Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: luottotedoton Anne asuu liian kalliissa asunnossa

Vierailija
07.04.2019 |

”Anne Selin menetti luottotietonsa ja asuu nyt liian kalliissa asunnossa, koska se on ainoa vaihtoehto.”

4h+k asunnon vuokra siis Espoossa nyt 1320€. Anne toivoo löytävänsä halvemman asunnon jossa olisi yksi makuuhuone enemmän. Öö, onnea etsintään vaan täällä pk-seudulla.

Kommentit (217)

Vierailija
201/217 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ilonpilaaja ja taas takerrun näiden mukaköyhien ja mukanälkäänäkevien koteihin ja ihmettelen että jos ei ole rahaa laskuihin ja ruokaan, miksi ei myy ylimääräisiä tavaroitaan huushollista? Kuvassa näkyy jos jonkinlaista purkkia ja purnukkaa, koristetta ja härpäkettä, kaappeja täynnä rahanarvoista tavaraa. Lyhtyjä ja kelloja ym. Rouvalla värjätyt hiukset, jättää senkin tekemättä niin sillä rahalla ostaa ruoat pariksi viikoksi koko perheelle.  Ei vaan haluta mistään luopua, halutaan lisää, tavaraa ja mammonaa ja väkisellä ylläpitää elintasoa johon joskus on ollut varaa (toisen avustamana). Sitten itketään kun ei ole rahaa ostaa ruokaa. En jaksa ymmärtää. Toisaalta en yhtään epäile enää miksi luottotiedot on menneet, ei vain osata taloutta hoitaa. Mahtavaa esimerkkiä neljälle kasvavalle lapselle tuolla elämäntyylillä annetaan.

"Rouvalla värjätyt hiukset, jättää senkin tekemättä niin sillä rahalla ostaa ruoat pariksi viikoksi koko perheelle"

Voi luoja :D Mitäs jos se värjääkin hiuksensa itse ja halvalla värillä?

Olen itse köyhä ja värjään hiukseni noin 6. viikon välein. Ostan Tokmannilta 5 euron purnukan ja värjään siitä kaksi kertaa. Mulla kuluu siis hiusten värjäämiseen vajaat 80 senttiä parissa viikossa. Kyllähän sillä jo useamman henkilön ruokkisi, vai mitä?  :D:D

Ei niitä purkkeja ja purnukoita ym. härpäkkeitä välttämättä kukaan osta, tai jos ostaa niin pitää myydä lähes ilmaiseksi. Kirppikset on täynnä roinaa ja esim. Facebookin kirppiksillä myydään laadukasta tavaraa ihan pilkkahintaan. Ja jos niistä joitain kymppejä tai satasia saa, niin miten pitkälle sillä pötkii...

Tässä näkee parhaimmillaan miten rahat katoavat huomaamattaan. Pienistä summista kertyy vuoden aikana paljon rahaa hiusten värjääminen maksaa 50-60€ vuodessa. Tähän lisätään kaikki muu tarpeentoman krääsän ostaminen, kuten Seiskan tilaus.

Vähävaraisella ei siis saa olla mitään ylimääräistä? Ei saa ostaa kivannäköistä kahden euron paitaa jos entisetkin on vielä kunnossa jne. Ei saa käydä Tallinnan-risteilyllä, jonka voi saada eurolla/hlö ja voi ottaa omat eväät mukaan ja kierrellä kävellen Tallinnaa ilmaiseksi.

Hiustenvärjäys voi olla todella tärkeä asia joillekin, jos ei pidä omasta väristään ja värjäys kohottaa itsetuntoa, kokee itsensä kauniiksi yms. Parempi olisi sitten masentuneena olla jos ei viihdy omassa hiusvärissään. Juuri oli muuten eräässä Citymarketissa hiusvärit 2 €/kpl. Vähävaraiset osaa yleensä aika hyvin myös hyödyntää tarjoukset.

