitsen nettikäyttäytymisestä ja otit sitten nokkiisi tästä.

Kyllä taitaa eniten nokkiinsa ottaa eriävistä mielipiteistä vanhempi sukupolvi kuin nämä "kiillotetun jenkkisaippuan kasvattama sukupolvi" mitä tuo nyt ikinä tarkoittaakaan, kun jenkkisaippuioita on telkkarissa pyörinyt ainakin sen 40 vuotta :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi sukupolvi ottavat nokkiinsa kaikista eriävistä mielipiteistä. Sen todistaa hyvin tämä ketju.

Vierailija
84/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin ihmeissäni ihmisten somekäyttäytymisestä ja varsinkin siitä, kuinka toisten ulkonäköä jaksetaan ruotia ja arvostella. Itsekin olen havainnut sen, että useimmiten se on juurikin tuo vanhempi sukupolvi, tai ainakin osa siitä. Olen huomannut saman, että netistä kaivellaan esiin kuva ihmisestä joka jollain tavalla poikkeaa massasta ja avauksessa on usein todella ivaavan sävyinen kommentti, sitten tämä aloittaja oikein nauttii siitä, kun saa porukan kommentoimaan juurikin niillä oksennusemojeilla ja hokemaan kommenttikentän täyteen hyi hyitä. Ja tykkää näistä kommenteista, muille kommenteille nauraa ja samanlaiset nauravat aloittajan mukana, kun huomauttaa miten lapsellista on haukkua ja irvailla muiden ulkonäköä.

Eivät kuitenkaan itse kestä sitä, jos heitä sanoisi kurpaksi, korpuksi, ikälopuksi, rumaksi tai jotain mikä viittaa heidän ulkonäköönsä. Ja kuten tämäkin ketju sen todistaa, eivät itse kestä, jos heidän käyttäytymistään kritisoi samalla tavalla kuin he kritisoivat nuorten käyttäytymistä.

Kannattaisi miettiä ennen kuin mitään älytöntä julkaisee, kestääkö itse miten hyvin kritiikkiä omasta toiminnastaan ja käyttäytymisestään.

Aloittaja ei haukunnut ketään aloituksessaan, vaan toi esiin asioita, joita vanhempi ikäpolvi usein viljelee. Myös muissa palveluissa.

Käsittämätöntä, että luulisi järkeä olevan vanhemmassa ikäpolvessa, mutta ei tunnu olevan, osalla ainakaan.

Jos sitä järkeä ei ole ollut nuorempana, harvemmin sitä vanhempanakaan itsestään tulee.

On totta, että vanhemmat ihmiset kritisoivat herkemmin olemusta, joka on ennen ollut "massasta poikkeavaa" (mutta ei ole sitä enää nuoremmissa sukupolvissa), vaikkapa tatuointeja ja shokkivärjättyjä hiuksia. Olen itsekin tuon huomannut. Mutta nuoremmat sitten kritisoivat oman sukupolvensa tai ryhmänsä normeista poikkeavaa. Aika ruusunpunaiset lasit saa olla päässä, jos tätä ei huomaa - tai sitten sitä ei huomaa, koska on itse samaa mieltä ja nauraa itse samoille asioille. Nuorethan ne kurpattelevat ja korputtelevat tässä ketjussa kokonaista sukupolvea.

En viitsi nyt linkata, mutta tänä aamuna näin Twitterissä keskustelun, jossa yksi nuori ihminen latasi kuvan fanitaiteestaan (ja oli muuten todella nätti piirros, siinä ei itsessään ollut mitään naurettavaa), ja kehujen ohessa nämä ah niin hyvätapaiset teinit ja parikymppiset ilmestyivät laittamaan oksennus- ja nauru-giffejä ja "hyi v*ttu" -tyylisiä kommentteja, kun tämä heille tuntematon taiteilija oli piirtänyt fiktiiviset hahmot heidän mielestään väärällä tavalla.

Kuten sanottua, sille oman viiteryhmän huonolle käytökselle sokeutuu, koska se on "normaalia".

Vierailija
85/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on minulle aika hämmentävä ketju. Olen kolmekymppinen, ja omien kokemusten perusteella sanoisin että joka ikäluokasta löytyy moukkia, mutta oman ikäluokkani huono käytös on yleensä aggressiivisempaa, vanhempien enemmän sellaista passiivis-aggressiivista naljailua. Ihan siis oma kokemus vain.

En oikein ymmärrä sitäkään, kun keski-ikäisiä ja vanhempia naisia haukutaan täällä palstalla aina live-elämänkin huonotapaisuudesta. Toki uskon, että huonotapaisia vanhempia naisia on, mutta kun pyörätuolin kanssa liikkuu, about viisikymppiset naiset ovat yleensä se ihmisryhmä joka tulee ensimmäisenä auttamaan esim. ovien kanssa. Iso osa nuorista luikkii karkuun vaikka apua pyytäisikin. Ja se on ihan ok, ei kenelläkään ole tietysti velvollisuutta auttaa, mutta kyllä se nyt jotain käytöstavoista kertoo.

Jos nyt rupeaisin ihan rankalla kädellä yleistämään, voisin väittää, että nuoremmilla sukupolvilla on tärkeintä se että MINULLA on oikeus elää kuten haluan (kuten tietysti onkin), ja jos joku MINUA siitä arvostelee, se on suurin loukkaus mitä olla saattaa. Siis se individualismi kohotetaan sellaiseen asemaan, että omat tatuoinnit yms. ovat suora jatke omaa persoonaa, ja jos joku netissä tatuointeja arvostelee, se piikittelee juuri MINULLE ja yrittää mitätöidä MINUN oikeuteni olla olemassa. Sen sijaan, että se olisi vaikkapa vain makuasia.

Ketään ei tietysti pidä haukkua, ei netissä eikä muutenkaan, se on selvä. Huonotapainen kuusikymppinen ei ole sen parempi kuin huonotapainen parikymppinenkään. Mutta omien kokemusten perusteella en kyllä purematta niele, että vanhemmat sukupolvet olisivat keskimäärin huonotapaisempia kuin nuoremmat. Oman sukupolven moukkamaisuudelle voi tulla sokeaksi.

Erittäin hyvin löysit ongelman ytimen. Nuoret ottavat todella herkästi nokkiinsa ja pitävät sitä hyökkäyksenä, jos joku kertoo eriävän mielipiteen. Kaiken pitäisi olla nykyään kivapuhetta ja kehumista. Näkee, että tässä on kiillotetun jenkkisaippuan kasvattama sukupolvi.

Ja sorruit sitten nuoria haukkumaan itse?

Taisi tämä aloitus kolahtaa omaan nilkkaasi.

Vierailija
86/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tuli tästä ketjusta olo, että on ok kritisoida ja haukkua nuoria, mutta vanhempaa sukupolvea ei, vaikka päin näköä käskisivät hukkumaan järveen.

Vierailija
87/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ylipäänsä tämä vanempi sukupolvi? Esimerkiksi -64, -81, -98 syntyneet ovat kaikki eri sukupolvea. Tilastojenkin mukaan harva 70+ ikäinen edes käyttää nettiä, vaikka se oma mummu käyttäisikin.

Vierailija
88/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä vahvistaa pointin. Mikä viestissä oli haukkumista? Nuorille kaikki ei-kehuminen on haukkumista. Jos laitat tukan letille ja sanon että itse olisin laittanut kiharoita, niin se on nuorille haukkumista. Nuoret ovat kasvaneet jossain omassa kuplassaan ilman aikuisten ohjausta ja se näkyy tässäkin keskustelussa, kun kaikki otetaan itseen. Roolimallit on otettu todellisen elämän sijasta kivoista nuortensarjoista, joissa kaikki on vain söpöä ja ihanaa ja pitää sanoa vain kivoja juttuja, ettei kenellekään tule paha mieli. Kaikille yli 30-vuotiaille tuo on todella vierasta ja kulttuurista poikkeavaa käytöstä. Tähän samaan sarjaan menee myös yhtäkkiä nuorten aloittama teitittely, vaikka Suomessa ketään ei ole teititelty sitten 50-luvun. Näitä kuplia syntyy, kun suurin osa vuorovaikutuksesta tapahtuu omissa pienissä ryhmissä, joiden jäsenet ovat hyvin homogeenisiä. Kaikki siitä poikkeava on törkeää ja loukkaavaa ja kamalaa.

Vierailija
89/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, mistä te näette toisten iät ja sukupuolet? Minä en näe täällä niitä missään. Kaikki on pelkkää oletusta, ja oletuksenne pohjautuvat lähinnä pelkoihin ja mielikuvitukseen.

Minä näen usein Facebookissa kypsässä keski-iässä olevan naapurinrouvan kommentoimassa milloin mitäkin. Otan kuvakaappaukset törpöimmistä jutuista ja naureskelemme hänelle mieheni kanssa.

Vierailija
90/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä vahvistaa pointin. Mikä viestissä oli haukkumista? Nuorille kaikki ei-kehuminen on haukkumista. Jos laitat tukan letille ja sanon että itse olisin laittanut kiharoita, niin se on nuorille haukkumista. Nuoret ovat kasvaneet jossain omassa kuplassaan ilman aikuisten ohjausta ja se näkyy tässäkin keskustelussa, kun kaikki otetaan itseen. Roolimallit on otettu todellisen elämän sijasta kivoista nuortensarjoista, joissa kaikki on vain söpöä ja ihanaa ja pitää sanoa vain kivoja juttuja, ettei kenellekään tule paha mieli. Kaikille yli 30-vuotiaille tuo on todella vierasta ja kulttuurista poikkeavaa käytöstä. Tähän samaan sarjaan menee myös yhtäkkiä nuorten aloittama teitittely, vaikka Suomessa ketään ei ole teititelty sitten 50-luvun. Näitä kuplia syntyy, kun suurin osa vuorovaikutuksesta tapahtuu omissa pienissä ryhmissä, joiden jäsenet ovat hyvin homogeenisiä. Kaikki siitä poikkeava on törkeää ja loukkaavaa ja kamalaa.

En ole kenenkään nuoren kuullut teitittelevän ketään. Vedät nyt hatusta omiasi. Tuo sinun lätinäsi viestii sitä, että nokkiisi otit aloituksen ja kommentit, jotka sinua eivät miellytä.

Tässä ei ollut kyse nuorista alun alkaenkaan.

Ikävä rikkoa kuplasi.

Vierailija
91/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten helkutissa te saitte nuoret sotketusti asiaan, joka ei heitä koskenut?

Ei taida keski-ikäiset marttyyrit itse kestää mitään negatiivista.

Vierailija
92/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku keski-ikäinen mamma yrittää kääntää koko aloituksen nuoriin näköjään.

Vierailija
93/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keski-ikäinen mamma (yli kolmekymppisenähän taidan olla jo virallisesti keski-ikäinen) vain ihmettelee, miksi aloitus käsittelee huonoa käytöstä somessa, mutta rajaa sen vain yhden ikäryhmän ongelmaksi, kun se ei selvästikään sitä ole.

Yhtä järkevää kuin olisi aloitus "Viisikymppiset pertit sikailevat festareilla!!!". Kaikkien ikäryhmien edustajista löytyy sikailijoita, mutta viisikymppiset pertit ja parikymppiset jonnet yleensä viihtyvät eri festareilla sikailemassa ja sikailevatkin vähän eri tavoin.

Vierailija
94/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on jakanut Faceen kuvia appiukosta pelkkä pyyhe päällä, kuvia lapsistani (kysymättä minulta), kuvia naapureista, kuvia  kotitalostaan, kuvia laskuistaan /lääkärilausunnoistaan missä' näkyy kaikki tiedot ! Ei  ymmärrä yhtään, kun koetan puhua turvallisuudesta.

Vierailija
95/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi on jakanut Faceen kuvia appiukosta pelkkä pyyhe päällä, kuvia lapsistani (kysymättä minulta), kuvia naapureista, kuvia  kotitalostaan, kuvia laskuistaan /lääkärilausunnoistaan missä' näkyy kaikki tiedot ! Ei  ymmärrä yhtään, kun koetan puhua turvallisuudesta.

Voi luoja. Anoppisi kaltaiset eivät millään meinaa ymmärtää sitäkään ettei esim. pankki kysele tunnuksiasi sähköpostilla tai soittamalla. Sama homma, kun niistä valepoliiseista varoiteltiin.

Jotkut eivät vaan usko ja sitten uhriutuvat omasta hölmöydestään.

Vierailija
96/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keski-ikäinen mamma (yli kolmekymppisenähän taidan olla jo virallisesti keski-ikäinen) vain ihmettelee, miksi aloitus käsittelee huonoa käytöstä somessa, mutta rajaa sen vain yhden ikäryhmän ongelmaksi, kun se ei selvästikään sitä ole.

