Kotikoulu
Onko täällä jonkun lapsi/ lapset kotikoulussa tai olleet jossain vaiheessa kouluvuosien aikana? Tai oletko itse käynyt kotikoulua?
Mielelläni kuulisin kokemuksia, että millaista se oli? Mitä hyviä/ huonoja puolia tai mitä haasteita kotikoulussa oli? Oliko teillä kaikissa aineissa oppikirjat ja etenittekö ns. normaalin koulun kanssa samassa tahdissa vai hitaammin/ nopeammin?
Kommentit (2)
Edettiin melko normaalissa tahdissa ihan siksi, että lapsella olisi ollut milloin vaan mahdollista mennä takaisin tavalliseen kouluun. Joissakin aineissa edellä, mutta ei missään jäljessä.
Hyviä puolia se, että pystyi opiskelemaan ihan jokaisen aineen kunnolla. Jotkut aineet menivät nopeammin ja toisissa sai sitten käyttää aikaa enemmän kuin peruskoulussa. Pystyi matkustamaan ja elämään vapaasti.
Huonoja puolia se, että koin velvollisuudeksi kuskailla kaikenmaailman harrastuksiin, joihin muuten olisin käskenyt vain mennä itse, jos kiinnostaa mennä. Kotikoulutilanteessa ajattelin kuitenkin harrastusten olevan hyvin tärkeitä ja siksi kuskailin. Haasteellista myös se, että näkee kavereita tarpeeksi ja saa sosiaalisia kontakteja, näistäkin koin olevani vastuussa paljon enemmän kuin silloin kun lapsi on peruskoulussa.
Suosittelen, jos on aikaa ja rahaa tarpeeksi, ja itse näkee kotikoulun paremmaksi vaihtoehdoksi ja jaksaa nähdä vaivaa ja hermot kestää.
Feenix-kouluun voisit tutustua, tämä on saanut paljon hyvää palautetta.