IS: Työviesteihin ei haluta vastata, eikä oman alan keskusteluita seurata – Nuoret pitävät kiinni vapaa-ajasta
Yli 60 prosenttia kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että työntekijöiden ei tule olla valmiita vastaamaan työviesteihin vapaa-ajallaan.
Yli puolet oli myös sitä mieltä, että esimies ei voi odottaa työntekijän seuraavan erikoistumisalueensa keskusteluja työpaikan ulkopuolella.
Kuka haluaa palkata henkilön jonka kiinnostus omaa alaa kohtaan on nolla?
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Kiky sai lopettamaan sähköpostipäivystykset kotona.
Kikyn ehtona oli se, että työttömyysetuuksia ei leikata. Tästä saamme olla työssäkäyvinä kiitollisia. Koskaan emme voi tietää milloin kukanenkin meistä joutuu työttömäksi. Ollaan nyt kiitollisia tästä lupauksesta.
No, mieheni työpaikalta 90% porukasta on What'sApp-ryhmässä ja nimenomaan nämä nuoret työntekijät ottavat vapaa-ajallaankin vastuuta työpaikan ongelmista. Vanhat eivät välttämättä edes kuulu koko ryhmään, eivätkä tee kuin pakolliset hommat.
Itse olen jo neljä vuotta sitten alkanut äänestää vasemmistoa.
Kokoajan vaan vasemmistoa. Nimittäin on niin sairasta tämä nykyinen työelämä.
En pidä lainkaan ja jatkuvasti saa kuulla tutuilta eri aloilta että meno vaan muuttuu sairaammaksi. Edes alaa ei voi vaihtaa.
Aluksi voisi pistää työnantajat maksamaan ylitöistä kunnon tuplakorvauksia kuten ennenvanhaan.
Loppuu se riistäminen ja kiusaaminen. Tehköön itse hommat työajan ulkopuolella.
Ei ihme että ei tähän maahan ihmisiä synny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiky sai lopettamaan sähköpostipäivystykset kotona.
Kikyn ehtona oli se, että työttömyysetuuksia ei leikata. Tästä saamme olla työssäkäyvinä kiitollisia. Koskaan emme voi tietää milloin kukanenkin meistä joutuu työttömäksi. Ollaan nyt kiitollisia tästä lupauksesta.
Niin. Ehtonahan se oli. Mutta niin sekin vaan sitten unohtui ja etuuksia leikattiin. Menikö edes vuotta näiden välillä.
Mulle voi lähetellä kyllä viestejä, mutta suljen aina puhelimen klo 16 kun työt päättyy ja avaan aamulla kun herään. Muutenkin akku ihan paskana ja puhelin sökö.
Vetoan aina siihen että ei ostovoima riitä uuteen puhelimeen.
Palkka on 11e tunti ja toimistohommaa.
Ei oo tullu työsuhdepuhelinta tai palkankorotusta. Joten en kyllä vastaile niihin viesteihin. Kyllähän niitä tulee aina kun esimies vaihtuu :D oppivat tuntemaan mut ja mun selityksen ostovoimasta.
Samsung g3 vuosimallia muistaakseni 2012?
En vastaa vapaalla työpuheluihin tai viesteihin. En seuraa alani juttuja iltapäivälehtien julkaisuja enempää.
En myöskään ole tavoitettavissa palkattomalla ruokatauolla.
Saan aivan liian vähän palkkaa jatkaakseni työasioiden ajattelua työajan ulkopuolella.
Olen metrojunankuljettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla saatiin kerran mojova riita aikaiseksi esimiehen kanssa. Hän on sitä mieltä, että työntekijöiden kuuluu joustaa ja tehdä töitä myös vapaa-ajalla, koska hän myös itse tekee niin. Hän heittäytyy myös marttyyriksi, jos joku haluaa pitää lounastauon, koska hänestä ruuan voi syödä samalla kun tekee töitä.
Muistittehan sanoa, että noi on huomioitu esimiehen palkassa, mutta ei teidän?
