HS: luottotedoton Anne asuu liian kalliissa asunnossa
”Anne Selin menetti luottotietonsa ja asuu nyt liian kalliissa asunnossa, koska se on ainoa vaihtoehto.”
4h+k asunnon vuokra siis Espoossa nyt 1320€. Anne toivoo löytävänsä halvemman asunnon jossa olisi yksi makuuhuone enemmän. Öö, onnea etsintään vaan täällä pk-seudulla.
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Miksi nyt taas maristaan lasten lukumäärästä. Eikö se ole jo jokaiselle maalaisjärjen omaavaalle selvä, että lapsia pitää syntyä, jos tulevaisuudessa pitää olla veronmaksajia.
Niin, toivotaan tosiaan että lapsista tulee hyviä veronmaksajia...
Rahaa ei ole maitoon, mutta koira on ja joku gerbiilikin. Joskus näissä köyhien jutuissa ihmettelen sitä, että miten ihmeessä heillä on varaa eläimiin ja seinän kokoisiin televisioihin ja sisustuskrääsään yms ja toista tonnin vuokraan.
Itse olen ikäni tehnyt töitä ja silti ei ole varaa maksaa 1400 asumisesta ja televisiokin on ikivanha ja ei puhettakaan, että olisi varaa ostaa parin tonnin rotukoiraa. Ehkä tosiaan olisi paljon kannattavampaa heittäytyä työttömäksi.
Kyllä gerbiili kuuluu perustarpeisiin.
Ne lemmikit on saatettu ottaa silloin, kun taloudellinen tilanne oli parempi, eikä niistä niin vain luovuta. Tunne-elämältään terveet ihmiset yleensä kiintyvät lemmikeihinsä.
Odotan seuraavaksi viestejä, joissa ehdotetaan sitä, että köyhien tulisi tappaa tai ainakin antaa adoptoitavaksi lapsensa. Lapsihan ei ole välttämätön perustarve. Niitä ilman voi ihan hyvin elää.
Vierailija kirjoitti:
Ilman veetuilua mutta neljä lasta? Eivätkö ihmiset ajattele, että entäs jos mies jättää, tai kuolee tms., miten voin hoitaa eli miten rahat riittävät?
Minulle opetettiin lapsena, että aina pitää miettiä miten voi käydä ja miten voin varautua, että selviän itse. En suoraan sanoen uskaltaisi tehdä neljää lasta kenenkään kanssa, koska en pärjäisi yksin heidän kanssaan rahallisesti. Ehkä Annekin olisi voinut tyytyä vaikkapa kahteen lapseen.
toistai seksi meillä on vielä nk hyvinvointi yhteiskunta+, rahhaa tulee köyhille fattalta, syntyvyys alhaista niin miellelläni maksan veroa jotta 4 lasta saavat yhteiskunnalta jotain nyt varsinkin kun äiti opiskelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nyt taas maristaan lasten lukumäärästä. Eikö se ole jo jokaiselle maalaisjärjen omaavaalle selvä, että lapsia pitää syntyä, jos tulevaisuudessa pitää olla veronmaksajia.
Niin, toivotaan tosiaan että lapsista tulee hyviä veronmaksajia...
Meidän vanhemmat saivat 90-luvun lamassa toimeentulotukia ja muita tukia ja oltiin tosi köyhiä. Neljä viidestä lapsesta on kuitenkin tällä hetkellä vakitöissä ja maksavat veroja. Onko riittävä prosentti?
Vierailija kirjoitti:
Ne lemmikit on saatettu ottaa silloin, kun taloudellinen tilanne oli parempi, eikä niistä niin vain luovuta. Tunne-elämältään terveet ihmiset yleensä kiintyvät lemmikeihinsä.
Odotan seuraavaksi viestejä, joissa ehdotetaan sitä, että köyhien tulisi tappaa tai ainakin antaa adoptoitavaksi lapsensa. Lapsihan ei ole välttämätön perustarve. Niitä ilman voi ihan hyvin elää.
Kas kun eivät ehdota että musti tai gerbiili olisi oikeastaan hyvää evästä illallispöytään.
Itsekkin luopuisin viimeiseksi lemmikistä. Ei vaan sovi arvoihini lopettaa tervettä ja elävää olentoa koska rahatilanteeni nyt vain sattui huonontumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole mahdollista ostaa omaa asuntoa, ikävä kyllä. Tai ovat menettäneet omistusasunon ja ei ole mahdollista enää ostaa toista.
Syitä on monia. Se ei auta yhtään, kun hurskastellaan, että miksi ne luottotiedot ovat menneet.