No ei saa sen kustannuksella ettei sitten selviydy niistä oikeasti pakollisista menoista! Sehän on itsestäänselvyys että ensin huolehditaan että raha riittää pakollisiin kustannuksiin, ja sitten jos jotain jää sen voi käyttää muuhun!

Jos minulla olisi 7 euroa tilillä, niin en ostaisi sillä parin euron rytkyä ja euron tallinnan reissua ja 2 euron hiusväriä. Ostaisin sillä makaroonia muutaman pussin ja voipaketin. Sitä ketsupin kanssa, selviäisi muutaman päivän. Sekavihanneksi lisäksi.

terveisin ihminen, joka on oikeasti välillä joutunut tulemaan muutamalla eurolla toimeen

Vierailija
202/217 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ilonpilaaja ja taas takerrun näiden mukaköyhien ja mukanälkäänäkevien koteihin ja ihmettelen että jos ei ole rahaa laskuihin ja ruokaan, miksi ei myy ylimääräisiä tavaroitaan huushollista? Kuvassa näkyy jos jonkinlaista purkkia ja purnukkaa, koristetta ja härpäkettä, kaappeja täynnä rahanarvoista tavaraa. Lyhtyjä ja kelloja ym. Rouvalla värjätyt hiukset, jättää senkin tekemättä niin sillä rahalla ostaa ruoat pariksi viikoksi koko perheelle.  Ei vaan haluta mistään luopua, halutaan lisää, tavaraa ja mammonaa ja väkisellä ylläpitää elintasoa johon joskus on ollut varaa (toisen avustamana). Sitten itketään kun ei ole rahaa ostaa ruokaa. En jaksa ymmärtää. Toisaalta en yhtään epäile enää miksi luottotiedot on menneet, ei vain osata taloutta hoitaa. Mahtavaa esimerkkiä neljälle kasvavalle lapselle tuolla elämäntyylillä annetaan.

"Rouvalla värjätyt hiukset, jättää senkin tekemättä niin sillä rahalla ostaa ruoat pariksi viikoksi koko perheelle"

Voi luoja :D Mitäs jos se värjääkin hiuksensa itse ja halvalla värillä?

Olen itse köyhä ja värjään hiukseni noin 6. viikon välein. Ostan Tokmannilta 5 euron purnukan ja värjään siitä kaksi kertaa. Mulla kuluu siis hiusten värjäämiseen vajaat 80 senttiä parissa viikossa. Kyllähän sillä jo useamman henkilön ruokkisi, vai mitä?  :D:D

Ei niitä purkkeja ja purnukoita ym. härpäkkeitä välttämättä kukaan osta, tai jos ostaa niin pitää myydä lähes ilmaiseksi. Kirppikset on täynnä roinaa ja esim. Facebookin kirppiksillä myydään laadukasta tavaraa ihan pilkkahintaan. Ja jos niistä joitain kymppejä tai satasia saa, niin miten pitkälle sillä pötkii...

Tässä näkee parhaimmillaan miten rahat katoavat huomaamattaan. Pienistä summista kertyy vuoden aikana paljon rahaa hiusten värjääminen maksaa 50-60€ vuodessa. Tähän lisätään kaikki muu tarpeentoman krääsän ostaminen, kuten Seiskan tilaus.

Vähävaraisella ei siis saa olla mitään ylimääräistä? Ei saa ostaa kivannäköistä kahden euron paitaa jos entisetkin on vielä kunnossa jne. Ei saa käydä Tallinnan-risteilyllä, jonka voi saada eurolla/hlö ja voi ottaa omat eväät mukaan ja kierrellä kävellen Tallinnaa ilmaiseksi.

Hiustenvärjäys voi olla todella tärkeä asia joillekin, jos ei pidä omasta väristään ja värjäys kohottaa itsetuntoa, kokee itsensä kauniiksi yms. Parempi olisi sitten masentuneena olla jos ei viihdy omassa hiusvärissään. Juuri oli muuten eräässä Citymarketissa hiusvärit 2 €/kpl. Vähävaraiset osaa yleensä aika hyvin myös hyödyntää tarjoukset.

