Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinä viestit sillä, kun puhuttelet toista mainiten tämän etunimen?

Vierailija
07.04.2019 |

Siis esim. mailien alussa "Hei Maija"" tai jutellessa "Mitäs Maija?" yms. Yritin googlata asiaa, mutta en saanut oikein selvyyttä. Toiset tuntuu pitävän sitä alentavana ja sanojan oman valta-aseman korostamisena, vedoten etunimen käytön historiaan luokkayhteiskunnassa. Toiset taas tuntuu pitävän ystävällisenä eleenä ja jopa positiivisena huomioimisena. Mutta kerro miksi sinä puhuttelet jotain nimen mainiten, mikäli puhuttelet? Kiinnostaa mitä enemmistö nykyään tuolla viestii.

Itseäni asia häiritsee siksi että kaksi ikäistäni 30 + naista työpaikalla on alkanut toimia noin mua kohtaan. (olen itsekin siis nainen) Molemmat kirjoittaa nykyään aina mailien alkuun "Hei Maija" Toinen lisäksi saattaa alkaa juttelemaan kysymällä "Mitäs Maija?" eikä esim. "Mitäs sinä?" Molemmat naiset on korkeammassa asemassa minuun nähden, eivätkä ole keskenään kavereita. Muuten en tiedä yhtään mitä he minusta ajattelevat, ihan yhtä hyvin saattavat pitää alempiarvoisena reppanana kuin kivana tyyppinä. Tuo joka mainitsee etunimen myös puhuessa hymyilee aina ja tuntuu olevan suht innokas juttelemaan. Toinen, joka on kaikista korkeimmassa asemassa, hymyilee yleensä paljon myös, mutta ei ole kovinkaan innokas juttelemaan työn ulkopuolisia asioita. Maileihin lisää kyllä usein hymynaaman tai useamman. Alkoi lisätä tuon etunimen sähköpostin alkuun sen jälkeen, kun yritin tutustua paremmin (eikä häntä kiinnostanut), sitä ennen kirjoitti vain pelkän Hein tai Heipan tai Moikan, sen jälkeen aina "Hei Maija"

Itse en ole koskaan oppinut puhuttelemaan toista mainiten etunimen, vaikka olen samaa ikäluokkaa. Kaveritkaan ei tee niin, joten ei ole oikein mitään ksäitystä missä yhteydessä ihmiset nykyään tekee noin ja mitä sillä viestii, positiivista vai negatiivista.

Kommentit (517)

Vierailija
341/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollakseni kohtelias ja huomioiva, osoittaakseni viestini henkilökohtaisesti juuri hänelle. 

Vierailija
342/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi olla monella tapaa väärässä, tämä on Dalen (huom! se etunimi 😜) tapa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat sinulle osoitetussa viestissä Hei Maija-tyyppisen alkutervehdyksen, niin ole varuillasi. Tähän mennessä kokemus on opettanut, että jos suomalainen viestii tuolla tavalla, niin hänellä ei ole ihan puhtaat jauhot pussissa. Pyrkii vaikuttamaan, susi lampaan vaatteissa.

Vierailija
344/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etunimellä puhuttelu on alentavaa, lapsillehan tehdään niin, ja ennen vanhaan alempiarvoisille kuten palvelusväelle. Mitäs se Liinu on tänään tehnyt tarhassa?

En pidä ihmisistä, jotka apinoivat tuota lapsellista tapaa englanninkielisestä kulttuurista. Monen firman asiakaspalvelukin on ottanut oikeudekseen etunimitellä minua. Todella epäkohteliasta. Eikä ilahduta millään tavalla.

Jos jossakin oppaassa neuvotaan puhuttelemaan ihmistä etunimellä, sen on kirjoittanut jonkun muun kulttuuripiirin edustaja, ja teos on käännetty sen kummempia asiaa miettimättä suomeksi. Tai sitten joku itseoppinut mutta sivistystä vähän saanut suomalainen on päättänyt ryhtyä menestyscoachiksi (!) ja alkaa suoltaa tuollaisia vääriä neuvoja typerille seuraajilleen.

Jos puhut nimeltä mainiten 3.persoonassa se on alentavaa mutta 2:ssa se toimii.