Yhtä järkevää kuin olisi aloitus "Viisikymppiset pertit sikailevat festareilla!!!". Kaikkien ikäryhmien edustajista löytyy sikailijoita, mutta viisikymppiset pertit ja parikymppiset jonnet yleensä viihtyvät eri festareilla sikailemassa ja sikailevatkin vähän eri tavoin.

Lopeta kommentointi, kun et osaa pysyä aiheessa. Hyvä vain, että aiheita rajataan yhteen asiaan, kuten tässä aloituksessa on rajattu nuoret pois, koska ei ole heistä kysymys.

Mutta joillekin se on vaikeaa rajaamisesta huolimatta pysyä aiheessa, kuten sinulle.

-ohis

Vierailija
97/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta kommentointi, kun et osaa pysyä aiheessa. Hyvä vain, että aiheita rajataan yhteen asiaan, kuten tässä aloituksessa on rajattu nuoret pois, koska ei ole heistä kysymys.

Mutta joillekin se on vaikeaa rajaamisesta huolimatta pysyä aiheessa, kuten sinulle.

-ohis

Näin näyttää olevan. Tässäkään heti ensimmäiseltä sivulta löytyneessä viestissä ei pitäydytty vanhuksien haukkumisessa vaan vedettiin nuoret mukaan:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä että somemaailmassa nää 1975 ja ennen syntyneet on niin kuin norsuja posliinikaupassa. Ei mitään käryä miten käyttäytyä. Kun ei ole ikinä opittu eikä opetettu. Nuoriso sen sijaan käyttäytyy siellä ihan hienosti. Paremmin kuin oma ikäluokkani.

Miksi kukaan ei tätä rynnännyt paheksumaan?

Vierailija
98/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eihän nyt noin voi tehdä, mitä ihmisetkin aattelevat?" - ajatusmaailma, joka on todella ahdas ja surullinen.

Kun ei uskalleta olla sellaisia kuin haluttaisi olla, koska "mitähän ihmiset ajattelevat, jos laitankin pinkin raidan tukkaani, otan tatskan ja nenään pienen lävistyksen?"

Kadehtitaan heitä sisimmässään, jotka uskaltavat poiketa massasta, tuomalla oman epävarmuutensa esiin kommentoimalla: "hyi helvetti", "päässä vikaa" ja sitä rataa.

Aika massaahan nuo luettelemasi jutut ovat 30-40-vuotiaiden keskuudessa. Sen sijaan nykyteineillä ei juurikaan näe tatuointeja tai naamalävistyksiä - tainneet olla muodista pois jo tovin.

Vierailija
99/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eihän nyt noin voi tehdä, mitä ihmisetkin aattelevat?" - ajatusmaailma, joka on todella ahdas ja surullinen.

Kun ei uskalleta olla sellaisia kuin haluttaisi olla, koska "mitähän ihmiset ajattelevat, jos laitankin pinkin raidan tukkaani, otan tatskan ja nenään pienen lävistyksen?"

Kadehtitaan heitä sisimmässään, jotka uskaltavat poiketa massasta, tuomalla oman epävarmuutensa esiin kommentoimalla: "hyi helvetti", "päässä vikaa" ja sitä rataa.

Aika massaahan nuo luettelemasi jutut ovat 30-40-vuotiaiden keskuudessa. Sen sijaan nykyteineillä ei juurikaan näe tatuointeja tai naamalävistyksiä - tainneet olla muodista pois jo tovin.

Tämä on totta. En edes muista, milloin viimeksi olen nähnyt oppilaalla tatskan tai naamalävärin. Taitaa olla 1990-2010-luvun nuorten omia juttuja nuo.

Terveisin yläkoulun ope

Vierailija
100/119 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä yleistät kaikki ''nuoret'' joksikin kuplassa kasvaneiksi höttölapsiksi jotka eivät kestä mitään, samalla kun itse kirjoitat pitkän viestin nuoria parjaten kun joku on kanssasi eri mieltä. Ajatusmaailmasi on todella outo. Nuoret ei mielestäsi kestä mitään ja loukkaantuu aivan kaikesta ja elää jossain harhamaailmassa, ja silloinkin kun nuoret yrittää olla kohteliaita teitittelemällä (jota on kyllä suomessakin aina tapahtunut), loukkaannut jotenkin siitäkin, koska se kai kuulostaa omaan korvaasi jotenkin vieraalta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän