IS: Työviesteihin ei haluta vastata, eikä oman alan keskusteluita seurata – Nuoret pitävät kiinni vapaa-ajasta
Yli 60 prosenttia kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että työntekijöiden ei tule olla valmiita vastaamaan työviesteihin vapaa-ajallaan.
Yli puolet oli myös sitä mieltä, että esimies ei voi odottaa työntekijän seuraavan erikoistumisalueensa keskusteluja työpaikan ulkopuolella.
Kuka haluaa palkata henkilön jonka kiinnostus omaa alaa kohtaan on nolla?
Kommentit (274)
Työ ei ole yhtäkuin elämä, se elämä on kotona ja vapaa-ajalla perheen ja ystävien kanssa. Työ on vain työtä. Siellä käydään siksi että saa rahaa elämiseen.
Kyllä mullekin kolahtaa joka kuukausi postiluukusta joku firman/alan lehti, se lentää suoraa paperikoriin. Kertaakaan en ole sitä lukenut. Pari kertaa olen kyllä harkinnut että jospa sen lehden raahaisi töihin ja lukisi sitä sitten työajalla?
Onneksi omassa työpaikassani on riittänyt että heti aluksi sanoo yhteistyökumppaneille ja collegoille suoraa että en ole tavoitettavissa työajan ulkopuolella muuten kuin äärimmäisessä hädässä, ja silloinkaan mulla tuskin on työtietsikka kotona mukana, todella harvoin on. Eli voin puhelimessa neuvoa/vastata kysymyksiin jos osaan, mutta mitään kriittistä en pysty tekemään ilman työtietokonetta.
Hyvin tähän kaikki tottuu, eikä puheluita tule enää neljän jälkeen. Jos tulee niin sitten on soittajalla oikeasti tärkeää asiaa, silloin vastaan puhelimeen kyllä.
Jo vuosikausia työnantaja ei ole eläköityneiden tilalle palkannut ketään, työt vaan jaetaan aina meille jotka jäätiin jäljelle. Nuorille, näppärille, tehokkaille...? Sanomattakin selvää että työt on siis lisääntyneet vuosien varrella, ja palkkahan ei kenelläkään silti nouse, muutoin kuin liiton neuvotteleman indeksikorotuksen sillointällöin. Sanomattakin selvää että kukaan ei sitten myöskään ponnistele ylimääräistä, kun siitä ei mitään korvausta saa.
Meillähän on tietenkin myös "liukuva työaika" eli ns. ylitöitä tai ylityökorvausta ei ole olemassa. Työt saa tehdä työpäivänä, tai illalla, pääasia että ne työt tulee tehdyksi.
Terveisin 33v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt ehkä vähän pikkumainen, mutta olen huomannut myös, että nuoret käyvät surutta työajalla vessassa, ja vanhemmat työntekijät osaa jotenkin ajoittaa vessahädät taukoihinsa.
Minä olen aina käynyt vessassa silloin kun on tarpeen. T.40v työssä ollut
Toivottavasti et ole lentäjä tai kirurgi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pullamössösukupolvi
On eläkkeellä nostelemassa ansaitsemattomia eläkkeitään.
Ja me nykyiset työtätekevät veronmaksajat maksamme heidän jättimäiset eläkkeensä. Monella nykytyöläisellä ei ole edes bruttotulot noiden eläkkeiden tasolla.
Esim KTM hakee paikkaa ja sitä paikkaa hakee 200 muuta ja kysytään onko mahdollista tehdä joskus ylitöitä ja vastaa että ei niin se on siinä.
Olen ammatiltani sähköasentaja. Työhön kuuluu silloin tällöin uusien asioiden oppimista, kun markkinoille tulee uutta tekniikkaa. Arvaa joudunko opettelemaan omalla ajallani? En. Työntantaja ostaa kurssin/koulutuksen ja siellä istutaan pulpetin takana työpäivän ja palkan puitteissa pari päivää.
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatiltani sähköasentaja. Työhön kuuluu silloin tällöin uusien asioiden oppimista, kun markkinoille tulee uutta tekniikkaa. Arvaa joudunko opettelemaan omalla ajallani? En. Työntantaja ostaa kurssin/koulutuksen ja siellä istutaan pulpetin takana työpäivän ja palkan puitteissa pari päivää.
Jatkoa: Mutta läheskään aina ei. Yleensä työnjohtaja vain antaa jonkun uuden hilavitkuttimen käteen ja sanoo että tossa käyttö- ja asennusohjeet, istu alas ja opettele.
Suosittelen näin lähellä eläkeikää nuorten tapaa, työt työnä ja vapaa-aika vapaa-aikana. Kun ne yt:t tulee, ei siitä venymisestä ja joustamisesta useimmiten mitään kunniaa saa. Terveys vaan menee. Laita perhe ja ystävät etusijalle. Heistä on iloa työuran jälkeenkin. Itse alkoi esimiehen niuhotus pänniä ja sanoin itseni irti vuosi sitten. Rahaa vähemmän, mutta olen oman ajankäyttöni herra (tai rouva).
Parin ihmisen yrityksessä kannattaa ja on ihan asiallista vastata työviesteihin, mutta sitten joku iso tehdas niin ei voisi vapaa-ajalla vähempää kiinnostaa koko pulju.
Suomessa on liian suuret sosiaalituet. Kun rahaa ei tursuisi tekemättä mitään, kiinnostaisi myös työn tekeminenkin.
Opettajalla ei ole koskaan vapaa-aikaa. Kun tulee töistä, alkaa toinen työpäivä, kun aletaan valmistelemaan tunteja ja korjaamaan kokeita. Wilma pingittää viestejä vanhemmilta ja mammat pommittaa tekstiviesteillä, että pitikö sillä Wille-Weeralla olla huomenna luistimet vai sukset matkassa. Illalla vielä klo 23.00 joutuu joskus viestittelemään vanhemmille. Lomilla onneksi saa olla rauhassa.
Onhan ihmisillä perheet ja harrastukset, eikä työntekijä ole mikään orja, jonka pitäisi luopua näistä. Siksi on työajat ja työnantajan velvollisuus on myös työntekijän kouluttaminen työajalla. Työnantajalla on myös lakiin kirjattu velvollisuus perehdyttää työntekijänsä työhön. Jos työaika ei riitä työtehtävien suorittamiseen niin työnantajan tulee palkata lisää työntekijöitä. Silti tällä kaikella ei ole mitään yhteyttä siihen, että työntekijä ei olisi kiinnostunut työstään. Työntekijä, joka ei ole palanut loppuun, on kaikkein motivoitunein työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen näin lähellä eläkeikää nuorten tapaa, työt työnä ja vapaa-aika vapaa-aikana. Kun ne yt:t tulee, ei siitä venymisestä ja joustamisesta useimmiten mitään kunniaa saa. Terveys vaan menee. Laita perhe ja ystävät etusijalle. Heistä on iloa työuran jälkeenkin. Itse alkoi esimiehen niuhotus pänniä ja sanoin itseni irti vuosi sitten. Rahaa vähemmän, mutta olen oman ajankäyttöni herra (tai rouva).
Nimenomaan. Kutsumusammatit erikseen, jossa se työ on se elämä. Itsekin olin nuorempana sellainen, että käytin paljon aikaa siihen työkyvyn kehittämiseen ja tiedonhankintaan ja joustamiseen. Mutta ei kyllä lopulta maksanut itseään takaisin. Palkankorotukset jäivät indeksitasolle ja muutenkin töitä vähennettiin, koska digitaalisuus. Ei se vaan kannattanut. Sitä on aivan turha vetää itseään piippuun työnantajan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on liian suuret sosiaalituet. Kun rahaa ei tursuisi tekemättä mitään, kiinnostaisi myös työn tekeminenkin.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyillä aloilla on ihan velvoite seurata oman alan uusia "tuulia", esimerkiksi sossun pitää kyllä tuntea muuttuva lainsäädäntö. Ei voi vedota siihen, että ei nyt jaksa tai viitsi perehtyä.
Ja näillä aloilla pitääkin varata työaikaa kouluttautumiseen ja tiedonhankintaan. Tai sitten huomioida palkassa.
niinhän se huomioidaankin. Miksi luulet insinöörin tienaavan enemmän kuin lastentarhan tädin.
Johtuisiko naisten 0800-1530 asenteesta teidän heikompi palkkataso?
Mä olen ”lastentarhan täti”. Koulutusta lukion jälkeen 4,5v korkeakouluissa. Seuraan oman alan kehitystä, keskustelua ja uusia suuntauksia. Suunnittelutyötä teen käytännössä 24/7, koska ideoita voi tulla vastaan missä vain. Työvuoroissa täytyy joustaa suuntaan jos toiseen ja 9h päivä ei ole mikään erikoinen. Ylitöistä ei kuitenkaan makseta, vaan käytäntö on tunti tunnista. Tai paremminkin sen tunnin saa takaisin vartin pätkissä. Työssä ei ole edes taukoja. ”Tauot” on pikaisia vessakäyntejä tai palaverissa istumisia. Ylimääräisistä palkankorotuksista ja lisistä on turha haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyillä aloilla on ihan velvoite seurata oman alan uusia "tuulia", esimerkiksi sossun pitää kyllä tuntea muuttuva lainsäädäntö. Ei voi vedota siihen, että ei nyt jaksa tai viitsi perehtyä.
Ja näillä aloilla pitääkin varata työaikaa kouluttautumiseen ja tiedonhankintaan. Tai sitten huomioida palkassa.
niinhän se huomioidaankin. Miksi luulet insinöörin tienaavan enemmän kuin lastentarhan tädin.
Johtuisiko naisten 0800-1530 asenteesta teidän heikompi palkkataso?
Mä olen ”lastentarhan täti”. Koulutusta lukion jälkeen 4,5v korkeakouluissa. Seuraan oman alan kehitystä, keskustelua ja uusia suuntauksia. Suunnittelutyötä teen käytännössä 24/7, koska ideoita voi tulla vastaan missä vain. Työvuoroissa täytyy joustaa suuntaan jos toiseen ja 9h päivä ei ole mikään erikoinen. Ylitöistä ei kuitenkaan makseta, vaan käytäntö on tunti tunnista. Tai paremminkin sen tunnin saa takaisin vartin pätkissä. Työssä ei ole edes taukoja. ”Tauot” on pikaisia vessakäyntejä tai palaverissa istumisia. Ylimääräisistä palkankorotuksista ja lisistä on turha haaveilla.
Mä olen hoitajana päikyssä. En seuraa oman alan kehitystä, keskustelua ja uusia suuntauksia kuin pääpiirteittäin. Suunnitteluaikaa ei ole palkallista joten en suunnittele. Voin joustaa työvuoroissa jos se sopii yksityiselämääni, ylitöistä saan tessin mukaisen korvauksen koska en ole tyhmä. tauko on 10min päivässä sillä syön lapsiryhmässä, nukkarissa saa kivasti tauon joka päivä kun opettajat suunnittelee sillä aikaa. Ylimääräisiä palkankorotuksia ei ole, juuri tuli yleiskorotus 20e. Miksi ihmeessä tehdä ylimääräistä kun saman palkan saa vähemmällä. Olen hyvä työssäni mutta ymmärtänyt jo kauan sitten että jotta jaksan eläkeikään 65v asti on otettava löysästi.
Ihan oikein.
Työnantaja maksaa 7.5-8 tunnista, loppu on omaa aikaa eikä päivystysvelvollisuutta ole.
Ylemmällä toimihenkilöllä ei ole ns työaikaa mutta ihan turhaa vastailla viesteihin joita pystyy tekemään seuraavana päivänä työaikana.
Itse olen vastaillut viesteihin omalla ajalla ainoastaan silloin jos esimieheni on esim USAssa tai Australiassa ja hirveässä hädässä. Ja siitä merkitsen itselleni ylityötunnin sen mukaan mitä aikaa menee.
Miten te, jotka vedätte tiukan rajan työn ja vapaa-ajan välille, saatte oikein pitää työnne? Meillä tulisi aika nopeasti seurauksia, jos ei olisi tavoitettavissa ja vuorot voi vaihtua tai muuttua vaikka parin tunnin varoitusajalla. Ja surkeasti palkattu duunarityö kyseessä.
Olen IT-alalla, meillä tippuu lähes vuorokauden ympäri. Tästä syystä olen tehnyt rajanvedon ja luen postit työajalla, ellei sitten ole tiedossa että jotain härdelliä voi olla tai jollei erikseen soiteta töihin.(Tästä luonnollisesti sitten jo maksetaan.) Työnantajana tekee kovaa voittoa joten heillä on kyllä varaa maksaa siitä jos teen töitä. Luonnollisesti joustan työajassa silloin kun on tarpeen.
Luen kyllä lehdistä omaan alaan liittyviä juttuja.
Minä olen aina käynyt vessassa silloin kun on tarpeen. T.40v työssä ollut