Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinä viestit sillä, kun puhuttelet toista mainiten tämän etunimen?

Vierailija
07.04.2019 |

Siis esim. mailien alussa "Hei Maija"" tai jutellessa "Mitäs Maija?" yms. Yritin googlata asiaa, mutta en saanut oikein selvyyttä. Toiset tuntuu pitävän sitä alentavana ja sanojan oman valta-aseman korostamisena, vedoten etunimen käytön historiaan luokkayhteiskunnassa. Toiset taas tuntuu pitävän ystävällisenä eleenä ja jopa positiivisena huomioimisena. Mutta kerro miksi sinä puhuttelet jotain nimen mainiten, mikäli puhuttelet? Kiinnostaa mitä enemmistö nykyään tuolla viestii.

Itseäni asia häiritsee siksi että kaksi ikäistäni 30 + naista työpaikalla on alkanut toimia noin mua kohtaan. (olen itsekin siis nainen) Molemmat kirjoittaa nykyään aina mailien alkuun "Hei Maija" Toinen lisäksi saattaa alkaa juttelemaan kysymällä "Mitäs Maija?" eikä esim. "Mitäs sinä?" Molemmat naiset on korkeammassa asemassa minuun nähden, eivätkä ole keskenään kavereita. Muuten en tiedä yhtään mitä he minusta ajattelevat, ihan yhtä hyvin saattavat pitää alempiarvoisena reppanana kuin kivana tyyppinä. Tuo joka mainitsee etunimen myös puhuessa hymyilee aina ja tuntuu olevan suht innokas juttelemaan. Toinen, joka on kaikista korkeimmassa asemassa, hymyilee yleensä paljon myös, mutta ei ole kovinkaan innokas juttelemaan työn ulkopuolisia asioita. Maileihin lisää kyllä usein hymynaaman tai useamman. Alkoi lisätä tuon etunimen sähköpostin alkuun sen jälkeen, kun yritin tutustua paremmin (eikä häntä kiinnostanut), sitä ennen kirjoitti vain pelkän Hein tai Heipan tai Moikan, sen jälkeen aina "Hei Maija"

Itse en ole koskaan oppinut puhuttelemaan toista mainiten etunimen, vaikka olen samaa ikäluokkaa. Kaveritkaan ei tee niin, joten ei ole oikein mitään ksäitystä missä yhteydessä ihmiset nykyään tekee noin ja mitä sillä viestii, positiivista vai negatiivista.

Kommentit (517)

Vierailija
301/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kohtelias ele jolla tekee selväksi että täysi huomio on kohdistettu juuri siihen mainittuun ihmiseen.

ToruuTietysti jos esim lasta toruu nimellä niin tilanne on eri. 

Toruu🤣😆😅😂

Vierailija
302/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös aivan eri asia kysyä kolmannessa persoonassa että mitäs Maijalle kuuluu, kuin että kysyy Mitäs sinulle Maija kuuluu.

Jälkimmäinen kuulostaa kauniilta, ensimmäinen ikävämmältä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän aina etu nimeä, myös puhelimessa puhuessa vaikka siskojeni kanssa.  Myös tekstiviesteissä. Minulla tämä käytäntö on ollut jo useita kymmeniä vuosia. Ihan on oma tapani, itsekseen tullut tapa. 

Vierailija
304/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Keski-Euroopassa ja täällä nimenomaan on kohteliasta mainita nimi, sinuttelipa tai teititteli. Eli: Hallo Maija tai Hallo Frau Virtanen. Pelkkä hei olis täällä tönkkö. Töissä on tosi tärkeää painaa kollegoiden ja jopa asiakkaiden nimen mieleen.

Asun Englannissa ja kyllä täälläkin käytetään aina etunimeä. Ellei sitten käytettä vielä kohteliaampia Sir/Madam tait Mr/Mrs/Miss -ilmaisuja. Mielestäni tuo pelkkä 'hei' on pikemminkin epäkohteliasta.

Vierailija
305/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku puhuttelee äitiään etunimellä minä en. Nyt pukkaa lehtimainosta joissa suloiseti Hei Lyyli ;)

Samoin tilaamani lehden postissa mainostetaan kaikkea Hei Lyyli, kiva kun tilaat lehteä mutta ostappas tästä oheistuotteita, terveisin päätoimittaja. On muuten komea mies.

Kaikki tämä tunkee muista maistaa, ollaan niin coolia.

Vierailija
306/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Keski-Euroopassa ja täällä nimenomaan on kohteliasta mainita nimi, sinuttelipa tai teititteli. Eli: Hallo Maija tai Hallo Frau Virtanen. Pelkkä hei olis täällä tönkkö. Töissä on tosi tärkeää painaa kollegoiden ja jopa asiakkaiden nimen mieleen.

Asun Englannissa ja kyllä täälläkin käytetään aina etunimeä. Ellei sitten käytettä vielä kohteliaampia Sir/Madam tait Mr/Mrs/Miss -ilmaisuja. Mielestäni tuo pelkkä 'hei' on pikemminkin epäkohteliasta.

Pelkkä hei, tai hei sinä kuulostaa kyllä aivan järkyttävän tökeröltä. Aina tervehdin ystäviäni "Hei Ulla, mitä sulle kuuluu". Pelkkä "Hei, mitä sulle kuuluu" kuulostaa välinpitämättömältä ja tunteettomalta! 

Vierailija
307/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas Jutta, kuulosti eilen todella ihanalta. Meille tulee ihana Cai-Goran presidentiksi, pitää opetella lausumaan oiken.

Oli niin kotoisaa ja ihanaa, kun oli Urkki. 

Vierailija
308/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän aina etu nimeä, myös puhelimessa puhuessa vaikka siskojeni kanssa.  Myös tekstiviesteissä. Minulla tämä käytäntö on ollut jo useita kymmeniä vuosia. Ihan on oma tapani, itsekseen tullut tapa. 

Narsku.

Vierailija
309/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joiden mielestä etunimen toistelu on hyvä/kohtelias asia, niin lähetättekö myös puolisollenne whatsapp-viestit sillä tavoin? Siis tyyliin "Hei Pekka! Myöhästyin bussista, joten tulen, Pekka, kotiin vasta tunnin päästä.".

Vierailija
310/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, joiden mielestä etunimen toistelu on hyvä/kohtelias asia, niin lähetättekö myös puolisollenne whatsapp-viestit sillä tavoin? Siis tyyliin "Hei Pekka! Myöhästyin bussista, joten tulen, Pekka, kotiin vasta tunnin päästä.".

Mä laitan että Hei Rakas.

Vierailija
311/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän etunimeä todella usein ulkomaalaisten kavereiden kanssa, koska huomasin, että joissain maissa kuten Ranskassa ihmiset rakastavat kuulla oman nimensä. Heille se kertoo läheisestä suhteesta & välittämisestä jne jne saa heidät hyvälle tuulelle. Mutta työsähköpostia en missään nimessä aloittaisi niin. Ehkä nämä kaksi ovat viettäneet aikaansa ulkomailla ja tottuneet siellä siihen, mutta eivät ole ajatelleet, että työpaikka ei välttämättä ole oikea paikka olla liian ystävällinen. Täällähän kun ei oikeastaan ole hierarkiaa missään.

Vierailija
312/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu tapaani käyttää ihmistem etunimiä. Eikä mielestäni suomalaiseen kulttuuriin. Ulkomailla asia erikseen, mutta olettaisin että suomalaisella keskustelupalstalla keskutellaan asiasta suomalaisessa kontekstissa ellei muuta ole erikseen mainittu.

Deittaillessa olen huomannut että miehet käyttää tätä joko jotteivät mene sekaisin kenen kanssa keskustelevat, sekä luodakseen valheellista läheisyydentunnetta. Epäluonnollista jokatapauksessa.

Vierailija
313/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikoissa, joissa on erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä esim. palkkatöissä, tai kuntouttavassa työtoiminnassa on tapana puhutella näitä henkilöitä työhönopastajien taholta etunimellä. 

Olen käynyt useammassa paikassa tekemässä ko. toiminnasta havaintoja. En tiedä onko tämä kaikissa kaupungeissa sovittu, vai onko yleensäkään sovittu asia. 