Tää on kyllä aina yhtä mahtavaa suomalaisessa työyhteisössä. Esimiehen palkka on bruttona ehkä 500 enemmän kuin alaisen, ja veroprogressio syö siitäkin suuren osan. Sitten alaiset pyörittelevät silmiään ja ovat joka asiasta että ”ei ole minun ongelma”. Meininki on kuin sosialismissa.
Alapeukuttakaa vapaasti herravihassanne. Ja ei, en ole esimies. En minäkään niin hölmö ole.
Entä jos pomo on firman toimari, joka tienaa sen 150k vuodessa? Kyllä siinä aika mojova ero alkaa olla, jos pomo alkaa sanomaan että seuraisi hänen esimerkkiä ja tekisi töitä vapaa-ajalla.
Itse lähettelen usein työsähköposteja illalla enkä kyllä odota kenenkään niihin vastaavan. Välillä vaan illalla on paljon parempi työmoodi ja aamulla taas nukuttaa, niin ilta on parempi aika saada jotain aikaan.
Kuulostaa aika ylimieliseltä. Nuoret muuten ovat somessa ja puhelin kädessä 23,5/7, mutta sitten työhön liittyviä asioita ei haluta hoitaa, vaikka siihen olisi satunnainen tarvekin. Ei missään työssä kotiin soitella koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla saatiin kerran mojova riita aikaiseksi esimiehen kanssa. Hän on sitä mieltä, että työntekijöiden kuuluu joustaa ja tehdä töitä myös vapaa-ajalla, koska hän myös itse tekee niin. Hän heittäytyy myös marttyyriksi, jos joku haluaa pitää lounastauon, koska hänestä ruuan voi syödä samalla kun tekee töitä.
Muistittehan sanoa, että noi on huomioitu esimiehen palkassa, mutta ei teidän?
Tää on kyllä aina yhtä mahtavaa suomalaisessa työyhteisössä. Esimiehen palkka on bruttona ehkä 500 enemmän kuin alaisen, ja veroprogressio syö siitäkin suuren osan. Sitten alaiset pyörittelevät silmiään ja ovat joka asiasta että ”ei ole minun ongelma”. Meininki on kuin sosialismissa.
Alapeukuttakaa vapaasti herravihassanne. Ja ei, en ole esimies. En minäkään niin hölmö ole.
Entä jos pomo on firman toimari, joka tienaa sen 150k vuodessa? Kyllä siinä aika mojova ero alkaa olla, jos pomo alkaa sanomaan että seuraisi hänen esimerkkiä ja tekisi töitä vapaa-ajalla.
Meillä toimarin palkka on 18500 €/kk + bonarit ja osinkotulot. Johtanut firmaa reilun kolme vuotta. Edustamista, matkoja kaikkiin fancy-mestoihin, kokoustamista jne. Minä olen antanut 20 vuotta parhaasta elämästäni työnantajalleni, teen kaikki paskahommat, joita muut eivät halua tehdä ja n. 50 tunnin työviikkoa, väsyttää ja vituttaa, stressi nakertaa terveyttä, työpäivän jälkeen ei jaksa tehdä enää mitään, palkka alkaa kolmosella ja rahat ovat aina lopussa.
Tämä on hirveen hankala kysymys. Asiantuntijatyössä se irrottautuminen on hirveän hankalaa, puhelimeen piippaa viestiä myös iltaisin, sähköposti täyttyy ja dedikset paukkuu. Joskus on vaan pakko määrittää selkeät rajat ja sulkea some, kun sieltä tulee feedin täydeltä omaa alaa sivuavia uutisia ja juttuja, jolloin pää siirtyy taas työmodeen.
Ei kannata madaltaa omaa palkkaa ja hoitaa vapaa-ajalla työasioita ilmaiseksi. Työasiat on palkallisia ja siten kuuluu hoitaa töissä eikä soitella vapaalla, ei ole velvollisuutta päivystää puhelimen äärellä ellei siitä makseta. Jos jotain julkaisuja tulee lukea, työnantaja voi sopia lukuhetken tai kouluttaa. Vastuulliset firmat nykyään estävät pääsyn työsähköpostiin muulloin kuin työaikana, haluavat ehkäistä työuupumusta mikä on fiksua, tulee kalliimmaksi jos työntekijä jää pois kun ei jaksa sitä ettei voisi vapaallakaan olla vapaalla.
On todella raivostuttavaa, kun työpaikalta härkätään jopa sairaslomalta. Pahin oli nyt, kun olen influenssassa kotona niin pomo oletti, että etänähän mä voi tehdä sitten sovitut jutut. Sitten kun sanoin, etten oikeasti pysty, niin alkoi kyselemään että mistäs mä olen tän pöpön saanut ja syyllisti siitä, että ei pidä kerätä kaikkia pöpöjä itseensä.
Olen ollut viiden vuoden aikana vain kaksi kertaa sairaslomalla ja molemmilla kerroilla paha flunssa (keuhkoputkissa). Ekalla kerralla menin töihin tunnollisena ja päädyin lopulta pitkään sairastelukierteeseen, kun en levännyt. Nyt enää uhraa itseäni vaikka miten syyllistäisi.
Ihan normitapa meillä on myös soitella vielä iltakymmeneltä ihan ihme asioita liittyen projektiin jne. Olen tosi tunnollinen työntekijä ja juuri tämän takia mua härkätään koko ajan, esimies ohjaa usein harkkojakin mulle ja sysää muitten töitä mulle, koska olen niin tehokas.
Selvisin tästä käymällä juttelemassa tän lähimmän esimiehen esimiehelle ja kerroin, että palan loppuun jos imetään kaikki mehut. Tilanne parani vähän, koska tää ylin pomo osasi hoitaa asiat niin, että lähin esimieheni ei saanut tietää käyneeni siellä.
Rakastan mun työtä, mutta en enempää kuin terveyttäni. Rajat on pakko vetää, eikä uhrautua.
Nimim. sairaslomalla ja silti töitä eilen tehneenä
Vaikka kuinka haluaisin pitää yllä mielikuvaa, että olen dynaaminen kolmekymppinen, olen jo yli viiskymppinen, mutta tässä asiassa olen sitten "nuori". En todellakaan vastaa työviesteihin vapaa-ajallani, ja työkännykkäni jää visusti työpaikalle, kun lähden kotiin ja varsinkin lomalle. Oman alani juttuja tulee toisinaan uutisiin, ja niitä tulee katsottua, mutta mitenkään erityisen aktiivisesti en seuraa "omaa alaani". Hyvin on ura edennyt ilman jatkuvaa saatavilla oloakin, olen tällä hetkellä ylempi toimihenkilö, vakivirassa ja palkka nyt on mitä se julkisella puolella on.
Oikeus päättää oman aikansa käytöstä on suurinta luksusta ihmiselle. Näitä luksuseläjiä on Suomessa paljon ja aineellinen elintaso ihan sama ellei parempi kuin työssäkäyvillä. Vieläkö työläisenä alkaisin vähää vapaa-aikaani kuluttaa vihaamiini töihin?
Ihan sama mitä mieltä työnantaja on. En mieti mitään työasiaa, kun lähden töistä ja alaan voin perehtyä lisää, mutta vain ja ainoastaan työajalla. Ei kiinnosta tällä elintasolla.
"Korvaamattomia" viiskymppisiä makaa enenemissä määrissä mullan alla...
Olen erikoistuva lääkäri. Käytännössä siis erikoistuvan vakanssissa, ja palkastani yliopisto maksaa osan. Sopimukseen kuuluu, että minua koulutetaan työajalla. Tämä ei kuitenkaan juuri toteudu. Meiltä puuttuu seniorilääkäreitä, joten ketään ei löydy ohjaamaan eikä opettamaan. Töitä on päivystyksineen noin 50-60h/vko ja bruttopalkka on noin 4500 e/kk. Päivystyksessä ei yleensä ehdi juuri nukkua, koska potilasmäärät ovat kasvaneet mutta työntekijöitä ei ole palkattu lisää.
Jep, oppia pitäisi, mutta voitte olla ihan varmoja, että käytän vapaa-ajan palautumiseen. En ole kuukausiin lukenut edes Lääkärilehteä. Väitöskirjaa pitäisi vääntää ilmaiseksi omalla ajalla, jostain syystä ei etene. Jos päivystäjä puuttuu ja minulle soitellaan vapaalle, niin suljen kännykän jonnekin kaappiin surisemaan. Varmaan jollain yli-ihmisellä onkin aikaa kaikkeen, mikä olen ihan tavis ja keskityn huolehtimaan jaksamisestani, jotta voin olla potilailleni hyvä ja inhimillinen lääkäri.
Mullekkaan ei makseta niin paljoa, että vastaisin kotisohvalta viesteihin tai lähtisin vapaa-ajalla koulutuksiin. Nyt oli tullut vapaa päivällä joku linkki koulutukseen, mutta onneksi puhelimeni ei edes avaa näitä linkkejä. Sain myös ehdotuksen liittyä viestiryhmään, ei tule kysymykseenkään.
Myöskään en käy esimiehen juttusilla ennen työaikaa, enkä työajan jälkeen, jos on pakko, merkkaan sen työajaksi.
Olin jopa lomalla perheen kanssa etelässä, kun töistä yritettiin soittaa ja pommitettiin sähköpostilla. En vastannut enkä lukenut viestejä kun vasta töihin palattua.
Työt alkoi loman jälkeen ma klo 7 ja iso homma olisi alkanut klo 8. Sanoin suoraan etten voi osallistua tunnin varoajalla.
Kaikille tuli kuulemma yllätyksenä töissä, että minulla on elämää työn ulkopuolella ja olin etelässä. Sanoivat suoraan, että olettivat minun vain makaavan viikon sohvan pohjalla ja minullahan olisi ollut hyvin lomalla aikaa valmistaa maanantain projektia varten asiat kuntoon. Haistakoot sanonko minkä.
Päiväkodissa kun on töissä, pimitetään lomiakin viimeiseen asti, kun eihän sitä tiedä paljonko lapsia on hoidossa. Opettajilla tosin lomat aina samaan aikaan, mutta lastenhoitajat sitten "tappelee" jäljelle jääneistä rippeistä.
Olen vuokrannut viikoksi mökin kesällä ja jännään varmaan toukokuunkin, että saankohan loman siihen, vai vetääkö työkaveri pidemmän korren kun haluaa lomansa juuri samalle viikolle. Ei käy kateeksi niitä jotka haluaa matkustella ulkomaille ja joutuu varaamaan pakettimatkoja puolivuotta etukäteen.
Työvuorolistat tietää 1-3 viikoksi eteenpäin, toiveiden määrää on rajoitettu ja työvuoroja muutellaan jatkuvasti. Palkka ei ole suuri ja jousto vaaditaan, siis työntekijältä, työnantajahan harvoin voi joustaa, koska henkilökuntaa pitää olla tietty määrä paikalla ja kun se henkilökunta on vedetty minimiin, niin mitenpä siinä joustaa?
En vastaa aina saamiini tekstareihin, en opiskele vapaa-ajallani, joihin alan facebookryhmiin kuulun kyllä, mutta niitäkin luen vain jos on motivaatiota ja joskus työajalla, jos haen sieltä ideoita töihin.
Täällä tuntuu olevan tasan 2 asennetta; ei tehdä mitään työajan jälkeen tai ei lasketa työaikaa ollenkaan. Ja se pakollinen 'lisää liksaa' heitto väliin.
Teen asiantuntijatyötä, hyvällä palkalla. En varmaankaan tekisi yhtään enempää vaikka maksettaisiin. Mulla on nykyään n. 3h tuntia vapaata illassa. Luen kirjoja, kysyin yhdeltä kollegalta onko hän lukenut mitään hyvää viime aikoina: "En mä lue enää kirjoja, luen vain manuaaleja." Voisin mäkin tuon 3h vapaa-aikani käyttää tehokkaasti ja käydä meidän alan foorumeilla, tehdä kokeiluja sekä opetella uusia tekniikoita. Sen jälkeen elämäni olisi pelkästään työtä ja pikkulapsiarkea, ilman mitään hengähdyksiä.
Jos teet jo 6 päivää viikossa töitä, niin ei kannata tehdä enempää.