Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinä viestit sillä, kun puhuttelet toista mainiten tämän etunimen?

Vierailija
07.04.2019 |

Siis esim. mailien alussa "Hei Maija"" tai jutellessa "Mitäs Maija?" yms. Yritin googlata asiaa, mutta en saanut oikein selvyyttä. Toiset tuntuu pitävän sitä alentavana ja sanojan oman valta-aseman korostamisena, vedoten etunimen käytön historiaan luokkayhteiskunnassa. Toiset taas tuntuu pitävän ystävällisenä eleenä ja jopa positiivisena huomioimisena. Mutta kerro miksi sinä puhuttelet jotain nimen mainiten, mikäli puhuttelet? Kiinnostaa mitä enemmistö nykyään tuolla viestii.

Itseäni asia häiritsee siksi että kaksi ikäistäni 30 + naista työpaikalla on alkanut toimia noin mua kohtaan. (olen itsekin siis nainen) Molemmat kirjoittaa nykyään aina mailien alkuun "Hei Maija" Toinen lisäksi saattaa alkaa juttelemaan kysymällä "Mitäs Maija?" eikä esim. "Mitäs sinä?" Molemmat naiset on korkeammassa asemassa minuun nähden, eivätkä ole keskenään kavereita. Muuten en tiedä yhtään mitä he minusta ajattelevat, ihan yhtä hyvin saattavat pitää alempiarvoisena reppanana kuin kivana tyyppinä. Tuo joka mainitsee etunimen myös puhuessa hymyilee aina ja tuntuu olevan suht innokas juttelemaan. Toinen, joka on kaikista korkeimmassa asemassa, hymyilee yleensä paljon myös, mutta ei ole kovinkaan innokas juttelemaan työn ulkopuolisia asioita. Maileihin lisää kyllä usein hymynaaman tai useamman. Alkoi lisätä tuon etunimen sähköpostin alkuun sen jälkeen, kun yritin tutustua paremmin (eikä häntä kiinnostanut), sitä ennen kirjoitti vain pelkän Hein tai Heipan tai Moikan, sen jälkeen aina "Hei Maija"

Itse en ole koskaan oppinut puhuttelemaan toista mainiten etunimen, vaikka olen samaa ikäluokkaa. Kaveritkaan ei tee niin, joten ei ole oikein mitään ksäitystä missä yhteydessä ihmiset nykyään tekee noin ja mitä sillä viestii, positiivista vai negatiivista.

Kommentit (517)

Vierailija
321/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös ihan tarkoituksella harjoiteltu tapa. Tuotahan neuvotaan tekemään erinäisissä oppaissa ja videoissa, joissa kerrotaan vinkkejä miten saada ihmiset pitämään sinusta tai miten olla vakuuttava.

En voi sietää tätä tapaa. Pidän välittömästi ihmisestä vähemmän jos hän puhuttelee jatkuvasti minua etunimelläni. 😄 

Kannattaakin olla ainakin varuillaan. Nämä ovat usein manipulaatiokoulutuksessa olleita, narsistisia ihmisiä jotka haluavat hyväksikäyttää jotenkin - tavalla tai toisella.

Vierailija
322/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helvettiä. Sanon ihmisen nimen jotta ihminen tietää että puhun hänelle, on merkityksellinen .. esim kiitos Maija. Minusta on ihana kuulla jos minua kiitetään nimellä. Minusta keskustelussa toisen nimen käyttö on henkilökohtaista , läsnäolevaa. Käytän toisen nimeä ajattelematta sitä sen enempää. 

saako joku tästä oikeasti ongelman tehtyä ?

Mulle tulee taas tuosta olo, että mua koitetaan manipuloida. Että yritetään nimenomaan luoda läheisyyden tai merkityksellisyyden vaikutelma tuollaisella kikalla. Tungettelevaa käytöstä jopa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helvettiä. Sanon ihmisen nimen jotta ihminen tietää että puhun hänelle, on merkityksellinen .. esim kiitos Maija. Minusta on ihana kuulla jos minua kiitetään nimellä. Minusta keskustelussa toisen nimen käyttö on henkilökohtaista , läsnäolevaa. Käytän toisen nimeä ajattelematta sitä sen enempää. 

Mulle tulee taas tuosta olo, että mua koitetaan manipuloida. Että yritetään nimenomaan luoda läheisyyden tai merkityksellisyyden vaikutelma tuollaisella kikalla. Tungettelevaa käytöstä jopa.

Suomalaiset on kyllä ihan ihme porukkaa :D Kaikki ystävällinen ja mukava on tungettelevaa ja manipuloivaa, sen sijaan on ihan hyväksyttävää teidän mielestä ilkeillä muille päin naamaa tai supista selän takana, se on teidän mielestä vaan rehellisyyttä. Ei kyllä mikään ihme, että täällä on yksinäisyys ja pahoinvointi niin yleistä, eikä monet jaksa elää elämäänsä luonnoliseen loppuunsa asti. 

Vierailija
324/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on kyllä ihan ihme porukkaa :D Kaikki ystävällinen ja mukava on tungettelevaa ja manipuloivaa, sen sijaan on ihan hyväksyttävää teidän mielestä ilkeillä muille päin naamaa tai supista selän takana, se

Pieni oikaisu siitä, et jos mä en pidä siitä, että mua kutsutaan puheessa jatkuvasti etunimellä siihen, että olisin ilkeä ja juoruilisin ja voisin pahoin. 😁😁😁 Pitäiskö sun vaikka mennä nukkumaan hetkeksi tai ulos raittiiseen ilmaan kävelylle ja hengitellä. Vois toimia. 😁

Vierailija
325/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on kyllä ihan ihme porukkaa :D Kaikki ystävällinen ja mukava on tungettelevaa ja manipuloivaa, sen sijaan on ihan hyväksyttävää teidän mielestä ilkeillä muille päin naamaa tai supista selän takana, se

Toisekseen, jos mulle on sellaiset ihmiset, jotka ovat mua nimellä puhutelleet, osoittaneet sen, ettei sellaiseen kannata luottaa, miksi ihmeessä luottaisin. Sun reaktiosta just näkee, että sua harmittaa kun manipulointi ei menekään kaikille läpi. 😁

Vierailija
326/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti läheinen sanoo yleensä "sä" tai "sinä" tai yksikön toinen persoona näkyy verbistä: Mitä mieltä oot? Aika harvoin tarvitsee kahden kesken jutellessa toisen nimeä sanoa, eikä kovin usein myöskään kolmen tai neljän hengen porukassa. Olennaista on, että pitää olla tuttu. Jos ei tunneta, niin ei pidä yrittää olla läheisempi kuin onkaan.

Etunimen käyttö on tungettelevaa juuri näiltä aspoilta tai puhelinmyyjiltä tai vierailta ihmisiltä.

Vierailija
327/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös äänensävystä, miten lause sanotaan.

"NO mitäs Maija, no MITÄS Maija, no mitäs MAIJA"  jne. Myös jos nimen mainitsee hyvä ystävä tai tuttu tai oudompi ihminen tuo sanomiseen eri merkityksen. Jos ei tajua tai huomaa näiden merkitysten eroa niin joku voi käyttää kettuillakseen tai elentuvasti. 

Esimerkiksi jskus lapsilta kysytään imelästi, yrottäen näyttää ystävälliseltä " Mitäs Maijalle nyt kuuluu". Jos samalla sävyllä tai motiivilla kysytään aikuiselta niin kyllähän se ärsyttää ja pitää miettiä motiiveja. Ei kaikki ole aitoa ystävällisyyttä. 

Vierailija
328/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässä ketjussa niin moni kuvittelee, että etunimen käyttäminen on jotenkin amerikkalainen tapa?

Eivätkö ihmiset tunne eurooppalaisia tapoja?

No onhan se amerikkalainen tapa. Se voi samaan aikaan olla "eurooppalainenkin" tapa, mutta tuo määritelmä on kyllä aika sokea Euroopalle, jossa on monenlaisia kieliä ja kulttuureita.

Suomi ei ole indoeurooppalainen kieli kuten valtaosa Euroopan kielistä on. Meillä on omat erityisyytemme siten myös puhutteluun liittyvissä asioissa.

Venäjällä ja Saksassa vielä teititellään vahvasti. Onko teitittely siis yleiseurooppalainen tapa?

Vierailija
329/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen osoittaa sillä leikkimielisesti kiintymystä tai edes jonkinasteista mieltymystä toisen persoonaan ja preesensiin. Sosiopaatit ovat sitten erikseen.

Vierailija
330/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on niin kolonisoitu, ettei moni edes tajua sitä tän nimen hokemisenkaan osalta. Kaikki mikä tulee muualta, on vaan automaattisesti hyvää ja kohteliasta, ja kaikki kotoperäinen huonoa ja epäkohteliasta.

Vierailija
331/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaavaa on se, että kun johtamis- ja vuorovaikutuskurssilta palanneiden ja muita jatkuvasti etunimellä puhuttavien henkilöiden vuorovaikutukseen vastaa samalla tavalla tai samalla mitalla, niin johan alkaa ilmeet kiristymään. Kun esimies sanoo, että "huomenta Liisa, voitko tuoda tämän raportin...Liisa, tarvitsen sen klo 13 mennessä", niin Liisa vastaa "Jarkko! huomenta Jarkko!  Jarkko, voin tietysti tuoda sen".  Okei, voin luvata, että ilmapiiri kiristyy. Vai mitä luulet, Jarkko? :)

Vierailija
332/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maija on työnsä tehnyt, Maija saa mennä."

Vierailija
333/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on eroa, missä tilanteessa nimeä käyttää: jos paikalla on useita henkilöitä, nimen mainitsemalla osoittaa, kenelle puhuu/ osoittaa kiitoksen tms. Myös silloin, kun pitää herättää toisen huomio vaikka välimatkan päästä (jotta toinen kuulee) asianomaisen nimen mainitseminen tehoaa -yleensä jokainen reagoi nimensä kuulemiseen. Eroa on siinäkin, kuka puhuttelee eli miten läheisiä henkilöt ovat keskenään. Itse aikoinaan ollessani asiakaspalvelussa piti käyttää nimikylttiä rinnassa -en voinut sietää sitä, kun joku asiakas kumartui tuttavallisesti puoleeni ja alkoi kommenttinsa mainitsemalla etunimeni, ikään kuin olisimme olleet parhaatkin ystävät. Ärsyttävän holhoava tapa.

-Noh, ala ei tosiaankaan ollut omani 😆...

Vierailija
334/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös ihan tarkoituksella harjoiteltu tapa. Tuotahan neuvotaan tekemään erinäisissä oppaissa ja videoissa, joissa kerrotaan vinkkejä miten saada ihmiset pitämään sinusta tai miten olla vakuuttava.

En voi sietää tätä tapaa. Pidän välittömästi ihmisestä vähemmän jos hän puhuttelee jatkuvasti minua etunimelläni. 😄 

Kannattaakin olla ainakin varuillaan. Nämä ovat usein manipulaatiokoulutuksessa olleita, narsistisia ihmisiä jotka haluavat hyväksikäyttää jotenkin - tavalla tai toisella.

Mitäs sinä kuulostaa mielestäni oudolta ja ehkä jopa alentuvasti suhtautuvalta. Vai onkohan probleema nyt vain siinä, että kuvittelet pienessä päässäsi kaikenlaista? Ihmisen aivot ovat sillä tavalla hassut, että ne alkavat kehitellä pientä puuhaa ja probleema, jos sellaisia ei oikeasti ole käsillä aivojen turhautuessa liian staattiseen eksistenssiin. George Bernard Shaw sanoi: konflikti on pakollista draamalle. Ala seuraavaksi katsoa räpyttelevätkö silmillään viestejä ja seuraako sinua aina punaiset ja harmaat autot joka paikkaan.

Vierailija
335/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tapa kertoo lähinnä siitä, että on käynyt jonkun amerikkalaishenkisen myyntikoulutuksen. Yök. Saan näppyjä.

Vierailija
336/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko käyttää puheensa keskellä mun nimeä muutamia kertoja kun haluaa nalkuttaa minulle. Muuten ei koskaan. Eli silloin kun on negatiivista palautetta. Eli nimen käyttö tuntuu minusta erittäin negatiiviselta tässä yhteydessä.

Vierailija
337/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvaavaa on se, että kun johtamis- ja vuorovaikutuskurssilta palanneiden ja muita jatkuvasti etunimellä puhuttavien henkilöiden vuorovaikutukseen vastaa samalla tavalla tai samalla mitalla, niin johan alkaa ilmeet kiristymään. Kun esimies sanoo, että "huomenta Liisa, voitko tuoda tämän raportin...Liisa, tarvitsen sen klo 13 mennessä", niin Liisa vastaa "Jarkko! huomenta Jarkko!  Jarkko, voin tietysti tuoda sen".  Okei, voin luvata, että ilmapiiri kiristyy. Vai mitä luulet, Jarkko? :)

Jep 😄😄😄 suosittelen jokaista kokeilemaan. Lämpöä lisää keskusteluun kyllä. 😄

Vierailija
338/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on eroa, missä tilanteessa nimeä käyttää: jos paikalla on useita henkilöitä, nimen mainitsemalla osoittaa, kenelle puhuu/ osoittaa kiitoksen tms. Myös silloin, kun pitää herättää toisen huomio vaikka välimatkan päästä (jotta toinen kuulee) asianomaisen nimen mainitseminen tehoaa -yleensä jokainen reagoi nimensä kuulemiseen. Eroa on siinäkin, kuka puhuttelee eli miten läheisiä henkilöt ovat keskenään. Itse aikoinaan ollessani asiakaspalvelussa piti käyttää nimikylttiä rinnassa -en voinut sietää sitä, kun joku asiakas kumartui tuttavallisesti puoleeni ja alkoi kommenttinsa mainitsemalla etunimeni, ikään kuin olisimme olleet parhaatkin ystävät. Ärsyttävän holhoava tapa.

-Noh, ala ei tosiaankaan ollut omani 😆...

Totta kai käytetään nimeä silloin, jos esim matkan päästä pitää kiinnittää toisen huomio, tai huoneessa on monta ihmistä ja puhuttelemasi henkilö ei hoksaa kelle puhut. Mutta että kahdestaan 😄 ja juuri tuollaisia kuvailemiasi aasiakas huomaa nimikylttisi tapauksia on sattunut kohdalle muutama, oikeen yrittää nöyryyttää sillä ja osoittaa oman paremman asemansa. Huoh.

Vierailija
339/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmankuulu Dale Carnegien 'Miten saan ystäviä, menestystä, vaikutusvaltaa (How to Win Friends and Influence People)' -kirja  korostaa nimen käytön tärkeyttä avaintaitona ihmisten välisissä suhteissa. Kirja,  tarjoaa käytännön neuvoja sosiaalisten ja ammatillisten vuorovaikutusten parantamiseen. Nimen käytön merkityksestä seuraavat joitakin kirjan kohtia:

Henkilökohtainen ja kunnioittava:

Jonkun nimen käyttö osoittaa, että tunnistat ja arvostat häntä yksilönä.

Se viestii henkilökohtaisuudesta ja kunnioituksesta, tehden toisesta henkilöstä arvostetun.

Suhteiden rakentaminen:

Joku nimen muistaminen ja käyttäminen auttaa luomaan vahvempia yhteyksiä.

Ihmiset reagoivat todennäköisemmin myönteisesti, kun he tuntevat henkilökohtaisen yhteyden.

Vuorovaikutuksen parantaminen:

Nimien käyttö keskustelussa voi auttaa parantamaan vuorovaikutusta tekemällä kohtaamisista osallistuvampia ja merkityksellisempiä.

Se lisää henkilökohtaisuutta keskusteluun, mikä tekee siitä todennäköisempää, että toinen henkilö kiinnittää huomiota ja on vastaanottavainen.

Muisti ja huomio:

Carnegie korostaa nimen muistamisen ja käytön tärkeyttä, koska se vaatii huomion kiinnittämistä ja osoittaa aitoa kiinnostusta.

Ihmiset arvostavat, kun toiset muistavat heidän nimensä, mikä osoittaa, että suhde on tärkeä.

Positiivisen vaikutuksen luominen:

Jonkun nimen käyttäminen vaikuttaa myönteisesti heidän käsitykseensä sinusta.

Se edistää positiivista ja ystävällistä vaikutelmaa, mikä on olennaista erilaisissa sosiaalisissa ja ammatillisissa tilanteissa.

Motivaatio ja yhteistyö:

Ihmiset ovat yleensä yhteistyöhaluisempia ja halukkaampia työskentelemään yhdessä sen kanssa, joka käyttää heidän nimeään.

Se edistää yhteishengen ja tiimityön tunnetta.

Muista ja käytä muiden nimiä tehokkaasti on vain yksi osa Carnegien laajempaa filosofiaa ihmisten välisistä suhteista. Kirja käsittelee monia periaatteita ja tekniikoita menestyksekkääseen navigointiin sosiaalisissa ja ammatillisissa vuorovaikutuksissa.

Vierailija
340/517 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Keski-Euroopassa ja täällä nimenomaan on kohteliasta mainita nimi, sinuttelipa tai teititteli. Eli: Hallo Maija tai Hallo Frau Virtanen. Pelkkä hei olis täällä tönkkö. Töissä on tosi tärkeää painaa kollegoiden ja jopa asiakkaiden nimen mieleen.

Itsekin olen kosmopoliittina tottunut siihen mukavaan etunimen käyttöön, niin puhuessa, kuin sähköposteissakin, usein jopa tekstareissakin, koska itse pidän sitä ystävällisyyden eleenä.

Kohteliaisuuksia arvostavassa latinalaisamerikkalaisessa kulttuurissa on tyypillista teititellä toista henkilöä tämän etunimeä käyttäen, silloin kun ollaan tuttuja, mutta halutaan kunnioittaa toista, kenelle puhutaan.

Taitaa olla valitettava perisuomalainen ja tällä maapallolla valitettavasti vain kantasuomalainen ajattelutapa, että toisen etunimen mainitseminen jutellessa tai mailissa jne. olisi jotenkin negatiivista.

Onkohan tämän langan aloittajalla elämässään yhtään mitään positiivista ajattelemisen aihetta?