Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Työviesteihin ei haluta vastata, eikä oman alan keskusteluita seurata – Nuoret pitävät kiinni vapaa-ajasta

Vierailija
09.04.2019 |

Yli 60 prosenttia kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että työntekijöiden ei tule olla valmiita vastaamaan työviesteihin vapaa-ajallaan.
Yli puolet oli myös sitä mieltä, että esimies ei voi odottaa työntekijän seuraavan erikoistumisalueensa keskusteluja työpaikan ulkopuolella.
Kuka haluaa palkata henkilön jonka kiinnostus omaa alaa kohtaan on nolla?

Kommentit (274)

Vierailija
141/274 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuulkaa, tämä on Suomessa vielä pientä. Oletteko koskaan käyneet Keski-Euroopan maissa, esim. saksankielisissä maissa? Siellä kun on työntekijän loman aikana työnantajan puolelta kiellettyä ottaa yhteyttä työasioissa työntekijään. Siellä kun ollaan lomalla, niin silloin ollaan lomalla.

Vierailija
142/274 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppui kiinnostus hoitaa omalla ajalla kun työnantaja poisti huomattavan palvelusvuosipalkkion yksipuolisella ilmoituksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/274 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä joustan mielelläni, jos sitä kompensoidaan tarpeeksi tai jos työnantaja joustaa takaisin. Jännä kyllä se ei koskaan mene näin päin, ja sen ehdottaminenkin saa suun mutrulleen. Hyväntekeväisyyttä en työnantajalle tee. Varsinkin kun tiedän firman tahkovan söpösti voittoa ja silti säästävän henkilöstökustannuksissa. 

Hah. Meillä tämä sama. Asiat pitäisi tehdä äkkiä, kun firma maksaa tuntien mukaan, mutta samalla se tahkoaa hyviä voittoja. Ai joo ja mitään etenemismahdollisuuksia meillä ei ole. Kunhan lihotetaan pomon pussia.

Kapitalismi on niin kivaa!

Vierailija
144/274 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta tähän asiaan saadaan edes jotain tolkkua niin kannattaa äänestää kokoomusta, keskustaa tai sinisiä. 

Lol. Sitten varmaan viesteihin vastaamisesta vapaa-ajalla tulisi pakollista. Palkkaa ei tietenkään tarvitsisi maksaa.

Vierailija
145/274 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietyillä aloilla on ihan velvoite seurata oman alan uusia "tuulia", esimerkiksi sossun pitää kyllä tuntea muuttuva lainsäädäntö. Ei voi vedota siihen, että ei nyt jaksa tai viitsi perehtyä.

Ja näillä aloilla pitääkin varata työaikaa kouluttautumiseen ja tiedonhankintaan. Tai sitten huomioida palkassa.

niinhän se huomioidaankin. Miksi luulet insinöörin tienaavan enemmän kuin lastentarhan tädin.

Johtuisiko naisten 0800-1530 asenteesta teidän heikompi palkkataso?

Luuletko tosiaan, että otsikon lauseessa puhutaan hyväpalkkaisista insinööreistä? Kyllä minä käsitän, että tuossa tarkoitetaan ihan niitä peruskesäharkkatöitäkin.

Vierailija
146/274 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa hommissa koko ajatus siitä että on erikseen vapaa-aika ja työaika on totaalisen vanhentunut. Ei kukaan maksa nk. asiantuntijaduuneissa siitä että kökötetään konttorilla vaan siitä että hoidetaan tietyt hommat ja pysytään mukana asioiden muutoksessa. Kyllä se vaatii aitoa kiinnostusta omaa alaa kohtaan ja halua seurata sen kehittymistä ilman tuntien ja minuuttien laskemista.

Sukulaiseni perusti yrityksen, jossa on juuri haussa työntekijä, jonka kuuluu olla työajan ulkopuolellakin tavoitettavissa. Tuo yritys kertoo edustavansa uutta suuntausta. Siinä oli monia uusia elementtejä. Moni asia tapahtuu virtuaaliympäristössä jne.

En epäile, etteikö firma pärjää. Tuo sukulaiseni on tienannut tähän mennessä jo monta miljoonaa euroa. Viime vuonnakin yli miljoonan. Siis yhdessä vuodessa. (seuraan verotiedoista, ei hän noilla leuhki)

Ihmettelen vaan, miksi tavallisen (akateemisen) työntekijän pitäisi taipua olemaan tavoitettavissa työajan ulkopuolellakin. Eikö se kuulu vain yrittäjille. Niille, jotka keräävät voitot?

Vierailija
147/274 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa hommissa koko ajatus siitä että on erikseen vapaa-aika ja työaika on totaalisen vanhentunut. Ei kukaan maksa nk. asiantuntijaduuneissa siitä että kökötetään konttorilla vaan siitä että hoidetaan tietyt hommat ja pysytään mukana asioiden muutoksessa. Kyllä se vaatii aitoa kiinnostusta omaa alaa kohtaan ja halua seurata sen kehittymistä ilman tuntien ja minuuttien laskemista.

Sukulaiseni perusti yrityksen, jossa on juuri haussa työntekijä, jonka kuuluu olla työajan ulkopuolellakin tavoitettavissa. Tuo yritys kertoo edustavansa uutta suuntausta. Siinä oli monia uusia elementtejä. Moni asia tapahtuu virtuaaliympäristössä jne.

En epäile, etteikö firma pärjää. Tuo sukulaiseni on tienannut tähän mennessä jo monta miljoonaa euroa. Viime vuonnakin yli miljoonan. Siis yhdessä vuodessa. (seuraan verotiedoista, ei hän noilla leuhki)

Ihmettelen vaan, miksi tavallisen (akateemisen) työntekijän pitäisi taipua olemaan tavoitettavissa työajan ulkopuolellakin. Eikö se kuulu vain yrittäjille. Niille, jotka keräävät voitot?

Korjaan, se vero oli varmaan toissavuonna. Tokko viime vuonna tehtyä edes on julkaistu.

Vierailija
148/274 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä joustan mielelläni, jos sitä kompensoidaan tarpeeksi tai jos työnantaja joustaa takaisin. Jännä kyllä se ei koskaan mene näin päin, ja sen ehdottaminenkin saa suun mutrulleen. Hyväntekeväisyyttä en työnantajalle tee. Varsinkin kun tiedän firman tahkovan söpösti voittoa ja silti säästävän henkilöstökustannuksissa. 

Meillä sama. Äskettäin kyseltiin milloin haluaisin pitää kesälomani ja kun vastasin, alkoi voivottelu ettei se oikein olisi hyvä ajankohta. Ilmeisesti tuo kysely oli pelkkä muodollisuus ja lomat pidetään silloin kun työnantaja päättää.

Näin se on, työnantaja päättää loma-ajankohdan. Harvoin osuu oma toivomus kohdalleen.

Vierailija
149/274 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuosta firmasta, jossa työt saa tehdä vapaasti, kunhan on tehty ja silti napistaan, kun ei ole tavoitettavissa 24/7. Meillä on alettu uusissa rekryissä korostamaan, että onhan sinulla hyvä työnhakija yrittäjän asenne. Eli meidän odotetaan toimivan yrittäjän lailla, vaikka olemme vain rivityöntekijöitä. Ottavan myös ne yrittäjän riskit eli jos asiakkaita ei ole, niin se on meidän vika. 

Vierailija
150/274 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikalla saatiin kerran mojova riita aikaiseksi esimiehen kanssa. Hän on sitä mieltä, että työntekijöiden kuuluu joustaa ja tehdä töitä myös vapaa-ajalla, koska hän myös itse tekee niin. Hän heittäytyy myös marttyyriksi, jos joku haluaa pitää lounastauon, koska hänestä ruuan voi syödä samalla kun tekee töitä.

Muistittehan sanoa, että noi on huomioitu esimiehen palkassa, mutta ei teidän?

Tää on kyllä aina yhtä mahtavaa suomalaisessa työyhteisössä. Esimiehen palkka on bruttona ehkä 500 enemmän kuin alaisen, ja veroprogressio syö siitäkin suuren osan. Sitten alaiset pyörittelevät silmiään ja ovat joka asiasta että ”ei ole minun ongelma”. Meininki on kuin sosialismissa.

Alapeukuttakaa vapaasti herravihassanne. Ja ei, en ole esimies. En minäkään niin hölmö ole.

Voi jessus, ei kaikkien esimiehet tienaa noin huonosti kuin sinun, ymmärrätkö?! Esimiehemme tienaa n.4000 enemmän KUUKAUDESSA kuin kovapalkkaisimmat työkaverit ja yli 5000€ enemmän kuin minä.

Ei tässä ole mistään herravihasta kyse, vaan faktoista. Toisille maksetaan siitä että ovat aina käytettävissä, toisille taas siitä että käyvät työajan puitteissa tekemässä velvoitteensa.

Vierailija
151/274 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajojen asettaminen on ensimmäinen porras kaikissa työuupumuksen estämislistoissa. Vuosikymmenet tehdastyötä tehnyt voi aina jättää pitkänkin työpäivän jälkeen hommat taakseen ovien sulkeutuessa mutta joka viestintävälineestä vapaa-aikaan iskevät viestit omista töistä kellon ympäri syövät ihmisen jaksamisen nopeasti.

Tuo on se yleinen väärinkäsitys, että vain henkistä työtä tekevä voi uupua. Ei pidä paikkaansa! Itse palvelualalla, eikä työ todellakaan ole aina rajoittunut työaikaan. Etenkin edellisessä paikassa pomo viestitteli aamusta iltamyöhään, jopa yöllä. Piti päivystää ilman päivystyskorvausta, koko ajan valmiustila päällä. En osannut pitää puoliani.

En ymmärrä miten työpäivänsä tietokoneen ääressä istuva ihminen voi uupua. Mikä voisi olla sen helpompaa

Hah hah. Ei se istuminen ole se mistä maksetaan. Eikä mikään netin selailu.

Vierailija
152/274 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille työnantajille työntekijät ovat pelkkä kuluerä.

Meilläkin nyt yt-neuvottelut ja koko ajan vaan työnantajapuoli miettii mistä saataisiin lisää vähennettyä työntekijöitä ja mitä kaikkea yksiköitä voisi siirtää halvempiin maihin. Ei työnantajaa kiinnosta kuin omat voitot ja se, että työntekijöitä olisi mahdollisimman vähän ja mahdollisimman pienellä palkalla.

Työt teen työn aikana ja vapaa-ajalla en todellakaan käytä aikaani työasioihin.

Vierailija
153/274 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erityisasiantuntija. Teen huomattavasti laadukkaampaa työtä silloin kun teen, JOS ei tarvitse olla koko ajan saavutettavissa.

Vierailija
154/274 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen esimies ja ymmärrän, että työntekijä( myös minä) on paljon parempi työntekijä kun saa nukkua ja viettää vapaat vapaana. Itse pyrin äärimmäisessä hätätilanteessa vasta häiritsemään vapaalla olevaa enkä itsekään pidä siitä jos minulle soitellaan jotain päivänselviä asioita kun olen vapaalla. Pahimpia on nämä whatsapp ryhmät missä pimpahtelee 24/7 viestejä töistä, näihin en mene koskaan mukaan. Kun hoitaa työaikana 100% työt niin harvemmin niitä vapaalla tarvii miettiä.

Vierailija
155/274 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitää olla työsopimuksessa ja näkyä palkassa, jos työajan ulkopuolella päivystää. Miehen kanssa ollaan molemmat insinöörejä, mies it-alalla, minä rakennusalalla. Kumpikaan meistä ei tee töitä muuta kuin työpaikalla. Molemmat oltu aloilla jo kauan. Nuorena alkuvaiheessa mieskin teki työajan ulkopuolella ja vastasi kotona puhelimeen, mutta ne ajat on takana. Itsellä esimieskin on sellainen, ettei tee töitä kovin paljoa kotona. Minusta se on jossain määrin tehottomuutta, sekä työnantajan että työntekijän puolelta, jos ei yhtään saa vapaa-aikaa. Osa nyt vain on olevinaan tärkeitä ja vastailee joutaviin sähköposteihin. Esim. mitä itselle tulee sähköposteja, joita on kirjoitettu iltaisin tai viikonloppuisin, ei ne kiireellisiä ole ja iso osa on kyllä toisarvoisia. Ensin kysytään että olisiko mahdollista x, tunnin päästä on kirjoitettu, että sittenkin c ja parin tunnin päästä l. Minä olen nukkunut onnellisesti kotona tuon ajan ja kyseinen tyyppi on lähetellyt täysin turhia posteja, kun ei ole miettinyt asiaa loppuun asti, vaan lähtee kyselemään keskeneräistä. 

Vierailija
156/274 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin opiskelemaan vanhana ja olisi pitänyt olla facebook, twitterit ja kaikenmaailman mutterit että on koko ajan tavoitettavissa mutta en suostunut. Mulle ei tarvitse hölynpölyä suoltaa koko ajan, jotain ihan paskaa. Ilman niitäkin selvisi ja koko ajan kännykän kyttäämistä. Välttelen kännykkä riippuvaisuutta ja some riippuvaisuutta niin että voi olla tavoittamattomissa viikonloppuisin tai milloin haluaa. Voi ilman kännykän kyttäämistä keskittyä ihan muihin harrastuksiin sillä ei ihmistä ole luotu niin moni tehoiseksi mitä nykyään vaaditaan. Haluan olla välillä ilman pakko informaatioo jota tulvii joka paikasta ja ihan jonninjoutavaa paskaa millä ei ole mitään merkitystä. En halua naamakirjasta katsella kenenkään tavallisen ihmisen perhe päivityksiä ja kakaroiden kuvia katsella, ei voisi mitään sen tympeämpää enään olla ja kun kaikki elämä siellä ei ole todellista vaan vähän väritettyä sillä ihminen haluaa olla jotain ainutlaatuista jos sinne jotain haluaa elämäänsä mainostaa. Kuvia voi manipuloida ja kaikki voi olla väritettyä aikansa kunnes erotaan ja sitten sen jälkeen keksitään taas uusi profiili ja elämä. 

Vierailija
157/274 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan se on niin päin että vanhemmille sukupolville on selvää että työt tehdään vain työaikana, kun taas nuorempien pitäisi olla koko ajan tavoitettavissa.

Vierailija
158/274 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiky sai lopettamaan sähköpostipäivystykset kotona.

Vierailija
159/274 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä luen useinkin työposteja vapaa-ajalla. Saatanpa seurata alan keskustelujakin.

Toisaalta työnantaja ei valita jos lähden töistä aikaisemmin koska näen kaverin kaupungilla, tai jos ulkona on hieno ilma ja haluan haukata puolisen tuntia happea.

Joustamisen pitää olla molemminpuolista. Pitää olla totaalinen idiootti jos nielee ajatuksen että elintason noustessa ihmisten pitäisi pyhittää enemmän ja enemmän vapaa-ajastaan firmalle jota he eivät edes omista.

Vierailija
160/274 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuosta firmasta, jossa työt saa tehdä vapaasti, kunhan on tehty ja silti napistaan, kun ei ole tavoitettavissa 24/7. Meillä on alettu uusissa rekryissä korostamaan, että onhan sinulla hyvä työnhakija yrittäjän asenne. Eli meidän odotetaan toimivan yrittäjän lailla, vaikka olemme vain rivityöntekijöitä. Ottavan myös ne yrittäjän riskit eli jos asiakkaita ei ole, niin se on meidän vika. 

On kyllä tyhmä kysymys, jos hakijalla olisi yrittäjän asenne niin siinä tapauksessa ei edes hakisi rivityöntekijäksi vaan perustaisi yrityksen.