Ne ovat menneet ja sitten eletään siinä elämäntilanteessa, ei ne takaisin sillä päivittelemisellä tule.
Silti pitäisi luottotiedottomalle olla mahdollisuus vaihtaa edullisempaan asuntoon, ei se ole kenenkään etu, että jumittuu esimerkiksi ylikalliiseen vuokraan kun ei pääse siitä pois.
Järjenkäyttö pitäisi olla sallittua kaikissa elämäntilanteissa. Ei tuomitsemalla mitään voiteta vaan sillä miten tilanne ratkaistaan mahdollisimman hyvin.
Kyllä siihen halvempaan(=pienempään) asuntoon vaihto onnistuu yleensä mutta tämäkin haaveili isommasta asunnosta! Siis tilanne on jo nyt se, että asuu liian kalliissa kämpässä jossa tilaa on vaikka kuinka mutta parempi vaan olisi saatava.
Ratkaisu olisi etsiä niitä pienempiä ja halvempia asuntoja. Lapsille toki pitää tarjota mahdollisuus omaan tilaan ja rauhaan muttei se ei tarkoita sitä että kaikilla pitää olla oma, yhteiskunnan maksama huone....
Missä suurin osa niistä asuu jotka tulivat tänne v 2015?
Vierailija kirjoitti:
Miksihän tämä nainen ei tee keikkatöitä opiskelujen sivuun. Lähäreille riittää tuntitöitä niin paljon, kuin vain ehtii tehdä. Näin sitä muutkin lähärit tehdään, kun on lähdetty jatko-opiskelemaan. Viikonlopun työvuoroista voi tienata esim. 400 euroa käteen, kuten itse juuri tässä yksi viikonloppu kävin keikkailemassa.
minne hän lapset laittaa? Missä isä asuu? Onko mummoa? Positiivista on se että hän opiskelee.
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi mennä kouluun, jos ei ole rahaa syödä? Eikö syödä tarvitse kotonakin. Minulla välillä eväänä raastettua porkkanaa ja kaalia, jotka marinoitu viinietikassa ja öljyssä. Hyvin pärjää.
Mä en kyllä ymmärrä tätä kanssa.
Aloitin itse viime syksynä opinnot ja kun ainoa mahdollisuus on opintotuki ja tiivis opiskelutahti noin ettei voi työskennellä samanaikaisesti niin asuntovelkaisina ollaan tosi tiukoilla (ei haettu lyhennysvapaata kun kannattaa lyhentää lainaa kun korot on niin alhaalla vielä) kun tulot on se opintotuki+ pienituloisen miehen palkka ja pari lapsilisää. Olen käynyt 2 kertaa syömässä tämän lukuvuoden aikana koululla, muuten olen ollut eväiden varassa. Opiskelijahintainen ruoka on suht edullinen mutta ei siihenkään ole varaa, tulee edullisemmaksi ottaa evästä.
Ei ihme että on maksuhäiriötä jos arjen taidot on tuota luokkaa että opiskelu on siitä kiinni että voiko käydä päivän aikana syömässä opiskelijaravintolassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi perheille ohituskaista kaupungin vuokra-asuntoihin. Kasvattavat tulevaisuuden toivoja.
sinkku ei voi saada kaksiota suurempaa kaupungin vuokra-asunnossa, lapseton pari ei voi saada kolmiota suurempaa. Kolmiota suuremmat menee käytännössä lapsiperheille.
lapsettomalle parille riittää vallan hyvin kaksio, yksinäiselle yksiö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi mennä kouluun, jos ei ole rahaa syödä? Eikö syödä tarvitse kotonakin. Minulla välillä eväänä raastettua porkkanaa ja kaalia, jotka marinoitu viinietikassa ja öljyssä. Hyvin pärjää.
Mä en kyllä ymmärrä tätä kanssa.
Aloitin itse viime syksynä opinnot ja kun ainoa mahdollisuus on opintotuki ja tiivis opiskelutahti noin ettei voi työskennellä samanaikaisesti niin asuntovelkaisina ollaan tosi tiukoilla (ei haettu lyhennysvapaata kun kannattaa lyhentää lainaa kun korot on niin alhaalla vielä) kun tulot on se opintotuki+ pienituloisen miehen palkka ja pari lapsilisää. Olen käynyt 2 kertaa syömässä tämän lukuvuoden aikana koululla, muuten olen ollut eväiden varassa. Opiskelijahintainen ruoka on suht edullinen mutta ei siihenkään ole varaa, tulee edullisemmaksi ottaa evästä.Ei ihme että on maksuhäiriötä jos arjen taidot on tuota luokkaa että opiskelu on siitä kiinni että voiko käydä päivän aikana syömässä opiskelijaravintolassa...