No ei saa sen kustannuksella ettei sitten selviydy niistä oikeasti pakollisista menoista! Sehän on itsestäänselvyys että ensin huolehditaan että raha riittää pakollisiin kustannuksiin, ja sitten jos jotain jää sen voi käyttää muuhun!

Jos minulla olisi 7 euroa tilillä, niin en ostaisi sillä parin euron rytkyä ja euron tallinnan reissua ja 2 euron hiusväriä. Ostaisin sillä makaroonia muutaman pussin ja voipaketin. Sitä ketsupin kanssa, selviäisi muutaman päivän. Sekavihanneksi lisäksi.

terveisin ihminen, joka on oikeasti välillä joutunut tulemaan muutamalla eurolla toimeen

No jos tilillä on 7 euroa rahaa eikä kaapeissa ole riittävästi ruokaa siihen asti, kun rahaa saa lisää, niin eiköhän 99,99999% ihmisistä osta noilla euroilla jotain ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/217 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh: lla on kaapissaan kupittaan saven maljakko josta helposti saa noin 40-50 euroa. Jos tulot ei riitä menoihin niin sitten täytyy myydä ne perintötavarat. Kumpi on tärkeämpää, lapsille katto pään päälle vai kiva maljakko kaapissa? Esim. https://holvi.com/shop/tilapuoti/product/6a2a24dda4cc400a5db54de9ad98c5…

Ei sitten voitu tekstissä avata mihin kahteen lainaan meni luottotiedot? Osamaksuostoihin vai mihin? ja eikö lasten sängyt ym. tulleet mukana muutossa joten mihin se raha on palanut?

On siis syöty kädestä suuhun jo aviossa ollessa kun mitään säästöjä ei ole ollut. Silloin olisi ehkä kannattanut miettiä etukäteen lasten lukumäärää, että onko oikeasti kaikkiin varaa.

terv. pienituloinen yksi lapsinen, eikä toiseen ole varaa.

Vierailija
204/217 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kannattaisi kaikkien vähävaraisten eläintenomistajien lukea

”Vanhempien tätyy kuitenkin varautua siihen, että ylimääräisiä kuluja saattaa tulla kuten juuri lääkärin hoito, terraarion rikkoutuminen ym. joiden rahoitus jää vanhempien harteille.”

https://www.gerbiiliyhdistys.fi/muuta/arkisto/gerbiili-ei-ole-leikkikal…

Vierailija
205/217 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalietuuksiin pitäisi tehdä uudistus. On väärin, että lisääntymällä saa enemmän etuuksia kuin esim sinkku.

Maksamme lukuisien holtittomasti lisääntyneiden lapsilaumat.

Yli 3000€ tienaavat miettivät voivatko hankkia edes yhtä lasta pk seudulla kun taas elämänsä työttömänä viettänyt sosiaalipummi työntää mahastansa ulos jo lasta numero 4. Miehet eivät tietysti saa laittaa kirjoja yhteiseen kotiin, että sosiaalipummi saa maksimaalisen hyödyn yhteiskunnasta. 

Onko tämä oikein?

Jaa miksihän sinkku saa vähemmän tukia kuin neljän lapsen yh? Siitä voi olla montaa mieltä kannattaako työttömän lapsia tehdä, mutta ei voi lapsia nälkäänkään tappaa. Tuet ovat niin pienet ettei niillä osta kuin välttämättömän. Maissa joissa sosiaaliturvaa ei ole, köyhät kyllä lisääntyvät. He vain hankkivat elantonsa kyseenalaisin keinoin.

Vierailija
206/217 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yh: lla on kaapissaan kupittaan saven maljakko josta helposti saa noin 40-50 euroa. Jos tulot ei riitä menoihin niin sitten täytyy myydä ne perintötavarat. Kumpi on tärkeämpää, lapsille katto pään päälle vai kiva maljakko kaapissa? Esim. https://holvi.com/shop/tilapuoti/product/6a2a24dda4cc400a5db54de9ad98c5…

Ei sitten voitu tekstissä avata mihin kahteen lainaan meni luottotiedot? Osamaksuostoihin vai mihin? ja eikö lasten sängyt ym. tulleet mukana muutossa joten mihin se raha on palanut?

On siis syöty kädestä suuhun jo aviossa ollessa kun mitään säästöjä ei ole ollut. Silloin olisi ehkä kannattanut miettiä etukäteen lasten lukumäärää, että onko oikeasti kaikkiin varaa.

Ihan mielenkiinnosta, kuinka pienet ovat tulosi?

Vierailija
207/217 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, kuinka pienet ovat tulosi?

Kodinhoitotuki ja kohta työmarkkinatuki ja työ jota pystyn hakemaan jos joskus ikinä saan töitä on varmasti bruttona alle 2000 €

Mies töissä, itsellä nyt säästöjä joten olen varautunut myös itse elättämään itseni ja lapseni.

Vierailija
208/217 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o. Pistää vihaksi. Itse olen moitteettomasti elänyt, käynyt korkeakoulut ja tienaan n. 70000 euroa vuodessa eikä mulle olisi mikään vaihtoehto vääntää 4 lasta ja sitten lähteä vähän taas opiskelemaan. Ei riittäisi rahat millään.

En halua maksaa tuollaisten ihmisten elämää.

Noille riittäisi ihan hyvin iso kaksio tai pieni kolmio. Oma huone joka lapselle ei ole sellainen juttu joka sossun pitäisi kustantaa.

Oman lapsuuteni ja nuoruuteni (90-luku) nukuin äidin ja siskon kanssa samassa huoneessa, äiti omassa sängyssä, sisko kerrossängyn alapedissä ja minä ylhäällä. Ei se luksusta ollut, mutta ei myöskään mitenkään sietämätöntä.

Vierailija
209/217 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä gerbiili kuuluu perustarpeisiin.

Onpahan edes jotain naposteltavaa jos tulee tiukka paikka

Vierailija
210/217 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lapsettomalle parille riittää vallan hyvin kaksio, yksinäiselle yksiö

Näin yksinasujana, jos haluan koppiin niin teen sitten rikoksen.

Koetin asua 37m² "kaksiossa", kestin 4 kk. Nyt on 47,5 m² saunallinen kaksio ja ihan eri fiiliset. Ja vuokra 35 euroa enemmän...

Vierailija
211/217 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma, kun neljä lasta kuitenkin piti sellaisen ihmisen kanssa tehdä, kenen kanssa liitto oli huono. Tätä aina ihmettelen, että lapsia pusketaan änkeen ja sänkeen, vaikka mies on hirveä ja liitto huono ja oma talous hunningolla, kun eletään miehen rahoilla. Voisiko sitä edes hiukan suunnitella sitä elämäänsä. 

No, minä ainakin tiedän Itä-Helsingissä tapauksen, joka on vaan hullu narsisti, ja pisti täysin hyvän miehen yhtäkkiä pihalle, kun muka rakastui. Yllättäen uusi rakastettu ei sitten halunnutkaan vieraiden 5 lapsen isäksi, ja silloin kyllä vanha ukko olisi kelvannut, mutta tämä oli viisastunut, eikä tullut takaisin.

Naisissakin on hulluja.

Vierailija
212/217 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa vuokrat on halvempia kuin Suomessa.

Ei todellakaan ole.

Tuttavapiirilläni on yksityisinä henkilöinä useampi vuokrakohde.

Kaikki heistä vuokraavat asuntoja 150-350€ suuria toimijoita halvemmalla pääkaupunkiseudulla.

Katsokaa asuntoja yksityisiltä.

Yksityinen vuokraaja saattaa olla parempikin vuokranantaja kuin iso yritys. Toki vuokranantajat ovat yksilöitä. 

Ja vuokraavat mielellään luottotiedottomalle myös? No nyt oli jotain uutta tähänkin ketjuun...

Vierailija
213/217 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yh: lla on kaapissaan kupittaan saven maljakko josta helposti saa noin 40-50 euroa.

Ja sitten kun maljakko on realisoitu niin syödäänkö Musti seuraavaksi?

Yhtä pysyvä ratkaisu kuin jos meinaa paleltua kaduille, niin k usee housuun. Lämmittää ihanasti hetken

Vierailija
214/217 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, eikö näiden lasten isällä ole vastuuta lainkaan? Nainen, äiti ja huoltaja, häntä täällä mollataan.

Puisevaa käytöstä reipasta yksinhuoltajaa kohtaan.

luettuani hs:n artikkelin niin ymmärsin että lasten äiti lähti huoneesta suhteesta ja lapset tuli myöhemmin äidille. Mitä me ollaan tuomitsemaan. Itsekin oon eronnut, tosin oli yksi lapsi ja en tarvinnut yhteiskunnan tukea ja jäin omaan kotiin lapseni kanssa. 

Vierailija
215/217 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, eikö näiden lasten isällä ole vastuuta lainkaan? Nainen, äiti ja huoltaja, häntä täällä mollataan.

Puisevaa käytöstä reipasta yksinhuoltajaa kohtaan.

luettuani hs:n artikkelin niin ymmärsin että lasten äiti lähti huoneesta suhteesta ja lapset tuli myöhemmin äidille. Mitä me ollaan tuomitsemaan. Itsekin oon eronnut, tosin oli yksi lapsi ja en tarvinnut yhteiskunnan tukea ja jäin omaan kotiin lapseni kanssa. 

Ainahan nämä sanoo lähteneensä huonosta suhteesta. Kaikki sossun tuilla elävät lukemattomat somalinaisetkin. 

Vierailija
216/217 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsuudestani omakohtainen kokemus köyhyydestä. Meillä oli 40 neliön asunto, pieni mökki. Meitä asui siellä 7 henkeä. Isä sanoi aina, että maksetaan kaikki laskut, ostetaan ruokaa ja vaatteita ettei tarvitse kulkea rääsyissä. Emme koskaan hakeneet mitään tukia. Tingittiin asumisesta. Mökki siivottiin joka päivä. Äiti laittoi oikeaa ruokaa. Me opiskelimme ja nyt kaikilla on talot ja tavarat. Ei asumiseen kannata tuhlata noin paljon. Asutaan mieluimmin ahtaasti ja hankitaan ruokaa, vaatteita ja ne kunnon kännykät. Kaikki meidän perheessä ovat täyspäisiä ja on sopeuduttu elämään niukasti, mutta myös toiset huomioiden.

Vierailija
217/217 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yh: lla on kaapissaan kupittaan saven maljakko josta helposti saa noin 40-50 euroa.

Ja sitten kun maljakko on realisoitu niin syödäänkö Musti seuraavaksi?

Yhtä pysyvä ratkaisu kuin jos meinaa paleltua kaduille, niin k usee housuun. Lämmittää ihanasti hetken

Sinäkö haluat maksaa kaikille lapsille omat huoneet kunhan henkilö ei joudu mitään omaisuttaan realisoimaan?

Kyllä minä kuitenkin syön sen viikon lisää ruokaa kuin ihmettelen, että ai että kun on hieno taulu tai maljakko.

Kyllä se ruoka siellä vatsassa lämmittää enemmän kuin maljakko.

Samalla sinun logiikallasi rikkaan ei tarvitsisi käyttää rahojaan tileiltään tai myydä venettään, taikka muuttaa ökykämpästään mihinkään, koska yhteiskunnan tulee maksaa jottei itse joudu luopumaan mistään kun menee taloudellisesti huonommin.