Työskentely muistisairaiden parissa on sitten mahtavaa
Jälleen pari päivää sitten sain nyrkistä useamman kerran kun piti tehdä aamutoimet kahdelle asukkaalle jotka ovat väkivaltaisia. Ei voi jättää pesemättä vaan pakko tehdä sitten väkisin. Tulee nyrkiniskuja, tarraudutaan lujasti ranteisiin ja käsiin kiinni, yritetään potkia, syljetään päälle, yritetään purra. Yksin noiden kanssa ei pärjää ja välillä on kolmekin hoitajaa tekemässä pesuja.
Ei auta puhe kun ei mene viesti perille. Ei auta oma rauhallinen käytös kun nyrkistä tulee heti kun pääset lähelle. Rauhoittavia ei lisätä tarpeeksi vaan hoitajien vain pitää kärsiä.
Nyt sitten olen sairauslomalla kipeän ranteen vuoksi kun sain siihen niin kovan iskun. Siinä meni sitten pääsiäisen lisät ja saan vain pienen korvauksen menetetyistä lisistä. Ja kyllä pystyn kirjoittamaan yhtä kättä käyttäen, että ei tarvitse nalkuttaa siitä. Toisessa ranteessa tuki ja särkylääkkeitä pitää syödä.
Ei hoitajilla ole mitään arvoa vaan väkivalta pitää vain kestää. Huoh.
Kommentit (82)
Mutta on hyviäkin hetkiä, niiden takia jaksaa. Pitää myös ajatella että itse voi olla joskus samassa tilanteessa, olla agressiivisesti käyttääntyvä muistisairas. Tietysti ihminen on väkivaltainen ku on peloissaan, ei muista kuka on ja missä on, ei ymmärrä miksi pitäisi peseytyä tai syödä...
Vierailija kirjoitti:
Vaihda alaa
Opiskelen sairaanhoitajaksi ja tarkoitus päästä sellaiseen työhön missä ei tarvitse taistella muistisairaiden parissa. On muutenkin kuluttavaa työskennellä muistisairaiden parissa. Muistisairaat voi olla todella levottomia ja pää humisee itsellä levottoman päivän jälkeen. Kuluttavaa työtä monella tapaa.
Ap
Hampaat kannattaa ottaa eka pois ennen pesua, leikata kynnet niin ei raavi niin pahasti.
Kyllä monet todellakin arvostaa! Raskasta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Hampaat kannattaa ottaa eka pois ennen pesua, leikata kynnet niin ei raavi niin pahasti.
Ei kaikilla ole tekareita. Ja jos on tekarit, niin ei niitä niin vain pois välttämättä oteta. Kynnet leikataan parhaan mukaan, mutta vaikeaa on kun toinen laittaa hanttiin.
En mä tässä nyt hoitoalan ammattilaisena kaivannut mitään tuollaisia neuvoja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole tekareita. Ja jos on tekarit, niin ei niitä niin vain pois välttämättä oteta. Kynnet leikataan parhaan mukaan, mutta vaikeaa on kun toinen laittaa hanttiin.
Ap
Opiskelija ei ole ammattilainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Opiskelija ei ole ammattilainen
Voi luoja. Mä opiskelen sairaanhoitajaksi, mutta olen aiemmalta koulutukseltani lähihoitaja. Olen tehnyt töitä muistisairaiden parissa jo 11 vuotta. Eli todellakin olen ammattilainen.
Ap
Kyllä, tuo työ on äärimmäisen turhauttavaa ja kuluttavaa. Itse alan olla täysin kypsä jo parin työvuoden jälkeen. En ole keksinyt muuta ratkaisua kuin alanvaihdon. Haluan hoitoalalta kokonaan pois.
Kaikista ei ole työskentelemään muistisairaiden parissa, joten kannattaa vaihtaa muualle. Syytkin ovat aika selviä, mutta ei niistä sen enempää.
Itse kestin vuoden ohjaajana autistiluokalla. Jatkuvasti sai olla varuillaan milloin tulee nyrkistä, hiuksia revitään tai oppilas juoksee karkuun. Voin kertoa, että sattuu todella paljon kun 11-vuotias puree. Palkka aivan umpisurkea, varsinkin kun ei ollut täysiä tunteja. Ei tuollaisen työn lisäksi pysty mitään hanttihommaa tekemään jos meinaa omaakin perhettä pyörittää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista ei ole työskentelemään muistisairaiden parissa, joten kannattaa vaihtaa muualle. Syytkin ovat aika selviä, mutta ei niistä sen enempää.
Mitkä ne syyt sitten on? Jatka loppuun asti kun kerran aloitit.
T: Toinen vanhusten parissa työskentelevä joka ajoittain tuskastuu työhönsä.
Minä lopetin työt muistisairaiden kanssa, koska pelkään isokokoisia miehiä, jotka ovat väkivaltaisia. En uskaltanut hoitaa heitä yksin. Pidän muuten vanhuksista, rauhallisista mummoista, mutta en pysty toimimaan väkivaltaisten kanssa. Nyt olen työtön ja hoidan 90v isääni. Olen liian pelkuri hoitoalalle.
Vierailija kirjoitti:
Minä lopetin työt muistisairaiden kanssa, koska pelkään isokokoisia miehiä, jotka ovat väkivaltaisia. En uskaltanut hoitaa heitä yksin. Pidän muuten vanhuksista, rauhallisista mummoista, mutta en pysty toimimaan väkivaltaisten kanssa. Nyt olen työtön ja hoidan 90v isääni. Olen liian pelkuri hoitoalalle.
Kyllä jotkut mummotkin voi olla vaikeita ja voimaa löytyy yllättävän paljon pienistä ja laihoista mummoista. Isot, aggressiiviset miehet on pahimpia. Sitten vain käsketään jaksamaan ja koittamaan puhumista. No kun ei se puhe mene kaikille perille enää. Sitten jos taustalla vielä jotakin ongelmia mielenterveydessä, niin avot. Ei kaikilla edes ole diagnoosia mistään mielisairaudesta, mutta sellainen voi silti olla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muun muassa se, että puretaan omaa tuskastumista asiakkaisiin, vaikkei pitäisi.
Miksi suomessa ei ole eutanasiaa? Jos itse sairastun altzhaimeriin ja suomessa ei ole eutanasiaa niin matkustan maahan missä on.
Miksi väkisin pidetään ihmisiä hengissä kun aivot ei enää toimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muun muassa se, että puretaan omaa tuskastumista asiakkaisiin, vaikkei pitäisi.
Missä mä kirjoitin, että puran omaa tuskastumista asukkaisiin? En yhtään missään. Sä olet selvästi ihminen jolla ei ole mitään käsitystä hoitoalasta ja muistisairaiden parissa työskentelystä.
Ap
Lääkitys kuntoon väkivaltaisille. Meidän muistisairas mummo on kivassa paikassa, siellä on hyvä tunnelma ja kiva käydä. Mummolla on enimmäkseen hyvä olo, kiva omin tavaroin sisustettu huone, ruoka on hyvää, useimmat hoitajat kivoja. Me käymme usein. Ei kaikkien muistisairaiden elämä siis ole kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi väkisin pidetään ihmisiä hengissä kun aivot ei enää toimi?
No tämä. Eutanasiaa vastustavat voisivat tulla katsomaan mitä se kuoleminen on. Moni vanhus toivoo pääsevänsä jo pois. On tullut vastaan näitä muistisairaita jotka kysyvät onko Jumala heidät unohtanut kun ei pääse pois.
Se on surullista katsottavaa kun ihminen kuihtuu pois.
Ap
Vaihda alaa