Niin ja pakko tähdentää vielä että ei tosiaan ole mitään satojen tonnien velkaa vaan asumiskustannukset velan kanssa on pienemmät kuin mitä tällä paikkakunnalla joutuisi vuokraa maksamaan kolmiosta edullisimmalla alueella. Toki oma valinta pihistellä syömisestä ja maksaa lainaa mutta samoin tällä artikkelin naisella olisi mahdollisuus valintoihin; etsisi pienemmän ja halvemman asunnon ja nipistäisi esim. niistä omista ateriointikuluistaan eikä valittelisi että kun ei kouluunkaan pääse kun ei ole rahaa siellä syödä...
Vierailija kirjoitti:
Stadin paraatipaikoilla. Uutta kämppää pukkaa kovalla vauhdilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stadin paraatipaikoilla. Uutta kämppää pukkaa kovalla vauhdilla.
Niin nehän meni kaikkien jonojen ohi, kun olivat niin suuressa hädässä.
Suomessa on syntyvyys alhaista, ihan oikein kun on 4 lasta niin saa asumistukea sun muuta tukea ja äiti opiskelee . Opiskelutuki, lapsilisät, elatusmaksu, toimeentulotuki?
Vierailija kirjoitti:
Silloin vuokralla asuessani laskeskelin huvikseni, minkä verran olen menettänyt rahaa vuokraan. Summa oli luonnollisesti ihan hirveä.
Tiesin aina, että vuokra-asunto on vain väliaikainen, pakollinen paha eikä minun juttuni ollenkaan. Ei ole mitään järkeä maksaa toisen menoja vuokran muodossa. Niitä rahoja ei näe enää ikinä.
Ostakaa oma asunto ja elämä helpottuu kummasti.
En halua tyhjentää tiliäni siihen "alkupottiin" mikä omistusasuntoon vaaditaan. Kyllä kai sen verran löytyisi, mutta nyt voimme tehdä kaikenlaista muuta sillä rahalla kuin katsella seinien muuttumista omiksi.
Ohiksena: en yhtään ihmettele luottotiedottomia ja niiden kasvavaa määrää, kun täälläkin naureskellaan ja vinoillaan ihmisille, jotka haluavat säästää esim. matkustelun kustannuksissa. Ei kuulemma kannata reissata ollenkaan ellei ole varaa törsätä kaikkeen ja suurimmaksi osaksi turhaan älyttömiä rahasummia.
Olen pienituloisena saanut säästettyä ihan kivan summan puolessa vuodessa sillä, että pihistelen lähes kaikesta. Vaikka varaa olisi. En ymmärrä miksi yletön tuhlailu on muka jotenkin siistiä ja hienoa ja säästeliäisyys noloa ja tyhmää? Ja sit jotain
siepin kaltaisia puolustellaan kuin raivohärkä, et ei kuulu muille millä rahoilla muija matkustelee ja tekee koko ajan lisää velkaa ulosottoon. Et YOLO vaan ja niin edespäin.
Aika hurjaa kommentointia täällä.
On arvosteltu artikkelissa esiintyvän ihmisen ulkonäköä, valintoja, luotettavuutta ja äitiyttä. Eiköhän tämäkin ihminen ole parhaansa yrittänyt niillä korteilla mitä on saanut. Hirveän helppo se on huudella, jos ei ole itse kohdannut vastoinkäymisiä elämässä joiden seurauksia joutuu edelleen makselemaan. En ole itse luottotiedoton, eikä lähipiirissäni sellaista henkilöä ole, mutta uskon, että kukaan tuskin sitä asemaa osakseen haluaisi. Näkeehän sen näistäkin kommenteista millaisen leiman siitä seuraa. Köyhällä ei ole edes oikeutta valita asuinpaikkaansa kotiseudultaan.
Moni kommentoija myös unohtaa, että näiden erilaisten tukien avulla ei turvata pelkästään artikkelin äidin elämä vaan myös hänen neljän lapsensa. Äidin veloista ja rahankäytöstä voi olla monta mieltä, mutta eiköhän se ole sanomattakin selvää, että lapsille pitää kuitenkin taata koti, ruoka ja mahdollisuus huolettomuuteen. Itseä ei ainakaan harmita maksaa veroja jos se mahdollistaa tuleville sukupolville hyvän startin elämään.
Empatiaa ja lähimmäisenrakkautta kiitos.