Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttoivatko vanhempasi/isovanhempasi sinua ensiasennon hankkimisessa?

Vierailija
11.04.2019 |

Siis rahallisesti? Millä summalla suunnilleen? Ovatko he varakkaita vai normituloisia? Kuuluuko sinusta niin tehdä? Nimimerkki Sisarusten kesken kateutta.

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan.

Meitä lapsia on kolme ja vanhemmat keskituloisia.

Apua on tullut, mutta ei meille asuntoja ole ostettu.

Me ollaan nelikymppisiä kaikki lapset ja jokaisella on omat talot/asunnot.

Toki puolisojen ja pankkien kanssa omistetaan nämä, mutta meidän vanhemmilla ei oo näitten kanssa mitään tekemistä.

Omilla tienesteillä ”omistetaan”.

Vierailija
82/90 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ensiasunnon ostossa äiti, kuolemalla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse en kyllä alkaisi lapsille mitään asuntoja ostamaan ja kymppitonnien asuntokassaa lahjoittamaan. Jos on varaa maksaa lainaa pois, niin pystyy kyllä sen käsirahanki säästämään.

Se on vaan jännä juttu, että sen käsirahan säästämiseen voi mennä vaikka kymmenen vuotta, minä aikana lapsesi lihottaa vuokraisännän lompakkoa, sen sijaan, että maksaisi sitä omaa asuntoa. 10 vuoden vuokrarahat taas voi olla helposti puolet sen ensiasunnon hinnasta.

Vierailija
84/90 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain kotoa muuttaessani osakesalkun, jota minulle oli kasattu kouluikäisenä. Salkun arvo oli kai jotain kymmenen tuhatta euroa. Lisäksi sain asua pari vuotta valmistumiseni jälkeen vanhempieni luona, jona aikana sain säästöjä ja asp-säästöjä kasaan. Muutin lapsuudenkodista omistusasuntooni ja vanhemmilta sain asunnon käsirahaan lahjoituksena lisää kun omat säästöt olisi menneet kaikki eikä ihan riittäneetkään. Lupasivat lisäksi ostaa asuntoni jos en saisi sitä maksettua. Makselin tuota ensiasuntoani kymmenen vuotta ja mies löytyi sinä aikana. Salkun osingot sijoitin takaisin osakkeisin. Osingoille on ollut käyttöä nyt äitiyslomalla ja ihan tarpeeseen tulivat jo opiskeluaikanakin vaikka asuinkin vanhemmilla. Miehellä samantyyppinen tilanne joten nyt kun ollaan naimisissa niin meillä on molempien asunnot, yhteinen kolmio sekä vähän osakkeita kummallakin. Kodin perintönä siis ainakin varallisuuden kartottamistaito ja vähän taloudellistakin tukea. 

Kartottaminen vai kartuttaminen? Helppohan se on säästää, kun elää toisten rahoilla.

Vierailija
85/90 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä lainan takaus jo tarkoittaa käytännössä kymmenien tuhansien hyötyä ja suurta muutosta elämänlaadussa.

Vierailija
86/90 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 16 kun pyydettiin muuttamaan opiskelija-asuntoon. Sinnittelin omillani. Äiti auttoi muutamassa vuokrassa ja ruoan ostamisessa jne. Osti vaatteita ja sellaista pientä.

Itse maksoin omistusasunnon 14 vuotta myöhemmin.

Vierailija
87/90 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä miehen että minun vanhemmat olivat takaamassa lainaa, mutta rahaa ei saatu/pyydetty/tarvittu koska siihen aikaan lainan sai ilman säästöjä tai käsirahaa.

Vierailija
88/90 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään, muuton työsuhdeasuntoon 17 vuotiaana

Vierailija
89/90 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auttanut. Omistusasunnolle sain lainan 35-vuotiaana ihan omin voimin. Sitä makselen edelleen. Opiskelijakämpissä asustelin kun muutin pois kotoa 18-vuotiaana ja kaikki piti maksaa itse. Aina.

Vierailija
90/90 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallista keskiluokkaa ja ostivat minulle ja muille sisaruksille kaikille omat 150.000e asunnot stadista. Sekä erinäisiä passiivisen tulon lähteitä.