Mitä sinä viestit sillä, kun puhuttelet toista mainiten tämän etunimen?
Siis esim. mailien alussa "Hei Maija"" tai jutellessa "Mitäs Maija?" yms. Yritin googlata asiaa, mutta en saanut oikein selvyyttä. Toiset tuntuu pitävän sitä alentavana ja sanojan oman valta-aseman korostamisena, vedoten etunimen käytön historiaan luokkayhteiskunnassa. Toiset taas tuntuu pitävän ystävällisenä eleenä ja jopa positiivisena huomioimisena. Mutta kerro miksi sinä puhuttelet jotain nimen mainiten, mikäli puhuttelet? Kiinnostaa mitä enemmistö nykyään tuolla viestii.
Itseäni asia häiritsee siksi että kaksi ikäistäni 30 + naista työpaikalla on alkanut toimia noin mua kohtaan. (olen itsekin siis nainen) Molemmat kirjoittaa nykyään aina mailien alkuun "Hei Maija" Toinen lisäksi saattaa alkaa juttelemaan kysymällä "Mitäs Maija?" eikä esim. "Mitäs sinä?" Molemmat naiset on korkeammassa asemassa minuun nähden, eivätkä ole keskenään kavereita. Muuten en tiedä yhtään mitä he minusta ajattelevat, ihan yhtä hyvin saattavat pitää alempiarvoisena reppanana kuin kivana tyyppinä. Tuo joka mainitsee etunimen myös puhuessa hymyilee aina ja tuntuu olevan suht innokas juttelemaan. Toinen, joka on kaikista korkeimmassa asemassa, hymyilee yleensä paljon myös, mutta ei ole kovinkaan innokas juttelemaan työn ulkopuolisia asioita. Maileihin lisää kyllä usein hymynaaman tai useamman. Alkoi lisätä tuon etunimen sähköpostin alkuun sen jälkeen, kun yritin tutustua paremmin (eikä häntä kiinnostanut), sitä ennen kirjoitti vain pelkän Hein tai Heipan tai Moikan, sen jälkeen aina "Hei Maija"
Itse en ole koskaan oppinut puhuttelemaan toista mainiten etunimen, vaikka olen samaa ikäluokkaa. Kaveritkaan ei tee niin, joten ei ole oikein mitään ksäitystä missä yhteydessä ihmiset nykyään tekee noin ja mitä sillä viestii, positiivista vai negatiivista.
Kommentit (517)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä helvettiä. Sanon ihmisen nimen jotta ihminen tietää että puhun hänelle, on merkityksellinen .. esim kiitos Maija. Minusta on ihana kuulla jos minua kiitetään nimellä. Minusta keskustelussa toisen nimen käyttö on henkilökohtaista , läsnäolevaa. Käytän toisen nimeä ajattelematta sitä sen enempää.
saako joku tästä oikeasti ongelman tehtyä ?
Mulle tulee taas tuosta olo, että mua koitetaan manipuloida. Että yritetään nimenomaan luoda läheisyyden tai merkityksellisyyden vaikutelma tuollaisella kikalla. Tungettelevaa käytöstä jopa.
Ei kyllä missään muualla kuin Suomessa voi olla näin sulkeutunutta porukkaa 😂 Edes toisen nimeä ei saa käyttää, koska sekin on jo liian tungettelevaa ja saa sen toisen miettimään salaliittoteoriota siitä
Tuohan on myyntimiehille opetettu kikka, jolla pyritään uhri saamaan tuntemaan itsensä tärkeäksi ja läheisemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös ihan tarkoituksella harjoiteltu tapa. Tuotahan neuvotaan tekemään erinäisissä oppaissa ja videoissa, joissa kerrotaan vinkkejä miten saada ihmiset pitämään sinusta tai miten olla vakuuttava.
Jännä kyllä että sitä neuvotaan nykyään keinona saada ihmiset pitämään sinusta, jos historiassa sitä on käytetty oman valta-aseman korostamisena luokkayhteiskunnassa. Kuinka monessa se sitten herättää historiansa takia pikemminkin negatiivisia viboja ja tuntuu alentavalta kuin saa pitämään sen käyttäjästä.
-aloittaja
Vasemmistolaiset näkee luokkayhteiskuntaa ja sortoa jokapuolella edelleenkin, eivät edelleenkään ole päässeet eroon vanhoista kaunoista.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on pelkästä psykologiasta. Meillä ihmisillä on sellainen piirre, että me tykätään siitä, kun joku mainitsee meidän nimen (niin hassua kuin se onkin). Nimen käyttö sähköpostiviestin aloituksessa tuo viestittelijät psykologisesti "lähemmäksi" toisiaan.
'Me tykätään siitä, kun joku mainitsee meidän nimen'....? Jos näin on, niin mistä sitten johtuu ne useat viestit, joissa todetaan tuon ärsyttävän ihan hirveästi?
Jokin ei nyt ihan täsmää 🤔...
Aivan hämmästyttävä aloitus. Ihan äimänä sen luin. Ettäkö joku oikeasti kiinnittää tällaiseen huomiota. En ole ikinä ajatlelut, kirjoittaako joku minulle mailia tervehtien nimellä ("Hei Maija") vai ilman nimeä. Välillä teen niin itse, välillä en. En osaa edes sanoa, kuinka usein lisään nimen tervehdykseen. Ehkä kuitenkin niin, että en ihan tuntemattomalle laittaisi nimeä tervehdykseen. Ja mitään asenteita ei siitä voi kyllä lukea.
Vastaus ap:n kysymykseen. Nimen lisääminen ei tarkoita mitään. Todennäköisesti kirjoittaja ei ajattele asiaa ollenkaan. Aivan todella pahasti vaikuttaa siltä, että olet taipuvainen ylianalysointiin. Vähän raskaalta kuulostaa. Nauti elämästä, äläkä etsi ja pohdi toisten ihmisten tarkoitusperiä niin tarkasti. :)
Huomion herättämisessä tai tervehdyksenomaisesti käytettynä keskustelun alussa etunimen käyttö on normaalia.
Jos sen sijaan ei ole mitään epäselvyyttä siitä kenelle puhuja sanansa osoittaa, etunimen käyttö on poikkeavaa ja voi viestiä esim. valta-asemasta tai pyrkimyksestä osoittamaan olevansa viisaampi (kuten vanhampi puhuttelee lastaan). Tai, kyseessä voi olla muodollinen asiakaspalvelutilanne jossa pyritään keinotekoisesti luomaan henkilökohtaisempi vaikutelma. Joka tapauksessa toisen etunimen toistelu on hyvin epänormaalia käyttäytymistä Suomessa.
Pankit ja vakuutuslaitoksetkin, jotka vielä joitakin vuosia sitten olivat arvokkaita, luotettavia ja konservatiivisia instituutioita, ovat alkaneet tuijatella ja maijatella asiakkaitaan sen sijaan, että aloittaisivat viestinsä "arvoisa asiakkaamme" tervehdyksellä.
Kun tyylitajua ei ole, niin sitten sitä ei vaan ole. Jostain syystä kaikkialla halutaan "puhutella" nuoria, vaikka ostovoima on vanhemmilla ikäluokilla, joita on lisäksi määrällisesti enemmän.
Ei tule kauppoja tuijattelijoiden kanssa. Onnea jatkoon.
Käytän sähköposteissa muotoa "moi Nimi, " jos hän on minulle tuntematon, eli viestittelyn alussa mutta sen jälkeen etunimen käyttö on outoa. Ihan kuin olisi unohtanut että ollaan jo viestitelty. Ehkä jos on kulunut puoli vuotta tms. pitkä aika välissä niin etunimen käyttö viestin alussa saattaa olla ok.
Ensimmäisen kerran kun sain etunimelläni alkavan sähköpostin järkytyin ja pidin sitä jonkinmoisena vittuiluna. Olen myös ihmetellyt tuota etunimen käyttöä puhuteltaessa. Jotkut käyttävät sitä ihan neutraalin kuuloisesti ja tuntuu kivalta että muistavat nimeni, mutta jotkut karjuvat etunimeäni niin että koko työpaikka raikuu, niin hävettää ja tunnen että minua halutaan jotenkin korostaa. Itse en ikinä käytä toisten etunimeä, ellen halua että joukosta juuri hän kiinnittäisi huomionsa.
Jossain facebookin keskustelussa tms. jotkut aloittaa kommentoimalla toisen nimellä, kun viesti tarkoitetaan juuri hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä helvettiä. Sanon ihmisen nimen jotta ihminen tietää että puhun hänelle, on merkityksellinen .. esim kiitos Maija. Minusta on ihana kuulla jos minua kiitetään nimellä. Minusta keskustelussa toisen nimen käyttö on henkilökohtaista , läsnäolevaa. Käytän toisen nimeä ajattelematta sitä sen enempää.
saako joku tästä oikeasti ongelman tehtyä ?
Mulle tulee taas tuosta olo, että mua koitetaan manipuloida. Että yritetään nimenomaan luoda läheisyyden tai merkityksellisyyden vaikutelma tuollaisella kikalla. Tungettelevaa käytöstä jopa.
Ei kyllä missään muualla kuin Suomessa voi olla näin sulkeutunutta porukkaa 😂 Edes toisen nimeä ei saa käyttää, koska sekin on jo liian tungettelevaa ja sa
Tämä. Jokaisen narsistisen myyntimarkon haisuhönkyinen kikka. Yök. Yök.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on puheena suomalaisen _työelämän_ilmiö:
- ei ole kymys menneen luokkayhteiskunnan 3. persoonista tai piikojen puhuttelusta etunimellä
- ei ole kysmys sukulaisten tai ystävien kielenkäytöstä tai lapsiin kohdistuvista kielenkäytöstä
- ei ole kysymys kansainvälisistä ympyröistä tai siitä miten ulkomailla tehdään
- vai ne henkilöt, jotka ovat työelämässä ymmärtävät mistä on kysymys; eläkeläiset yms. eivät oikein pääse kärryille
- ei ole kysmys narsisteista tai psykoista
Kysymys on + muuta tästä asiasta:
- esimies- ja vuorovaikutusvalmennuksen ilmiöstä, joka on n. 15 vuotta kukkinut suomalaisessa työelämässä
- organisaation huipulla olleet ts. ensimmäisessä aallossa johtamiskoulutusta saaneet, aloittivat nimilässytyksen
- Ilmiön vanhentuessa nimilässytys levisi keskijohtoon
- pasha valuu alaspäin; nimilässytykseen ärsyyntyn
Voisivatko ne esimies- ja vuorovaikutusvalmentajat vihdoin tehdä myös jotain hyödyllistä ja opettaa asiakaspalvelun henkilöille jonkin muun kuin sen idioottimaisen lallatuksen "Hyvää päivänjatkoa"?? Mieleen tulee joka kerta vanha vitsi siitä, kummasta päästä sitä pitäisi jatkaa -no ei kummastakaan, se nyt vain on päivä. Piste. Sääliksi käy aspan väkeä...
Btw, tuon Jenkeistä kopioidun natkutuksen "Have a nice day" suora käännös on lyhyesti "Mukavaa päivää", ei muuta.
Sähköpostissa ilmentää tuttavallisuutta, porukassa selventää ketä puhutellaan, kahden kesken alentuvaa valta-aseman korostamista. Jos minua puhutellaan etunimellä kahden keskisessä keskustelussa, se on kuin sodanjulistus.
Joo, en tiedä mutta jos soitan esim. Työpaikalle ilmoittaakseni, että lapsi on sairaana En kuulekkaan vastaajan esittäytyvän omalla nimellä ja sanovan työpaikan nimeä vaan hän vastaa Hei ja nimeni perään.
Se on tosi hämmentävää! Tietysti kännykstä soittaessa näkee kuka soittaa mutta tuntuu kuin tulisi iholle. Rikkoisi reviirini.
Hoidanhan virallista työ asiaa ja ilmoitusluonteista tiedotusta viestin vaihtoa esimiehelleni.
En tiedä, ehkä se on hänen tapansa yrittää olla jokseenkin ystävällinen.
Ikioma nimi on ihmiselle keskeinen osa identiteettiä.
Nimen voi sanoa niin moneen sävyyn, lempeästi, hyväillen, kehuvasti, moittivasti, äkäisesti, neutraalisti. Vain lausumalla nimen voi ilmaista todella laajan kirjon erilaisia tunnevistejä.
Yhteen sanaan saa ladattua paljon. Miettikää esim., miten puhuttelette lapsianne.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpostissa ilmentää tuttavallisuutta, porukassa selventää ketä puhutellaan, kahden kesken alentuvaa valta-aseman korostamista. Jos minua puhutellaan etunimellä kahden keskisessä keskustelussa, se on kuin sodanjulistus.
Mites tulkita lääkärin kirjoittaessa potilaalle aloittamalla kiitos viestistä/tiedoista ja sitten etunimi.
Vierailija kirjoitti:
Sen kun tietäis
Kukaanko ei tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Öööh.. No ite oon sen verran nuori, etten todellakaan pidä sitä minään valtapelinä jos käytän etunimee. :D:D
Esim mun on joskus mun mielestä vaikee saada ääntä kuuluviin, ja jos mulla on vaikka tärkeää asiaa , niin sanon etunimen, jotta se kuuntelis mua. :DD
Tuo öööh jo kertoo, että olet ymmärtämätön.
up up ...eli miks läkyri etunimittelee sähköisessä viestissä
Minusta se on jotenkin alentavaa ja yksinkertaisena pitämistä. Ei tuota oikein muuten voi ottaa eikä se vaikuta normaalilta.
Yhdeksäntoista sivua ja joka sivulla joku neropatti tulee esittelemään, miten on ymmärtänyt asian väärin. Tottakai mun pitää kutsua nimeltä että se ihminen tietää että puhun just sille nönnönnnöö.
Koittakaa nyt lukea ja ymmärtää lukemanne. Ei ole kyse sellaisesta tilanteesta eikä edes siitä, että aloittaisi kirjeen Hei Mikko!