Vierailija
345/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä varten etunimi on, jos sitä ei saa käyttää?!?!?!?!!? oikeesti mitä hittoa. jos on vaikka työpaikalla, samanlaisten työntekijöiden täytyy kommunikoida, siin istuu rivissä 5 ihmistä, niin täytyyks sun mielest oikeesti huutaa tyylii "punapaitanen ihminen siellä, mitä mieltä oot????" ?? toihan on epäkohteliasta? :D

se on kohteliasta että sanoo nimen, jotta tunnistaa kelle puhuu. :D

"Hei sinä, lespahtavan oloinen gimuli siinä keskirivillä, mitä sinulla olisi sanottavaa tästä.."

"Te tyhmän näköinen isäntä siellä takarivissä.."

Vierailija
346/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etunimellä puhuttelu on alentavaa, lapsillehan tehdään niin, ja ennen vanhaan alempiarvoisille kuten palvelusväelle. Mitäs se Liinu on tänään tehnyt tarhassa?

En pidä ihmisistä, jotka apinoivat tuota lapsellista tapaa englanninkielisestä kulttuurista. Monen firman asiakaspalvelukin on ottanut oikeudekseen etunimitellä minua. Todella epäkohteliasta. Eikä ilahduta millään tavalla.

Jos jossakin oppaassa neuvotaan puhuttelemaan ihmistä etunimellä, sen on kirjoittanut jonkun muun kulttuuripiirin edustaja, ja teos on käännetty sen kummempia asiaa miettimättä suomeksi. Tai sitten joku itseoppinut mutta sivistystä vähän saanut suomalainen on päättänyt ryhtyä menestyscoachiksi (!) ja alkaa suoltaa tuollaisia vääriä neuvoja typerille seuraajilleen.

Jos puhut nimeltä mainiten 3.persoonassa se on alentavaa mutta 2:ssa se toimii.

Toimii miten? Psykona manipuloiden?

Vierailija
347/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mulle soittaa joku ja aloittaa Moi Veli tiedän samantien sulkea luurin. Käytän puhuttelunimenä toista nimeäni. Voiko pahemmin mennä pieleen.

Vierailija
348/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

s-postia en noteeraa puhelimessa kysyn kukahan siellä. yrittävät tehdä itsensä niin kamuksi. jos vielä ovat yhteyksissä osaavat käyttäytyä

Vierailija
349/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joskus kieltänyt käyttämästä etunimeäni tervehtiessä. Esim lipevä asunnonvälittäjä sai kiellon.

Huomasin tämän tyypin ketkuiluja muutaman, jonka jälkeen kielsin soittamasta asiaansa. Pelkästään sähköposteja otin vastasn. 

Tosi kiero eukko. Kämppä meni kyllä. Tästä on aikaa jo 10 vuotta.

Vierailija
350/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksetti, kun isännöitsijä alkoi tuttavalliseksi. Mua 20 vuotta nuorempi vauvanaana. 

Hei Maija! 

Mä vastasin aina hänelle: Heipähei, Matti!

Ihan kuin oltaisiin oltu alakoulussa.

Vierailija
351/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku saa tästä tehtyä ongelman, etteivät kaikki pidä samoista asioista?

Vierailija
352/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirjoittaa paljon viestejä ulkomaille, tapa voi tarttua suomeenkin. 

Jos näen työkaverin pitkästä aikaa, viimeksi on ollut jotain epämääräistä hässäkkää tai haluan jutella muuten vaan enemmän, saatan aloittaa "Moi Antero", eli tiedustella hiukan, onko hän juttutuulella vai juoko kahvinsa mieluummin hiljaa.

Vierailija
353/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sitä, että olen asunut Sveitsissä, jossa vastapuolen nimen mainitseminen esimerkiksi töihin tullessa hyvän huomenen toivotuksen yhteydessä on tapa. Olipa se tuskaa silloin eka viikkoina uudessa työpaikassa.

Vierailija
354/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos henkilö tuntee minut hyvin niin ok, jos uusi tuttavuus = persereikä

Vierailija
355/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen oloni kotoisammaksi jos minusta käytetään nimitystä "se" kuin että viljeltäisiin etunimeäni jokakohdassa -mukamas henkilökohtaisesti juuri minulle- osoitetusta viestistä. Teennäinen pinnallinen jenkkitapa joka ei istu perisuomalaiseen kulttuuriin.

