Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sinä viestit sillä, kun puhuttelet toista mainiten tämän etunimen?

Vierailija
07.04.2019 |

Siis esim. mailien alussa "Hei Maija"" tai jutellessa "Mitäs Maija?" yms. Yritin googlata asiaa, mutta en saanut oikein selvyyttä. Toiset tuntuu pitävän sitä alentavana ja sanojan oman valta-aseman korostamisena, vedoten etunimen käytön historiaan luokkayhteiskunnassa. Toiset taas tuntuu pitävän ystävällisenä eleenä ja jopa positiivisena huomioimisena. Mutta kerro miksi sinä puhuttelet jotain nimen mainiten, mikäli puhuttelet? Kiinnostaa mitä enemmistö nykyään tuolla viestii.

Itseäni asia häiritsee siksi että kaksi ikäistäni 30 + naista työpaikalla on alkanut toimia noin mua kohtaan. (olen itsekin siis nainen) Molemmat kirjoittaa nykyään aina mailien alkuun "Hei Maija" Toinen lisäksi saattaa alkaa juttelemaan kysymällä "Mitäs Maija?" eikä esim. "Mitäs sinä?" Molemmat naiset on korkeammassa asemassa minuun nähden, eivätkä ole keskenään kavereita. Muuten en tiedä yhtään mitä he minusta ajattelevat, ihan yhtä hyvin saattavat pitää alempiarvoisena reppanana kuin kivana tyyppinä. Tuo joka mainitsee etunimen myös puhuessa hymyilee aina ja tuntuu olevan suht innokas juttelemaan. Toinen, joka on kaikista korkeimmassa asemassa, hymyilee yleensä paljon myös, mutta ei ole kovinkaan innokas juttelemaan työn ulkopuolisia asioita. Maileihin lisää kyllä usein hymynaaman tai useamman. Alkoi lisätä tuon etunimen sähköpostin alkuun sen jälkeen, kun yritin tutustua paremmin (eikä häntä kiinnostanut), sitä ennen kirjoitti vain pelkän Hein tai Heipan tai Moikan, sen jälkeen aina "Hei Maija"

Itse en ole koskaan oppinut puhuttelemaan toista mainiten etunimen, vaikka olen samaa ikäluokkaa. Kaveritkaan ei tee niin, joten ei ole oikein mitään ksäitystä missä yhteydessä ihmiset nykyään tekee noin ja mitä sillä viestii, positiivista vai negatiivista.

Kommentit (517)

Vierailija
1/517 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttekin etunimellä lähinnä tilanteissa joissa yritän painottaa sanomaani tai sitouttaa kuulijaa siihen, saada hänet kokemaan että tämä koskee juuri häntä (vaikka keskustelu on kahdenkeskinen). Esim. " Miten arvioit tällä hetkellä, Maija, onko nämä odotukset realistisia?" tai "Mikä sinulle, Emma, olisi tärkeää saavuttaa tämän prosessin aikana?" tai "Mutta Mari, ei aina tarvitsekaan mennä putkeen."

Sähköpostiviestin aloitan etunimellä jos viesti menee kopiona jollekin kolmannelle osapuolelle jonka on syytä pysyä jyvällä aiheesta käydystä keskustelusta.

Vierailija
2/517 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain herättääkseni henkilön huomion.

Sähköpostia en aloita koskaan "Hei Maija!" koska Maija tietää viestin olevan itselleen kun sen saa.

Inhoan syvästi tuota amerikkalaista tapaa, että joka välissä toistellaan henkilön nimeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/517 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttelevatko he noin vain sinua vai käyttävätkö muistakin etunimiä? Jotkut - kuten minä - puhuttelevat etunimellä, koska se kuulostaa henkilökohtaiselta, on siis hyvä juttu. Joillekin se taas on suurin piirtein tytöttelyä ja pojittelua.

Minulla oli työympyröissä parikymmentä vuotta minua vanhempi tuttu (emme olleet missään hierarkiassa toisiimme nähden), joka "hänetteli" minua. "Onkos hän jo käynyt kahvilla?" :D

Vierailija
4/517 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös ihan tarkoituksella harjoiteltu tapa. Tuotahan neuvotaan tekemään erinäisissä oppaissa ja videoissa, joissa kerrotaan vinkkejä miten saada ihmiset pitämään sinusta tai miten olla vakuuttava.

Vierailija
5/517 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuttelevatko he noin vain sinua vai käyttävätkö muistakin etunimiä? Jotkut - kuten minä - puhuttelevat etunimellä, koska se kuulostaa henkilökohtaiselta, on siis hyvä juttu. Joillekin se taas on suurin piirtein tytöttelyä ja pojittelua.

Minulla oli työympyröissä parikymmentä vuotta minua vanhempi tuttu (emme olleet missään hierarkiassa toisiimme nähden), joka "hänetteli" minua. "Onkos hän jo käynyt kahvilla?" :D

En tiedä puhuttelevatko muitakin etunimellä. En ole sattunut kuulemaan, enkä näkemään toisten maileja. Voi toki olla, pitää koittaa kysellä. Tosin menihän siinäkin vuosia ennen kuin alkoivat puhutella minua etunimellä maileissa. Toisella meni 2,5 vuotta ja toisella jotain 3-4 vuotta. -aloittaja

Vierailija
6/517 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööh.. No ite oon sen verran nuori, etten todellakaan pidä sitä minään valtapelinä jos käytän etunimee. :D:D

Esim mun on joskus mun mielestä vaikee saada ääntä kuuluviin, ja jos mulla on vaikka tärkeää asiaa , niin sanon etunimen, jotta se kuuntelis mua. :DD

Vierailija
7/517 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi toi on, ku se ettei edes muista jonkun nimeä. :D tai puhuttelee VÄÄRÄLLÄ nimellä :D

esim mun työharjottelupaikoissa jotkut "viisaat" aikuiset puhutteli mua kyl nimellä, mutta siis väärällä nimellä. ja olin ollu siellä yli kuukauden, joten en todellakaan usko että kyse oli vahingosta edes....

mä ainaki tykkään jos mua puhutellaan nimellä.

Vierailija
8/517 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös ihan tarkoituksella harjoiteltu tapa. Tuotahan neuvotaan tekemään erinäisissä oppaissa ja videoissa, joissa kerrotaan vinkkejä miten saada ihmiset pitämään sinusta tai miten olla vakuuttava.

Jännä kyllä että sitä neuvotaan nykyään keinona saada ihmiset pitämään sinusta, jos historiassa sitä on käytetty oman valta-aseman korostamisena luokkayhteiskunnassa. Kuinka monessa se sitten herättää historiansa takia pikemminkin negatiivisia viboja ja tuntuu alentavalta kuin saa pitämään sen käyttäjästä.

-aloittaja

Vierailija
9/517 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan johtajakoulutuksissa opetetaan käyttämään etunimeä kun tervehtii alaistaan tai aloitukseen lähestyy tätä teksti- tai sähköpostiviestillä.

Vierailija
10/517 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan englannin vaikutusta, englanniksi olet epäkohtelias, jos et käytä nimeä.

Vierailija
11/517 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Keski-Euroopassa ja täällä nimenomaan on kohteliasta mainita nimi, sinuttelipa tai teititteli. Eli: Hallo Maija tai Hallo Frau Virtanen. Pelkkä hei olis täällä tönkkö. Töissä on tosi tärkeää painaa kollegoiden ja jopa asiakkaiden nimen mieleen.

Vierailija
12/517 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ennen kuullut kenenkään pitävän etunimen käyttöä valta-aseman korostamisena. Taas opin uutta.

Vierailija
13/517 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Keski-Euroopassa ja täällä nimenomaan on kohteliasta mainita nimi, sinuttelipa tai teititteli. Eli: Hallo Maija tai Hallo Frau Virtanen. Pelkkä hei olis täällä tönkkö. Töissä on tosi tärkeää painaa kollegoiden ja jopa asiakkaiden nimen mieleen.

Näin on.

Vierailija
14/517 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten etunimi on, jos sitä ei saa käyttää?!?!?!?!!? oikeesti mitä hittoa. jos on vaikka työpaikalla, samanlaisten työntekijöiden täytyy kommunikoida, siin istuu rivissä 5 ihmistä, niin täytyyks sun mielest oikeesti huutaa tyylii "punapaitanen ihminen siellä, mitä mieltä oot????" ?? toihan on epäkohteliasta? :D

se on kohteliasta että sanoo nimen, jotta tunnistaa kelle puhuu. :D

Vierailija
15/517 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat oppineet, että ihmisiä kannattaa kutsua etunimellä, koska monet pitävät tilanteesta.

Ihan kaikki asiat maailmassa eivät ole kyykyttämistä.

Vierailija
16/517 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä tuollaista Amerikan tuliaista muuten kuin ryhmässä, mitä mieltä Maija olet.

Tulee mieleen vanhat musta-valkoelokuvat, jossa emäntä sättii piikaa. Tuollainen ei sovi periaatteessa tasa-arvoiseen suomen kieleen.

Vierailija
17/517 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan johtajakoulutuksissa opetetaan käyttämään etunimeä kun tervehtii alaistaan tai aloitukseen lähestyy tätä teksti- tai sähköpostiviestillä.

Mikä sen takana on? Onko sen tarkoitus saada alainen tuntemaan itensä alaiseksi ja kunnioittamaan johtajaa ylempiarvoisena? Vai onko sen tarkoitus saada alainen tuntemaan että johtaja pitää hänestä ja muistaa hänet?

Vierailija
18/517 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellainen kokemus, että miehet, jotka pitävät minusta tai ovat olleet ihastuneita minuun, sanovat/sanoivat etunimeni puhuessaan minulle.

Vierailija
19/517 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, noin on opetettu jo ainakin 20v ja ilmeisesti suoraan käännetty jostain D. Trumpin kaltaisten johtamisoppaista.

Vierailija
20/517 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole puhuessaan taka-ajatuksia. Jotkut käyttävät etunimiä enemmän kuin toiset.