Kaikilla työhönopastajilla oli kuitenkin käytänteenä puhua ihmisille kolmannessa persoonassa, etunimi mainiten.

"Mitenkäs se on Pentin aamu lähtenyt sujumaan?"

"Sirpa on hyvä ja laittaa kirjat tuohon alahyllylle".

"Joko Timolle on mainittu, että jokainen tiskaa oman kahvikuppinsa".

Vierailija
314/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä just. Kuulostaa hyvin oudon muodolliselta. Nämä jotka ovat opetelleet tällaisen puhetyylin eivät taida ymmärtää sitä. 

Vierailija
315/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä helvettiä. Sanon ihmisen nimen jotta ihminen tietää että puhun hänelle, on merkityksellinen .. esim kiitos Maija. Minusta on ihana kuulla jos minua kiitetään nimellä. Minusta keskustelussa toisen nimen käyttö on henkilökohtaista , läsnäolevaa. Käytän toisen nimeä ajattelematta sitä sen enempää. 

saako joku tästä oikeasti ongelman tehtyä ?

Vierailija
316/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös ihan tarkoituksella harjoiteltu tapa. Tuotahan neuvotaan tekemään erinäisissä oppaissa ja videoissa, joissa kerrotaan vinkkejä miten saada ihmiset pitämään sinusta tai miten olla vakuuttava.

Ei toimi meillä. Suomessa se on eri asia.

Vierailija
317/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etunimellä puhuttelu on alentavaa, lapsillehan tehdään niin, ja ennen vanhaan alempiarvoisille kuten palvelusväelle. Mitäs se Liinu on tänään tehnyt tarhassa?

En pidä ihmisistä, jotka apinoivat tuota lapsellista tapaa englanninkielisestä kulttuurista. Monen firman asiakaspalvelukin on ottanut oikeudekseen etunimitellä minua. Todella epäkohteliasta. Eikä ilahduta millään tavalla.

Jos jossakin oppaassa neuvotaan puhuttelemaan ihmistä etunimellä, sen on kirjoittanut jonkun muun kulttuuripiirin edustaja, ja teos on käännetty sen kummempia asiaa miettimättä suomeksi. Tai sitten joku itseoppinut mutta sivistystä vähän saanut suomalainen on päättänyt ryhtyä menestyscoachiksi (!) ja alkaa suoltaa tuollaisia vääriä neuvoja typerille seuraajilleen.

Vierailija
318/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dear John, on maailman yleisin kohtelias tuntemattomien aloitustapa. Kaikki käyttää tätä suomen ulkopuolella. Jossain vaiheessa pääset sitten suoranpuhuttelun kohteeksi, jos lähettäjä kokee että olet sen vaivan arvoinen.

Tuntematonta (jonka nimi on tiedossa, mutta jonka kanssa ei ole aiemmin viestitty) ei kyllä liikekirjeenvaihdossa tervehditä pelkällä etunimellä, näin sanoo alan englanninkielinen opaskin, tosin parin vuosikymmenen takaa. Kyllä on alas tavat vajonneet, jos niin nykypäivänä tehdään.

No marssivathan meidän "huippukokitkin" lippis päällä ja sortsit jalassa Michelin-ravintolaan syömään, että kai se näin nyt sitten on, että etiketin aika on ohi.

Vierailija
319/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös ihan tarkoituksella harjoiteltu tapa. Tuotahan neuvotaan tekemään erinäisissä oppaissa ja videoissa, joissa kerrotaan vinkkejä miten saada ihmiset pitämään sinusta tai miten olla vakuuttava.

En voi sietää tätä tapaa. Pidän välittömästi ihmisestä vähemmän jos hän puhuttelee jatkuvasti minua etunimelläni. 😄 

Vierailija
320/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein sillä viestitään ystävällisyyttä, tai tehdään tavallaan sinunkaupat, eli että ei tarvitse olla heidän kanssaan niin muodollinen, vaikka ovat korkeammassa asemassa. Näin ainakin itse tulkitsen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan