IS: Työviesteihin ei haluta vastata, eikä oman alan keskusteluita seurata – Nuoret pitävät kiinni vapaa-ajasta
Yli 60 prosenttia kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että työntekijöiden ei tule olla valmiita vastaamaan työviesteihin vapaa-ajallaan.
Yli puolet oli myös sitä mieltä, että esimies ei voi odottaa työntekijän seuraavan erikoistumisalueensa keskusteluja työpaikan ulkopuolella.
Kuka haluaa palkata henkilön jonka kiinnostus omaa alaa kohtaan on nolla?
Kommentit (274)
Olen ns. Asiantuntija (ohjelmistoala), mutta ei oma ala silti ole mikään elämänsisältö eikä mielenkiinto todellakaan riitä miettimään ja seuraamaan alaa vapaalla.
Kauan sitten opiskelijana vielä harrasti vapaalla kaikkea oppimisen riemusta, mutta kyllä ne ajat ovat kaukana takana.
Työpuheluihin toki vastaan. Chatteihinkin jos huomaan. Maileja harvemmin vapaalla seuraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisivät edes muuten töitä, mutta kun nykynuoret (eivät kolmekymppiset vaan vielä nuoremmat) eivät kykene tekemään töitä! Heti, kun tulee vähänkin vaikeampi homma tai vähän työstressiä, jäädään saikulle!
Meillä taas vanhemmat naiset jäävät herkästi saikulle. Minä en jäänyt saikulle edes masennuksen takia, kun en uskaltanut.
N25
Meillä just naurettiin, kuinka nuoret jää saikulle jostain pikkuvaivasta, ja vanhat romut raahautuu töihin ihan samoilla vaivoilla vuodesta toiseen. Toki vanhat osaa myös hoitaa/hoidattaa niitä vaivoja fysioterapialla, liikunnalla ja hieronnalla.
Meillä suurin osa saikuttajista on 60+ ikäisiä, jotka oikein laskevat että onko kaikki vuoden saikkupäivät jo varmasti käytetty. Joka vaivasta juostaan lääkärissä ja yhtä vanha terkkari siellä komppaa, että "nyt kannattaa hoidattaa kaikki vaivat, eläkeläiset ei enää kiinnosta lääkäreitä". Siispä hiton pitkiä saikkuja jatkuvasti tällä eläkettä odottavalla porukalla, nuoremmat tekevät heidänkin työt ilman sijaisia ja mitään palkanlisiä. Siinä mielessä sopisi, että nuoremmatkin alkaisivat saikuttaa joka kynsivallintulehduksesta.
Hassua, meillä on just toistepäin.
Minustakin vaikea uskoa. 55+ ikäisillä on yleensä 0-1 sairauspäivää vuodessa.
Olin itse kymmenisen vuotta sitten vuosia siistissä, mutta pakkotahtisessa toimistotyössä, ja kyllä, tuolla työpaikalla 55+ henkilöillä oli selkeästi vähiten sairauspäiviä. Ajattelin, että tuossa vaiheessa työhön olivat jääneet fysiikaltaan sopivimmat - esim. rannekanavaoireyhtymä oli lähes ammattisairaus, ja itselläkin saattaa olla kuluma olkapäässä työn seurauksena - ja rutiininsietokyvyltään parhaat tyypit. Silti oli pieni järkytys siirtyä työyhteisöön, jossa milleniaalit teloivat jatkuvasti itsensä työkyvyttömiksi vapaa-ajallaan.
Tätäkin ketjua kun lukee niin, en ihmettele että tässä maassa menee taloudellisesti näin päin persettä. Se on joku ylpeydenaihe, että ei tehdä töitä, kuin erikseen sille varatulla ajalla ja paikalla. Toki on tilanteita joissa tämäkin on paikallaan, mutta kyllä minun työhöni ja ennen kaikkea palkkaan sisältyy se, että olen tavoitettavissa käytännössä kaiken aikaa.
Tämä tietysti tarkoittaa, että palkkakin on sen mukainen, mutta täältä taas sai sen käsityksen, että palkalla ei edes niin väliä, töitä ei tehdä sekuntiakaan enempää kuin on pakko. Ja tietenkin teen elämässä vain asioita, jotka ovat mielenkiintoisia, hauskoja ja kehittäviä. Siksi työnikin on mielenkiintoista, hauskaa ja kehittävää.
Täähän on ihan selvä juttu. Jos työsopparissa säädetään että on "työajaton" kokonaistyöaika ja esim. tulosperusteinen työ, silloin ihan ok että puheluita tulee vaikka alkuillasta. Se kuuluu soppariin.
Jos on 8-16 peruspaahtoa niin se ei kuulu välttämättä soppariin.
Katsokaa mitä soppareita allekirjoitatte. Päivystysvelvollisuudesta pitää sopia erikseen.
Minulla kun loppuu työaika niin puhelin jatkaa piippaamista. Ennen noita viestejä tuli luettua jos vaikka jotain tärkeää on siellä töissä tapahtunut, mutta nykyisin en viitsi enää katsoa kun vasta seuraavana aamuna sitten kun olen aloittanut työajan.
Jos puhelin soi vapaa-ajalla ja satun olemaan kotona niin veloitan vastaamisesta hälytysrahan 100€. Teen myös varallaoloa ja silloin puhelin kulkee aina mukana ja viestit luetaan heti. Siitä saa tosin jatkuvasti 50% palkkaa eli se on ihan ok. Normaalilla vapaa-ajalla ei saa mitään palkkaa niin silloin ei työpuhelintakaan seurata.
Kun on olevinaan niin tärkeä että työnantaja saattaa tavoitella vapaa-ajallakin niin se joutuu maksamaan siitä. Hälytyksistä ja varallaolosta saa 1000-1500€ /kk ylimääräistä rahaa palkan päälle. Ei kenenkään kannata ilmaiseksi päivystää. Nämä on sovittu ihan TES:issä
Olen kiinnostunut omaa alaani kohtaan silloin kun olen töissä. Vapaa-ajalla olen kiinnostuneempi vaikka metsässä vaeltelusta tai puutarhan hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Jos mietitään normaalia tuntipalkkaista duunaria niin työasiat ei kuulu pätkääkään työajan ulkopuolelle ja työnantaja maksaa ainoastaan siitä ajasta mitä töissä olet. Kotona päivystäminen tietyissä duunarin hommissa on sitten asia erikseen mutta tästä myös työnantaja maksaakin kun se lasketaan työajaksi.
No ei ainakaan siivousalalla maksanut, vaikka esimies saattoi soitella milloin vain, ja pyytää äkkiä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Täähän on ihan selvä juttu. Jos työsopparissa säädetään että on "työajaton" kokonaistyöaika ja esim. tulosperusteinen työ, silloin ihan ok että puheluita tulee vaikka alkuillasta. Se kuuluu soppariin.
Jos on 8-16 peruspaahtoa niin se ei kuulu välttämättä soppariin.
Katsokaa mitä soppareita allekirjoitatte. Päivystysvelvollisuudesta pitää sopia erikseen.
Toisaalta päivystys lasketaan työaikalaissa työajaksi, eikä siitä työnantaja millään ovelalla sopimuksella pois keplottele.
Ai nuoret vaan? Itse olen nelikymppinen ja tuo on ollut itsestäänselvyys aina. En todellakaan vastaile vapaa-ajalla mihinkään työasioihin ja seuraan oman alan juttuja vain jos ne kiinnostavat tavallista enemmän.
Hullu luulo, että vielä vapaa-aikaani tuhlaisin palkolliseen työhön. Ei mulle makseta päivystyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Työsopparissa on tuntimäärä/kk, ja sen mukaan olen tehnyt sopimuksen työnanatajan kanssa siitä kuinka monta tuntia elämästäni olen myynyt hänelle.
Työajan ulkopuolella ei ole velvollisuutta työskennellä ilman erillistä korvausta, oli se sitten rahallinen tai tunti/tunnista-vapaa, tai miten vaan sovitaan.
Normaali TES:in mukainen korvaus ylityöstä on 1,5 kertainen palkka yhdestä tunnista tai 1,5 tuntia vapaata yhdestä tunnista. Jos normipalkka olisi 20€ / tunti niin 2h ylityöstä saa silloin 60€ tai jos ottaa vapaana niin 3 tuntia vapaata. Sitten tulee vielä iltalisä, yötyölisä, viikonloppulisä, sunnuntaikorvaus, jne. tai kaikki yhdessä.
Olen tehnyt sellaista ylityötä sunnuntaiyönä että korvaus oli 5 x normaaliin tuntipalkkaan verrattuna. Ei sikäli harmittanut tehdä. Kivasti se raha motivoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsopparissa on tuntimäärä/kk, ja sen mukaan olen tehnyt sopimuksen työnanatajan kanssa siitä kuinka monta tuntia elämästäni olen myynyt hänelle.
Työajan ulkopuolella ei ole velvollisuutta työskennellä ilman erillistä korvausta, oli se sitten rahallinen tai tunti/tunnista-vapaa, tai miten vaan sovitaan.Normaali TES:in mukainen korvaus ylityöstä on 1,5 kertainen palkka yhdestä tunnista tai 1,5 tuntia vapaata yhdestä tunnista. Jos normipalkka olisi 20€ / tunti niin 2h ylityöstä saa silloin 60€ tai jos ottaa vapaana niin 3 tuntia vapaata. Sitten tulee vielä iltalisä, yötyölisä, viikonloppulisä, sunnuntaikorvaus, jne. tai kaikki yhdessä.
Olen tehnyt sellaista ylityötä sunnuntaiyönä että korvaus oli 5 x normaaliin tuntipalkkaan verrattuna. Ei sikäli harmittanut tehdä. Kivasti se raha motivoi.
Tai sopisiko 25€ tai 30€ / tunti koko ajan, mutta ei mitään ylityö- tai iltalisiä? Tämä on se malli mitä täällä vastustetaan viimeiseen asti. Ollaan vaikka kympillä tunti töissä, kunhan kukaan ei soittele työpäivän jälkeen jos siitä ei saa erikseen korvausta.
Oma työntekijä aikoo ulkoistaa kaikki toiminnot halpatyömaihin ja urakehitysmahdollisuuksia ei ole. Palkka ei ihmeellinen. Mikä tässä motivoisi tekemään muuta kuin oletetun minimin?
- - - - - - - - -
YLE 20.1.2021
Tuohon saattaa tulla parannus sinulle ja monelle!
"Työntekijää ei välttämättä saa enää tavoitella vapaa-aikana – EU-parlamentti esittää työntekijöille oikeutta olla rauhassa työajan ulkopuolella
Parlamentin aloite haluaa selkeyttää työn ja vapaa-ajan eroa esimerkiksi lisääntyneen etätyön ja uusien viestintäkanavien vuoksi."