Vierailija
356/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vähän säpsähdän, jos joku puhuttelee nimellä.

Eli jos tarkoitus on herättää huomioni, niin toimii, mutta jos tarkoitus vain olla ystävällinen, niin ei todellakaan.

Vierailija
357/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestin:

A) kun vielä olin töissä  etunimellä esim. vastausvuoron tai kehoituksen käyttäytyä toisella tavalla (paremmin). Olin yläkoulun opettaja.

B) Aviomiehelleni esim. pyynnön keittää minulle kahvia. Tai tyrmistystä:'Kaapo, ei voi olla totta'! Kaapo! TAAS parkkisakko'! '

C) lapsenlapsille kehuja 'Pietu on mummun kulta' tai varoituksia 'Roope heti alaa sieltä'.

Tehoaa paremmin kuin nimetön huhuilu. 

Vierailija
358/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etunimen käyttö, etenkin kahdenkeskisissä keskusteluissa, on selvää vallankäyttöä. Sitä harjoittaa esim. meidän virastotalossa keskiportaan pomot etenkin. Se on sellaista alentuvaa 'No hei Maija, miten sä pärjäät...' -tyyppistä. Itse tykkään pitää kohteliasta etäisyyttä ihmisiin, rakastaisin sitä, jos vielä teititeltäisiin. 

Ja minä en sitoudu enemmän vaan vähemmän tuollaisesta puhuttelutavasta, koska se on juuri niin laskelmoivaa kuin kaikki viidenpennin oppaat sen esittävätkin olevan. Ihmisestä tulee epämieluisa, kieron oloinen, miksi tuo halua iholle? Mitä se on vailla? Pysy kaukana.

Käyn päivittäin spostittelua eurooppalaisten ja jenkkien kanssa, ja niissä etunimet kuuluvat asiaan. Siis viesteissä. Keskusteluissa en hoe etunimeä, se on vain niin stanan typerää, jenkkidementikkojen epätoivoista yritystä pitää nimet mielessä ja yrittää sillä tehdä vaikutus. Kato mä muistan sun nimet, sä oot niiiiin muistettava ihminen! Btw, osta multa tää kovaan hintaan, jooko, Maija?

Vierailija
359/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärini toistelee etunimeäni. En pidä siitä yhtään koska hän tekee sen jotenkin väkinäisesti ja tunnen olevani ääliö vaikka hän yrittänee olla luottamusta herättävä.

Vierailija
360/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etunimen käyttö, etenkin kahdenkeskisissä keskusteluissa, on selvää vallankäyttöä. Sitä harjoittaa esim. meidän virastotalossa keskiportaan pomot etenkin. Se on sellaista alentuvaa 'No hei Maija, miten sä pärjäät...' -tyyppistä. Itse tykkään pitää kohteliasta etäisyyttä ihmisiin, rakastaisin sitä, jos vielä teititeltäisiin. 

Ja minä en sitoudu enemmän vaan vähemmän tuollaisesta puhuttelutavasta, koska se on juuri niin laskelmoivaa kuin kaikki viidenpennin oppaat sen esittävätkin olevan. Ihmisestä tulee epämieluisa, kieron oloinen, miksi tuo halua iholle? Mitä se on vailla? Pysy kaukana.

Käyn päivittäin spostittelua eurooppalaisten ja jenkkien kanssa, ja niissä etunimet kuuluvat asiaan. Siis viesteissä. Keskusteluissa en hoe etunimeä, se on vain niin stanan typerää, jenkkidementikkojen epätoivoista yritystä pitää nimet mielessä ja yrittää sillä tehdä vaikutus. Kato mä muistan sun nimet, sä oot niiiiin muiste

Juurikin näin:) Muut sanoo huomenta, moi ym. ja eräs sanoo.. etunimi ja sitten sen jatkon,, ja kyse on ns. väliportaan tasosta. Toki itseni tämä hieman hämmentää, koska hänestä ylempi ja johtaja puhuu kuitenkin tyyliin moi, huomenta ym. sanastolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi